Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2614
Tenkte at det hadde vært litt morsomt å levd som en uteligger i 2uker?

Eiendeler: gammal sovepose, tiggekopp, fyrstikker og et plagg.

Jeg hadde jo tigget for å få tak i penger, og levd på det jeg hadde, og fikk tak i ! Sovet ute, og sett hvilken hindringer og utfordringer en uteligger går gjennom i løpet av 2 uker.

Jeg gjør ikke dette fordi jeg ler av uteliggere, men jeg tror det hadde vært sunt, og morsomt å lære hvordan en uteligger har det, og kansje få litt mere lærdom om hvordan en uteligger har det.

Hva syntes du om planen min?
Hva burde jeg ha med meg?
Hva syntes du om å gjøre det?
Hobby Filosof
Tenkte jeg bare skulle legge ved denne her: Annen tråd på nFF som omhandler det samme de har igjenomført det og filmet, ligger i tråden

EDIT: Jeg syntes du skal gå for dette, er nok en opplevelse du neppe vil glemme - og du får nok et annet syn på noen ting!
Sist endret av WhyNot!; 13. mai 2012 kl. 00:25.
Er noen på freak som gjorde dette og lagde reportasjevideo, søk. Sikkert veldig lærerikt.
Det eksisterer en tråd på forumet om noen som gjorde akkurat dette. Klarte ikke finne den med et kjapt søk, men leter du litt vil du finne den.

Edit: nvm, noen andre fant den.
Sist endret av Forconin; 13. mai 2012 kl. 00:26.
Siden du skal ha med fyrstikker slik at du kan fyre bål så kan en liten kjele eller lignende komme godt med slik at du kan koke mat, f.eks ris.

Hadde selv aldri orket å gjøre noe lignende, men lykke til, blir vel en interessant opplevelse :P
smil da vel!
PunkBear's Avatar
svært interessann idé! har du sett "into the wild"? det er en film om en person som gjør noe litt lignende.
men dette blir vel ganske vanskelig å holde ut hvis du kun skal bo ute uten selskap av bekjente.
kanskje det hadde vært lurt å prøve å få en venn med på dette?
dere kunne levd annenhver dag sammen og annenhver dag alene og delt opplevelsene med hverandre samt pengene dere har klart å samle inn?
inspirert av filmen jeg nevnte hadde jeg tenkt til å kanskje prøve noe i den duren selv!
Tror ikke jeg hadde orket dette selv, men syntes det er bra du "pusher grensene" litt, så håper du kommer med en update når du har gjort dette, for tror dette er noe fler burde hatt et innsyn i. Lykke til
smil da vel!
PunkBear's Avatar
og btw et tips fra videoen til de andre freaksa; ikke sov i sentrum, der kan du bli frastjålet eiendeler, bli utsatt for vold, sprøytestikk osv.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
http://freak.no/forum/showthread.php...ht=store+haike

jeg har bestemt meg for å gjøre som Daniel her, haike rundt i europa, hvorfor ikke haike rundt noen uker uten penger før du drar hjem igjen?

om du skal leke uteligger kan du jo dumpsterdive ^^
Om du ikke allerede har sett denne episoden av Kenny vs. Spenny, så kan den være morsom å se: Who can stay homeless the longest?.

Lykke til om du velger å gjennomføre det.
Sist endret av Tawon; 13. mai 2012 kl. 00:48.
Om du vil ha den ultimate real følelsen, så kjøper du deg en tur/retur billett til gøteborg, køben eller noe i den duren! Legg igjen alt du har av verdi og reis i de klærne du har på deg. Da får du en vesentlig større opplevelse ut av det.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av PunkBear Vis innlegg
og btw et tips fra videoen til de andre freaksa; ikke sov i sentrum, der kan du bli frastjålet eiendeler, bli utsatt for vold, sprøytestikk osv.
Vis hele sitatet...


wut? hvorfor skulle noen gjøre det?
Sikkert litt av en opplevelse og erfaring som er bra å ha med seg i livet, der man kan få se hvordan de som er "nederst" på rangstigen har det.
Altså .. man kan jo lett tenke seg hvordan det faktisk er å leve som uteligger. Man må fryse mye, aldri akseptert noe sted, må be om alt mulig, rett og slett ikke spesielt gøy. Så er det bedre å tenke over hvor godt man har det og heller starte suppekjøkken om man er rik nok.

Eller man kan reflektere over hvorfor folk er uteliggere? Det lurer jeg på. Det må være fordi de har gitt opp håpet om et godt liv.
Jeg har naa levd som "uteligger" i ca fem maaneder. Jeg har penger, men i starten forsoekte jeg aa tjene inn det jeg trengte istedenfor aa bruke av det jeg hadde. Det var hardt, jaevlig hardt og jeg mistet mange kilo, men jeg har aldri foelt meg mer levende og full av energi. Her i syd kan man fint overleve ved aa resirkulere frukt og annen mat. En polakk jeg moette hadde brukt 70 eurocent paa ett aar og det var paa naal og traa saa han kunne reparere klaerne sine.

Jeg har blitt mer slapp paa det naa og bruker mer av pengene jeg har, og jeg gjoer ogsaa mye frivilighetsarbeid saa i lengre perioder har jeg tak over hodet. Men jeg anbefaler alle aa proeve noen uker paa gata med eller uten penger. Du moeter mange interessante mennesker og du opplever virkeligheten tett paa sjela. God livserfaring!

Angaaende hvorfor folk blir uteliggere, det kan jeg ikke svare paa, men jeg har moett og pratet med mange og jeg kan fortelle at de er av de mest interessante og varierte menneskene jeg har moett. De fleste forstaar livet og mennesker paa en helt annen maate enn "hverdagsfolk". For meg vil aldri hjem og jobb symbolisere det gode liv lenger, for det er altfor fjernt fra virkeligheten til aa kunne tilfredsstille meg.

Om noen har flere spoersmaal angaaende dette kan de sende meg en PM, jeg har ikke lyst til aa gi ut for mange detaljer offentlig.
smil da vel!
PunkBear's Avatar
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
[/b]
wut? hvorfor skulle noen gjøre det?
Vis hele sitatet...
muligens for å få deg avhengig av noe slags narkotika slik at de kan selve deg mer senere
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
[/b]
wut? hvorfor skulle noen gjøre det?
Vis hele sitatet...
sprøytestikk refererer vel heller til uheldige tråkk o.l i sentrum, på typiske uteliggersteder i mørket osv..

Sitat av PunkBear Vis innlegg
muligens for å få deg avhengig av noe slags narkotika slik at de kan selve deg mer senere
Vis hele sitatet...
Dette er bare paranoid fjås. Slike ting skjer bare i skremselspropaganda.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av PunkBear Vis innlegg
muligens for å få deg avhengig av noe slags narkotika slik at de kan selve deg mer senere
Vis hele sitatet...
Hver natt i noen uker, sprøyte inn heroin mens vedkommende sover, han vil oppleve abstinenser, men han kan vel ikke vite at det er akkurat heroinabstinenser? Han vil vel lure på hva faen som skjer?
Sitat av PunkBear Vis innlegg
og btw et tips fra videoen til de andre freaksa; ikke sov i sentrum, der kan du bli frastjålet eiendeler, bli utsatt for vold, sprøytestikk osv.
Vis hele sitatet...

Sitat av PunkBear Vis innlegg
muligens for å få deg avhengig av noe slags narkotika slik at de kan selve deg mer senere
Vis hele sitatet...
Haha! Takk for en god latter!