Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1641
Hei! Jeg har nettopp fått et krav på 20.000

Jeg har funnet ut at dette gjelder en leilighet jeg leide for noen år siden. Jeg dro derifra før kontrakten utløp uten å betale noe mer leie. Jeg tenkte at de ville ta depositumet som skulle dekke dette.

De har tatt depositumet, men de har tydeligvis også sendt et innkasso beløp til meg på samme sum som tre måneders leie. En sum som de allerede har tatt fra depositumet.

Har de lov til å gjøre dette? De tar seg jo dobbelt betalt. Hva kan jeg gjøre i forhold til dette? Rentene løper jo på seg mer og mer.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det kan være at du har ødelagt noe i leiligheten, ikke vasket skikkelig ut, depositumet ikke dekket alt du trodde osv.

Edit: Du sier det er noen år siden. Det startet nok altså ganske langt under 20.000.
Sist endret av Olympic; 22. mars 2014 kl. 11:49.
Det var snakk om 11.000 til å begynne med. De må ha vasket ut leiligheten. Det var en fyr som skulle bo der de månedene jeg ikke var der. Meningen var at han skulle betale leien, men fant ganske fort ut at han dreit i det. Uansett så kostet det de ikke 11.000 å vaske ut et rom på 11 kvadrat.

Jeg trenger råd i hvordan jeg burde gå frem i denne saken. Jeg har sendt en innsigelse til innkassoselskapet og tenker å ta kontakt med advokat til uken.
Avtalte du med utleier at det var en som skulle overta hybelen når du ikke var der. Altså framleie, sjekket du i det hele tatt om det du gjorde var lov etter utleieloven/leiekontrakten?

Han karen som tok over etter deg betalte altså ikke leie, bodde han der lengre enn 3 måneder? Ødela han noe av inventaret mens han bodde der?

Sånn som det høres ut så dro du fra hybelen uten å si ifra, uten å avtale noe om framleie og generelt ga faen i hybelen. Høres heller ikke ut som du har vært der siden, så da kan det jo tenkes at denne karen som bare flyttet inn etter deg uten noen form for avtale ga faen i leia og i tillegg ga faen i hvordan det så ut når han dro. Skader for 11,000 kr blir det fort om han ødela gulv, vegger, lister, hvitevarer e.l. som var på et evt fellesareal.
Bestridt kravet? Du har vel ikke fått noen andre "advarsler" først, ergo er kravet ugyldig.
Sitat av Hager Vis innlegg
Bestridt kravet? Du har vel ikke fått noen andre "advarsler" først, ergo er kravet ugyldig.
Vis hele sitatet...
Lol.


On topic:

Du vet altså i utgangspunktet ingenting om hva depositumet ditt gikk til å dekke. Det kan ha vært skader på rommet, nøkler som måtte byttes osv. Tror du burde få frem fakta før du går til en advokat (som fort kan bli dyrere enn regningen du er bedt om å betale).
Det er 3 års foreldelsesfrist på gjeld uten gjeldsbrev tror jeg. Så sjekk dine datoer, og bestrid kravet.

"Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år fra det tidspunktet kreditor tidligst kunne kreve kravet dekket. Normalt vil dette være forfallsdato faktura eller når misligholdet oppstod på et lån. Ved gjeldsbrevslån og pengelån er fristen imidlertid 10 år."

http://www.inkassoguiden.no/index.ph...delse-av-gjeld
Sist endret av mr.roundtree; 22. mars 2014 kl. 15:59.
I tillegg: Var du over eller under 18 år på tidspunktet du flyttet ut?
Jeg sa ikke ifra om fremleien siden dette ikke var lov i henhold til kontrakten. Jeg vet at jeg brøt reglene der, men betyr det at de kan stille dette kravet fra meg?

Jeg vet også at ingen ting ble ødelagt. En kompis kikka inn når det ble vasket ut og var forøvrig innom flere ganger under tiden jeg ikke var der.

Jeg sendte epost med oppsigelse til utleier før jeg dro.

Jeg er over 18 og forldelsesfristen er ikke aktuel helt enda.
Bestrid kravet, krev all dokumentasjon i saken.

Det er uansett ulovlig å sende inkassosak uten å ha sendt ut inkassovarsel.