Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2372
Hei. Jeg har en liten krangel med huseier angående når det skal være stillle om kvelden. Jeg mener det er klokken elleve, han mener det er klokken ti. Er det noen regler for dette (kontrakten sier ingen ting)? Jeg vet at det er klokken elleve i Oslo, men har ikke klart å funnet noe for Bergen.

Siden dette er en føyde jeg har med huseieren så setter jeg veldig pris på kildehenvisning.
Er det ikke en felles regel at det skal være stille etter 2300 over alt da?
Jeg hadde respektert huseieren din uansett.
Sitat av aidem Vis innlegg
Jeg hadde respektert huseieren din uansett.
Vis hele sitatet...
Når man betaler leie for å bo et sted så må man jo faen få lov til å leve slik man vil. Hold deg til kl 23, med mindre noe annet er spesifisert i kontrakten.
Husker når jeg bodde i borettslag. Da var stilletiden kl 22. Det var sikkert borettslaget sine egne regler. (Dette var i Bergen)

Så det er nok huseieren som kan bestemme dette sånn sett... Men jeg vet ikke hvordan det er egentlig.
Sist endret av Naturgrønn; 12. april 2011 kl. 08:29.
Hos oss sa husverten bare at det hadde vært fint om vi var stille til 10, men 11 var tiden som gjaldt.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Husker når jeg bodde i borettslag. Da var stilletiden kl 22. Det var sikkert borettslaget sine egne regler. (Dette var i Bergen)

Så det er nok huseieren som kan bestemme dette sånn sett... Men jeg vet ikke hvordan det er egentlig.
Vis hele sitatet...
Men så lenge det ikke står spesifisert i kontrakten at det skal være stille klokka 22:00, så er det 23:00 som gjelder.
Sitat av Zaim Vis innlegg
Hos oss sa husverten bare at det hadde vært fint om vi var stille til 10, men 11 var tiden som gjaldt.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat slik en skal oppføre seg. si at det er fint om man er stille til da, men det går fint om det ikke er stille før et annet tidspunkt.
Norskehesten
Alden's Avatar
kl 23.00 i borettslag i fana. banking og vaskemaskin(sentrifugering) ikke etter kl 20.00
Huseieloven sier:

Sitat av lovdata
§ 5-2. Ro og orden
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.
Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet her blir jo om dette er et rimelig påbud. Det får du nesten kontakte en advokat om, for her får du nok bare synsing.
Gir ikke politivedtektene for Bergen noen veiledning her?
Ser politivedtektene her jeg bor sier "Enhver som ferdes på eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted plikter å overholde nattero etter kl. 23.00 og til kl. 06.00"

Vet at dette gjelder offentlige steder men bør vel kunne dra en parallell til privat rett?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Når man betaler leie for å bo et sted så må man jo faen få lov til å leve slik man vil.
Vis hele sitatet...
Man betaler ikke leie for naboleilighetene. Følgelig har man ingen rett til å bråke så det høres plagsomt høyt der.