Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7327
Hey

er 15 år og har lyst til og spille bass, har prøvd litt gitar før og det likte jeg ikke, men kan egentlig ingenting om noter, toner osv.
hadde satt pris på tips osv. til hvordan jeg kan lære meg og spille bass

har forresten ikke bass selv ennå, men har en kompis som har to stykk jeg kan spille hos/med.
hadde satt pris på tips til og kjøpe en bass m/forsterker også
Personlig begynte jeg å spille gitar når jeg var 11 og bass når jeg var 14, og jeg må si at jeg liker bass minst like mye som gitar.

Å lære seg å spille bass er ikke noe avansert igrunn, alt man trenger er teknikken (dette tar tid og øvelse) og å finne den teknikken som passer deg best (se f.eks på Sting som spiller med tommel, og Tony Levin som f.eks spiller med trommestikker, personlig spiller jeg med to til tre finger i et overgripende grep (relativt normalt).

Men det er mye lettere å spille på gehør på bass i min mening, ettersom de fleste sanger (før man starter på snedig jazz og blues) er relativt enkle melodier som man kan ta på øret, og deretter opparbeide seg et gehør.

Har idag to stykk 4strengs basser (en med aktive og en med passive pickups) og har forferdelig lyst på en Yamaha TRB-6.
Hallo! Spiller bass gitar selv, 14 år. Har spilt i et og et halvt år, kan ikke noter selv, prøver å lære meg det litt, men vanskelig. Men det går helt greit uten å kunne det.
Det beste er vel å gå på kurs. Men lær skalaer, de fleste sanger er bygd på skalaer, så kan du noen skalaer, så kan du grunnmuren til mange sanger. Det gjør det også lettere å lære dem, siden du kan høre, ikke bare lese noter/tabs.

Noe som er billig og bra er en Squire Jazz Bass pakke til omtrent 3000kr. Da får du med alt du trenger.
Noen flere spørsmål så er det bare å spørre
Skaff deg Guitar pro, enten lovlig eller ulovelig.
Når du har installert guitar pro, bruk sider som http://www.ultimate-guitar.com
Bestem deg for en sang du vi lære, og laster ned guitar pro versonen av sangen.

Men det kan lønne seg og titte på noen nybegynner guider på youtube, samt lese og lære deg bass "chords" http://www.google.no/search?q=bass+chords&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NOfficial&client=firefox-a
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Skaff deg Guitar pro, enten lovlig eller ulovelig.
Når du har installert guitar pro, bruk sider som http://www.ultimate-guitar.com
Bestem deg for en sang du vi lære, og laster ned guitar pro versonen av sangen.

Men det kan lønne seg og titte på noen nybegynner guider på youtube, samt lese og lære deg bass "chords" http://www.google.no/search?q=bass+chords&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NOfficial&client=firefox-a
Vis hele sitatet...
En gratis versjon som heter Tux Guitar funker likt som guitar pro, prøv i det minste den først før du kjøper guitar pro, må ikke, men kan være smart hvis du ikke trenger all funksjonaliteten.
trenger ikke nødvendigvis å kunne noter etc. du kan finne tablatur, eller spille på gehør - om du kan det.

mitt tips: finn et band du liker, finn tablatur til de, lær låtene. spill låter du syns er gøy å spille. mitt tips til band med bra basslinjer: http://www.youtube.com/watch?v=Lq_TowFGLU8 - finn også for all del på låter selv. lek deg litt. :-)

når det gjelder det å kjøpe eget instrument/utstyr - dra i en butikk! prøv alt de eier å har. finn ut hvilket instrument du synes høres best ut. musikk er subjektivt. ;-)
Om du har muligheten, vil jeg anbefale undervisning på kulturskolen. Undervisning generelt kan i hvert fall være veldig nyttig i begynnelsen, så får du en grunn til å øve og stå på litt ekstra i begynnelsen, til neste time.
Ellers finnes det tonnevis med nyttige videoer på youtube, og du finner det meste av tabs på f.eks. Ultimate Guitar. Veldig lett å lære seg tabs, det kommer du fort inn i.
Spill sanger du liker, lær deg grepene og begynn sakte, etter hvert spiller du fortere og kan spille til musikken. Du trenger ikke nødvendigvis begynne med å lære diverse skalaer og slikt til å begynne med, mange vil nok anbefale deg dette, men det blir fort litt kjedelig. Du skal ha det gøy! Du har tid til å lære deg dette så snart du blir mer seriøs og lager egne sanger.

Ellers, om du har lyst til å kjøpe gitar, ikke gå fullt ut og kjøp en American Fender Precision Bass el.l til 12 000kr med en gang, kjøp deg en rimelig bass til å begynne med (evt. en brukt bass), som oftest har de større stedene "nybegynner"-sett til 3-4000, hvor du får forsterker inkludert.
Trådstarter
50 0
takker for mange gode svar skal tenke litt osv. til imorgen.

eneste med kulturskolen er at det er ca 2års ventetid.. :/
Bare lær deg det selv, på samme måte som jeg lærte meg gitar. Finn en sang du liker, en enkel sang. F.eks AC/DC back in black eller noe lignende.

Gå på www.ultimate-gutiar.com finn tabs ("noter") til sangen, finn bass taben og begynne å spill! Nederste strek er dypeste streng. Tallene er hvilket bånd du skal holde fingeren på.

Søk rundt på lessons og annet kos, så lærer du kjappere enn du tror! Så lenge du er motivert, og klarer å finne sanger som du mener du skal klare å mestre.

Hvis det er noe du lurer på, så kan jeg sikkert finne noen lessons for deg der, men du klarer sikkert fint å finne de slv. Lykke til!
Sitat av alexanderb Vis innlegg
trenger ikke nødvendigvis å kunne noter etc. du kan finne tablatur, eller spille på gehør - om du kan det.
Vis hele sitatet...
Å spille etter gehør er for de aller fleste ikke noe man kan, men noe man lærer seg.

Hold deg unna alt som heter tabulatorer og noter i starten. Musikk er først og fremst lyd, og det eneste man trenger for å lære seg denne kunsten er et instrument og god tålmodighet.

Lær deg å snakke musikk først, deretter kan du lære deg å lese og skrive. Det er jo bare logisk
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Kan anbefale El-bass boka av Øyvind Madsen. Her er det mye basics.

http://www.akre-midtsund.no/am_pages/El-bassboka.html

Men mest av alt kan jeg anbefale deg å begynne å spille i band med en gang. Dette er den beste arenaen for å lære å spille bass spør du meg. Har spilt bass selv i 7 år nå, og har egentlig aldri satt meg ned for å øve. Bare spilt på øvinger. Likevel vil jeg si at jeg har blitt en kapabel bassist etterhvert. Jeg spiller i to band for tiden, og har nettopp spilt inn plate med det ene, og skal til Göteborg for å spille inn singel med det andre i påsken.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Å spille etter gehør er for de aller fleste ikke noe man kan, men noe man lærer seg.

Hold deg unna alt som heter tabulatorer og noter i starten. Musikk er først og fremst lyd, og det eneste man trenger for å lære seg denne kunsten er et instrument og god tålmodighet.

Lær deg å snakke musikk først, deretter kan du lære deg å lese og skrive. Det er jo bare logisk
Vis hele sitatet...
Tabs kan likevel være en veldig nyttig pekepinn på hvordan du kan plassere fingre og hvordan du bør spille notene (mtp. at samme note kan spilles flere steder på bassen). Selvfølgelig ikke tabs alene, du bruker den med musikken. Etterhvert som man spiller mer, blir vandt med bassgitaren, etc, så kommer det med gehør. Skjønner ikke hvorfor en ikke skal få ta i bruk hjelpemidler?
Tabs kan være håpløse rent rytmisk sett, og som oftest er det noen småfeil i de tabsene som er lastet opp, men i kombinasjon med å høre sangen du lærer deg funker det knall, det gjorde det for meg i hvert fall.

Sitat av didrik Vis innlegg
eneste med kulturskolen er at det er ca 2års ventetid.. :/
Vis hele sitatet...
Var ikke klar over at det var så ille! Du kan jo se om det kanskje finnes noen andre tilbud i nærheten av deg?
Igjen, det er absolutt ikke nødvendig, du kan bli like god som alle andre også uten undervisning. Jeg synes i hvert fall det var ganske greit, der hvor jeg gikk arrangerte de både band og konserter to ganger i året, det var veldig greit i forhold til å vende seg til det å stå på en scene å spille sammen med andre. Selv om alle bandmedlemmer kan spille helt greit hver for seg, kan det ofte bli kluss når én slår seg sammen, i hvert fall i begynnelsen..
Det er kanskje litt vanskelig for meg å sette seg inn i din situasjon, siden jeg spilte mine første noter når jeg var 4 og et halvt, og begynte med althorn. Har siden hatt en lidenskap for musikk, og spiller i dag gitar, bass, piano, ukulele, trombone og alle messinginstrumenter med tre ventiler.

For å komme til poenget, så var det jeg gjorde at jeg satte meg ned, og spilte 'Fader Jakob'. Jeg visste av gitarkunnskap at den gikk i D, så jeg googla 'bass fretboard'. Fant et OK bilde, og satte som skrivebordsbakgrunn.
Slik snek det seg inn i underbevisstheten min, siden jeg sitter ganske mye foran skjermen. Fant senere sanger i ei gammel pianobok, med to akkorder. Slik har det hatt en slags snøballeffekt, og i dag, ett og et halvt år etter jeg spilte mine første toner på en bassgitar, er jeg bassist i et band, spiller daglig, og anser meg selv som en glad amatør. Verre er det ikke.

EDIT: Jeg er helt selvlært på bass, gitar, ukulele og piano. Det går fint an, om du har tålmodigheten!
Sist endret av krJo; 1. februar 2011 kl. 23:26.
Anbefaler deg sterkt å gå et kurs eller lignende. Når det kommer til teorien så vet jeg selv at det er vanskelig å lære ut av internett og bøker, derfor anbefaler jeg deg å lære fra andre, da de kan hjelpe deg å forstå basicen.

Du kan også vurdere å søke etter privatpersoner som gir undervisning.
In the kitchen
muRit's Avatar
Jeg går på 4sound sin musikkskole, hvor jeg lærer å spille bass på "enerom" med kun meg og basslæreren. Lærer noe hver gang jeg er der! Du får også velge hvilke sjangere du vil lære deg, og får ofte velge sanger du vil spille selv. Tror det er et vår- og et høstsemester, så det kan kanskje hende du må vente til høsten i og med at vårsemesteret nettopp startet. Men 2 år tviler jeg iallefall på at det vil ta

http://www.4sound.no/musikkskole/
http://www.bassmasta.net/

Denne siden er min beste resurs på basstabs. Jeg ville anbefalt å begynt å spille litt enkle tabs og bli forelska i bassen før du begynner på kurs. Opplæring på instrumenter har egentlig bare vært en motivasjon kveler for min del. Jeg sier ikke at du skal la være å gå kurs, bare lær deg å kjenne bassen litt først

Brukt bass gir deg som regel mest for pengene. Kos deg
Spilt bass en del år sjøl og kunne ikke noter og lignende når jeg begynte. Om det virkelig er nødvendig kommer jo an på om du bare skal jamme til sanger eller med venner eller om du skal covre no. Skal du covre no finner du tabs på nett, men til jamming er det greit å kunne toner og skalaer.

Så det er sagt så er ikke toner no vanskelig å lære seg på bass, er bare å telle seg nedover.
Kort fortalt så har du A-H(B)-C-D-E-F-G (tilbake på A igjen osv.). Du hopper over ett bånd for å komme til neste tone, bortsett fra overgangen fra H-C og E-F da går du bare til neste bånd, for eksempel ligger H på 2.bånd på A-strengen og C på 3. bånd (D på 5.)

Når jeg begynte å lære meg bass syns jeg det var kult å lære meg enkle tunes som Super Mario, When Johnny Comes Marching Home, Star Wars, Pink Panther etc. (du finner tabs til det på f.eks bassmasta)
Anbefaler reggae eller the Clash for å lære rytme, noe jeg mener er det viktigste å kunne som bassist.

Hiver meg også på å anbefale de nybegynnerpakkene der man får bass, jack, forsterker, kanskje tuner og lignende.
Lykke til!
Bass er det kuleste instrumentet synes jeg, begynte å spille litt bass og har holdt på i neste et år. Spiller for det meste Tool siden de ikke har så alt for avanserte bassriff, men lager jævli mye kult basspill.

Men begynn å se på bass covers på youtube, se på www.ultimate-guitar.com etter tabs og last ned til guitar pro derifra.
Bass er utrolig gøy!