Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1344
Hvor stor er egentlig forskjellen?
I løpet av hele grunnskolen var jeg flittig innom biblioteket og lånte filmer og bøker, fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe, og samtidig ikke så poenget i å ha ting jeg skulle bare lese en gang i hyllene for bestandig.
Når det gjelder filmene, så har jeg mange av filmene jeg likte på dvd, fordi jeg kom frem til at dette var filmer jeg mente var verdt den hundringsen det kostet å kjøpe dem.

Hvis vi nå sammenligner dette med å laste ned forskjellige ting fra nettet. Hva er det som er annereldes?
Taper noen noe mer penger om jeg laster ned en fil, enn om jeg låner den på biblioteket? Eller av en kompis for den saks skyld?
Ja, for med fildeling så leverer du ikke filen tilbake. Du kopierer den.
Er vell ganske logisk at det ikke er noen som taper penger på det, før du laster ned istedenfor å kjøpe de filmene/bøkene du likte ekstra godt
Og biblioteket har da betalt noe for det de har i hyllene sine.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Men den som først piratkopierer filen, altså laster den opp, har da også betalt for filmen? Med mindre den er filmet på kino, selvsagt.
Biblioteket betaler for å kunne låne de ut.
Mye det samme som kino. De går ikke akuratt på en butikk å kjøper en film i dvd format, forså å spille den av på en bra prosjektor. De kjøper rettigheter til å vise den til andre.
Sitat av Taake Vis innlegg
Men den som først piratkopierer filen, altså laster den opp, har da også betalt for filmen? Med mindre den er filmet på kino, selvsagt.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Men det er også ulovlig å ta opptak på kino.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Det er jeg selvsagt klar over. Men jeg snakker om dem som kjøper DVDen i butikken for så å kopiere den til sin maskin og dele kopien med resten av verden. De har jo også betalt for produktet. Biblioteket gir jo bare ut en lovlig kjøpt kopi - som også er gratis. Jeg ser ikke helt forskjellen, annet enn at du fysisk må ut av huset for å få tak i den gratis filmen fra biblioteket.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Biblioteket betaler ikke 199,- for filmen, de betaler ENDA mer for å få lov til å leie den ut til andre.
Sist endret av Synderen; 15. februar 2009 kl. 21:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OoM Vis innlegg
Biblioteket betaler for å kunne låne de ut.
Mye det samme som kino. De går ikke akuratt på en butikk å kjøper en film i dvd format, forså å spille den av på en bra prosjektor. De kjøper rettigheter til å vise den til andre.
Vis hele sitatet...
Nei. Dei kjøper mediet og er ferdige med det. Dei betaler ingenting utover kostnaden på mediet, det vere seg bok eller film.

Grunnen er at det er ei ordning heimla i lov. Ein paralell er privatkopiering, som også er heimla i lov, og dermed tillete.

Grunnen til at det er heimla i lov er at samfunnet meiner billeg tilgang til kultur og sakprosa er viktigare enn rettane til opphavsmannen, og at bibliotek difor skal vere lovlege.

Det er forsåvidt samme tankegangen som ligg bak opphavsretten - ei avveging mellom opphavsmannen sine interesser og samfunnet sine interesser. Det er i samfunnet si interesse at åndsverk vert publisert, og då er opphavsretten ein motivasjon til å publisere og skape. Til gjengjeld tek samfunnet seg visse rettar, m.a. utløp av opphavsrett og tvungen kopiering.

Forøvrig blir det endå meir abstrakt skilnad når biblioteka låner ut t.d. lydbøker via nett. Då er dei ei digital fil, befengt med DRM. Men kun ein kan låne den om gangen, og den utløper etter eit par veker. I mine auge er det kunstige sperrer som bør fjernast.

Når kostnaden med kopiering har blitt null, slik den har i dag, så er det jaggu på tide å la det komme samfunnet til gode, og komme opp med alternative inntektsmodeller for ARTISTER. Platebransjen og forlaga som for stor del er dei som er flinke til å klage i dag har eg lita medlidenhet med - deira forretningsmodell er utdatert. Enten får dei finne på ein ny, eller så får dei forsvinne. Vi har ikkje bruk for dinosaurer!
Sist endret av vidarlo; 15. februar 2009 kl. 21:36.
Nja, en kino betaler GANSKE MYE mer enn prisen for en DVD for å kunne vise en film. Har ikke noen tall her og nå, men det er en god del penger det er snakk om, har en kompis som jobber med det, kan høre om han har noen tall.

Og, hvis du skulle sammenlikne piratkopiering og biblioteket, så måtte det i såfall være at biblioteket delte ut gratis kopier til alle som ville ha, til odel og eie. Og sånn er det jo som kjent ikke.

Kostnaden med kopiering har jo heller ikke blitt null, det er kun hvis man begrenser seg til nedlastede medier. Plateselskap (og i enda større grad forlag) har fremdeles en viss rolle vil jeg si, det er mange som liker å ha musikk/film/bøker i annen form enn på harddisken et.c.

Forøvrig blir det endå meir abstrakt skilnad når biblioteka låner ut t.d. lydbøker via nett. Då er dei ei digital fil, befengt med DRM. Men kun ein kan låne den om gangen, og den utløper etter eit par veker. I mine auge er det kunstige sperrer som bør fjernast.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir et abstrakt skille. Men fremdeles er personene som skriver bøkene og lager filmer, musikk osv avhengige av å få betalt på et eller annet vis. At plateselskaper osv sitter igjen med en alt for stor del av kaka i dag, det er derimot noe man bør gjøre noe med. Men, så lenge bibliotekene faktisk låner ut disse filene helt gratis, så syns jeg ikke det er fullt så galt med DRM som i mange andre tilfeller. Det er absolutt ikke en ideell løsning, men... det er jo nettopp det at de "låner ut" disse filene gratis for et begrenset tidsrom som skiller det fra et kjøp.
Sist endret av atomet; 16. februar 2009 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå tar jeg meg ikke tiden til å lese alt her, men sist jeg leste på filmene som leies ut på bibliotek (les: vårt lokale), så er det filmer som det står påskrevet IKKE TIL UTLEIE.

Det samme gjelder Narvesenkiosker som selger filmer, som de har hatt til utleie som de legger ut med flotte tilbud, IKKE FOR SALG.
Kan hende at det er ment som en melding til privat personer og ikke utleie/salgsstedet. Jeg syns å huske at det er en disclaimer som kommer før filmen starter, som sier at privatpersoner ikke kan vise den for forsamlinger om de intensjonerer å tjene penger på fremvisningen.
Sist endret av CaptainP; 16. februar 2009 kl. 12:24.
Sitat av dosky Vis innlegg
Nå tar jeg meg ikke tiden til å lese alt her, men sist jeg leste på filmene som leies ut på bibliotek (les: vårt lokale), så er det filmer som det står påskrevet IKKE TIL UTLEIE.
.
Vis hele sitatet...
Greia er at biblioteker leier ikke ut filmer, de låner dem ut. Relativ forskjell.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, for med fildeling så leverer du ikke filen tilbake. Du kopierer den.
Vis hele sitatet...
Det er helt opp til enkelt individ. Du kan se filmen du har lastet ned en gang, for så å slette den fra pcen din?

Sitat av Taake Vis innlegg
Men den som først piratkopierer filen, altså laster den opp, har da også betalt for filmen? Med mindre den er filmet på kino, selvsagt.
Vis hele sitatet...
Du betaler da en god hundrelapp for å komme inn på kinoen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Men, så lenge bibliotekene faktisk låner ut disse filene helt gratis, så syns jeg ikke det er fullt så galt med DRM som i mange andre tilfeller. Det er absolutt ikke en ideell løsning, men... det er jo nettopp det at de "låner ut" disse filene gratis for et begrenset tidsrom som skiller det fra et kjøp.
Vis hele sitatet...
Mykje mindre akseptabelt i mine auge. Kvifor? Fordi vi har ein praksis i Noreg på at biblioteka skal vere tilgjengeleg for ALLE, uavhengig av økonomiske ressurser, politiske syn, funksjonshemminger o.l. I tillegg er dei finansiert av *MEG*.

DRM hindrer i praksis ikkje kopiering - det sperrer ute avspelarar. Og når biblioteka har den filosofien at dei skal vere offentlege er det å sperre ute andre avspelarar enn dei som er laga av lillemyk ekstremt uheldig.
Da er jo problemet egentlig at man må finne fram til en avspiller/drm-kombinasjon som funker på alle operativsystemer osv. For uten noen som helst form for begrensing på det der, så kan jo rett og slett ikke bibliotekene låne ut filer på den måten de gjør - da blir det jo å gi bort musikk/et.c. gratis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Da er jo problemet egentlig at man må finne fram til en avspiller/drm-kombinasjon som funker på alle operativsystemer osv. For uten noen som helst form for begrensing på det der, så kan jo rett og slett ikke bibliotekene låne ut filer på den måten de gjør - da blir det jo å gi bort musikk/et.c. gratis.
Vis hele sitatet...
Poenget er at DRM er et totalt dødfødt konsept som ALDRI kan fungere. F.eks. kan en på Linux trivielt patche lydkortdriveren til å skrive digitale lyden pent tilbake til ei fil mens en spiller av. Eller en kan bruke named pipes som lydkort, og la dei skrive til disk...

På et punkt MÅ lyden eksistere i ukryptert form for at du skal høre den, og på det punktet kan du kopiere den. DRM er laga for å hindre mottaker i å bruke budskapet på uønska måter, og det er ei teknisk umulighet, med mindre en går over på ei maskin som nekter å kjøre usignert kode. Og då har ein brått ikkje valfridom.
hehe, nå er vel ikke omskriving av linuxdrivere noe folk flest driver med da du viraldo (i motsetning til å bare kunne kopiere filene rett over til harddisken eller ipoden.

Jeg ser absolutt poengene dine, men jeg tror nok at vi enten MÅ ha/finne/finne oss i en eller annen slik form for løsning, ellers blir det i realiteten rett og slett ikke utlån biblioteket driver med, da blir det å gi bort gratis til odel og eie, og det tror jeg ikke man vil få med seg så mange rettighetshavere på.