Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4504
Jeg fikk en heller ekkel start på dagen idag. Sjefen kom bort og kjeftet på meg, helt uten grunn. Masse usaklig piss. Så teg tok hatten min og gikk, jeg kan ikke finne meg i slik uprofesjonell og aggresiv oppførsel. Det går på helsen løs.

Så, er det noen som vet hva jeg gjør nå?

Jeg har meldt meg inn i LO, btw
Vis du opplever det flere ganger eller at han har gjort det før synes jeg du burde snakke med han. Bare forklar hvordan du ser på det og vis han ikke vil høre kontakt LO, de vil hjelpe deg og sjefen vil nok skjønne alvoret med det han gjør vis de tar kontakt.
Du kan kontakte arbeidstilsynet da, dette har jo med likebehandling i arbeidslivet å gjøre.
Eller LO siden du har meldt deg inn, ville prøvd det først.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976...html?tid=28219

Var den noen spesiell grunn at han klagde på deg?
Jeg er ekspedisjonsansvarlig, og jeg har noen som jobber under meg som jeg er ansvarlig for.

Det hele var en bagatell. Før jeg kom på jobb hadde en ansatt gått inn på widerøes hjemmesider og sett på billetter. FØR arbeidstiden. Når jeg kom på jobb gikk jeg bort til den maskinen og tok av meg jakka. Widerøesiden var oppe og han sa noe om at man skal ikke gjøre private ting i arbeidstiden. Jeg forklarte på en rolig måte at det ikke var jeg som hadde vært på siden og at jeg akkurat kom. Han sa at jeg har et ansvar og at slikt ikke skal skje.

Men jeg var ikke der engang. Hvordan skal jeg man ha kontroll over noe når man ikke var tilstede?
Satt på spissen så er det jo ditt ansvar hva de under deg gjør. Men det er jo hevet over en hver tvil at sjefen din burde ha håndtert saken bedre. Men hvis han vil ha det slik på sin arbeidsplass så får det bare være. Noen er bare sånn. Skal overreagere på alt. Og da hjelper det ikke hvor lite din feil det var.
Helt klart at det ikke var din feil siden dette skjedde før du kom og før arbeidsdagen begynte, så jeg ville som sagt snakket med han om dette og vis det skjer igjen gå til LO.
Du burde i hvertfall ikke ha gått fra jobben. Det viser bare at du er uansvarlig og uprofesionell selv. Som du har nevt har du ansvar for "X-antall" ansatte på jobben.
Det du burde gjøre er å gå ned til jobben din igjen og be om å få snakke privat med sjefen din om saken og evt. finne ut av hvem som hadde brutt reglene for PC bruk på jobben og ta ham med på samtalen slik at dere får oppklart dette.

Jeg er usikker på om LO eller arbeidertilsynet kan gjøre så mye med akkurat denne saken da en ansatt har brutt reglene, sjefen har misforstått og du har tredt uproffesjonelt mot arbeidsgiver.
Ikke for å høres teit ut, men i første post høres det ut som at du fikk bikk mye kjeft, mens når du skrev hva som skjedde så hørtes det ikke så fælt ut. Det er jo tross alt sjefen din sin jobb å få ting til å gå rundt, og det virker jo som at han kanskje gikk litt over styr, men ikke noe værre enn både jeg og andre har opplevd, men ingen har gått hjem fra jobb av den grunn...og er det så lurt?

Hvor jobber du?

Forstår at det er kjipt uansett, men bare virker uklart hvor streng og "urimelig" han egentlig var.
Nei, jeg kommer ikke til å fortelle hvor jeg jobber, av opplagte grunner.

Det har hendt at sjefen har opptrådtaggresivt og har ropet og sparket i veggen f.eks.

Han misbruker makten han har som sjef.

Jeg så litt på denne.

http://www.dn.no/karriere/article681497.ece

Er mye som stemmer der...
Fett at du bare gikk.
Men du bør vel kontakte sjefen over han igjen å forklare på en saklig måte hvorfor du reagerte sånn som du gjorde. Gå igjennom argumenter og få noen andre til å høre på dem også å gi råd og tips så du ikke framstår som en furten drittunge som ikke tåler tilsnakk.

Sjefer som henger seg opp i slike småting er elendige sjefer, og om folk får surfe litt på nettet før jobb og i småpausene så øker jo det trivselen. Og alle som har lest litt om kapitalistiske ideer vet at Trivsel=økt innsats.
Som en liten sidesak, så hvis du meldte deg inn i LO etter dette skjedde, så har de inget ansvar for å følge saken videre.
De fleste fagforeninger går etter når du meldte deg inn i forhold til når ting skjer, ofte må man ha vært medlem i 3 måneder før du er "kvalifisert" til å kunne bruke foreningsapparatet i arbeidstvister, forsikringssaker og liknende. Dette for å unngå gratispassasjerer som ikke vil bruke penger på fagforeningskontigenten, men som kun er interessert den dagen de står midt oppe i en konflikt.
Sitat av Saape Vis innlegg
Sjefer som henger seg opp i slike småting er elendige sjefer, og om folk får surfe litt på nettet før jobb og i småpausene så øker jo det trivselen. Og alle som har lest litt om kapitalistiske ideer vet at Trivsel=økt innsats.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å sjekke noe, og det å sitte med det i trynet på sjefen. Jeg ville aldri gjort noe vi egentlig ikke har lov til med sjefen(e) rundt meg.

Igjen er dette en veldig beklagelig sak, men uansett hvor sint man blir på sjefen sin så er det ikke noe profesjonell måte å håndtere saken på ved å bare gå.

Jeg ville funnet vedkommende som hadde brukt siden til å surfe privat med og gitt beskjed om at vedkommende må huske å rydde bord etter seg da du er den som må bøte med sjefen for slike tilfeller.

Gjerne legg ut bilder av hatten din.
Sist endret av dosky; 13. februar 2009 kl. 13:10.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Jeg fikk en heller ekkel start på dagen idag. Sjefen kom bort og kjeftet på meg, helt uten grunn. Masse usaklig piss. Så teg tok hatten min og gikk, jeg kan ikke finne meg i slik uprofesjonell og aggresiv oppførsel. Det går på helsen løs.

Så, er det noen som vet hva jeg gjør nå?

Jeg har meldt meg inn i LO, btw
Vis hele sitatet...
Om dere er en større bedrift, så har dere gjerne en tillitsvalgt i forening.
Det er denne du bør snakke med først. Alt. et verneombud eller HMS avdeling.

Når det gjelder denne spesifikke saken, så er det bedriftens IKT-regelement som gjelder. Dette skal være skriftlig og skrevet under av alle ansatte som benytter seg av maskiner på jobben. Uten et IKT-regelement stiller sjefen din veldig svakt.

Om du føler at ikke ikke når frem internt i bedriften, så kan du ta kontakt med forbundet sentralt og legge frem ditt problem. De vil rådføre deg videre i prosessen om det er noe du føler du vil gå videre med.

Plages du såpass av sjefen din at det går på psyken løs, kan du også ta kontakt med din fastlege og legge frem saken for han/henne som da KANKSJE vil gi deg sykemelding for en periode slik at du får litt "pause".

Men beste er jo selvfølgelig om du kan ta en ordentlig prat med sjefen din på tomannshånd og snakke ut om ting. Du merker fort om du når igjennom eller ikke. Når du ikke igjennom så har du alternativene som nevnt over.
Ok, for at dere skal forstå litt bedre hvordan det er på jobben min og hvordan sjefen oppfører seg kan dere lese denne:

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=119259
Støtter deg i din sak om at sjefen ikke har rett til å kjefte sånn som han gjorde. Men, når du er ansvarlig for x antall folk så er det jo din jobb å informere de at de ikke kan surfe før/i/etter arbeidstia. Hadde du informert om dette på forhånd så hadde det vel aldri skjedd.
Sitat av snøsokk Vis innlegg
Støtter deg i din sak om at sjefen ikke har rett til å kjefte sånn som han gjorde. Men, når du er ansvarlig for x antall folk så er det jo din jobb å informere de at de ikke kan surfe før/i/etter arbeidstia. Hadde du informert om dette på forhånd så hadde det vel aldri skjedd.
Vis hele sitatet...
Det var ikke jeg som ansatte dem, og det står i kontrakten deres at de ikke skal gjøre det, og det er helt unødvendig at jeg må gi slike beskjeder når det faktisk sår i kontrakten de har skrevet under på. Det er individuelt ansvar, ikke mitt.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Det var ikke jeg som ansatte dem, og det står i kontrakten deres at de ikke skal gjøre det, og det er helt unødvendig at jeg må gi slike beskjeder når det faktisk sår i kontrakten de har skrevet under på. Det er individuelt ansvar, ikke mitt.
Vis hele sitatet...
Mjaa.. Det blir jo ditt ansvar dersom ansatte (som du styrer over) ikke følger punktene i kontrakten.
Hvis surfingen virkelig fant sted før arbeidstiden, så er det vel ikke noe poeng å diskutere mer?
-Med mindre det er TOTAL FORBUD mot å surfe/ bruke pc'n i det hele tatt!

Høres ut som en idiot denne sjefen din, har intrykk av at surfing i arbeidstiden blir mer og mer vanlig rundt omkring...
Etter å ha lest igjennom må jeg hvertfall si meg totalt enig i det med at trivsel skaper økt effektivitet og stå-på-vilje over tid.

Personlig jobber jeg i IT-seksjon og vi har det veldig fritt. I starten er alle villige til å stå på som rakkern, men det dabber ofte av. Slik har ikke vi det. Vi har en felles spiseordning, som alltid inneholder humor. Noen ganger bryter vi denne og "skeier ut litt", da tar vi gjerne lengre matpause også. Sjefen selv er også med på det. Vi surfer gjerne på mye som har personlig interesse, men som kan være relatert til jobben - det er et lite avbrekk og hjelper veldig. Så lenge det personlige ikke går utover jobbingen på en negativ måte klager ingen.

På min jobb har jeg inntrykk av at dette hjelper en hel del, sosialt sett - men også ift. arbeidsvilje! Vi får mer energi og blir ikke stresset (og symptomene det skaper). Det er et godt arbeidsmiljø, og vi utfører oppgavene våre også med humor og hyggelig samvær. Nå har alle der en egen interesse innenfor IT, det gjør at når vi snakker om ting på jobben, blir vi interesserte og får mer kunnskap, som vi gjerne leser oss videre til.

Dette er win-win i alle situasjoner.

Jeg sier det ikke for å gni salt i sårene, men dette er slik det skal være - og det må man få til, eller bytte jobb. Det høres ikke ut som din sjef eier pedagogisk innsikt i det hele tatt, og da duger han ikke som sjef. Dette må bli tatt opp innenfor bedriften og eventuelt videre til f.eks. LO eller denne etaten tidligere nevnt i en annen reply over.

Ønsker deg lykke til med å få igjennom dette, og råder deg til å bytte jobb ellers. Når jobben er så ille at det til og med går ut over din helse og hverdag, kan du bare ikke fortsette.
LO er en elendig ide. Hvis du mistrives på en jobb bør du uansett bytte og er du ikke fornøyd med lønnen så tar du ganske enkelt ikke jobben! Hvorfor lage konflikter med arbeidsgiver med å blande inn fagforeninger?

Den lille erfaringen jeg har hatt med dem har kun gjort ting verre. Både for meg, men spesielt for arbeidsplassen.
Sitat av hatlen Vis innlegg
Jeg sier det ikke for å gni salt i sårene
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier du det da? Ser ikke helt hvordan dette kan hjelpe trådstarter, eller være relevant i diskusjonen heller, forøvrig.

Trådstarter:
På tide å finne seg et speil, dra ned silkeboxer'n, se og si: "Visst faen er jeg en mann. (Tenk at jeg kunne glemme det)" og gå sporenstreks tilbake til arbeidsplassen din og jobb videre. Neste møte med sjefen er du steinhard og forteller hvor skapet står. Det er du som har rett.