Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1435
Det er mange per i dag som ikke har fått noe god innføring på hvordan teknologien (selve protokollen) egentlig fungerer, eller hvorfor det er viktig å ta denne teknologien i bruk. Så jeg vil derfor, med denne tråden, forklare hvordan og ikke minst hvorfor denne teknologien bør benyttes mer.

Du får ikke gode hastigheter, her har du noen kjente faktorer:
* Ingen delere – Her er det ingen som deler noe, du må bare vente å se eller finne en annen torrent.
* Din nettilgang – Dette kan du lese om under ustabilt nettverk.
* Delerens uthastighet – Dette kan du lese om under ord og uttrykk.
* Brannmur – Dette kan du lese om under det som mangler
* Stor belastning – Dette kan du lese om under ustabilt nettverk.

Sitat fra wikipedia artikkelen om BitTorrent: ”BitTorrent ble kjent ved å gjøre det mulig for mange brukere å laste ned samme filer uten at det går tregere for andre. Dette oppnåes ved å tvinge alle som laster ned til å også laste opp deler av fila de har med andre som laster ned, så hvert medlem i en «sverm» bidrar til distribusjonen av innholdet.

Som vi alle vet er det er flere store selskap/bedrifter per i dag som har problemer med å levere ut programvare, drivere, etc. i en hastighet som kan måles med den hastigheten vi brukere kunne tenkt og hentet programvaren, driveren, etc. ned med. Til eksempel er det å hente drivere fra nVidias sider noe av det mest irriterende jeg vet om; først må du finne ut hvilken driver du skal ha, før du så må vente i minutter og kanskje én hel time før at det er på plass på harddisken din. Så her ville denne teknologien ha vært til stor hjelp for både nVidia, og for oss som brukere. Ved å bytte ut alle speil lenker til én torrent-fil hvor alle speil servere hadde vært tilkoblet, ville muligheten for å hente ned fra alle servere samtidig, samt brukere som tidligere har lastet ned programvaren, driveren, etc. vært til hjelp for å dele med sin tilkobling hjemme fra - det er altså mulighet for å optimalisere nettverkstrafikken fra de større serverne ut mot brukerne verden over.

Det som mangler, men som jeg vet vil forbedre teknologien generelt, er det å få oppkoblingene først og fremst mot nærmeste nodene fra din lokasjon – slik at nettverkstrafikken blir belastet minst mulig. Dette mener jeg og lest noe om, men jeg er usikker på hvem, hvor eller hvordan dette skulle foregått.
Teknologien har selvfølgelig sine ulemper, som for eksempel om man er bak én brannmur, at en er låst bak NAT, så dette vil det gi problemer å koble seg til andre som sitter bak en brannmur på den andre siden. Derfor er det viktig at man tar seg tid til å konfigurere klienten man benytter seg av, og går gjennom utstyr som man sitter bak, slik at man kommer seg forbi brannmuren. Her må man velge seg en port man vil åpne i brannmuren, og jeg vil si at en 5 sifferet port (I port rekken fra 49000 – 65000 er ledig og klar til å bli benyttet seg av).

Man kan lese mer om problemet her, og man kan bli godt hjulpen for problemet via denne siden her.


En protokoll trenger en klient

BitTorrent er som sagt en teknologi, eller mer spesifikk en protokoll for overføring av data mellom 2 enheter. Som de fleste sikkert allerede vet, så må man ha en klient, et program, som tar seg av protokollen og lar deg benytte deg av den. Til dette finns det flere klienter, men det er ikke alle som er like anbefalte som andre. Nøyaktig hvorfor trenger vi ikke å gå inn på her, da det for det meste er til riktig informasjon som blir sendt mellom serveren (trackeren) og klienten – noe som er mer viktig i lukkede nettverk enn ved det vi skal hjelpes til med her.
Liste over klienter kan man se på en annen Wikipedia artikkel.

De klientene jeg selv kan anbefale er..
* µTorrent – Den er liten, lett og gir deg det den lover. Hovedaskelig anbefaler jeg denne for Windows, men den er også tilgjengelig for Macintosh.
* Vuze (Tidligere Azureus) – Den er kanskje ikke den minste eller den letteste, men den er og har alltid vært stabil. Hovedaskelig anbefaler jeg denne for Windows, men det er støtte for den på de 3 systemene; Windows, Macintosh og Linux.

Til kjennskap vet jeg at disse er blitt brukt til linux:
* KTorrent
* LibTorrent/RTorrent
* TorrentFlux


Ord og uttrykk

Tracker: Dette er protokollens kjerne. Det er en server som torrent-filen er tilknyttet mot, og det er derfra alle nodene får informasjonen om hvem som er tilkoblet, og i tillegg får tilsendt informasjon om hvem en kan koble seg til. I tillegg holder den på informasjon om deg, og ser til at du får det du skal ha. Enkelte trackere (for det meste de lukkede) har en policy som automatisk nekter deg tilgang dersom du ikke deler videre det du selv har lastet ned.

Torrent: Selve torrent-filen inneholder hash-informasjon om filen(e) som er generert og lagt ut for deling. Her kan det være både filer og mapper. Denne kan benyttes for å legge for deling noe du allerede har, eller laste ned noe du mangler. Den vil uansett sjekke filen(e) med hash-en for å være sikker på at alt er slik det skal være.

Ratio: Dette er et forholdstall på hvor mye du har lastet ned kontra det du har lastet opp. En gunstig ratio ligger på 1.0, men én kan klare å holde seg på banen med helt ned i 0.6 (så lenge man ikke forholder seg der for evig). Ratio er da noe som ikke vil være et problem å tenke på dersom man ikke er medlem av en lukket tracker.

Peers: Dette er antall noder som er koblet til torrent-filen, enten de har nesten 99 % eller så vidt har begynt å hente ned noe fra de andre nodene. Disse nodene trenger ikke å være aktive, da flere laster ned små deler av innholdet fra torrent-filen, kun for å dele med seg til fordel for å forbedre sin ratio (mest utbredt blant lukkede trackere).

Seeders: Dette er de nodene som har 100 % av det torrent-filen inneholder, de er der for å gi andre noder mulighet til å hente ned all informasjon, all data, som er tilgjengelig. Og det er via trackeren at nodene blir fordelt mellom ”delere” (seeders).

Capping: Dette er begrensning av hastighet, enten inn til eller ut fra klienten din mot andre noder. Det er et kjent fenomen at store, åpne trackere har mange peers med mye capping; dvs. at de for eksempel ikke tillater at andre skal få hentet ned mye data fra dem ved at de begrenser på rundt 5 – 10 kB/s. Dette er noe som hemmer protokollen veldig mye.


Jeg sliter med ustabilt nettverk

Her er det mange som misforstår veldig, og tror det at det vil hjelpe ved å kjøre fullt på for å få utnyttet tilkoblingen sin fullt ut. Dette er feil! For som Ludwig Mies van der Rohe sa så pent; ”mindre er mer”. Det jeg vil frem til er at man begrenser tilkoblingene mot andre noder for å utnytte tilkoblingene fullt ut. Her vil jeg vise eksempel fra µTorrent.

Preferences >> Queueing >> Her setter du ”Maximum number of active torrents” er hvor mange aktive torrent-filer du tillater; anbefalt bør den ikke overskride 6 – 12 stk, og ”Maximum number of active downloads” er hvor mange aktive nedlastninger du tillater; anbefalt bør den ikke overskride 3 – 5 stk.
Da vil du nå se at det er til en hver til maksimalt 6 – 12 torrent-filer aktive, hvor av 3 – 5 av disse kan være nedlastninger.

Preferences >> Bandwith >> Under ”Global Upload Rate Limiting” >> ”Maximum upload rate” er hvor mye kilobytes per sekund din klient skal begrense seg ved. Gjerne test tilkoblingen din med SpeedTest (del kilobit med 8 for å få kilobyte; 1000 kilobit = 125 kilobyte, etc.) og sett begrensning ved 90 - 95 % av den totale hastigheten du har til rådighet. Dette for å kunne sende informasjon ut mot verdens veven, slik at du skal kunne motta noe tilbake.

Preferences >> Bandwith >> Under ”Number of Connections” >> ”Global maximum number of connections” er hvor mange noder du tillater tilkobling mot totalt; anbefalt bør den ikke overskride 150 – 200 stk, ”Maximum number of connected peers per torrent” er hvor mange noder du tillater tilkobling mot per torrent-fil; anbefalt bør den ikke overskride 75 – 100 stk, ”Number of upload slots per torrent” er hvor mange noder du tillater tilkobling mot for kun nedlastning på hver enkelt torrent i din klient; anbefalt bør den ikke overskride 10-15 stk.

Selvfølgelig kan du prøve deg frem, tillate mer for å se hva din tilkobling tillater deg, men dette er hva jeg anbefaler – spesielt dersom du har problemer med å surfe på sider utenom nedlastningen


Er det noe du føler er utelatt, eller noe ekstra som du syns bør være med, så er det bare å skrive ned og legge det ved i denne tråden. Dette er kun til hjelp for dere og deres lovlige rutiner av torrent (miss)bruk.

Håper alt er godt nok forklart – men er det noe du vil ha mer forklaring på, så er det bare å si fra for å få en bedre forklaring.

// dosky
Sist endret av liasis; 11. mars 2009 kl. 13:56.
Veldig fin post!
Skal prøve noen av tipsene dine ut asap.
Veldig god og oversiktelig innføring i BitTorrent for nybegynnere.
Mulig dette kan bli en "Den store BitTorrent"- tråden?
dosky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Clr Vis innlegg
Mulig dette kan bli en "Den store BitTorrent"- tråden?
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede notert at de som har noe spørsmål utenom det jeg har ført inn kan bare ta det her slik at jeg / andre kan forklare det bedre.

Det er av den grunn at det har vært flere saker rundt BitTorrent her på forumet i det siste, og jeg tror det vil være lettere å dytte de over til denne tråden enn å repetere seg gang på gang.
Sitat av dosky Vis innlegg
Det er av den grunn at det har vært flere saker rundt BitTorrent her på forumet i det siste, og jeg tror det vil være lettere å dytte de over til denne tråden enn å repetere seg gang på gang.
Vis hele sitatet...
Ja det var det jeg tenkte på. Ikke så rart egentlig mtp. PirateBay saken som startet. Mulig mod's kan endre trådtittelen da den kan virke litt missvisende i forhold til ande "Den store xxx" -tråden.
dosky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Clr Vis innlegg
Mulig mod's kan endre trådtittelen da den kan virke litt missvisende i forhold til ande "Den store xxx" -tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen interesse i få tittelen endret til "Den store...", beklager. Dette er i grunnprinsipp informasjon om teknologien, og andre kan på dette diskutere og komme frem til løsninger på div. problemer en måtte ha.
Fin og informativ tråd !
Vil anbefale Deluge som klient for linux .
Leste om OneSwarm på ITavisen i dag. Noen som har prøvd det?

Artikkel: http://itavisen.no/807305/er-dette-t...-bays-arvtager
Problemet med torrents er vel heller at infrastrukturen ble bygd med tanke på et begrenset antall aktive tilkoblinger til enhver tid, og ikke hundre tusen millioner fra hver eneste lille hobbypiratpc. Og du kan kanskje være litt mer oppfinnsom i å finne grunner til hvorfor torrents bør brukes mer enn å gjenta grunnprinsippet/ideen til protokollen? Men bevares, en helt greit introguide.

Og for øvrig: Jeg har lovt meg selv å pirke mindre, men du bør absolutt revurdere din holdning til semikolon. Det er et vakkert tegn som fortjener å bli tatt fram til romantiske stevnemøter i vakre setninger, ikke ei trashy hore som man bare bruker når man ikke vet hvordan man skal få seg noe med de andre tegnene.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kan forresten slenge med en interessant bruk av bittorrent.

Et clusterOS som heter Rocks deployes på et universitet i norge vha bittorrent.

Første install av clusteret tar noe tid (30min) men i ettertid dersom noder addes, installeres OS'et fantastisk kjapt.

Hele prinsippet baserer seg på at nodene PXE-booter og starter å laste filer fra andre noder (mao først er det en node som får imaget, så henter to noder fra den noden, så fire, så åtte, så seksten, etc).

Dette er mao grisegenialt for deployment av større regnecluster o.l, og hver node reinstalleres på reboot for å være sikker på at OS'et er clean.

Installasjonen jeg har vært med på utnytter seg av 700+ noder, men dette burde fungere optimalt på uansett antall noder.
dosky's Avatar
Trådstarter
Sitat av egeulf Vis innlegg
Problemet med torrents er vel heller at infrastrukturen ble bygd med tanke på et begrenset antall aktive tilkoblinger til enhver tid, og ikke hundre tusen millioner fra hver eneste lille hobbypiratpc. Og du kan kanskje være litt mer oppfinnsom i å finne grunner til hvorfor torrents bør brukes mer enn å gjenta grunnprinsippet/ideen til protokollen? Men bevares, en helt greit introguide.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg ikke benytte meg av skrivetiden til å legge frem prinsippet med teknologien. Det er jo tross alt ikke alle som har fått dette med seg.

Sitat av egeulf Vis innlegg
Og for øvrig: Jeg har lovt meg selv å pirke mindre, men du bør absolutt revurdere din holdning til semikolon. Det er et vakkert tegn som fortjener å bli tatt fram til romantiske stevnemøter i vakre setninger, ikke ei trashy hore som man bare bruker når man ikke vet hvordan man skal få seg noe med de andre tegnene.
Vis hele sitatet...
Du kan pirke så mye du vil, det er hvertfall oversiktelig : )

Have a nice one!
Dritbra at noen tar seg tid til å skrive noe så bra og utfyllende.
Flott arbeid my man!
som sagt, godt at du klarer opp i dette, det er garantert ikke alle som vet hva det innebærer

KP

forresten, nyheten din har vært på toppen av nettby ganske lenge nå
dosky's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
forresten, nyheten din har vært på toppen av nettby ganske lenge nå
Vis hele sitatet...
Jeg vet.

Morsomt å kunne spre dette "litt" *ler*
Sist endret av dosky; 12. mars 2009 kl. 23:40.