Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1200
Har tenkt å kjøpe nytt kabinett til maskinen fordi det gamle er for lite. Skal ha maxitower fordi jeg er lei av at det er så forbanna trangt og får bare plass til 4 HDD'er i det jeg har nå. Har et 3870X2 kort som er så helvetes langt så har tenkt på Lian Li PC-A77B og Lian Li PC-A7010B

Valget står mellom de, men hvis dere har et bedre forslag så kom med det.

Vil ikke legge i mer enn 3K u/PSU.
Antec Performance One P182 er gull. PSU er plassert i et eget kammer nede med egen vifte, masse diskplass, god lufting og veldig solid bygning. Du kan også legge store deler av kablene til å gå inne i et eget rom bak hovedkortet, og så hente de ut der de trengs (ved CD-rom, harddisker, etc).
Jeg er storfornøyd med dette, i alle fall!
P182 er vel litt mer MidiTower?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Går vel an å sjekke ut Antec på komplett. Skal visst være bra greier det.
Sett litt på Antec Twelve Hundred, men er for mye "fjortis". Vil ha et stilrent kabinett som er genialt bygd.
Hvor god plass det er i et kabinett er avhengig av hvordan du legger kabler mot strukturen på kabinettet. Selvfølgelig er det kabinett med mindre plass enn andre kabinett, men jeg har vært borti maxitower med dårligere plass enn miditower i min nerdeperiode.

De kabinettene du har lagt ved der er store, men er det virkelig noe du er ute etter?

Jeg har selv et Lian Li kabinett av samme kaliber, men jeg har da 12 HDD-er innpakket i 3.5" brønnene mine (alle fullt ut). Dette igjen krever mer kjøling enn det den orginale kabinettviften egentlig klarer å levere, så jeg må vel invistere i noe annet (Noctua har jeg troen på).

Gjerne se på Lian Li sine hjemmesider på forklaringer av hvorfor komponentene får sine egne rom i kabinettet, og hva som vil være egnet for deg og din maskin.
Har 4 HDD'er, vet ikke om jeg kjøper flere. Men har et stort skjermkort som tar en del plass. Størrelse på kabinettet har ikke noe å si. Er så lite på LAN så står bare på pulten min. Er Lian Li som frister mest fordi de har geniale løsninger på det meste. Thermaltake har for mye lys og stæsj.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det var godt å høre! Du kan ta en titt på Cooler Master sine kabinetter. Selv har jeg Cooler Master Centurion 590, som er et billig, men svært kjølig kabinett. Svært praktisk bygd for størrelsen med mulighet for 7 vifter bare i selve kabinettet, og to installert ved levering. Det gir meg et godt inntrykk av Cooler Master iallfall.

Fant også frem til dette Antec kabinettet, som hadde et rimelig stilrent design, uten å være for harry, syns jeg da. Det jeg fnyser litt på er overdreven bruk av lys som syns på utsiden av kabinettet, vet ikke hva du syns. Det har iallfall fått gode tilbakemeldinger både fra brukerne på komplett.no og ellers, så kvaliteten er det nok ikke noe å utsette på.

Skal du opp i pris (og størrelse) kan du ta en titt på dette bigtoweret fra nevnte Cooler Master. Har fått gode tilbakemeldinger det òg ser det ut som. Det er i det minste stilrent. Og tror ikke plass skal være et tema der i gårn'.
Sist endret av thomasf; 17. februar 2009 kl. 14:17.
Btw. hvis du vil ha stillegående vifter som ikke blåser så alt for mye så kjøper du Noctua. Noctua CPU kjølere er geniale, men viftene deres er litt svake fordi de er så lydløse

Skal se litt på tester på youtube av 3DGameMan jeg Så får jeg bestemme meg ^^
Sist endret av jeppfi; 17. februar 2009 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det var godt å høre! Du kan ta en titt på Cooler Master sine kabinetter. Selv har jeg Cooler Master Centurion 590, som er et billig, men svært kjølig kabinett. Svært praktisk bygd for størrelsen med mulighet for 7 vifter bare i selve kabinettet, og to installert ved levering. Det gir meg et godt inntrykk av Cooler Master iallfall.

Fant også frem til dette Antec kabinettet, som hadde et rimelig stilrent design, uten å være for harry, syns jeg da. Det jeg fnyser litt på er overdreven bruk av lys som syns på utsiden av kabinettet, vet ikke hva du syns. Det har iallfall fått gode tilbakemeldinger både fra brukerne på komplett.no og ellers, så kvaliteten er det nok ikke noe å utsette på.

Skal du opp i pris (og størrelse) kan du ta en titt på dette bigtoweret fra nevnte Cooler Master. Har fått gode tilbakemeldinger det òg ser det ut som. Det er i det minste stilrent. Og tror ikke plass skal være et tema der i gårn'.
Vis hele sitatet...
Ingen av de kabinettene har monteringsplass til fler enn 2 vifter, så er ikke rart de er stille.

Bygde PC til en kamerat for et par uker siden, og brukte dette kabinettet.

Det er stilrent, har plass til 4x 12cm vifter og 1x 14 cm vifte. 2 vifter med tretrinns viftestryring installert.
Tror jeg må ta valget mellom de 2 Lian-Li kabinettene jeg har funnet.
Til ditt bruk ville jeg gått for kabinettet som vår kjære Myhre anbefaler - og han forklarer hvorfor godt nok selv.

Sitat av Myhre Vis innlegg
Antec Performance One P182 er gull. PSU er plassert i et eget kammer nede med egen vifte, masse diskplass, god lufting og veldig solid bygning. Du kan også legge store deler av kablene til å gå inne i et eget rom bak hovedkortet, og så hente de ut der de trengs (ved CD-rom, harddisker, etc).
Vis hele sitatet...

Se på bildene under.

http://img.gfx.no/296/296099/p182_q.376x376!.jpg http://img.gfx.no/296/296104/p182_b.376x376!.jpg http://img.gfx.no/296/296106/p182_q_op.376x376!.jpg http://img.gfx.no/296/296112/p182_s.376x376!.jpg
Sist endret av dosky; 17. februar 2009 kl. 22:34. Grunn: Skrivehanser
Antec har mange geniale løsninger. Gå for det, pent er det også.
Har sett litt på Cooler Master nå, Stacker 831/832 og Cosmos S, men klarer ikke å bestemme meg. P182 så ikke så dumt ut, men de andre ser ikke så dumme ut de heller

Har også sett litt på ThermalTake Armor+ VH6000BWS
Sist endret av jeppfi; 18. februar 2009 kl. 18:59.
Antec, Cooler Master og Thermaltake er bra. Det går vel stort sett på utseende, men Stacker 831/832 er veldig bra etter det jeg har hørt.
Men det er vel også det dyreste.
2k er ikke spesielt dyrt når du tenker på at det kan øke levetiden på enkelte komponenter.

Så at Cooler Master Storm Sniper kom ut i desember/januar, er det noen som har hørt om når det kommer ut i norge?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Janpfo Vis innlegg
2k er ikke spesielt dyrt når du tenker på at det kan øke levetiden på enkelte komponenter.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på den påstanden? 2k er forøvrig veldig dyrt mtp. at en komponent som i dag koster 5k koster 2k om et år eller to.

Så i forhold til den ekstra måneden levetid vil eg sei det er 199% bortkasta.
Har selv 4 HDD'er som begynner å gå til helvete fordi kabinetter er alt for lite og for dårlig luftgjennomstrøming. Det kostet 900,-

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=415881

noen som har testet dette?
Sist endret av jeppfi; 18. februar 2009 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Har selv 4 HDD'er som begynner å gå til helvete fordi kabinetter er alt for lite og for dårlig luftgjennomstrøming. Det kostet 900,-
Vis hele sitatet...
4 disker er desverre ikkje spesielt godt statistisk materiale. Kom tilbake når du har erfaring fra minimum et par hundre like disker med varierande temperatur.

Google sine data viser forøvrig at disker liker en viss temperatur, og at det dei virkelig hater er temperatursvinginger. Trur google (som testa over et titalls tusen disker) kom til at 48°C var optimal temperatur...
Ok, men snakket med en som har brukt samme type disker og han mente at 4 disker tett i lag med dårlig luftgjennomstrømning var grunnen til at jeg fikk error i RAID partisjonen.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kan nærmest gå god for ThermalTake Armor+. Det vil si jeg har en nær kompis som er SVETT når det gjelder å ha riktig kabinett mtp kjøling, romslighet og ryddighet, og han har sverga til den serien. Utover det har jeg nok ingen personlig erfaring med Armor+. Har heller ikke hørt mye om dem.

slashdot: Kilde? 48°C på disken hørtes svært mye ut. Denne linken er nok det du sikter til, men finner ikke nevnte temperaturer.
Sist endret av thomasf; 18. februar 2009 kl. 19:59.
Når du har x0.000 disker begynner det å bli varmt.
Så review av 3dGameMan av Cooler Master ATCS 840, dette så bra ut på testen, men han gir jo "100% kickass product" til alt han tester så er vel bare mest for å se det. Det har støvfilter, du kan fjerne hovedkortplaten, 3x230mm og 1x120mm vifter. Dette er vel ikke så dumt valg?

Kjøper Silverstone RV01 Raven, vil bare tipse folk om at dette er noe nytt som Silverstone har kommet med, hovedkortplaten er snudd 90 grader slik at all varm luft går oppover og ut av kabinettet, dette er testet med røyk. Slik at CPU ikke blir påvirket av varmen fra GPU
Sist endret av jeppfi; 18. februar 2009 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan være, men tvilsomt at du får error på diskene dine pga varme, i verste fall kunne du enten plassert 2x 80" vifter eller 2x120" vifter bak diskene for å eleminere problemet til en viss grad. Overrasker meg at ingen har nevnt Cheftec sine kabinetter jeg har utrolig bra erfaring med dragoon kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312868 og aegis kabinettene : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378375 . Billig, romslig og ikke minst geniale løsninger! Jeg digger løsningen med HDD de bruker : http://www.scan.co.uk/Images/Products/797611-a.jpg på innsiden kan du ha 2x 80" vifter som blåser på diskene.
http://prohardver.hu/dl/rev/2008-03/...ftec_aegis.jpg
Sist endret av Spelly; 18. februar 2009 kl. 21:34.
Sett på Silverstone Raven kabinettet og begynner å tippe over til å kjøpe det
Sjekk de jeg nevnte da, før du satser på det
Dragon er for smalt, har Noctua kjøler som er høy. Andre var ikke helt det jeg er ute etter.
En kompis har dette : genialt. Det er bredt.
Kan anbefale Cooler Mater HAF 932, en kompis har det, ser fett ut og har stor plass og bra luftgjennomstrømning.
Sett litt på det og Får se om jeg får endelig bestemt meg snart
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har enda ikke kjøpt kabinett og har sett på Antec P183 som kommer snart og SilverStone TJ10, men trenger flere anbefalinger. Så på lanseringsguiden til HW.no og der stod det at TJ10 skulle lanseres i februar i år, ser ingenting av det på nettbutikker.
Sist endret av jeppfi; 4. mai 2009 kl. 21:10.
Kikka litt på P183, og det er basically likt til P182, men med noen oppdateringer.
Har selv P182, og har aldri vært mer fornøyd. Kjølingen er god, plassen er god, skjulingen av kablene er deilig(!), støydempingen er meget bra, byggekvaliteten er bra, etc.

Med P183 ute, ville jeg gått for det.