Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 14652
Hei.

Konfirmerte meg i dag og skal kjøpe meg iMac. Fikk rundt 30k, men ønsker selvsagt å bruke minst mulig penger på iMac. Har bestemt meg for å kjøpe 27", den dyreste av de, med i7-prosessor. Skal kjøpe 16 GB RAM på ebay å putte i også (sparer 4,5k på den måten). Så kommer spørsmålet mitt. Hva blir det billigste? Blir det å kjøpe i utlandet og få den sendt opp hit eller å kjøpe i Norge?
Hvis jeg skal kjøpe på Apple sine hjemmesider må jeg punge ut med 17.950,-. Finnes det et billigere alternativ? Please, ikke kom med "bygg hjemmebygd l0l-g4m3r-PC MYE BEDRE!!!!!1". Skal kjøpe iMac - punktum finale.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Tror ikke du får den noe billigere enn 17.950kr med mindre du kjøper brukt. Å kjøpe i utlandet vil nok heller ikke funke pga tollkostnader osv.
Vell, jeg fikk min imac for 15.000 som demovare fra komplett, så det er ihvertfall mulig.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Finnes iMac med i7?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Finnes iMac med i7?
Vis hele sitatet...


Ja, det gjør det
krJo's Avatar
Trådstarter
Ja, du kan skreddersy den på Apple Store.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Ja, jeg så det. Er inne en gang i blant og sikler på en slik en, men har aldri fått med meg at den kan konfigureres med i7 :O
krJo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ancoil Vis innlegg
Vell, jeg fikk min imac for 15.000 som demovare fra komplett, så det er ihvertfall mulig.
Vis hele sitatet...
Problemet med demovare er at det ikke nødvendigvis møter mine spesifikasjoner. Skal oppgradere både skjermkort og prosessor fra "standard" iMac 27"
Har du noen i familien eller venner som studerer? Da kan du få studentrabatt.
http://store.apple.com/no/browse/cam...cation_pricing
En Hacktinosh hadde jo vært noe morsomt å prøve seg på. Da kan du få en billigere Mac med ønskede spesifikasjoner. Du må lese deg litt opp på emnet da OSX ikke har drivere for alle slags hovedkort og skjermkort.
Er du ikke medlem på , lag en bruker der. Da logger du inn og får en link for "studenter" som gjør st du kan handle billigere på Apple store. Selv kjøpte jeg imac 27" via dette systemet og sparte ca en tusenlapp i rabatter. Ram til imac er billig på komplett. Koster 335 for 8gb.

Feks via studenttorget får du den for 15760kr mot 17130kr uten rabatt. Anbefaler også å kjøpe en Apple remote i samme slengen, man klarer seg ikke uten når man har brukt den!

Edit, ser ut til at freakforum blokkerer studenttorget[dot]no(?)

Edit 2, sensurerer navnet*
Sist endret av mo3; 28. mai 2012 kl. 05:19.
krJo's Avatar
Trådstarter
Takk, har tenkt på det med studentrabatt, men visste ikke helt hvordan jeg kunne løse det. Da ser det ut som om det blir iMac 27", i7, 16GB RAM og 2GB skjermkort for 15-16k. Konge!
På studenttorget er det bare å registrere seg. Jeg kjøpte gjennom der selv om jeg var ferdig med vgs pg ikke studerte.
VIKTIG! : Du kan ikke spille spill som css på den eller call of duty det går ikke and på mac da må du gjøre noe med den.
Vet ikke hva da men kjøp deg heller en ny pc hvisst du ikke vil bruke så mye på en data.
Du kan få 1 båt for 16k..
Brukt båter koster ca 10k.. men det er hvisst du ikke vil bruke penger på noe sånt da .-.
Du får en like bra pc til 6k å desse imac'ene har hvert mye problemer med internett connection å sånt.
Kjøpe deg heller noe annet ikke "IJunk...
Sitat av Samsung galaxy Vis innlegg
VIKTIG! : Du kan ikke spille spill som css på den eller call of duty det går ikke and på mac da må du gjøre noe med den.
Vet ikke hva da men kjøp deg heller en ny pc hvisst du ikke vil bruke så mye på en data.
Du kan få 1 båt for 16k..
Brukt båter koster ca 10k.. men det er hvisst du ikke vil bruke penger på noe sånt da .-.
Du får en like bra pc til 6k å desse imac'ene har hvert mye problemer med internett connection å sånt.
Kjøpe deg heller noe annet ikke "IJunk...
Vis hele sitatet...

Du kan spille css på mac og MW1 finnes til mac. Greit å ikke like Mac, men alt du skriver er bare feil. Han kan også kjøpe 941 halvlitere med Cola for 16k.
Sist endret av mo3; 28. mai 2012 kl. 12:11.
Sitat av Samsung galaxy Vis innlegg
VIKTIG! : Du kan ikke spille spill som css på den eller call of duty det går ikke and på mac da må du gjøre noe med den.
Vet ikke hva da men kjøp deg heller en ny pc hvisst du ikke vil bruke så mye på en data.
Du kan få 1 båt for 16k..
Brukt båter koster ca 10k.. men det er hvisst du ikke vil bruke penger på noe sånt da .-.
Du får en like bra pc til 6k å desse imac'ene har hvert mye problemer med internett connection å sånt.
Kjøpe deg heller noe annet ikke "IJunk...
Vis hele sitatet...
i7 starter på rundt 2k på Komplett, 2GB skjermkort er vel fort 3k+ og 16GB ram er vel fort en til tusenlapp. Ser ingen måte du kan ordne en fullt fungerende gaming PC med et sånt oppsett til 6k.

Dessuten til ettertiden, hvis du har tenkt å lurke her på forumet en stund: korrekturlesing er ofte jævlig lurt hvis du vil at folk skal ta deg seriøst.

Skål!
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av Samsung galaxy Vis innlegg
VIKTIG! : Du kan ikke spille spill som css på den eller call of duty det går ikke and på mac da må du gjøre noe med den.
Vet ikke hva da men kjøp deg heller en ny pc hvisst du ikke vil bruke så mye på en data.
Du kan få 1 båt for 16k..
Brukt båter koster ca 10k.. men det er hvisst du ikke vil bruke penger på noe sånt da .-.
Du får en like bra pc til 6k å desse imac'ene har hvert mye problemer med internett connection å sånt.
Kjøpe deg heller noe annet ikke "IJunk...
Vis hele sitatet...
Er ikke noen stor fan av Apple-produkter selv, men du kan holde deg for god til å komme med argumenter som ikke har noen som helst mening. Hvis TS vil ha mac trenger du ikke si at han skal kjøpe pc?

Sitat av 1337Wince Vis innlegg
i7 starter på rundt 2k på Komplett, 2GB skjermkort er vel fort 3k+ og 16GB ram er vel fort en til tusenlapp. Ser ingen måte du kan ordne en fullt fungerende gaming PC med et sånt oppsett til 6k.

Dessuten til ettertiden, hvis du har tenkt å lurke her på forumet en stund: korrekturlesing er ofte jævlig lurt hvis du vil at folk skal ta deg seriøst.

Skål!
Vis hele sitatet...
Tja, et ASUS Radeon HD 2GB koster ca 2K.
Sitat av N0RTHERNKILLER Vis innlegg
Tja, et ASUS Radeon HD 2GB koster ca 2K.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er fortsatt at man ikke får en komplett PC med de specsa til 6k. Men regner med at du skjønte den?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hadde jeg hatt angst for kabler hadde jeg dog ventet til HP Z1 var i full markedsandel.

Denne er haugevis enklere enn iMac å bytte deler på og den støtter alt som er x86kompatibelt (fullsize pci-e, flere HDDslots) og den tar ca 2.3 sekunder å åpne opp (klikk, ferdig).
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du kan spille css på mac og MW1 finnes til mac. Greit å ikke like Mac, men alt du skriver er bare feil. Han kan også kjøpe 941 halvlitere med Cola for 16k.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan han ikke skrive det? Det er jo søppel?
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
En Hacktinosh hadde jo vært noe morsomt å prøve seg på. Da kan du få en billigere Mac med ønskede spesifikasjoner. Du må lese deg litt opp på emnet da OSX ikke har drivere for alle slags hovedkort og skjermkort.
Vis hele sitatet...
Da ender du jo opp med det værste fra begge verdener! Stygg og ustabil damtamaskin med et kjipt operativsystem.

Spør du meg så er den eneste macen som er verdt pengene MacBook air
Og det hadde vært mer verdt å kjøpe 941 halvlitere med Cola for 16k, istedenfor mac.
Slutt folkens. iMac er en flott maskin med et bra operativsystem, som ikke passer alle. Men først og fremst er det en fantastisk skjerm og et skikkelig alt-i-ett-produkt som ingen kan komme med alternativer til - og kan du det, bring it.

Ellers kan fanboy-diskusjonen tas i en annen tråd.

---------------

Det eneste jeg kan bidra med er å få høre grunnene dine til valget av i7 istedenfor i5. Du kan tross alt spare en del penger på dette, så vær ihvertfall sikker på at du gjør det rette valget! Ellers er oppgradering av RAM og SSD/HDD mulig å gjøre selv senere til en mye rimeligere penge enn om du kjøper alt med nå (ser du tenkte det med RAM - veldig smart, bare pass på garanti osv.).
Sist endret av apocalypse; 28. mai 2012 kl. 12:59.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av WindowsLate Vis innlegg
Hvorfor kan han ikke skrive det? Det er jo søppel?
Vis hele sitatet...
Når maskinen er ny er det ikke søppel. Når maskinen ikke lenger fungerer/man ikke trenger den lenger er det søppel. Vet du ikke sånne ting?
Elsker at 95% av de som kritiserer OsX og Mac, aldri har brukt en maskin i mer enn MAX 10 minutter, om de i det heletatt har brukt den så lenge.



Er det ikke snart på tide at folk blir litt mer objektive her i landet?
Sitat av WindowsLate Vis innlegg
Hvorfor kan han ikke skrive det? Det er jo søppel?
Vis hele sitatet...
Kan vi få høre dine argumenter til at det kan kategorisere som søppel. Greit at du ikke liker mac, men hvorfor er det søppel?
Ram bytter du selv, apple er svindyre på oppgraderinger. Jeg tror også det holder med 1gb skjermkort så bruker du heller pengene på en SSD.
Sitat av Samsung galaxy Vis innlegg
VIKTIG! : Du kan ikke spille spill som css på den eller call of duty det går ikke and på mac da må du gjøre noe med den.
Vet ikke hva da men kjøp deg heller en ny pc hvisst du ikke vil bruke så mye på en data.
Du kan få 1 båt for 16k..
Brukt båter koster ca 10k.. men det er hvisst du ikke vil bruke penger på noe sånt da .-.
Du får en like bra pc til 6k å desse imac'ene har hvert mye problemer med internett connection å sånt.
Kjøpe deg heller noe annet ikke "IJunk...
Vis hele sitatet...
Tydelig at du er en Anti Apple fyr, alt du sier er jo bare bullshit....
krJo's Avatar
Trådstarter
Trenger ikke argumenter mot iMac/Apple, presiserte ganske tydelig at fanboi-diskusjoner ikke var det jeg var ute etter. Jeg skal kjøpe iMac, like it or shut up.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Ram bytter du selv, apple er svindyre på oppgraderinger. Jeg tror også det holder med 1gb skjermkort så bruker du heller pengene på en SSD.
Vis hele sitatet...
Sorry, men det blir for dyrt med SSD. RAM skal jeg bytte selv ja, kostet ~100$ for 16GB på eBay. Oppgradering til SSD koster 3800, skjermkort koster 700.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Finnes iMac med i7?
Vis hele sitatet...
Det har det gjort leeenge.