Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1416
Hei!
Jeg har en utrolig ustabil downloadspeed, og dette irriterer meg som faen. I så godt som hele gårsdagen lå speeden stabilt på 330-350kb/s, men idag er det høyeste 70kb/s, men ligger gjennomsnittlig på ca. 30-40kb/s.
Hva er det som skjer?
Det har vært sånn i flere uker, om ikke mer.

Noen tips om hva som er galt?
Er det snakk om Bittorrent eller vanlig download? For på Bittorrent er det veldig variabelt.
Det er bittorrent, ja. Jeg har også seeda i hele natt.
Nedlastningshastigheten på torrent, kommer jo helt an på hvor mange seeders/leechers det er.

Hvis du laster ned fra en public tracker, vil jeg påstå det er større sjanse for lavere hastighet, enn om du hadde lastet ned fra en private tracker.
Sist endret av s1gh; 24. februar 2009 kl. 16:35.
Ja, men dette er samme torrenten som jeg hadde 350kb/s på i går. Og forholdet Seed/leech er det samme

Og forresten, hva er private tracker? IPtorrents o.l?
Sist endret av McLovin; 24. februar 2009 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er porter åpne?

Og fordi om forholdet er det samme, kan det være at den eller de som ga deg god fart i går, har justert opplastningshastigheten sin idag.
F.eks. jeg seeder bare med hele linja fra klokka 23.00 - 08.00.

Public tracker: Torrent-sider der ALLE kan laste ned ifra. F.eks. piratbukta.
Private tracker: Torrent-sider der man må bli invitert.
Hvordan sjekker jeg om porter er opne? Og hva vil det si å seede med hele linja?
DL Speed
Nedlastningshet varierer veldig, de faktorer som er med i bildet kan man sortere slik:
1) ISP (Les: Hastigheten på din linje)
2) Delernes ut-hastighet (Les: Hastigheten de som deler tillater andre å laste ned fra, alle med 1bit, eller mer, data vil dele på det de har - på åpne trackere er det mange som capper (begrenser) uthastigheten sin, noe som er årsaken til at åpne trackere er dårligere enn lukkede).
3) Åpne porter (Les: Dersom du ikke har åpne porter vil ikke du ha mulighet til å koble deg til andre som sitter i samme stol som deg, dette kalles NAT og kan løses ved å åpne porten du benytter deg av i routeren din - se www.portforward.com for hvordan)
4) Mye uthastighet (Les: Dersom du har lite uthastighet å benytte deg av er det lett for at du fyller opp uthastigheten såpass mye at du ikke klarer å dra inn noe, gjerne cap (begrens) ved 90-95% av din totale uthastighet)

UL Speed
Opphastighet kan, på lik linje med nedhastighet, sorteres etter viktige faktorer, men da dette allerede er sagt ved DL Speed hopper vi over dette.

Åpen tracker
En side med en tracker som tillater at alle bare henter ned torrent-filen, laster ned den data de trenger og aksepterer at de ikke seeder på dette når de er ferdige. Dvs. at det ikke er konsekvenser ved å ikke dele videre, noe som ødelegger for det som gjør teknologien bra.

Lukket tracker
En lukket tracker er det samme som en åpen tracker bare at man må ha en konto. Denne kontoen må man i vare ta som sitt eget barn, for hvis man ikke deler med seg blir man utestengt fra nettverket, og vil da ikke ha mulighet til å laste ned mer senere. Man lever for det vi kaller for ratio (forholdstall mellom ned og opplastet datamengde - dess mer ut kontra ned, dess bedre ratio. De fleste trackere tillater at du er nede i 0.6-0.8 i ratio, men forhold deg gjerne over 1.0).


Jeg kunne sikkert gått inn på mye mer, men viktigst av alt er å ikke tillate millioner av koblinger da de bare vil kollidere og ikke komme gjennom. Juster slik at dere har få mulige tilkoblinger og nyt friheten av en torrent-klient som arbeider for dere, og ikke trenger dere til å restarte hele nettverket (HVERTFALL hvis det er trådløs tilkobling).
Sist endret av dosky; 24. februar 2009 kl. 17:45.
Takk for bra svar
Men, hvordan begrenser jeg ULSpeed til 90/95%? Finner bare kb/s
Test linjen din med www.speedtest.net og regn ut med www.google.com hvor mye 90-95 % av den totale uthastigheten din er.

Husk at siden oppgir inn / ut hastighet i bit, del svaret på 8 og du vil få bytes (google kan hjelpe deg med dette også, om du har problemer)
EDIT: jeg fikk nå 250-270kb/s, så jeg er ikke sikker på om jeg tuller så mye mer med dette :P Det er trossalt mer enn 50kb/s
Tips: For best mulig resultat lukker man programmer som spiser på linjen, f.eks. torrent-klienter.
Og CS, tenker jeg? :P
Du har praktisk talt aldri noe stablie kilder på bit torrent da alle du downer fra er randoms, om de bestemmer seg for å skru av maskinen samtidlig vil du ha 0 ned.

andre ting som er med å bestemme er upload speeden din også, seeder du torrents? i hvertfall VIL dette redusere download speed, bredbånd generelt utenom fiber er som et rør. OM alt for mye kommer ut er det ikke så mye plass til det som skal inn på pcen din.
Nei, jeg seeder ikke nå.

Dosky: Jeg tok den speedtesten, og har 526kb/s up speed. Hva er 90% av dette? forstod ikke helt hva du mente :P
Bluesius
Det er akkurat det jeg har sagt...
Ekko er en ting, men dette var rustent av deg.

Edit: Jeg må legge ved at beviser hvor lite erfaring du har - ved åpne trackere er dette et problem, ved lukkede er det ikke det (at seedere kobler av og lar torrent stå useedet)


McLovin
526 kb/s eller 526 kB/s ?

Ved kb/s blir det 65,75 kB/s, der 90 % blir 59,175 kB/s
Ved kB/s er det 526 kB/s, der 90 % blir 473,4 kB/s

Hvordan regne ut: (utgangspunkt * prosent) / 100
Sist endret av dosky; 24. februar 2009 kl. 18:55.
Sitat av Bluesius Vis innlegg
Du har praktisk talt aldri noe stablie kilder på bit torrent da alle du downer fra er randoms, om de bestemmer seg for å skru av maskinen samtidlig vil du ha 0 ned.

andre ting som er med å bestemme er upload speeden din også, seeder du torrents? i hvertfall VIL dette redusere download speed, bredbånd generelt utenom fiber er som et rør. OM alt for mye kommer ut er det ikke så mye plass til det som skal inn på pcen din.
Vis hele sitatet...
Aldri stabile kilder med bittorrent? Hva er det du snakker om?
Jeg har i 99.9% av tilfellene maks hastighet av hva linjen min klarer, ca. 1.3MB/s.

Og ja, opplastningshastighet reduserer nedlastningshastighet, men jeg har aldri opplevd dette som et stort problem.
Hvis jeg seeder med maks av hva linjen klarer, laster jeg fremdeles ned med ~1.2MB/s.
Åpne porter i routeren din, og sett den til å maxe linja inn til pcen din og fjerne alt som bremser farten til torrents og cs osv.

Jeg har 40MB/s mer nå enn før jeg åpna porter til µTorrent.
http://www.portforward.com/
Jeg finner ikke routeren min på portforward. Kanskje der er jeg som er dårlig å lete?
På routeren står det ZyXel 2000-series elns.
drittunge
1. Gjentakelser.
2. Nei, du har ikke 40MB/s (motbevis meg om du kan)

McLovin
I ytterst få tilfeller, slik som dette, så må du ta den gode gamle try and fail metoden. Du vil nok forstå prinsippet ved åpning av porter ved å studere hvordan det gjøres på andre routere.

Ved en dobbeltsjekking av www.portforward.com ser jeg at ZyXEL står i listen. Dobbeltsjekk routeren din (noter deg alle navn og nummer) mot siden, og følg instruksene som ligger ved.


Ha en fin natt videre.
Takk for det.
Routeren er montert i veggen, bak en sånn stor kabelorganiser, så jeg kommer ikke til bakside + venstre side. Kan heller fikse dette i morgen.

Men, vi kan vel gå videre på den teoretiske delen likevel. Etter at jeg har funnet routeren min på portforward, hvordan går jeg da videre? Noen som vet om en god tutorial/step-by-step guide?

Ha en fin natt du også

Hei!
Jeg har en utrolig ustabil downloadspeed, og dette irriterer meg som faen. I så godt som hele gårsdagen lå speeden stabilt på 330-350kb/s, men idag er det høyeste 70kb/s, men ligger gjennomsnittlig på ca. 30-40kb/s.
Hva er det som skjer?
Det har vært sånn i flere uker, om ikke mer.

Noen tips om hva som er galt?

Faen hoppe. Freakforum vill ikke være på min side idag. Dropp de siste der. Vet ikke va som skjedde, og der er ikke noen edit knapp (?) :P
Sist endret av McLovin; 24. februar 2009 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
www.portforward.com har guiden - du bare finner din modell og velger programmet du bruker i listen av programmer som er på siden.

Flott at du klarte å skrive inn hovedposten i den siste posten din, du.


PS! Det eneste som ikke er på siden er hvordan du gjør dette med en Linux server (Linux som brannmur, noe vi kjører/benytter oss av her);
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport <PORT> -j DNAT --to <LOKAL IP>

Så vet nestemann dette.
Sist endret av dosky; 25. februar 2009 kl. 00:00.
Ja, jeg må nesten få beklage for siste posten min, men der er ingen edit knapp (?)
Sitat av McLovin Vis innlegg
Ja, jeg må nesten få beklage for siste posten min, men der er ingen edit knapp (?)
Vis hele sitatet...
Editknappen er der i 5 minutt, mot en time tidligere, jeg synes det er helt greit. Gjør at jeg nå ser litt bedre over postene jeg skriver enn før
Sitat av dosky Vis innlegg
drittunge
Nei, du har ikke 40MB/s (motbevis meg om du kan)
Vis hele sitatet...
Det var KB det skulle stå ja.. Liten feil kanskje.
Sitat av pidget Vis innlegg
Editknappen er der i 5 minutt, mot en time tidligere, jeg synes det er helt greit. Gjør at jeg nå ser litt bedre over postene jeg skriver enn før
Vis hele sitatet...
Hehe. Er nok en stund siden jeg har postet noe på NFF, ser jeg
Hvilken internettlinje er det du har?
Hvilken torrent-klient bruker du?

I den perioden jeg satt med Telenor (4000/500), slet jeg med å finne de perfekte innstillingene i uTorrent som gjorde at jeg fikk en litt mer stabil speed enn jeg hadde til å starte med.


De innstillingene jeg endret var:

- Globalt maksimalt antall tilkoblinger: 200
- Maksimalt antall tilkoblinger per torrent: 45
- Antall samtidige opplastinger per torrent: 35
- Maksimal opplastingshastighet : 40-50 kB/s



En ting jeg selv har opplevd, er at hvis jeg setter opplastingshastigheten til 1 kB/s, vil nedlstingshastigheten synge betraktelig, derfor lønner det seg å finne den høyeste mulige hastigheten man kan ha uten at det får følger for ned-hastigheten.


Håper dette vil være til litt hjelp vedrørende ditt problem.
Sett det anbefalt her inne på forumet å sette :

- maks på globale tilkoblinger til 40-50.
- koblinger per torrent 20-25
- antall samtidige oppkoblinger - husker ikke
- kjører selv 200 ut som maks, men sjelden den seeder mer enn rundt 100Kb/s vet ikke hvorfor.

Men seeder ihvertfall kontinuerlig ja
Sitat av ez_po Vis innlegg
Hvilken internettlinje er det du har?
Hvilken torrent-klient bruker du?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at jeg bruker Tussa's TeleBane, BitTorrent, og bukta

___________
EDIT: Jeg klarer ikke å sette opp en "static ip-adress", og jeg vet ikke hva jeg gjør feil.

Noen som har erfaringer?
Sist endret av McLovin; 25. februar 2009 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.