Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 969
1.Jeg bruker pidging og alt funker bra, bortsett fra at når jeg trykker på "les epost" så lukker heile programmet seg og må startest på nytt.

2. Hver gang jeg starter pcen på nytt får jeg opp alternativ om å kjøre windows eller ubuntu. Hvis jegi kke velger så velger pcen selv å kjøre winows. Går det ann å få gjort det slik at ubutnu blir startet automatisk?

3. Etter at jeg instalerte ubuntu greide jeg å knote det til med å ta bort den oppgavelinjen nederst på sjermen. Jeg greide å knote den tilbake men når jeg feks åpner et program eller feks firefox ligger ikke programmet der. Altså. Hvis jeg minimerer ruten hvor blir den av?

Jeg er helt fersk når det gjelder linux, førstegangen jeg prøver dette
1. Denne er jeg litt usikker på, men prøv å åpne Terminal og start pidgin derifra, da vil du muligens se hva som går galt. Alternativt prøve å oppdatere Ubuntu å se om det er kommet noen nyere versjon.

2. Åpne en terminal og skriv følgende: sudo nano /boot/grub/menu.1st
Det du skal endre er følgende linje: default=1
0 er første oppføring i fila
1 er andre oppføring i fila

Det du må gjøre er å telle nedover i fila hvilket valg Windows XP er, husk å begynne å telle på 0.
Eks:
Title Ubuntu
kenel.....

Title Windows XP
rootnoverify...

Ubuntu er i dette tilfelle 0, og Windows XP er 1. Så for å endre i dette tilfelle må default=1 endres til default=0

3. Høyreklikk på den øverste oppgavelinja og velg: New Panel, og flytt den dit du vil ha. Så må du høyreklikke å velge; Add to panel, og deretter velge de "elementene" du vil ha, som f.eks. Windows Selector, og Workspace switcher.

Håper dette hjelper. Ellers så har også Ubuntu et veldig stort community med gode forumer og wikier.
Tusentakk alt funket, bortsett fra nr2. Jeg fikk ikke opp det du sa jeg skulle. kan du ta evnt. screenshoot av hva som er korrekt?

Tusentakk for svar :-)
Her er min /boot/grub/grub.conf, fila kan også hete /boot/grub/menu.1st, men det er gjerne en link til samme fil.
Denne er riktignok fra Fedora, men det betyr ingenting.

Kode

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You do not have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
#          root (hd2,1)
#          kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sdc2
#          initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/sdd

default=0 #DENNE MÅ ENDRES I SAMSVAR MED HVA DU VIL SKAL STARTE AUTOMATISK

timeout=5 #I SEKUNDER HVOR LENGE DEN VENTER FØR DEN STARTER DEFAULTVALGET

splashimage=(hd2,1)/boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu

#ENDRE SLIK AT DEFAULT=0 FOR Å STARTE DENNE
title Fedora (2.6.27.12-170.2.5.fc10.x86_64) 
	root (hd2,1)
	kernel /boot/vmlinuz-2.6.27.12-170.2.5.fc10.x86_64 ro root=UUID=d7c1d40a-0cf7-4e58-9ff7-a87e26718432 rhgb quiet nopat
	initrd /boot/initrd-2.6.27.12-170.2.5.fc10.x86_64.img

#ENDRE SLIK AT DEFAULT=1 FOR Å STARTE DENNE
title Windows XP
	rootnoverify (hd0,0)
	chainloader +1
Håper dette hjelper title indikerer et nytt oppstartsvalg. Og man begynner å telle på 0, og ikke på 1.
Sist endret av Xtrax; 1. februar 2009 kl. 20:26.
Sitat av Elisabeath Vis innlegg
1.Jeg bruker pidging og alt funker bra, bortsett fra at når jeg trykker på "les epost" så lukker heile programmet seg og må startest på nytt.
Vis hele sitatet...
Sjekk innstillingene om du kan velge hvilken nettleser den skal bruke, mulig den terminerer når den ikke finner kommandoen til å åpne den. Hva om du åpner mappen til motatte filer rett fra pidgin, skjer det samme?

Gå på Tools - Preferences - Network - Configure Browser
Sett den til "firefox"
Både når jeg går inn i /boot/grub/grub.conf og /boot/grub/menu.1st, er filene helt tomme. Jeg har to partisjoner, en for XP og en for ubuntu, men jeg får ikke velge noen av dem, ubuntu blir automatisk bootet. Noen som eventuelt kunne ha hjulpet meg med å få velge hvilket operativsystem som skal bootes?
Hmm, kanskje du ikke bruker grub som bootloader. Siden ubuntu booter likevel så gjetter jeg på LILO

Se om du finner en av filene med disse kommandoene
cd /etc
find * | grep grub.conf
find * | grep lilo.conf
Sist endret av PepsiCo; 6. februar 2009 kl. 08:50.