Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1042
Hei.

Har et lite problem angående en filserver som jeg har tenkt å gjøre tilgjengelig på mitt hjemmenettverk og mot internett, derfor må jeg åpne portene. Og for det skal jeg ha statisk IP-adresse på PCen.

Jeg har en router satt opp med DHCP deaktivert, og den routeren er koblet inn i en annen router. To maskiner er koblet til routeren med DHCP deaktivert. På den ene maskinen kan jeg fritt endre på IPen som den skal ha på det lokale nettverket, mens på den andre får jeg ikke tilgang til internett hvis jeg endrer på IPen.

Blir kanskje litt vanskelig å forstå hva jeg mener. Jeg vil at filserveren skal ha den lokale IPen 172.20.10.50, men hvis jeg velger den, mister jeg nettet. Jeg er med andre ord nødt til å la det stå på "Motta IP-adresse automatisk" og "Motta DNS-serveradresse automatisk" for å få internett på PCen.

Bilder av ipconfig /all

Motta IP-adresse automatisk :
Bilde 1


Hvis jeg selv velger IP:
Bilde 2

Når jeg sammenligner bildene, så ser jeg at det mangler noe med DHCP der hvor jeg selv har valgt IP, men fatter ikke hvorfor.

Noen som skjønner hva som kan være feil?
Sist endret av Feeling; 1. oktober 2008 kl. 00:01.
Bildene er uleselige. De er alt for små. Bare kopier inn teksten i stedet for å ta bilder.
Jeg har et forslag til en løsning:
Kanskje du allerede prøver dette, men siden bildene dine ikke ble helt leselige, prøver jeg likevel.

1: Se hvilken IP filserveren din har når du har på automatisk tildeling av IP.
2: Sett DEN ip'en du får fra DHCP som statisk i din maskin. Nå er det slik at du har samme IP uansett, hva med å prøve dette?

EDIT: Jeg fant ut hvorfor bildene dine er så små: Du la ut link til thumb (avatarbilde) istedetfor det store. De riktige linkene er:

http://bildr.no/view/263323 - Bilde 1
http://bildr.no/view/263328 - Bilde 2

Skal se utifra dette.

EDIT2: Kanskje ruteren din ikke kan gi deg så lav range? Det vil si
Hvis ruteren din er satt til å dele ut IP fra
172.20.10.70 til 172.20.10.254, så kan du ikke sette IP til .50.

Foreslår du setter den statisk til 172.20.10.104 istedet
Du må huske og skrive inn DNS og Getaway samtidig som du setter egen IP, ellers vil det ikke fungere
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Evelen2
Du må huske og skrive inn DNS og Getaway samtidig som du setter egen IP, ellers vil det ikke fungere
Vis hele sitatet...
Getaway..
Det heter gateway.
Evelen2: Han sa at han kunne sette statisk IP på den ene maskina hans, så jeg regner med at han vet det også.
Getaway funker bare hvis det er i stockholm.
Sitat av atomet
Getaway funker bare hvis det er i stockholm.
Vis hele sitatet...
Hahah, yeah right!


Kan det ha noe med at du må melde maskina inn i domenet(eller whatever) manuelt når du slår av dhcp?
Ser du har DNS suffiks brondbo.local der dhcp er aktivert.
først er det veldig greit at dem andre veit du har lyse.net isp.

kan du ikke bare endre i dhcp server og sette fast der da? på mac adressen?