Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2583
Stirret litt på en boks med kjøttkaker idag. Det står at sausen som er sammen med kjøttkakene er "hjemmelagd".

Hva menes egentlig med at noe sånt kalles "hjemmelagd". Det er jo i en masseprodusert blikkboks laget i en fabrikk en plass. Jeg tviler på de har et forleggersystem hvor mødre lager saus hjemme og sender inn... Hvorfor er ikke kjøttkakene definert som hjemmelaget også?

Seriøst spørsmål.
Markedsføring ?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kalles "bullshit".

Edit: med mindre noen faktisk BOR i fabrikken, da kan man strekke definisjonene nok til å passe.
Sist endret av robhol; 26. september 2010 kl. 13:37.
Står vell 100 gamle bestemødre og lager brunsaus ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
I følge orddboka er hjemmelagd "noe en har lagd selv"
Skal det være hjemmelagd får du gå på kjøkkenet og lage det selv Det vil jo ikke være hjemmelagd når det faktisk ikke er lagd hjemme?
Øøø, har du ikke sett Nora reklamen der det står 100 bestemødre å nynner mens di lager syltetøy?
Seriøst spørsmål?

Hvor oppegående må man egentlig være for å forstå at dette er et markedsføringstriks. Det "smaker som hjemmelaget" og markedsføres derfor som hjemmelaget.

Ingenting spesielt, overaskende eller nyskapende ved det...
Sist endret av Cikey; 26. september 2010 kl. 14:51.
Hva skal man markedsføre et produkt som hvis det faktisk er hjemmelaget?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hva skal man markedsføre et produkt som hvis det faktisk er hjemmelaget?
Vis hele sitatet...
"Laget på fabrikk"

Men fra spøk til glock17, man kan vel kalle det "Ekte hjemmelaget" eller lignende.
Sjekk hvor mange e-stoffer og ukjente ting det er i sausen?

Er det bare "normale" ting, vil jeg si at det er så godt som hjemmelaget.
Men er det masse bullshit og ukjente ting, så er det kun søppel
Dems beste salgstriks...
Når det står hjemmelaget på et produkt så forventer jeg at det i større grad smaker hjemmelaget, og det gjør det som regel også. Den "hjemmelagede" syltetøyet som man kjøper i frossendisken i bittesmå plastbeger smaker faktisk akkurat som det man lager hjemme, selv om det er laget i en fabrikk.
Det må da nesten være spesifikke kriterier som må oppfylles? Ellers kan man vel anmelde hele hopen for misvisende reklame og dermed brudd på forbrukerloven?
Sitat av Hatred Vis innlegg
Det må da nesten være spesifikke kriterier som må oppfylles? Ellers kan man vel anmelde hele hopen for misvisende reklame og dermed brudd på forbrukerloven?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg også tenkte, det er ikke lov med sik missvisende reklame, så det må jo ligge noen kriterier bak som gjør at dem kan kalle det hjemmelaget.
Kanskje fabrikken er som nora fabrikken fra reklamen som noen skrev lengre opp :
Det er sevfølgelifg bare vrøvl, og et hull i systemet fordi det ikke er regler for det. Nypoteter er et annet begrep som ikke er regulert, og derfor har begrepet ferskpoteter blitt innført. Ferskpoteter må følge visse kriterier for å kunne kalles det.

Ordet champagne-brus kan ikke brukes fordi det franske områdets produsenter "eier" ordet etter EU-regler.

Dette har bryggeriet Mack valgt å løse ved å omdøpe brusen "Fruktsjimpanse" med tilhørende apekatter på etiketten. En genistrek og stor suksess hos barna lokalt.
Sist endret av nissefanten; 26. september 2010 kl. 20:37.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Det må da nesten være spesifikke kriterier som må oppfylles? Ellers kan man vel anmelde hele hopen for misvisende reklame og dermed brudd på forbrukerloven?
Vis hele sitatet...
Problemet er at 'hjemmelaget' er et ganske vagt begrep. Alle skjønner jo at syltetøyet eller sausen er laget i en større fabrikk, men det går liksom ikke ann å definere hva en hjemmelaget smak er. Smaker den ene sausen mer hjemmelaget enn den andre liksom?
Det er jo ingen produkter på markedet som faktisk lages hjemme hos folk, så egentlig kan jo ingen smykke seg med dette, men de mener å ha funnet frem til en smak som er the next best thing. Dette er jo selvsagt noe folk higer etter i dagens samfunn hvor få har tid til å lage all maten fra bunnen av.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Seriøst spørsmål?

Hvor oppegående må man egentlig være for å forstå at dette er et markedsføringstriks. Det "smaker som hjemmelaget" og markedsføres derfor som hjemmelaget.

Ingenting spesielt, overaskende eller nyskapende ved det...
Vis hele sitatet...
Joa joa. Men på boksen står det ikke "som hjemmelaget". Det står hjemmelaget. Jeg reager vel litt på at her er det ikke en sammenligning, men en konstatering av at produkter er hjemmelaget. Da tenker jo jeg at det må da være visse kriterier (være det handelslover eller språkrådets anbefalinger) som gjør at noe er hjemmelaget mens noe annet ikke er det. Det går jo ikke an å markedsføre at produksjonsmetoden er noe annet enn den faktisk er (at den gir tilsvarende smak som er jo greit)

Og hvorfor i all verden var bare sausen "hjemmelaget" og ikke kjøttkakene, de ligger jo i samme boks?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Når det står hjemmelaget på et produkt så forventer jeg at det i større grad smaker hjemmelaget, og det gjør det som regel også. Den "hjemmelagede" syltetøyet som man kjøper i frossendisken i bittesmå plastbeger smaker faktisk akkurat som det man lager hjemme, selv om det er laget i en fabrikk.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan forvente halvbrent og generelt ubalansert mat (åpenbart for mye eller for lite av et eller annet) for slik blir hjemmelaget mat hos meg ofte .

En åpenbar forskjell i at smaken er slik at den ikke virker tiltenkt lengre lagring? Generelt da også litt mer fyldig og fuktig smak? (siden tørrere ting ofte holder lengre).

Er egentlig "hjemmelaget" bare et veldig teit synonym for "velsmakende".
Sist endret av Kinseek; 26. september 2010 kl. 22:03.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Stirret litt på en boks med kjøttkaker idag. Det står at sausen som er sammen med kjøttkakene er "hjemmelagd".

Hva menes egentlig med at noe sånt kalles "hjemmelagd". Det er jo i en masseprodusert blikkboks laget i en fabrikk en plass. Jeg tviler på de har et forleggersystem hvor mødre lager saus hjemme og sender inn... Hvorfor er ikke kjøttkakene definert som hjemmelaget også?

Seriøst spørsmål.
Vis hele sitatet...
Dette har Atle Antonsen og Johan Golden tatt opp i det hellige program Misjonen. De har kommet frem til at fabrikker som lage hjemmelagde produkter består av hyttelandsbyer hvor alle arbeiderne bor i hver sin hytte, lager maten hjemme og tar den med til fabrikken og legger den i boks/glass.

Så er den saken grei!

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Stirret litt på en boks med kjøttkaker idag.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å ikke elske den setningen???
Altså, når en vare er fabrikkprodusert, gjør de gjerne det gunstig, eller kjapt.. Da bruker de "billige" ingredienser (Ikke helt originale ingredienser som vi bruker hjemme, men noe som erstatter dette, og gjør dette billig. Som f.eks. mer vann i kjøtt). Som da gjør at varen ikke smaker like bra som en hjemmelaget vare (Som vi vanligvis bruker god tid på, og bruker de beste ingrediensene til). Men nå har visst fabrikken funnet på en metode som gjør at varen smaker som en hjemmelaget vare. (Veldig god kvalitet, med "dyre" ingredienser).