Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3489
Jeg har tenkt å bestille noe fra nettet som jeg ikke kan bestille til egen postkasse, men jeg har noen hus i nabolaget som står tomme og lurer på om det er mulig å bestille til en av disse?

Jeg regner med det ikke går å bestille uten navn og kun adresse, derfor planlegger jeg å føye på et random navn i tillegg, og så henge et falskt navneskilt på postkassen med samme navnet. Vil posten bry seg/undersøke mye om hvem som bor der, eller holder det stort sett at adressen stemmer?

Noen som har prøvd dette før? Takker på forhånd for hjelp
Bestiller ofte til mitt eget navn og adressen jeg er på, når jeg befinner meg i Norge. Aldri blitt satt spørsmålstegn ved. (jeg bor da i utlandet). Mao så sjekker de ikke om navnet er folkeregistrert på adressen.
Har hørt de gjør det, sjekker at adressen finnes i systemet. Var litt mange folk som hengte opp postkasser en stund.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
nikita: det vil kreve mykje overhead. Da må dei sjekke kvart enkelt brev opp mot folkeregisteret i staden for å sortere det, først etter postnummer og deretter gateadresse. I tillegg er det vel ikkje ulovleg å adressere brev til andre enn den adressa soms står i folkeregisteret, og det er vel tvilsomt om det kan kallast identitetstjuveri å henge opp postkasse med fiktivt namn. Kort sagt - kva heimel har postverket til det, og kva interesse har dei av å nytte pengar på det?

Eg seier ikkje at dei ikkje gjer det - bare at eg kan ikkje sjå nokon grunnar til at dei skulle gjere det.
dolan_duck's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Har hørt de gjør det, sjekker at adressen finnes i systemet. Var litt mange folk som hengte opp postkasser en stund.
Vis hele sitatet...
Hva om den ikke er i systemet? Sendes den i retur? Og hva om det evt. ikke er noen returadresse?

Edit:

Tenker også at om adressen og navn står tydelig på postkassen orker vel ikke postmannen å styre med å sjekke opp diverse, eller?
Sist endret av dolan_duck; 23. mars 2012 kl. 21:55.
Hvorfor tester du ikke bare dette med et testbrev? Få en venn til å sende deg et brev med salt.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Hvorfor tester du ikke bare dette med et testbrev? Få en venn til å sende deg et brev med salt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor salt? Personlig ville jeg puttet et helt alminnelig ark i brevet.
dolan_duck's Avatar
Trådstarter
Ja, poster et brev i morgen! Skrev meg selv et lite dikt
kanskje det er en god idè å sende et random brev en gang i blandt så postmannen ikke finner det mistenksomt? hvis du skal kjøpe ulovlige ting på nettet senere også, mener jeg

Kanskje putte dagens avis oppi der noen ganger eller litt reklame, bare så det er litt synlig action.
Nå er jo dette 100% opp til hvor i landet man bor.

Bor man på landet, der det er 2-3 postmenn på hele ruten, hele året, vil du slite med å få det brevet levert, da de gjerne også kjenner de som bor i området.
Bor man i en liten by, er sjangsene større for at brevet blir levert. Spesielt om postkassen står på et felles-stativ, o.l.


Men er jo bare å teste ut, som folk nevner her =)
Send mye forskjellig post i 1 uke ca til den adressen. Så er sjangsene større =)
dolan_duck's Avatar
Trådstarter
Takk for tips! Postkassen henger på stativ med mange andre, skal legge litt reklame og aviser nedi slik at det ser ut som den er i bruk.
Siden den allerede henger der, ilag med alle de andre, så er det bare å peise på =)
Da er det allerede en stoppeplass for posten, og de vil ikke reagere noe stort på at det starter å komme post til den postkassen, så fremt du ikke bor i en bygd med en postmann som er ifra samme bygden da =)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Posten sjekker vel sjelden om brevene går til en adresse som er i bruk eller ikke. Dette anses ofte som avsenders ansvar, men hvis adressen inneholder skrivefeil og lignende, er det mulig at de sjekker det opp. Siden kassen i tillegg henger på stativ, tviler jeg på at postmannen kommer til å tenke seg om to ganger. Men det skader jo ikke å være på den sikre siden=)
Har bodd nå i snart 9 år uten å ha adresse her på stedet. Har en postkasse med navn hengende på stativet. Kassen er uten husnummer og navnet har en (forsåvidt ubetydelig) skrivefeil.

Posten kommer frem uansett. Nå skal det nevnes at man bor noe utenfor byen.

Men postbudet er en flink fyr og diskriminerer ingen, ikke på denne ruten ihvertfall..
det går fint på store steder, små steder så snoker posten litt mere!
Jeg bor i trondheim og abonnerte tidligere på et blad. Jeg fikk det 3-4 ganger da det plutselig sluttet å komme. Det var en hektisk periode så det tok litt over en måned før jeg fikk tenkt over det samlet meg og kontaktet forlaget. De sa de hadde fått bladet i retur og sluttet å sende da det ikke fantes noe samsvar mellom navnet og adressa. Jeg hadde på det tidspunktet ikke meldt flytting på postens hjemmesider. Jeg meldte flytting og hang opp en lapp med navn, og da gikk det greit. Jeg hadde bodd der i 6-8 mndfør dette skjedde, all post frem før det.
Posten har ingenting med folkeregisteret å gjøre. Det du trenger er å få Posten til å registrere et ønsket navn på ønsket adresse i sine egne registre. Funker vel å henge opp et navneskilt på postkassa, så skal vel budet registrere det.
Vil også legge til at Posten Norge ikke lenger har monopol på å levere post lenger. Finnes flere firmaer nå (som før kun drev på som bud/logistikk transport) som kan levere post. Dog, brev som er mindre enn en viss størrelse (husker ikke amt) går automatisk til Posten Norge enda.
kan bekrefte at det funker helt fint å henge opp en ekstra kasse i en vei, bare å "forlenge" veien med 1 nr hadde senest 2 kasser oppe å fikk post i begge, i to forskjellige komuner så det var ikke samme bud. hender sikkert innimellom at det ikke funker , men som hovedregel funker dette fint
Posten har jo sine metoder for å ta folk...

Forrige uke ble Posten Sikkerhet kontaktet av en kunde som trolig hadde blitt utsatt for ID-tyveri. Noen hadde benyttet navnet hans og et større firma til å bestille elektronikk i stort antall. Pakkene skulle kjøres til en fiktiv adresse i Porsgrunn.

Ved søk i Postens register fikk Posten Sikkerhet avdekket flere sendinger som var på vei til samme adresse.

Pakkene ble forsøkt kjørt ut, men da ingen var «hjemme» ble pakkene rutinemessig satt i nærmeste Post i Butikk for avhenting.

Torsdag ettermiddag ankom to personer for å hente. I en koordinert aksjon mellom Posten, kunde, butikk og politi ble begge pågrepet.

– Dette hadde ikke skjedd uten flott innsats fra Postens medarbeidere, sier seniorrådgiver Terje Ulfsten i Posten Sikkerhet.

Ulfsten sier at ID-tyverier nå er utbredt problem for flere kunder, spesielt i elektronikkbransjen.

– Selv om vi bare er tredjepart kan det være greit å følge med for å ivareta kundens behov så langt vi kan, sier Ulfsten.
Vis hele sitatet...
Hei,

har du vurdert å bruke BitCoins som betalingsmiddel og få varene tilsendt til din egen postkasse?

Dette vil være den beste muligheten, tror jeg.


Bruk Tor Web browser