Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 938
Hei! Driver aktivt med styrketrening, og er ofte 2t på gymmet, trener gjerne muligens litt for mange dager og.

Men dagen etter i det siste så er jeg totalt utslipp, trøtt og orker ikke gymmet. Svært miserabel og.

Har noen hatt overtreningssymptomer selv? Hjalp det og ta fri evt?
Less is more. Man når et punkt der kroppen går gjennom mer slitasje enn den kan komfortabelt bygge tilbake til. Da går det utover både "gains" og så får du sånne symptomer som du har.

Ta fri, når du kommer tilbake kommer du til å føle deg sterkere og sikkert klare å ta mer vekt. I treningsrommet bryter man ned, det er i dagene av du faktisk "bygger" muskel.

Ville anbefalt at når du begynner igjen så tar du det rolig, 4 ganger i uken typ hvis du tar Upper en dag lower en dag og rest. 2 timer er også "mye", hvis du ikke driver med hele kroppen hver dag så føler jeg at du bare får in søppelvolum.
Ikke gå på den smellen jeg gjorde, avskyr trening til en viss grad pga all overtrening in the past.

Vanskelig å komme tilbake til gymmen synes jeg.
Trådstarter
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Ikke gå på den smellen jeg gjorde, avskyr trening til en viss grad pga all overtrening in the past.

Vanskelig å komme tilbake til gymmen synes jeg.
Vis hele sitatet...
Såpass ja. Hva slags overtrenings symptomer hadde du?
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Ikke gå på den smellen jeg gjorde, avskyr trening til en viss grad pga all overtrening in the past.

Vanskelig å komme tilbake til gymmen synes jeg.
Vis hele sitatet...
Samme her - brant meg helt ut og sliter med å komme tilbake.

Trente 5-6 dager i uken og ofte over 3 timer hver dag i lang tid.

Husk å restituere godt, få i deg nok næring og veksle på treningen din med noe som er GØY i tillegg.. jeg HATER dans feks men passet på å få inn noen sånne økter bare for å få ledd litt og kjenner på noe helt annet enn harde styrkeøkter
Trådstarter
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Samme her - brant meg helt ut og sliter med å komme tilbake.

Trente 5-6 dager i uken og ofte over 3 timer hver dag i lang tid.

Husk å restituere godt, få i deg nok næring og veksle på treningen din med noe som er GØY i tillegg.. jeg HATER dans feks men passet på å få inn noen sånne økter bare for å få ledd litt og kjenner på noe helt annet enn harde styrkeøkter
Vis hele sitatet...
Kjenner også på en SINNSYK sult, kan det ha noe sammenheng? Pga overtreningen?
Hvordan er hvilepulsen i forhold til normalen? Et av de vanligste symptomene på overtrening er forhøyet hvilepuls.
Sitat av klattus Vis innlegg
Såpass ja. Hva slags overtrenings symptomer hadde du?
Vis hele sitatet...

Startet med mye verk i muskler måtte bare ligge i 2 dager og føle meg ødelagt etter de harde øktene for jeg gjorde repeat.

Klarte ikke slokke tørsten min en dag på trening som da resulterte i for mye vann på kort tid = skikkelig spy stråle.

Så gikk det psykisk på meg husker ikke helt hva slags tanker det var, men jeg visste at de var tullete som faen prøvde lure meg eller noe med at jeg var tynn eller spiste for lite elns? Hodet altså.

Så kræsj i veggen sluttet med all trening.

Min anbefaling er: øktene skal være gode, men det er ikke noe hastverk. Jeg skulle bare bli stor så fort som mulig angrer ikke på det, men skal aldri trene sånn igjen. Husk å tøy musklene! Jeg må ta meg en tur til fysio.
To timer er alt for lenge. Maks skal være 1t15min +/-. Leste et studie en gang som viste til et eller annet stresshormon som ble skilt ut etter for lang styrketrening som var dårlig for muskelvekst, uten at jeg gidder å lete opp kilden på det. Hold deg til en time, du gjør enten alt for mye eller har alt for lang hviletid mellom settene. Men igjen spørs det litt hva du trener til, om du bare skal bygge muskler eller faktisk trener powerlifting/strongman type greier så kan det ha noe for seg å drive lenger med lange pauser.
Lytt til kroppen. Trener du mer trenger du mer mat og søvn. Hvis du er for sliten høres det ut som du misser en eller annen balanse.

Pulsvariasjonsstatus kan være en indikator å se på hvis du har pulsklokke
Kjenner meg godt igjen mann,det er noe herk,her gav det seg utslag i forhøyet hvilepuls,søvnløshet og ellers generel bedriten allmenntilstand.
Jeg var på vei inn i overtrening. Det jeg merka mest var hyperaktivitet, vanskelig med å sove, fort sliten når jeg jogga og drithøy hvilepuls, ca 90-100 døgnet rundt.
Trener man seriøst så er det viktigste delen av treningen å få nok tid til restitusjon.
Hvordan er treningsplitten din? Hvordan ser en typisk økt ut med øvelser?

Hvor mye mat spiser du iløpet av en dag i gjennomsnitt?

Aim for å trene hver muskel 9-12 sett per uke og fordel det gjerne på 3 dager. Tren med >60% av 1RM.
45 - 60 minutter effektiv trening holder i massevis. Hvis den ekstra timen du er på gymmen brukes til sosialt så er det ikke så farlig at du henger der så mye.
Sist endret av IneartheDx; 1 uke siden kl. 10:08.
Ta en liten uke pause, fokuser på mat og søvn. Ikke glem litt cardio.
Nej, overtrening finnes kun om du er på proffesionelt nivå, men du skal kjenne dine egne grenser, presser du deg selv for mye kan det gå med at du gjør det mega godt, eller du stopper.. Til sist så er handler overtrening om hvor mye tid dine muskler skal ha, til og restituere, ikke ditt generelle energinivå!