Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4067
Hei.

Jeg koblet opp en dimmer.
Jeg skal forklare hvordan alt er nå.

I taket så er det 2 koblingsbokser som det går 5 kabler inn i, alle 3g.
Så monterte jeg 230v spotskinne i taket (byttet halogenpærene med led)
Trakk 3g til koblingsboksen og ned til en 230 LED dimmer.
Takk en ny kabel ned til dimmeren som er tilførselen til dimmeren.
Koblet brun fra tilførselen til L1, koblet brun fra spotskinnen til dimmer tegnet og wago på de blå.

Skrudde på strømmen men ingenting fungerte.
Måler 30v mellom L1 og dimmer tegnet, 50v mellom L1 og jord.

Målte i strømskinnen og fikk 230v.

Noen som kan ha svar på problemene mine?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Antakeleg må dimmeren din ha eit referansepunkt, altså nøytral i tillegg, til å drive intern logikk. Med mindre du poster modell og datablad er det imidlertid kun spekulasjoner.
Trådstarter
3 0
Dimmeren er en namron LED Dimmer 200W.
Art.no: 1402740
Jeg prøvde å bruke en vanlig bryter til å se om det fungerte også men det gjorde den ikke.
Målte spenning i koblingsboksen der kabelen fra spotskinnen og dimmeren er koblet sammen og fikk bare 30v, da skjønner jeg ikke hvordan spotskinnen har 230v.
står at den har endevender funksjon, er dette det eneste stedet du har bryter for lysene?
Sist endret av foxxravin; 17. august 2014 kl. 17:38.
Trådstarter
3 0
Ja, det er det eneste stedet jeg har bryter for lysene
Du har rotet til koblingene i boksen
Jeg er enig med Putas.

Vanskelig å feilsøke en kobling uten å se den. Forsto ikke helt hva du mente i forklaringen din heller. Begynn med å finne ut hvor alle kablene til/fra koblingspunktet i taket kommer fra/skal til.
Deretter kan du lettere tegne opp koblingen, slik at det blir mer oversiktlig. Hvis du legger ut tegningen her blir det også mye lettere for oss å hjelpe deg.

Lykke til.
Ser ikke ut til at denne behøver N-tilkobling.

Bilde

Forutsatt at du burde holde på med strøm, legg ut sikringer, sett wago på lederene i boksen, start med å finne tilførselen, og jobb derifra.

Kan ta litt tid, derfor det er lurt å merke lederne før man begynner
Sist endret av aleksstaner; 17. august 2014 kl. 23:40. Grunn: 2 nederste linjer