Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1675
jeg hadde tenkt å begynne å spille trommer og vurderte om jeg skulle kjøpe midi trommer siden den har flere lyd muligheter. så hva er best?
Vanlige trommer er jo selvfølgelig best, men det er forskjell på de og..
De fleste midi-trommer jeg har prøvd har vært helt greie, men kan ikke måle seg med ekte.

Siden du skal lære deg å spille trommer ville jeg gått for et vanlig "akustisk" trommesett..
Ikke at jeg har så ekstremt god peiling på trommer.
Er ikke trommis, men det er vel akustisk som gjelder om du vil ha bedre lyd, feeling og dynamisk kontroll. Et godt MIDI-sett funker helt fett og er jo selvfølgelig å foretrekke om man bor i blokk/rekkehus eller skal øve midt på natten.
Kjøp deg heller et ordentlig trommesett (Vega sett er billige)

For å døyve lyd kan du bare kjøpe filtplater å legge på trommeskinnene...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Skal man kjøpe et trommesett og legger vekt på feel, dynamikk og lyd, må du styre unna billig sett. Hold deg til et bra merke som Pearl eller Ludwig. Hvis du kjøper et "introduction" kit fra et slikt merke, og bytter trommeskinnene som følger med settet til et bedre alternativ som Evans skinn eller Remo skinn, kjøper seperate symbaler og hihat (Pakke-symbaler suger!), trommene vil du eventuelt ha et bra sett. Etter litt justering, stemming og teiping på trommene har du god lyd.
MIDI trommer er også ganske bra.. jeg hadde ikke valgt det billigste, men tatt en titt på et mid-price midi sett fra Roland. Og da kan du også koble midi til PC, Mac og få enda bedre lyd ved hjelp av programmer som EZ drummer, logic pro, cubase og andre VST instrumenter.
væshna
Det kommer helt ann på hva du skal bruke det til.

Fordeler med midi trommesett; Er bra til innspilling. Stille (hodetelefoner). Tar mindre plass. Lettere å ta med seg enn vanelig trommesett.
Ulemper med midi trommesett; Høres mer falskt ut enn et vanelig trommesett. Ikke samme feeling.

Fordeler med vanelig trommesett; God lyd, god feeling å spille, ser kulere ut.
Ulemper med vanelig trommesett; Vanskeligere å spille inn med, Bråker, tar stor plass, vanskelig å ha med seg.

Det er jo selvfølgelig flere fordeler og ulemper med begge, men nå er ikke jeg trommis så jeg har ikke 100% peiling.
Ta det fra meg som 10-årig trommis: Vanlige trommer er the way to go, mens V-drums er kjipe greier.

Hvorfor?
Vanlige trommer er et instrument, ikke en knapp. Med elektroniske trommer kan du ikke eksperimentere deg med de lydene du vil ha, ei heller kan du tromme så fort du vil, da de generelt sett har elendig sprett. Jeg prøvde å spille blastbeats på et sett på Hagstrøm i Bergen, og det var nesten umulig fordi "skinnet" er så løst.
Det er også en fordel med vanlige trommer: du kan stemme skinnet. Du vil også utvikle en bedre sans for teknikk, både når det gjelder trommer og cymbaler.

Har du ikke anledning til å skape ulyd i heimen, og/eller har et akutt behov for å spille inn trommingen din, kan V-drums være et bedre alternativ, men jeg vil ikke anbefale det.

Som nyfiken trommis ville jeg ha begynt med det grunnleggende, særlig med tanke på at du mest sannsynlig må lære deg teknikk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Ta det fra meg som 10-årig trommis: Vanlige trommer er the way to go, mens V-drums er kjipe greier.

Hvorfor?
Vanlige trommer er et instrument, ikke en knapp. Med elektroniske trommer kan du ikke eksperimentere deg med de lydene du vil ha, ei heller kan du tromme så fort du vil, da de generelt sett har elendig sprett. Jeg prøvde å spille blastbeats på et sett på Hagstrøm i Bergen, og det var nesten umulig fordi "skinnet" er så løst.
Det er også en fordel med vanlige trommer: du kan stemme skinnet. Du vil også utvikle en bedre sans for teknikk, både når det gjelder trommer og cymbaler.

Har du ikke anledning til å skape ulyd i heimen, og/eller har et akutt behov for å spille inn trommingen din, kan V-drums være et bedre alternativ, men jeg vil ikke anbefale det.

Som nyfiken trommis ville jeg ha begynt med det grunnleggende, særlig med tanke på at du mest sannsynlig må lære deg teknikk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt hold i det du sier om v-drums. Det settet du en gang prøvde - hvilken modell var så det? Det finnes utallige klasser av v-drums, og på mange av dem kan du faktisk stramme skinnene så mye du måtte klare. Og lydeksperimentere kan du så absolutt, men det blir jo på det digitale planet. Når det gjelder forskjellige typer lyder er dette ubegrenset, da du kan stille om på de hundre- til tusentalls innebygde samples som modulen måtte besitte. Om ikke det er nok, kan du laste ned ekstrapakker med samples, og rote med dette til alderdommen tar deg...

Selvfølgelig får du aldri helt den samme feelingen som med et akustisk sett, men hvor autentisk feeling du kan få, styres naturlig nok av pris/modell. Selv bruker jeg et /roland td-6kx til hjemmeøving, og er godt fornøyd. Både blasting og brrrr-pedalering kan kjøres på full gnu. Mange muligheter for tilpasning, bla trigger-sensitivitet.
For å spice opp ekstra, kan man kjøre feks. Drumkit from hell fra pc til modulen, og vips så har man det råeste soundet!

Om bråk er fy kan v-drums være en god start for å teste seg ut, og i tilegg finner du moduler med bla. rytmemåler for å trene kontroll og stødighet, for å nevne noe. Det er også forbedringen et privilegium å kunne recorde for så å høre seg selv spille.

Men er til syvende og sist enig i at en ideelt sett bør begynne trommiskarrieren med akustisk, og at det totalt sett er mye fetere - the real deal.
Men hva enn du velger - bruk metronom!... og hjelm

(Litt gammel tråd, men kan jo være veiledende for andre vurderende der ute!)