Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2512
jeg står mellom valget å leie eller kjøpe ei leilighet 70kvm, 4500kr per mnd, 9 tusen depositum og kjøper jeg den så koster det meg 280 000 tusen og veldig god standard med vannbårne varme, fiber(tv,tlf,bredbånd) innlagt stort uteareal, 2 parkeringsplasser, økonomien min sier ja til kjøp, har et hus fra før av som jeg kunne tenkt å leie ut(1kjeller leilighet,1etg med stor leilighet total 280kvm).
vil jo tjene på det men kjøper jeg noe så må jeg jo regne med div kommunale avgifter, å mere ting på mitt navn.

hva ville dere gjort?
Du kjøper den selvfølgelig så lenge du har råd til å betale det som skal betales. Husk på at hvis du leier den så vil utleier måtte dekke alle de tinga der, bare at han skal ha en viss profitt oppå det igjen.

Synes dog prisen var lav. Er det svært høy fellesgjeld eller så?

Det er selvfølgelig vanskelig å spå hvordan boligprisene vil utvikle seg, men om du kun legger inn 280 000, så kan jeg neppe tenke meg at du vil tape så veldig mye om prisene skulle gå ned.
Sist endret av legalize_it; 1. august 2013 kl. 11:39.
hvorfor er leiligheten så billig?

Ville nok kjøpt pga en leilighet til 280K er utrolig billig, men nå vet ikke jeg grunnen til at den er så billig.
Om du får leiligheten til 280 000 er det jo ikke spørsmål, kjøp! Da "sparer" du pengene i boligens verdi, i stedet for å "kaste pengene ut vinduet" på leie. Og 280 000 er jo gitt vekk for en hvilken som helst leilighet. Det er sjeldent en finner leiligheter på 70kvm til under millionen, i alle fall med en noelunde ok standar.
Trådstarter
vell er i nord, så prisene er ganske lave. eneste fellesutgifta er brøyting, å kommunal avgift, men brøyting kan jeg ta via jobben så man slipper unna. tror jeg blir å pusse opp en del som jeg har gjort med huset hvis jeg kjøper.
Om du skal være boende noen år ville jeg kjøpt istedenfor å leie.

Eide selv hus i fjor som jeg kjøpte for den skarve sum 500.000 kroner med garasje samt stor terrasse og hage. 3 etasjer.
Var en del jobb med oppussing av bad og kjeller men det gikk unna. Prisene i nord er herlige når det kommer til bolig/leilighet.
Trådstarter
ja tror jeg skal kjøpe den i morgen, blir boende der litt ja, kun for å pusse opp å selge senere.
i nord er det flott hehe gjorde akkurat det samme med huset, kostet på det veldig mye å får sikkert en fin sum etterpå.
greit å bo i nord om man er ung å vil etablere seg
Aha.... I Nord ja, da skjønner jeg prisen Men uansett.. banken krever vel 15-25% egenkapital, flott og gjennomtenkt regel.. not!
280kvm for 280k ? Hva får man for 2 mill der? Kanskje jeg skal flytte dit og få meg Penthouse leilighet
Hvis du ikke klarer å stille med 15% av 280.000 så burde du nok ikke vurdere kjøp uansett
Hvordan er lønnsnivået der oppe? For her hvor jeg bor hadde ikke 280 000 dekket kravet til egenkapitalen for en ett roms på drøyt 20kvm. Kjøp!
KJØP!

Med utviklinga av olje/gass som er i Nord, så kommer prisene til å stige i tiden framover. Har selv lyst å flytte til Nord-Norge.
Trådstarter
har hele summen på konto så det går bare flott ja har ringt selgeren og i morgen drar vi til banken med alt av papirer

Sitat av Source Vis innlegg
280kvm for 280k ? Hva får man for 2 mill der? Kanskje jeg skal flytte dit og få meg Penthouse leilighet
Vis hele sitatet...
huset mitt er på 280 ja.. ikke leiligheta
Sitat av Kjeee Vis innlegg
Om du får leiligheten til 280 000 er det jo ikke spørsmål, kjøp! Da "sparer" du pengene i boligens verdi, i stedet for å "kaste pengene ut vinduet" på leie. Og 280 000 er jo gitt vekk for en hvilken som helst leilighet. Det er sjeldent en finner leiligheter på 70kvm til under millionen, i alle fall med en noelunde ok standar.
Vis hele sitatet...
Dette er i beste fall et upresist svar.

Du "sparer" ikke nødvendigvis i boligens verdi når du eier på samme måte som du ikke "kaster penger ut av vinduet" ved å leie.

Det store spørsmålet her er om det er mulig å selge boligen videre når du ønsker og til hvilken pris.

Gitt at boligen har samme verdi når du selger er det mye bedre å kjøpe. Årlig rentekostnad av 280 000 kr med 4 % rente er 8064 etter skattefradrag, 672 kr. pr.mnd. Dvs at du i løpet av 1 år kan nedbetale 45936 kr på lånet i forhold til å leie boligen. Selvfølgelig kan renten endre seg, men selv med 10 % rente betaler du kun 20160 kr i rente etter skatt det første året.
Gud bedre meg for noen priser - jeg ventet på at du skulle skrive "..og så er det fellesgjeld på 1,5mill" et sted her.
Bor du i huset du skal leie ut i dag? Husk at du må skatte på leieinntektene (..etter 1 år?) - noen andre kan nok bekrefte/korrigere meg på regelverket rundt dette.

Uansett - om det ikke er andre skjulte utgifter her, så viser Freakaholics regnestykke at det absolutt lønner seg å kjøpe - gitt at prisen på leiligheten ikke synker drastisk. (Har du tenkt på om den vil trenge vedlikehold de neste par årene? Utskiftning av tak, etc?). PS - få for guds skyld en skikkelig takstrapport i forkant av kjøp.
Trådstarter
er ikke no fellesgjeld nei, bor ikke i det huset men har undersøkt det huset en del, jeg skal skifte ut taket, full oppussing av badet,kjøkken å soverom, ikke no mugg eller vannskader, men skal skal pusse opp bad,kjøkken, soverom å stue etterhvert
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Gitt at boligen har samme verdi når du selger er det mye bedre å kjøpe. Årlig rentekostnad av 280 000 kr med 4 % rente er 8064 etter skattefradrag, 672 kr. pr.mnd. Dvs at du i løpet av 1 år kan nedbetale 45936 kr på lånet i forhold til å leie boligen. Selvfølgelig kan renten endre seg, men selv med 10 % rente betaler du kun 20160 kr i rente etter skatt det første året.
Vis hele sitatet...
Det forandrer ikke på anbefalingen at han burde kjøpe, men du har utelatt flere elementer her:

1: Kommunale avgifter, vedlikehold mm er alle utgifter han slipper ved å leie.

2: Ved leie tar han ikke på seg risiko; ved et økonomisk crack slipper han massivt verdifall på leiligheten. Selvfølgelig slår verdiforandringen av boligen normalt positivt ut, men man har ingen garantier.

3: Ved leie har han også større fleksibilitet til å flytte; istedenfor å gå igjennom salgsprossesen og særs avhengig av å finne riktig kjøper kan han når som helst si opp kontrakten og reise.
Sist endret av DumDiDum; 1. august 2013 kl. 15:23.
Sitat av Lincon Vis innlegg
kostet på det veldig mye å får sikkert en fin sum etterpå.
Vis hele sitatet...
nei det gjør du ikke...
bare byggematerialler til en leilighet på 70kvm ligger på over 280.000. Leiligheter i "nord" selges under kostpris, og du vil heller ikke nødvendigvis få igjen over kostpris når du pusser opp.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
nei det gjør du ikke...
bare byggematerialler til en leilighet på 70kvm ligger på over 280.000. Leiligheter i "nord" selges under kostpris, og du vil heller ikke nødvendigvis få igjen over kostpris når du pusser opp.
Vis hele sitatet...

Han snakket om huset sitt, om det endrer noe med ditt utsagn vet jeg ikke.
Trådstarter
tar jeg å pusser opp hele leiligheta iløpet av 2 år å selger det så blir jeg nok å få en mill... bare å se andre i området her.. men klart det er mye opp å ned.. men jeg skal slå til
Bor selv i nord. Hvor i alle dager får du leilighet til den prisen? Her jeg bor hadde en leilighet på70kvm med god tilstand kostet minnimum 1,5
Trådstarter
har kjøpt den nå og allerede begynt å laste inn verktøy å sjekket vegger.. hva som er bærevegger,evt hva jeg kan rive, første jeg skal gjøre er å bytte 2 vinduer så det blir litt varmt til vinteren når man jobber der
Sitat av Lincon Vis innlegg
har kjøpt den nå og allerede begynt å laste inn verktøy å sjekket vegger.. hva som er bærevegger,evt hva jeg kan rive, første jeg skal gjøre er å bytte 2 vinduer så det blir litt varmt til vinteren når man jobber der
Vis hele sitatet...
Gratulerer! Lykke til Høres ut som en super investering.
Trådstarter
takk er langtidsprosjekt dog men siden man er litt handy å "kjenner" mange som kan gjøre litt for meg så er dette bra, når det gjelder strøminstallasjon å rørlegging,flis så skal fagfolk ta seg av det
Hvor er dette?Må være i Finnmark ett sted,men hvor?
Trådstarter
er nok på hinnøya et sted