Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3030
Heisann!
Jeg har et ganske heftig pa anlegg i russebilen. Det består av 2x 18", 2x 12" og to diskanthorn. Anlegget spiller sinnsykt høyt og klart, men det går ikke ned i de dypeste tonene. 18" spiller nesten ingenting i det heletatt. De spiller litt, men det er så jeg kan ha øret inntill uten å få vondt. 12" og diskanten derimot er dette umulig på uten å få piping i ørene dagen etter.

Er det noen som har noen tips til hva som kan være feilen?


http://finncdn.no/mmo/2012/5/vertical-3/24/1/350/997/41_756666397_xl.jpg

takker for svar!
Delefilteret antagelig! hvis det er delefilter i dem i det heletatt da?
Trådstarter
10 2
Er nok delefilteret ja, er en annen som har sett på det som mente det samme. Men hva er galt med delefilteret og hvordan fikse det?? :S
Er det en jobb for eksperter eller kan man klare å fikse sånt selv?

Ediit: Regner med at det er delefilter i dem ettersom de er fabrikkprodusert. De er ikke hjemmesnekra med andre ord.
Sist endret av langskalle; 5. mai 2013 kl. 21:34.
delefilter eller 18"erne som er brent spolen. 1/2.

Det kan alltids være det du hører i 18" er med hjelp av 12"erne og resonansen fra de.
Trådstarter
10 2
Det er godt mulig det ja, men jeg kan se vibrasjoner i 18" men er ikke snakk om mer enn kanskje 1 cm med svingninger i membranen.
Sitat av langskalle Vis innlegg
Det er godt mulig det ja, men jeg kan se vibrasjoner i 18" men er ikke snakk om mer enn kanskje 1 cm med svingninger i membranen.
Vis hele sitatet...
Med mindre kassa fysisk skiller disse kan det også godt være fra 12"ern..

Første jeg ville gjort var å skru ut en 18" å sjekke den.

Samtidig kan du se på delefilteret om det er noen komponenter som åpentbart har fått juling, les; svidd, brent o.l. eller om noe rett og slett har løsnet.

Utover det bør du nok få hjelp.
Not a real gamer
retovio's Avatar
mener å ha hørt en gang at store subber ikke vil klare å spille lave frekvenser vet ikke om det er sant men bare sier det
Trådstarter
10 2
takk for svar! Prøver å plukke ut et 18" element for å titte etter åpenbare feil nå.
Sitat av langskalle Vis innlegg
takk for svar! Prøver å plukke ut et 18" element for å titte etter åpenbare feil nå.
Vis hele sitatet...
Mhm, koble til 18" for seg selv utenom delefilter å sjekk om den spiller riktig. Ev. sjekk med ett mulitmeter at den måler 4-8 ohm. Er dette i orden er det delefilter.

Altså forsterker rett i 18".
Sist endret av Yalla; 5. mai 2013 kl. 21:54.
Sitat av langskalle Vis innlegg
De spiller litt, men det er så jeg kan ha øret inntill uten å få vondt. 12" og diskanten derimot er dette umulig på uten å få piping i ørene dagen etter.
Vis hele sitatet...
Om du synes det er kult at det piper i ørene dagen der på, ja da er det bare å fortsette å spille så det gjør vondt i øra, for er du "heldig", så ender du opp med konstant piping i ørene. Det har jeg endt opp med, siden jeg syntes det var så kult med ting som smalt høyt at jeg ikke brydde meg om at det peip i ørene etterpå, det var jo bare et tegn på at det hadde smelt skikkelig. Nå sitter jeg her 30 år senere, det piper fortsatt og ønsker at jeg hadde vært litt smartere som liten gutt.

Men, on topic, så sier jeg meg enig med at det virker som delefilteret er synderen, det var det første jeg tenkte på ut fra forklaringen din.
Sist endret av Veggen; 5. mai 2013 kl. 22:09.
Trådstarter
10 2
Syns absolut ikke det er kult med piping i ørene, men brukte det som et eksempel for å få frem poenget og problemet. Er flittig bruker av ørepropper, og skyter en del i tilleg så har skikkelige ørepropper som er helt herlige. (Y)

Men nå har jeg altså vært ute å tatt ut elementet. Jeg så ingenting som var svidd/smeltet. Knipset noen bilder også.

http://www.picvalley.net/u/1629/176647307215952398271367786877iUWfnrJennQK1jonl7oE.JPG
Den ene svarte ledningen går inn i teipbiten. ser ut som den ender der, kan det være problemet?
http://www.picvalley.net/u/2424/155915793710393065741367786896caMVC74MoqOeO9rfPGh5.JPG

Visste ikke helt hva jeg skulle ta bilder av, også var det litt mørkt så kvaliteten er ikke på topp.
Dette blir bare gjetting, men gaffateipen vitner om at noen har prøvd å fikse ett eller annet, så jeg ville sjekket hva denne teipen skjuler.

P:S. Godt å høre at du er fornuftig og bruker ørepropper.
Sist endret av Veggen; 5. mai 2013 kl. 23:09.
Generelt sett er det helt normalt at lave frekvenser gjør mindre vondt i ørene enn høye frekvenser. Spesielt isolert sett, slik som når du holder øret inntil ett og ett element.

1cm vandring på et 18-tommers element tyder ikke akkurat på noe annet enn at du gjerne skulle hatt mer bass. DET er derimot helt normalt

Om de spilte mer bass når de stod innendørs skyldes det roomgain. Rommet forsterker de lave frekvensene - jo mindre rom jo mer forsterkning. Åpne dører i en diger van gir ikke mye støtte, og på høyttalere som er konstruert for innebruk vil det unektelig låte tynnere.
CV tårnene pleier å ha en sikring rett over terminalene(På samme brettet), mellomtone og diskant spiller selv om den er røket, fordi den kun er for bassen. Ikke sikkert dette oppsettet har det, men er verdt så sjekke
Trådstarter
10 2
Skulle hatt mer bass ja!! er dårligere bass i disse enn i 12" fra jbl som står i en annen van jeg kjenner!!
Har snakka litt med en jeg kjenner som kan litt, han skal titte på de for oss!

Hvor var den sikringen sa du?
Sitat av langskalle Vis innlegg
Skulle hatt mer bass ja!! er dårligere bass i disse enn i 12" fra jbl som står i en annen van jeg kjenner!!
Har snakka litt med en jeg kjenner som kan litt, han skal titte på de for oss!

Hvor var den sikringen sa du?
Vis hele sitatet...
Sikringen pleier å sitte rett over terminalene bakpå kassen

F. eks. slik
http://www.wesnes.net/diverse/guide17.jpg
Sist endret av Xzip; 7. mai 2013 kl. 16:06.
Har du koblet inn delefilter før høytalerne, altså i mellom forsterker og høytalere, eller har forsterkeren dere bruker delefilter?
Trådstarter
10 2
Delefilteret sitter mellom forsterkeren og kassa, det sitter på innsiden av høytalerkassa.

De har heller ingen sikring ved inngangen.

Prøvde meg litt fram i dag, og basserne spiller. MEN de spiller jo ikke høyt nok, man får ikke "bass fealing" i det heletatt.
Det virker som bassen ikke bare spiller bass, men spiller litt mellomtone også.

Og den svarte ledningen skal gå til "jack" inngangen, det er - på inngangen, og den lilla er +. Men virker som den ikke trenger den svarte - ledningen, og at den er jordet i stedet. Det ble i hvertfall ikke noe forskjell når jeg satte den på plass.

Dette er instillingene bakpå forsterkeren og slik det står nå.
Den i midten står det "limiter" på og den står på off.
http://www.picvalley.net/u/2112/1598961211298880811367948572qe1dBmjPK2CwbGEQ5Wwl.JPG


Her ser dere hvor den svarte og lilla kommer i fra:
http://www.picvalley.net/u/2649/9377694994121191511367948011AZKo5T7C9xfe1BGiFXnO.JPG

Her sitter den lilla og jeg regner med at den svarte egentlig skal sitte der den også, men den ser ut til å være fjernet med vilje. :S
http://www.picvalley.net/u/2461/169556396211461557021367948009ppk6FMZomX30TLJZkGaQ.JPG
Sist endret av langskalle; 7. mai 2013 kl. 19:44.
Kan ikkje du fortelle oss hvilken forsterkere det er dere bruker?
Hvordan forsterker dere bruker e første spørsmålet mitt, og kan du forklare hvordan dere har koblet strøm, jording og styrestrøm?
i mine øyne ser det ut som husforsterkere, kan godt være synderen, prøv med en ordentlig monoblokk og trekk tjukk nok strømkabel fra batteriet og finn ett godt jordingspunkt.
Sitat av langskalle Vis innlegg
Men virker som den ikke trenger den svarte - ledningen, og at den er jordet i stedet. Det ble i hvertfall ikke noe forskjell når jeg satte den på plass.
Vis hele sitatet...
Med tanke på denne setningen, vil jeg gjette jordingsfeil/ikke nok jording.