Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 12965
har man lov til å bli oppsagt uten noe advarsel, skriftlig eller muntlig?

har jobbet i jobben i to uker nå, og fikk beskjed om å ikke møte opp.. jeg har hatt en dag jeg måtte gå hjem pga feber, og forsovet meg 2 ganger.. fikk beskjed om å ikke møte opp mere..

greit, jeg har ikke akkurat vært den beste arbeidstakeren, men har de lov å gi meg fyken uten noe advarsel eller noe?
hvis du har en kontrakt på at du er ansatt så har dem ikke lov til det nei
har skrevet kontrakt ja.. og de sa bare "ikke møt opp mere" på telefon når jeg ringte andre gangen jeg forsov meg..
Du skal ha minst to skriftlige advarsler før du får sparken. Prøv å prat med dem, eventuelt kontakt en advokat.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Du skal ha minst to skriftlige advarsler før du får sparken. Prøv å prat med dem, eventuelt kontakt en advokat.
Vis hele sitatet...
har du noe du kan vise til dette med?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Tenk gjennom dette. Vil du krangle med de som gir deg jobb? Det vil ikke være så morsomt på jobb hvis sjefen er sur på deg fordi du gikk til sak for dette.

Det jeg sier er at du har kanskje rett på jobbe videre men om det er verdt det når de ansatte kanskje ikke vil like deg. Det må du tenke gjennom.
I de fleste kontrakter står det noe om prøvetid, ofte er dette på en måned eller noe. Les kontrakten!
Har du gjort en god jobb da eller har du sluntret unna?
To uker ansatt og forsove seg 2 dager er litt i meste laget, og som Eirik0405 nevner så er du vel sannsynligvis i prøvetid - og da er det "lettere" både for arbeidstaker og arbeidsgiver å avslutte samarbeidet uten å egentlig trenge så veldig grunn.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg kan fortelle litt om en lignende sak som dette her da.
Norddal kommune hadde en ansatt fra Scotland. Han jobbet som vaktmester. Men de likte han ikke, for etter en stund så viste det seg at han ikke var så vennlig å jobbe med, han var bare sur og grinete. Problemet var at de ikke hadde grunn til å gi han sparken. Så de måtte la han jobbe videre.

Det tok 10 år fra dette før de ble kvitt han, da måtte de overtale han til å si opp.

Han ble selvfølgelig ikke godt likt, så det samme kan skje med deg, at du får fortsette å jobbe men du ikke blir godt likt på arbeidsplassen. Det er ikke noe morsomt i det hele, jeg lover deg.
Forsove seg to ganger og en sykedag er mye på to uker.
Regner ikke med at du har jobbet full arbeidsuke heller?

Finn deg en annen jobb du. Ingen vits i å starte en konflikt med nåværende sjef over dette.. Blir bare pes og mas.
Det er ingen krav til advarsler før du gis avskjed.
Arbeidsmiljøloven §15.14: (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

Bruk av advarsel kan være regulert i arbeidsavtale eller tariffavtale, men det vil alltid være unntak som gir arbeidsgiver mulighet til avskjedige deg på flekken.

Du har derimot krav på å få oppsigelsen skriftlig, og til å stå i jobb frem til så skjer.

Alternativet ditt er å bringe saken inn for arbeidsretten med påstand om at forsovelsene dine ikke er grove nok pliktforsømmelser til å forsvare avskjed, men siden du bare har hatt jobben i to uker kan dette bli mer styr enn nytte.
Sist endret av doseren; 8. august 2011 kl. 13:05. Grunn: Glemte paragrafen
Jeg trodde de første to ukene var da man gjorde ALT man kunne for å gjøre sitt aller beste. Sette på 4 vekkeklokker og jobbe uansett hvor elendig man føler seg. Ha litt integritet og gå verdig fra det. Aldri drit deg ut på den måten igjen. Beklager ass, men man kan ikke rope menneskerettigheter uten å rope menneskeplikter.
Etter det du skrev skal du være heldig du ikke fikk sparken etter første gangen du forsov deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Du skal ha minst to skriftlige advarsler før du får sparken. Prøv å prat med dem, eventuelt kontakt en advokat.
Vis hele sitatet...
Det kjem heilt an på kva type overtredelse. Å forsove seg to ganger vil eg sei at går under det som fortener munnleg advarsel første gang, og skriftleg andre gang, om jobben er av den typen der det er viktig å møte opp i tide.

Men om du derimot har ansvar for viktig prosess, og sovner på jobb, så er det nok gjerne nok til å sette deg på døra på dagen, om skadepotensialet er stort.
BTW: Fikk du legeerklæring den dagen du gikk hjem? Du må ha vært ansatt i 2 måneder før du kan benytte egenmelding.
Uten legeerklæring har du formelt sett to forsovelser og en skoftedag på to uker, da ligger du faktisk ganske tynt an.
Sitat av tommentmn Vis innlegg
har man lov til å bli oppsagt uten noe advarsel, skriftlig eller muntlig?

har jobbet i jobben i to uker nå, og fikk beskjed om å ikke møte opp.. jeg har hatt en dag jeg måtte gå hjem pga feber, og forsovet meg 2 ganger.. fikk beskjed om å ikke møte opp mere..

greit, jeg har ikke akkurat vært den beste arbeidstakeren, men har de lov å gi meg fyken uten noe advarsel eller noe?
Vis hele sitatet...
Hva slags jobb var det? Siden du har fått fyken kan jeg heller ta over jobben din.
Jeg har kommet for sent to dager på et år, og det er snakk om 5-10 min! Ta et tak i arbeidsmoralen din før du skaffer deg en ny jobb
var ikke snakk om jeg var noe bra arbeidstaker eller ikke, dette var spørsmål på om de har lov til det.. jeg mener en telefonsamtale der sjefen sier "ikke bry deg om å møte opp igjen" er litt i drøyeste laget.. sykedagen var det sjefen som ba meg dra hjem.. samt. den andre dagen jeg forsov meg var det pga en helvetes til migrene og 2 timer søvn.. noe jeg forsåvidt kunne ordnet legeerklæring på... kommer uansett til å droppe jobben her, men ville bare ha litt innsikt på hva arbeidsgiver har lov til.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Om du KUNNE ordnet legeerklæring, så hvorfor gjorde du ikke det?
Du graver din egen grav her, bit i det sure eplet og kom deg videre.
Sitat av tommentmn Vis innlegg
var ikke snakk om jeg var noe bra arbeidstaker eller ikke, dette var spørsmål på om de har lov til det.. jeg mener en telefonsamtale der sjefen sier "ikke bry deg om å møte opp igjen" er litt i drøyeste laget.. sykedagen var det sjefen som ba meg dra hjem.. samt. den andre dagen jeg forsov meg var det pga en helvetes til migrene og 2 timer søvn.. noe jeg forsåvidt kunne ordnet legeerklæring på... kommer uansett til å droppe jobben her, men ville bare ha litt innsikt på hva arbeidsgiver har lov til.
Vis hele sitatet...
Migrene og to timer søvn? Min mor må jo være SuperMom i det tilfellet da siden du har det så fælt. Hu har vært på jobb i 10 timer med knekt hånd (hadde ikke tid til å tenke på smerter), og nå i år så jobba hu 12timersvakter i to uker med prolaps to steder i ryggen. Jeg kan vel også legge til at hu har vært i arbeid med kritisk lungebetennelse, som legene ikke oppdaget før etter at hu hadde jobba aktivt i 10 dager, noe som er farlig.

Jeg er heldigvis en frisk og rask person, men jeg har ikke samvittighet til å ligge syk hjemme fra jobb med mindre du har prøvd å kommet deg avgårde, og har blitt sendt hjem.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Kanskje litt off topic, men har aldri, noen gang, forsovet meg etter jeg fikk denne vekkerklokken. Greit nok at det hørtes ut som en flyalarm og at det kjennes ut som om det går av et par bomber i senga, men når den er ferdig med jobben sin så er du faen meg våken også
Sist endret av tekace; 8. august 2011 kl. 14:25.
2 uker på jobb, forsove seg 2 ganger er MYE. Når du er syk 1 dag også, så er det lett for sjefen å tro at det er noe annet.

Tenk deg at du er arbeidsgiver, hvilket inntrykk ville den innstillinga gitt deg?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Migrene og to timer søvn? Min mor må jo være SuperMom i det tilfellet da siden du har det så fælt. Hu har vært på jobb i 10 timer med knekt hånd (hadde ikke tid til å tenke på smerter), og nå i år så jobba hu 12timersvakter i to uker med prolaps to steder i ryggen. Jeg kan vel også legge til at hu har vært i arbeid med kritisk lungebetennelse, som legene ikke oppdaget før etter at hu hadde jobba aktivt i 10 dager, noe som er farlig.

Jeg er heldigvis en frisk og rask person, men jeg har ikke samvittighet til å ligge syk hjemme fra jobb med mindre du har prøvd å kommet deg avgårde, og har blitt sendt hjem.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt: Din mor er tjukk i hodet.

Faren til en god venn av meg gikk tre måneder på jobb med sterke smerter i ryggen før han endelig fant det for godt å gå til legen. Da ble det konstatert kreft i en kjertel, og han levde i fire måneder til. Legene mente at om han hadde kommet til behandling i løpet av de første to-tre ukene med smerter ville han hatt gode sjanser for å bli helt frisk...

Jeg har aldri forstått fasinasjonen ved å være på jobb når man er syk. I de fleste tilfeller gjør du en dårligere jobb, du risikerer å smitte andre og i enkelte tilfeller er du faktisk en risiko for liv og helse. Det er en grunn til at f.eks. flygeledere skal melde seg uegnet for å jobbe hvis de har sovet dårlig...
Under prøvetiden skal det ikke mye til, og det å forsove seg to ganger på to uker er en ganske kraftig alarmbjelle.
Sitat av tommentmn Vis innlegg
har man lov til å bli oppsagt uten noe advarsel, skriftlig eller muntlig?

har jobbet i jobben i to uker nå, og fikk beskjed om å ikke møte opp.. jeg har hatt en dag jeg måtte gå hjem pga feber, og forsovet meg 2 ganger.. fikk beskjed om å ikke møte opp mere..

greit, jeg har ikke akkurat vært den beste arbeidstakeren, men har de lov å gi meg fyken uten noe advarsel eller noe?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner jævlig godt at du har fått fyken om du virkelig klarer og forsove deg 2 ganger i løpet av 14 dager... I tillegg så må du hjem for at du har litt feber etter bare noen uker, hva faen liksom? Men nei han har vel kanskje egentlig ikke lov og gi deg fyken på den måten, men om jeg var deg hadde jeg synes det har blitt altfor pinlig til og møte han igjenn.. Just giving you my opinion even tho you didnt ask for it. : p
Folk som deg som gjør det vanskelig for folk som faktisk er villig til og gjøre en bra jobb og få en jobb i det hele tatt
Nå må enkelte slutte å stigmatisere trådstarters handlinger! Han har allerede innrømmet selv at han ikke var verdens beste arbeidstager, og at han ikke er ute etter å lage noe trøbbel, men bare vite mer om rettighetene sine. Noen går til og med så langt som å foreslå at han skal gå på jobb med migrene..?!? Vet du i det hele tatt hvor jævlig redusert man kan bli av migrene? Vis litt høflighet og slutt å gni dritten inn. Personlig hadde jeg satt mer pris på dobbelt arbeid og en hjemmeværende kollega med 38 grader feber, enn å risikere å bli syk fordi han tvinger seg selv på jobb. Jobbet tidligere i barnehage, og var rimlig streng med foreldre når det kom til dette. En mor som kom med dattern sin som var likblek og skulle sette henne igjen i barnehagen. Før hun rakk å få av seg klærne var det oppkast på gulvet. Jeg spurte moren rett ut om hun forsto hva det innebar å ha datteren i barnehagen og potensielt smitte 80 andre barn med omgangssyke, før jeg fikk henne ned på alle fire med skrubb og bøtte. Tror og håper hun følte seg ganske dum!
Jeg har selv fått sparken på dagen en gang i ungdommen. Jeg jobbet gjennom et vikarbyrå, og hadde jobbet i en måned, med en måned igjen av kontrakten. Jeg hadde ikke vært syk eller forsovet meg i det hele tatt, og hadde etter min mening utført en tilfredsstillende jobb. Jeg tror at den egentlige grunnen til at jeg fikk fyken, var at mange av de faste ansatte hadde kommet tilbake fra ferie, og jeg ble overflødig. Ble stort sett satt til rydding og kosting og div. den siste uka.

Så til poenget. Jeg mente jo selvfølgelig at denne oppsigelsen var helt på trynet usaklig, og leste meg opp på en del relevante lover, som jeg siterte i en heller sint mail til sjefen for dette vikarbyrået. Jeg ble kalt inn på et møte, og etter ca. en halv times diskusjon, kom vi fram til at jeg skulle få lønn for to uker ekstra, mot at jeg ikke tok saken videre.

Doseren: Avskjed er noe annet enn oppsigelse. Ved en tidligere arbeidsplass, var det en del ansatte som fikk avskjed. De hadd stjålet penger fra bedriften, og det sier kanskje noe om alvorlighetsgraden som skal til for å kunne benytte denne måten for å kvitte seg med ansatte.

http://no.wikipedia.org/wiki/Avskjed
http://no.wikipedia.org/wiki/Oppsigelse
Jeg elsker spekulasjoner.

Først og fremst sier arbeidsmiljølovens § 15-1 at oppsigelse skal drøftes med arbeidstaker og tillitsvalgte så langt det er praktisk mulig. Om det foreligger noe her som er grunn nok til å droppe drøftingen er umulig å si for meg.

Du sier intet om hvorvidt du er i prøvetid, men siden du kun har vært ansatt i to uker vil jeg anta at det er snakk om prøvetid. I så tilfelle er det arbeidsmiljølovens § 15-6 som gjelder, og der kreves det at en oppsigelse skal være begrunnet med "...arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet."

Det at du presterer å komme for sent to ganger på to uker er et godt tegn for arbeidsgiver at du ikke er pålitelig. Hvorvidt du ellers er pålitelig eller ikke er ganske irrelevant, likeså hva grunnen er, kommer du for sent to ganger på to uker fremstår du som ganske upålitelig. At arbeidsgiver verken begrunner eller gir skriftlig oppsigelse er riktignok å anse som kritikkverdig, ja, endog ulovlig.

En annen ting er at det ved prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, dersom intet annet er avtalt (aml § 15-3). Ved øyeblikkelig avskjed er det strengere, og uten å vite nøyaktig hva jobben går ut på eller hva som er avtalt ellers, er det litt vrient å uttale seg om hvorvidt forsoving er grovt nok til avskjed. Du har utvilsomt et grunnlag for å krangle, men om det har noe særlig for seg er jeg heller skeptisk til.

Du skal dermed gå og se på hva som er avtalt mellom deg og arbeidsgiver, spesielt med henseende på prøvetid og oppsigelsesfrister. Er det ikke avtalt noen prøvetid, vil andre paragrafer gjøres gjeldende, og ting kan se annerledes ut. Det gidder jeg riktignok ikke gå inn på nå, for den arbeidsgiver som ansetter uten prøvetid er temmelig naiv.
Synes du får ufortjent mye kritikk her. Din sjef høres ut som en dårlig en. Burde i det minste tatt dette ansikt til ansikt.
På en normal oppegående arbeidsplass burde det ha blitt avholdt medarbeidersamtaler hvor du får beskjed om hva som må bedres. Det og forsove seg i begynnelsen av et arbeidsforhold kan være normalt hvis den som begynner har gått lenge uten jobb.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Synes du får ufortjent mye kritikk her. Din sjef høres ut som en dårlig en. Burde i det minste tatt dette ansikt til ansikt.
På en normal oppegående arbeidsplass burde det ha blitt avholdt medarbeidersamtaler hvor du får beskjed om hva som må bedres. Det og forsove seg i begynnelsen av et arbeidsforhold kan være normalt hvis den som begynner har gått lenge uten jobb.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ufortjent. Han har hatt mulighet til å få legeerklæring, men det har han ikke gitt til arbeidsgiver.
Han har forsovet seg to ganger på 2 uker, noe som ingen arbeidsgivere liker, og ihvertfall ikke under prøvetid (Tatt i betraktning av at han har hatt det).
At han også har en sykedag under disse to ukene høres bare slapt ut av han, er du under prøvetid så gå på jobb med litt hodevondt. Igjen tatt i betraktning av at han har hatt prøvetid.

Til TS: Ta å få samla deg i sammen, skaff deg jobblyst og gå inn for fullt i å søk jobb. Jeg har selv vært arbeidsledig i to år sammenhengende tidligere, ikke noe gøy med NAV og Sosialkontor som puster deg i ræva mens du prøver å finne deg en jobb.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
At han også har en sykedag under disse to ukene høres bare slapt ut av han, er du under prøvetid så gå på jobb med litt hodevondt. .
Vis hele sitatet...
Bare en liten greie: Migrene, av den sorten hvor du helst vil skjære hode av deg med en sløv skje, er ikke fett å ha på jobb. Spesielt dersom det er kundebehandling med i bildet. Jeg besvimte en gang på jobb pga det. Lite fett å ha en sinna kunde, som ikke har noe forståelse for det, skrikende over deg.

Men ellers er jeg enig i mange her om at det er litt sløvt av TS. Råd: Drit i det, og begynn å lete etter en ny jobb
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Nei, det er ikke ufortjent. Han har hatt mulighet til å få legeerklæring, men det har han ikke gitt til arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Det er jo fordell arbeidsgiver at det ikke kommer legeerklæring, slipper og betale lønn. Som tidligere leder vet jeg eiere foretrekker dette.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av tekace Vis innlegg
Kanskje litt off topic, men har aldri, noen gang, forsovet meg etter jeg fikk denne vekkerklokken. Greit nok at det hørtes ut som en flyalarm og at det kjennes ut som om det går av et par bomber i senga, men når den er ferdig med jobben sin så er du faen meg våken også
Vis hele sitatet...
Greit nok, nå flytter jeg snart for meg selv. Men, det er jo en fordel å ikke vekke hele huset også med en slik alarm :P
En sjef skal motivere og lede an, ikke ta den tonen der sånn. Han er åpenbart en drittdårlig sjef som bare bryr seg om penger, hadde jeg fått den tonen hadde jeg ikke giddi jobbe for han noe mer. Du var faktisk ærlig og ringte og sa ifra, kun det er det mange som ikke gidder. Si opp selv, det ser bedre ut på cv'en.

Han kunne heller sagt "Møt opp når du kan, så lenge du møter opp så går det i orden", liksom. Om du ikke har bil og det er umulig så kunne du ventet til i morgen og prøvd igjen.

Hvis alle de som svarer her er så råe, så håper jeg ikke de blir ledere av firmaer noen gang. Man må faktisk vise respekt for ansatte for å få respekt selv. Det å forsove seg er menneskelig, selv om jeg er enig i at 2 ganger på 2 uker kanskje er mye.

Man gleder seg ikke akkurat til å møte sjefen igjen når man får en sånn telefon!

Bare drit i det og glem hele sulamitten. Finn et arbeidsmiljø du trives i, det har alt å si. Heller 140 i timen og full trivsel, enn 170 i timen og jobbe med psykopater. Penger kan tjenes på fritiden også.
Sist endret av Taurean; 8. august 2011 kl. 17:08.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det er jo fordell arbeidsgiver at det ikke kommer legeerklæring, slipper og betale lønn. Som tidligere leder vet jeg eiere foretrekker dette.
Vis hele sitatet...
?? Arbeidsgiver må uansett lønne han siden det er egenmelding inne i bildet.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
?? Arbeidsgiver må uansett lønne han siden det er egenmelding inne i bildet.
Vis hele sitatet...
Ikke de 2 første månedene, da må man ha sykemelding for og få betalt.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Ikke de 2 første månedene, da må man ha sykemelding for og få betalt.
Vis hele sitatet...
tviler på det er nødvendig når det var arbeidsgiver som ba han gå hjem når han var syk
Kan trygt si at på den arbeidsplassen ville jeg ikke vært om det er slik det skal være som TS sier, jeg har selv forsovet meg pga sykdom og min arbeidsgiver hadde full forståelse for det, man våkner tel 20 tapte anrop og bekymrede kolleger men når man tar kontakt når man våkner og forklarer hva som har skjedd så burde det faktisk ikke være noe større problem, og slik skal det være..med forbehold om at man ikke misbrukes sin arbeidsplass tillit med overlegg.
Har det noe å si? Du vil jo ikke gå rundt der å være uønsket av folkene rundt deg. Ta det som en mann og kjøp en ekstra vekkerklokke til neste gang
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Jeg har selv fått sparken på dagen en gang i ungdommen. Jeg jobbet gjennom et vikarbyrå, og hadde jobbet i en måned, med en måned igjen av kontrakten. Jeg hadde ikke vært syk eller forsovet meg i det hele tatt, og hadde etter min mening utført en tilfredsstillende jobb. Jeg tror at den egentlige grunnen til at jeg fikk fyken, var at mange av de faste ansatte hadde kommet tilbake fra ferie, og jeg ble overflødig. Ble stort sett satt til rydding og kosting og div. den siste uka.

Så til poenget. Jeg mente jo selvfølgelig at denne oppsigelsen var helt på trynet usaklig, og leste meg opp på en del relevante lover, som jeg siterte i en heller sint mail til sjefen for dette vikarbyrået. Jeg ble kalt inn på et møte, og etter ca. en halv times diskusjon, kom vi fram til at jeg skulle få lønn for to uker ekstra, mot at jeg ikke tok saken videre.

Doseren: Avskjed er noe annet enn oppsigelse. Ved en tidligere arbeidsplass, var det en del ansatte som fikk avskjed. De hadd stjålet penger fra bedriften, og det sier kanskje noe om alvorlighetsgraden som skal til for å kunne benytte denne måten for å kvitte seg med ansatte.

http://no.wikipedia.org/wiki/Avskjed
http://no.wikipedia.org/wiki/Oppsigelse
Vis hele sitatet...
OT:
Avskjed = sparken, arbeidsgiver sier opp arbeidsforholdet med øyeblikkelig virkning

Oppsigelse = "resignasjon", arbeideren sier opp arbeidsforholdet etter kontraktfestet forhold (oppsigelsestid).

Avskjed kan f.eks. benyttes for mildere forhold på arbeidsplassen enn den du nevnte. Å få sparken = å få avskjed. Ikke noe hokus pokus med det ...
Vær glad du ikke trenger jobbe på en slik arbeidsplass. Sjefen skulle iallefall tatt og kalt deg inn til et møte for å snakke med deg om det. Å ha en slik sjef er ett helvette. De fleste arbeidsplasser er mer tolerante på slikt
Saker som angår arbeidsrett er det alltid mye synsing rundt. Akkurat som i tråden her.

Det viktigste for deg som arbeidstaker er kanskje ikke alltid hva som er juridisk korrekt. Enig med disneyman som poengterer at dette med stor sannsynlighet ikke er et blivende sted for deg. Kultur og holdninger på en arbeidsplass tar raskere livet av deg enn lover og regler gjør.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Jeg har selv fått sparken på dagen en gang i ungdommen. Jeg jobbet gjennom et vikarbyrå, og hadde jobbet i en måned, med en måned igjen av kontrakten. Jeg hadde ikke vært syk eller forsovet meg i det hele tatt, og hadde etter min mening utført en tilfredsstillende jobb. Jeg tror at den egentlige grunnen til at jeg fikk fyken, var at mange av de faste ansatte hadde kommet tilbake fra ferie, og jeg ble overflødig. Ble stort sett satt til rydding og kosting og div. den siste uka.

Så til poenget. Jeg mente jo selvfølgelig at denne oppsigelsen var helt på trynet usaklig, og leste meg opp på en del relevante lover, som jeg siterte i en heller sint mail til sjefen for dette vikarbyrået. Jeg ble kalt inn på et møte, og etter ca. en halv times diskusjon, kom vi fram til at jeg skulle få lønn for to uker ekstra, mot at jeg ikke tok saken videre.

Doseren: Avskjed er noe annet enn oppsigelse. Ved en tidligere arbeidsplass, var det en del ansatte som fikk avskjed. De hadd stjålet penger fra bedriften, og det sier kanskje noe om alvorlighetsgraden som skal til for å kunne benytte denne måten for å kvitte seg med ansatte.

http://no.wikipedia.org/wiki/Avskjed
http://no.wikipedia.org/wiki/Oppsigelse
Vis hele sitatet...
Jeg kan forskjellene, og i denne saken er det avskjed som er relevant da TS har fått påbud om øyeblikkelig fratreden.

Jeg siterer bare igjen arbeidsmiljøloven:
(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

Hva som er et vesentlig mislighold er en vurdering som må tas i hver enkelt sak; om du er litt bakfull og skal vanne plenene i Frognerparken er noe annet enn om du skal styre berg og dalbane i Tusenfryd. Forsentkomming kan også være å anse som vesentlig mislighold.

Det kan være et spørsmål rundt formalitetene i saken, bl.a. at oppsigelsen/avskjeden skal skje skriftlig. Spørsmålet blir jo som flere er inne på om det er verdt å ta denne kampen. I denne saken vil et sannsynlig utfall være at TS får igjen jobben på grunn av formelle feil fra arbeidsgiver, men med en advarsel som sier at neste gang han forsover seg er det slutt.
Sitat av noy Vis innlegg
OT:
Avskjed = sparken, arbeidsgiver sier opp arbeidsforholdet med øyeblikkelig virkning

Oppsigelse = "resignasjon", arbeideren sier opp arbeidsforholdet etter kontraktfestet forhold (oppsigelsestid).

Avskjed kan f.eks. benyttes for mildere forhold på arbeidsplassen enn den du nevnte. Å få sparken = å få avskjed. Ikke noe hokus pokus med det ...
Vis hele sitatet...
Dette kan du.

Oppsigelse kan komme fra begge parter. Virker som du tror at det kun er den ansatte som kan levere oppgsigelse.

Å få sparken brukes både om avskjed og oppsigelse.
Er ikke rart verden går dundas med slik arbeidsmoral. Legg deg langflat og be på dine knær, eller ta det som en mann og en god lærepenge for livet videre. Du hadde sannsynligvis fått sparken uansett med din innstilling.
Sist endret av Omaha; 9. august 2011 kl. 14:24.
Jeg er også enig med det mange andre her sier om at du ble behandlet dårlig av sjefen din.
HVIS det er sånn at du er en sopp på jobb så ser jeg ikke noe problem med å gi deg sparken på dagen.
Gjør du en tilfredsstillende jobb så forstår jeg ikke hvorfor du har fått sparken.
Forsoving kan være ett problem for folk som ikke klarer og finne roen på kvelden så de kan sove, uansett så etter noen uker i jobb burde det være helt slutt med det.

Men når det er sagt så synes jeg generelt det er for vanskelig og gi noen sparken, skal liksom så mange gode grunner til for og kvitte seg med noen. 1 grunn som at h*n er ikke kjapp eller effektiv nok/gjør for mange feil er liksom ikke tilstrekkelig nok i de fleste tilfeller. Må stjele, lange dop eller skulke unna for og gi noen sparken.
Nei, TS, skaff deg ny jobb, og gå inn 110%. Det er det eneste som funker her i verden, jeg snakker med en smule erfaring Bruk prøvetiden for det den er verdt, ikke ødelegg noe, og kom tidsnok. Det er mye mer troverdig om du møter opp "in person" når du søker (og spør om fri etc.) Dette er et skritt tilbake og tre skritt fram

STÅ PÅ!
poenget er ikke hva jeg kunne gjort.. spørsmålet her er om de har lov til å fyke noen ved å si "ikke bry deg om å komme på jobb" over telefon.

jeg kommer ikke til å gå videre i noe sak eller noe.. jeg vet jeg var den som fucka opp dette her.

men jeg mener ifølge det jeg har lest på lovdata osv, så må de gi skriftlig oppsigelse, og helst gi advarsler først. og det jeg spurte om var om de hadde lov til dette. ba aldri om noe moralpreken om hvor dårlig jeg er som ansatt.