Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 3165
USA og Russland bekymrer seg for at Iran skal utvikle atomvåpen, mens Iran sier at de bare bruker teknologien til å hjelpe folk i landet. Det kan man ikke dømme dem for.

Men nå avviser Iran det internasjonale løsningen for atomkraft:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=304770

For meg, virker det som Iran ikke bryr seg om at de riskerer å få krig. De vil trolig ikke bøye seg for verdenspolitiet USA. Jeg liker heller ikke USA. Men er det verdt risikoen? Hva vil Iran egentlig fram med dette?
Løsningen på hele dette problemet hadde vært at ingen fikk ha atomvåpen. Vet at dette ikke kommer til å skje, men man kan ikke hindre folk i å bruke atomkraft som energikilde bare fordi de KAN lage en atombombe. Hittil i historien er det bare et land som har brukt atomvåpen, og det er USA.
dte jeg lurer på er hvor effektivt er egentlig atomkraft? Hva er fordelene med det. Er det så store fordeler at det er verdt å ta risken?

Hvis noen vet dette ville det vært utrolig fint om dere svarte, for jeg tror veldig få vet dette og lurer på det samme. Spesielt før vi starter en diskusjon.
Sitat av InsomniA
dte jeg lurer på er hvor effektivt er egentlig atomkraft? Hva er fordelene med det. Er det så store fordeler at det er verdt å ta risken?

Hvis noen vet dette ville det vært utrolig fint om dere svarte, for jeg tror veldig få vet dette og lurer på det samme. Spesielt før vi starter en diskusjon.
Vis hele sitatet...

http://no.wikipedia.org/wiki/Atomkraft
Her kan du lese mer om atomkraft/kjernekraft.




Stiller meg undrende til hvorfor ikke Iran skal få lov til å ha tilgang til atomkraft da det er andre land i verden, USA og Frankrike, hvor dette er veldig utbredt. USA og Irans nabo Israel sitter jo også på store mengder atomvåpen.
Hvorfor ikke Iran?
Sist endret av wkL; 12. juni 2006 kl. 14:18.
Iran bør ikke få atomvåpen, men jeg synes ikke USA skal gjøre opp sin mening om hva som bør gjøres. FN burde finne ut hva de skal gjøre med det, men hvis USA begynner på igjen med dette helvetes tullballet sitt, siden hele faens gjengen borti det faens kulturelle avskumsstedet på jord, så bryter helvete løs.
Sitat av InsomniA
dte jeg lurer på er hvor effektivt er egentlig atomkraft? Hva er fordelene med det. Er det så store fordeler at det er verdt å ta risken?

Hvis noen vet dette ville det vært utrolig fint om dere svarte, for jeg tror veldig få vet dette og lurer på det samme. Spesielt før vi starter en diskusjon.
Vis hele sitatet...
Sitat av wikipedia
Fordelene med å bruke kjernekraft som energikilde er at det er effektiv. Et menneske bruker, i løpet av ett helt liv, en relativt liten mengde uran som tilsvarer størrelsen på en tennisball. kjernekraftverk forurense ikke miljøet på en direkte måte. Det eneste utslippet som kommer fra et slikt anlegg under produksjon, er vanndamp. Derimot sitter man igjen med et veldig miljøfarlig, radioaktivt biprodukt som må deponeres. Det kalles tungtvann, og krever streng spesialbehandling. Ettersom et kraftverk av denne typen utnytter energi på en så effektiv måte, er det billig i drift. Det krever ikke store resurser å få tak i råstoffet, slik som i foreksempel gasskraftverk som krever store mengder utvinnet gass. Varmevekslerne i et kjernekraftverk får omgjort rundtregnet 1/3 av energien over til elektrisitet. Den resterende varme-energien går i retur, og kalles spillvarme. Slikt vann kan utnyttes til å varme opp gater og hus vinterstid.
Vis hele sitatet...
Det forurenser ikke på samme måte som kull/gass, og det er egentlig det samme prinsippet, bare annet brennmateriale. Det er vel den av de ufornybare metodene som er renest og mest effektiv (utrolig stor energi fra svært lite materiale)

Sitat av Spar
Iran bør ikke få atomvåpen, men jeg synes ikke USA skal gjøre opp sin mening om hva som bør gjøres. FN burde finne ut hva de skal gjøre med det, men hvis USA begynner på igjen med dette helvetes tullballet sitt, siden hele faens gjengen borti det faens kulturelle avskumsstedet på jord, så bryter helvete løs.
Vis hele sitatet...
hvem har sagt at iran bør få atomvåpen? Det er jo kraft til energi det er snakk om her, og der burde alle stilles likt. Kall meg naiv, men jeg tror at Iran har reelle hensikter med dette prosjektet, i allefall inntil videre. Og jeg er enig med det du sier om FN her. Er det noen som skal leke "world police", så er det FN og NATO, ikke USA, med unnskyldningen "God told me to"
Sitat av Mushy
Er det noen som skal leke "world police", så er det FN og NATO, ikke USA, med unnskyldningen "God told me to"
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at FN og NATO kansje heller burte løse dette, men ihvertfall FN driver bare med tomme trusler, de gjør ingenting. Det gjør ihvertfall USA, om det er godt eller ikke er en helt annen sak.
Ikke vanskelig å se hvor dette vil føre. Omtrent sånn starta jo krigen "for" Irak også. Tipper senest Februar neste år så er de i full gang med å hjelpe Iranerne med å kvitte seg med atomene sine.
Et av problemene er vel at Irans president har sagt at han skal utrydde Israel, og kommet med mange anti-jødiske utsang.
Satser på at Iran og USA møter hverandre i VM. Da blir det 3-3 og Iran vinner på straffekonk. Det blir forsoning og koz og alle hjerter gleder seg.
Jeg tviler egentlig på at Iran har gode hensikter med atomvåpen, og teknologien osv. Er det noen land som rett og slett driter rett i forurensing, ja så er det Iran og landene der nede... De brenner kullet og oljen sin, og jeg tror egentlig ikke de har noe problem angående det... Hele midt-østen er jo imot Israel, som sagt er det nok ett eller annet hos de de pønsker på... Det at FN og NATO ikke gjør noe, er nok bare tull å si. De avventet situasjonen i Irak, ventet på hva som ville skje, men før de visste det skulle USA leke cowboyer på oljejakt i Irak... Hvis noe seriøst skjer, at det er fare for krig eller noe slikt vil nok FN først prøve å kommunisere, lar ikke det seg gjøre mens Iran bomber eller noe slikt, vil nok De Forente Nasjoner sette en kort og effektiv krig ut i live.

Vi håper jo selvfølgelig at dette ikke blir situasjon.
Er vel ikke bare Iran og "landene der nede" som driter i forurensning. Dette gjelder vel de fleste land i verden.

Edit: typo
Selvfølgelig, poenget er at unskyldningen ikke holder.
Vel, er det rart det er krig i verden? Når noen er utrolig flinke til å provosere andre, og noen som er "verdenspoliti" skaper mer provokasjon hos ekstremister når de gjør vonde og dårlige handlinger. Uff krig er en dårlig løsning, men med kjernekraftverk er det jo på en måte forståelig at de trenger det (om de trenger det), og jeg skjønner jo trusselen.

@ZpiFF: Ja hvis du har rett så er det en forferdelig verden vi lever i. Og det er det jo forsåvidt Amerikanerne er skumle dyr til tider.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er jo åpenbart at Iran vil noe mer enn å kun ha atomkraft. Hvorfor i helvete skulle de ellers si nei alle de gode tilbudene?

De har jo blitt tilbudt lettvannsteknologi - gratis - av USA.

(USA har øvd på å angripe Iran, og da åpner de med tactical nukes. Dobbeltmoral hvor?)
Hvorfor si nei? Godt spørsmål...

Kanskje de har brukt mye penger på å utvikle teknologien og er stolt over det, og vil ikke at andre skal komme "nei, helt feil - vi gjør på min måte"? Nei, det vet jeg ikke...
Sitat av Spar
Jeg tviler egentlig på at Iran har gode hensikter med atomvåpen, og teknologien osv. Er det noen land som rett og slett driter rett i forurensing, ja så er det Iran og landene der nede... De brenner kullet og oljen sin, og jeg tror egentlig ikke de har noe problem angående det... Hele midt-østen er jo imot Israel, som sagt er det nok ett eller annet hos de de pønsker på... Det at FN og NATO ikke gjør noe, er nok bare tull å si. De avventet situasjonen i Irak, ventet på hva som ville skje, men før de visste det skulle USA leke cowboyer på oljejakt i Irak... Hvis noe seriøst skjer, at det er fare for krig eller noe slikt vil nok FN først prøve å kommunisere, lar ikke det seg gjøre mens Iran bomber eller noe slikt, vil nok De Forente Nasjoner sette en kort og effektiv krig ut i live.

Vi håper jo selvfølgelig at dette ikke blir situasjon.
Vis hele sitatet...
Nå er jo mange iranere (spesielt kvinner) høyere utdannet enn deg og mordi til sammen, så du skal ikke kalle Iran for et "land der nede", i symbolsk betydning. Jeg er ikke så sikker på at USA vil vinne en eventuell krig mot Iran (om det blir som Irak-krigen, og FN/NATO melder seg ut), da de har luftvåpen av russiske jagere som kan måles lengre enn det amerikanerne kommer med (flanker og superflanker) Men det er ikke miljø det dreier seg om her, for får de opp et atomanlegg, så vil det kunnes kjøre i mange hundre år, på svært lite brennmateriale. Altså, det er strøm til gi-bort-pris.
Men jeg er enig, det er mistenksomt at de sa nei til tilbudet, og det er noe som skurrer, men jeg tror allikevel at Iran er smarte nok til å ikke gjøre det. eller, smarte nok? Nord Korea, men verdens 5. største hær, kom jo seg fint unna
Sitat av Mushy
Nå er jo mange iranere (spesielt kvinner) høyere utdannet enn deg og mordi til sammen, så du skal ikke kalle Iran for et "land der nede", i symbolsk betydning. Jeg er ikke så sikker på at USA vil vinne en eventuell krig mot Iran (om det blir som Irak-krigen, og FN/NATO melder seg ut), da de har luftvåpen av russiske jagere som kan måles lengre enn det amerikanerne kommer med (flanker og superflanker) Men det er ikke miljø det dreier seg om her, for får de opp et atomanlegg, så vil det kunnes kjøre i mange hundre år, på svært lite brennmateriale. Altså, det er strøm til gi-bort-pris.
Men jeg er enig, det er mistenksomt at de sa nei til tilbudet, og det er noe som skurrer, men jeg tror allikevel at Iran er smarte nok til å ikke gjøre det. eller, smarte nok? Nord Korea, men verdens 5. største hær, kom jo seg fint unna
Vis hele sitatet...
Kult at du drar min mor inn i dette, med dette viser du bare hvor ufattelig kul du er. Det jeg sier, er at dersom USA og Iran begynner en krig, så vil det bli ett helvete der nede, siden Iran er den eneste "stormakten" igjen iden delen av midt-østen vi snakker om. Da vil sannsynligvis hele bunten av ustabile land slenge seg på. De vil da kanskje ane at dersom de ikke står opp for hva de tror på osv, vil Israel og cowboyene til slutt styre hele greiene der nede. Iran har bygd opp styrkene sine betraktelig, og de har moderne våpen, og de venter så å si bare på en krig. Jeg tror egentlig at dersom det kun er Iran og USA som føler for å starte en krig, vil nok USA vinne dette også, men de vil ikke få det lett, ikke minst med tanke på hvor populær Bush er i dag. Det blir verre med alle de landene der nede hvis de står samlet, og går imot resten av den frie verden. Jeg er fullstendig enig med at USA driver en helvetes dobbeltmoral, men jeg vil ærlig talt heller se en verden ødelagt av USA enn en verden ødelagt av alle de helvettes landene der nede.

Og ja, jeg bruker de helvettes landene der nede, fordi jeg ser på dem som like. Folkene er etter min mening helt skrudde oppi hodet sitt, ville, gale, og dette er noe ikke vi kan tvinge dem fra, siden det mest sannsynlig ligger i Allah-naturen sin. Slik føler jeg det, og jeg må få ha mine meninger uten at du skal sjikanere meg for det.

Kommer ikke til å sitte å svare noe mer på denne forumtråden, siden den egentlig ikke kommer til å lede noen vei uansett. Alle får ha sin mening, og det bør du også (Heldigvis for det) Uansett hvor mye vi diskuterer, skriver innlegg osv vil ikke dette føre noe sted, så det jeg gjør er å avvente situasjonen, med håp om at verken Iran eller USA skal fucke opp noen ting, og at FN, NATO og ikke minst de store landene i Europa får handlet.

Og angående utdannede kvinner? Du kan faen ikke si at kvinnene i midt-østen er lærde og skolerte...
Sist endret av Spar; 13. juni 2006 kl. 01:28.
Sitat av Spar
Og angående utdannede kvinner? Du kan faen ikke si at kvinnene i midt-østen er lærde og skolerte...
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du skriver, og posten er til for å ytre meninger. Og jeg er også veldig kul. Men Iran er ikke som andre midtøsten-land, de satser stort på utdanning, da spesielt på kvinner. Så kvinner i midtøsten er ikke lærde og skolerte nei, med unntak av Iran. Enn hvor mye faen det finnes i det landet, så har de skjønt å utdanne.
ifølge internasjonal lov har alle land lov til å forske på og bruke kjernekraft. hvis det kommer bevis på at iran har et atomvåpenprogram så er det helt greit med sanksjoner og eventuell krigføring men det skal bedre beviser en tolkede satelittbilder fra usa til for å rettferdiggjøre en slik handling (irak anyone?)....
Hvis Iran bare skal være koselige å ha energi til folket så kan de jo ta imot tilbudet de fikk om å kunne lage lettvannsreaktorer (?) som ikke kan brukes til atomvåpen, men de er jo stae og skal tilfeldigvis ha tungtvann som kan misbrukes, da viser jo det ganske klart hva hensiktene deres er.

Jeg vil på en måte egentlig at de blir fratatt dette med makt hvis de ikke snart kommer til sansene igjen, og den eneste som er smart (dum ja) nok til å gjøre det er Bush & co, den neste presidenten vi får derfra tror jeg vil være en fredskåt hippie som kan gjøre vondt verre ved å la Iran gjøre hva de vil. Handling sier jeg!
Faen a, USA skulle sendt en svær bombe rett mot iran + dær osamavinladen holder til!

tenk deg da hadde vi blitt kvitt 2 bekymringer!
Alkaida
Og atom reaktorene!(kjerne kraft værkene)
Sitat av HANsY Tha DJ
Faen a, USA skulle sendt en svær bombe rett mot iran + dær osamavinladen holder til!

tenk deg da hadde vi blitt kvitt 2 bekymringer!
Alkaida
Og atom reaktorene!(kjerne kraft værkene)
Vis hele sitatet...
Ok, da kan dere fra 1993 tenke sånn, så kan vi andre ikke gjøre det.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av HANsY Tha DJ
Faen a, USA skulle sendt en svær bombe rett mot iran + dær osamavinladen holder til!

tenk deg da hadde vi blitt kvitt 2 bekymringer!
Alkaida
Og atom reaktorene!(kjerne kraft værkene)
Vis hele sitatet...
Det skremmer meg litt hvis alle 14-åringer mener det. Da er vi pre-fucked.
Sitat av HANsY Tha DJ
Faen a, USA skulle sendt en svær bombe rett mot iran + dær osamavinladen holder til!

tenk deg da hadde vi blitt kvitt 2 bekymringer!
Alkaida
Og atom reaktorene!(kjerne kraft værkene)
Vis hele sitatet...
Bare jeg som reagerer på samfunnskunnskapene _og_ skrivefeilene?
Slapp av da=P Jeg Kødda=P
En del av meg sier at det er bra Iran blir presset så den eventuelle agendaen de måtte ha kommer frem.

Men dersom USA igjen er ute å kontrolere olje/verdens økonomien, hvem er nestemann da. norge!
Iran er som alle andre midtøsten land. Terrorister! vist jeg skulle gitt vekk en krone vær gang jeg så de finne på noe djevelskap så hadde jeg vært lut fattig. Stå på usa
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av username:
En del av meg sier at det er bra Iran blir presset så den eventuelle agendaen de måtte ha kommer frem.

Men dersom USA igjen er ute å kontrolere olje/verdens økonomien, hvem er nestemann da. norge!
Vis hele sitatet...
Vi ligger alt godt og ruger i Amerikanerenes hånd. Problem løst.
Tja, jeg har ingen tro på at Norge kommer til å lide noe ut av Amerikas handlinger i nærmeste framtid. Men, verdenssamfunnet vil jo lide. Det er kjedelig når krig avler krig, og særlig når handlingene ofte er brutale slik som de er. Også glemmer vi lett all geriljakrig i Afrika og land som Nord-Korea som også utvikler atomvåpen, men som vi ikke hører like mye om.

Merkelig verden.
Vi ligger nok ikke helt i Unkel Sams hånd enda. Norge har i det siste gjort en rekke besluttninger som de ikke er fornøyde med. Nå har vi nettopp fjernet to nye selskaper fra Olje-fondet vårt; hvorav et av disse selskapene er Wal-Mart, Amerikas største "bedrift".

Om noe kommer til å skje, ligger det nok et stykke inn i fremtiden enda, men det er ganske interessant å se situasjonen slik den betoner seg idag. F.eks hva som hendte med Ukraina (tror jeg det var) og det lille gass-problemet som var der for en stund siden. Russland og Amerika har definetivt som formål å kontrolere ressursene.
Sitat av Metallica342
Iran er som alle andre midtøsten land. Terrorister! vist jeg skulle gitt vekk en krone vær gang jeg så de finne på noe djevelskap så hadde jeg vært lut fattig. Stå på usa
Vis hele sitatet...
Wow, bra tankegang du!
Du kan ikke generalisere et helt land, og si de er terrorister!
Det er som å si at alle i Skandinavia er noen drittsekker!

Sitat av username:
Vi ligger nok ikke helt i Unkel Sams hånd enda. Norge har i det siste gjort en rekke besluttninger som de ikke er fornøyde med. Nå har vi nettopp fjernet to nye selskaper fra Olje-fondet vårt; hvorav et av disse selskapene er Wal-Mart, Amerikas største "bedrift".

Om noe kommer til å skje, ligger det nok et stykke inn i fremtiden enda, men det er ganske interessant å se situasjonen slik den betoner seg idag. F.eks hva som hendte med Ukraina (tror jeg det var) og det lille gass-problemet som var der for en stund siden. Russland og Amerika har definetivt som formål å kontrolere ressursene.
Vis hele sitatet...

hmm, det er litt skummelt å tenke på !
Sist endret av Dj-Dolli; 14. juni 2006 kl. 11:51.
Sitat av Viva la Opium
Hvis Iran bare skal være koselige å ha energi til folket så kan de jo ta imot tilbudet de fikk om å kunne lage lettvannsreaktorer (?) som ikke kan brukes til atomvåpen, men de er jo stae og skal tilfeldigvis ha tungtvann som kan misbrukes, da viser jo det ganske klart hva hensiktene deres er.

Jeg vil på en måte egentlig at de blir fratatt dette med makt hvis de ikke snart kommer til sansene igjen, og den eneste som er smart (dum ja) nok til å gjøre det er Bush & co, den neste presidenten vi får derfra tror jeg vil være en fredskåt hippie som kan gjøre vondt verre ved å la Iran gjøre hva de vil. Handling sier jeg!
Vis hele sitatet...


Kan hende Iran ser på dette som en prinsipp sak. De har tross alt rett til å forskje på kjernekraft og bruke den i en positiv retning, men så plutselig er de det eneste landet i verden som har blitt tatt fra sin rett. Det gir jo ikke mening.
Sitat av bcdo
Kan hende Iran ser på dette som en prinsipp sak. De har tross alt rett til å forskje på kjernekraft og bruke den i en positiv retning, men så plutselig er de det eneste landet i verden som har blitt tatt fra sin rett. Det gir jo ikke mening.
Vis hele sitatet...
Politikken deres gir ingen mening. De fikk jo som sagt tilbud om hjelp til å få lettvannsreaktorer, noe som ikke kan misbrukes + noen andre fordeler, men de er sta og vil ha tungtvann. Det er direkte teit.
litt enig med bcdo, mulig at Iran vil hevde seg innen islam, som den "første" islamistiske staten som utvikler eget atomprogram, og tar dette som en prinsippsak.
Sitat av Spar
Kult at du drar min mor inn i dette, med dette viser du bare hvor ufattelig kul du er. Det jeg sier, er at dersom USA og Iran begynner en krig, så vil det bli ett helvete der nede, siden Iran er den eneste "stormakten" igjen iden delen av midt-østen vi snakker om. Da vil sannsynligvis hele bunten av ustabile land slenge seg på. De vil da kanskje ane at dersom de ikke står opp for hva de tror på osv, vil Israel og cowboyene til slutt styre hele greiene der nede. Iran har bygd opp styrkene sine betraktelig, og de har moderne våpen, og de venter så å si bare på en krig. Jeg tror egentlig at dersom det kun er Iran og USA som føler for å starte en krig, vil nok USA vinne dette også, men de vil ikke få det lett, ikke minst med tanke på hvor populær Bush er i dag. Det blir verre med alle de landene der nede hvis de står samlet, og går imot resten av den frie verden. Jeg er fullstendig enig med at USA driver en helvetes dobbeltmoral, men jeg vil ærlig talt heller se en verden ødelagt av USA enn en verden ødelagt av alle de helvettes landene der nede.

Og ja, jeg bruker de helvettes landene der nede, fordi jeg ser på dem som like. Folkene er etter min mening helt skrudde oppi hodet sitt, ville, gale, og dette er noe ikke vi kan tvinge dem fra, siden det mest sannsynlig ligger i Allah-naturen sin. Slik føler jeg det, og jeg må få ha mine meninger uten at du skal sjikanere meg for det.

Kommer ikke til å sitte å svare noe mer på denne forumtråden, siden den egentlig ikke kommer til å lede noen vei uansett. Alle får ha sin mening, og det bør du også (Heldigvis for det) Uansett hvor mye vi diskuterer, skriver innlegg osv vil ikke dette føre noe sted, så det jeg gjør er å avvente situasjonen, med håp om at verken Iran eller USA skal fucke opp noen ting, og at FN, NATO og ikke minst de store landene i Europa får handlet.

Og angående utdannede kvinner? Du kan faen ikke si at kvinnene i midt-østen er lærde og skolerte...
Vis hele sitatet...
Vel ser ut som folk har glemt Pakistan. Pakistan får jo en god av sin olje fra Iran. Har også lest at Pakistan supplerer Iran med teknologi for utvikling av atomkraft. Altså hvis USA angriper IRAN, en usannsynlig scenario menmen. Ja, USA angriper Iran. Iran kutter ut oljeeksport til Pakistan. Pakistan har da maks 3 mnd oljeforbruk igjen til forsvaret. India kan se dette som en mulighet. Derfor tror jeg enten Pakistan vil gå i allianse med Iran eller så Pakistan be USA om en alternativ oljekilde. For det siste Pakistan vil er å ha for lite olje til militæret. Noen tanker om dette?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Viva la Opium
Politikken deres gir ingen mening. De fikk jo som sagt tilbud om hjelp til å få lettvannsreaktorer, noe som ikke kan misbrukes + noen andre fordeler, men de er sta og vil ha tungtvann. Det er direkte teit.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk snakk om at USA skulle bygge hele anlegget for dem. Et slik anlegg er heller ikke billig. Vi snakker milliarder.
Problemet med IRAN+atomkraft er jo at de ikke annerkjenner IAEA's vedteker når det kommer til kontroll av annlegg. Hvorfor skulle en nasjon nekte innsyn fra IAEA? Det måtte vel strengt tatt være fordi de skjuler noe og har vonde hensikter. Det er problemstillingen slik jeg ser det.
Jeg tror at det er som en eller annen sa her: Iran vil gjøre dette selv. Enkelt og greit. Om de har onde hensikter vil bare tiden vise...

Tviler dog sterkt på at USA vil angripe, lurer også på om de har kapasitet til å angripe, med store styrker i både Afghanistan og Irak. Det neste spm. blir da hvordan vil de Arabiske landene reagere? Først Afghanistan, så Irak og nå Iran?!

x3m187 interresant "tema" du tar opp der...Ved et evnt angrep på Iran, vil jeg tro at USA vil gjøre alt de kan for å "hjelpe" Pakistan med deres problemer, dette for å unngå en allianse med Iran.
Sitat av Deezire
Det var faktisk snakk om at USA skulle bygge hele anlegget for dem. Et slik anlegg er heller ikke billig. Vi snakker milliarder.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt ikke ønskelig for Iran da det vil medføre at deres egen kompetanse og kjennskap til annlegget vil minke betraktelig. Om hele annlegget bygges og utvikles av Iran så vil kompetansen i landet bli stor og kjennskapen til annlegget 100%.
Atomvåpen kan utslette vedren, det er vi klar over. Hvis et av landene som har atomvåpen gjør en feil kan terrorister eller noen hjernevaskede personer gjøre skade.

Jo mindre jo bedre... derfor skal ikke Iran ha atomvåpen. Btw så hater eg og U.S.A regimet er opprettet og \dannet ved hjelp av folk som ikke likte sosialister og kommunister som hadde et håp om en verden hvor vil lever med en glede og tanke ovenfor andre medmennesker og ikke for seg selv. U.S.A er dannet på grunnlag av EGOISME.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av styggen
jeg er helt for atomvåpen. ser aldri noen som blir drept på tv nå for tida, jo!

støtt actionfylte nyhetssendinger, støtt atomvåpen!
Vis hele sitatet...
Meir usakleg innlegg kan eg ikkje hugse å ha sett her på _LENGE_ Kanskje i 127.0.0.1-tråden...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trekker opp en gammel tråd - men likevel et "hot" tema.

Om de som følger nyhetene og diverse nettaviser vil nå Iran utvide atomprogrammet.

Sitat av dagbladet
- Med stor ære erklærer jeg fra og med i dag at vårt kjære land har blitt med i klubben for atommaktene, og kan produsere atombrensel på et industrielt nivå, sier Ahmadinejad ifølge nyhetsbyrået AP.
Vis hele sitatet...
Klubben for atommaktene? Vi må nesten definere hvilken klubb han snakker om. Klubben for de som driver anriker uran for et formål for folket eller klubben for anrike uran for å ødelegge andre?

Nå skal det sies at så og si hele befolkningen støtter atomprogrammet og det vil ikke stoppe med det første. Det smaker sikkert godt å ha atomvåpen som forsvar, men å gi akkurat det landet det blir etter min mening helt på trynet.

Så hva vil skje framover? Vil Iran få atomvåpen og bombe USA sønder og sammen, eller går det andre veien? Tenker positivt jeg og håper på en fredlig løsning. Iran kan få ha uran, men da skal det også være overvåket grundig. Vært mg skal telles!
synes bare usa skulle sprenge hele fabrikken til iran sånn at de ikke får atomvåpen. for iran kommer vell til å bruke de i krig. tror ikke usa og rusland bruker de i krig
Det er ikke så enkelt. Ville du sprengt en fabrikk i et land med ~ 1 millard innbyggere? Hva med de landene som støtter Iran? Tredje verdenskrig, her kommer vi! Bare la oss håpe at den ikke kommer *etter* at de har atomvåpen.
Sitat av marsboer
USA og Russland bekymrer seg for at Iran skal utvikle atomvåpen, mens Iran sier at de bare bruker teknologien til å hjelpe folk i landet. Det kan man ikke dømme dem for.

Men nå avviser Iran det internasjonale løsningen for atomkraft:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=304770

For meg, virker det som Iran ikke bryr seg om at de riskerer å få krig. De vil trolig ikke bøye seg for verdenspolitiet USA. Jeg liker heller ikke USA. Men er det verdt risikoen? Hva vil Iran egentlig fram med dette?
Vis hele sitatet...
Iran gjør kun hva det har rett til. Med et aggressivt Israel full av ulovlige atomvåpen vil selvsagt alle land i regionen ha atomvåpen de også. Snart ser vi Tyrkia og Egypt ha det også.
Jippi. Tror dere det er begynnelsen på at et ny "Kald Krig" ? Nå skal alle ha atomvåpen - og noe vil misbruke det en gang i tiden og da følger resten etter.
Sitat av typisk
Jippi. Tror dere det er begynnelsen på at et ny "Kald Krig" ? Nå skal alle ha atomvåpen - og noe vil misbruke det en gang i tiden og da følger resten etter.
Vis hele sitatet...
Noen har allerede misbrukt atomvåpen allerede: USA to ganger i 1945. Og idag misbruker de det igjen som trussel mot alle som har egne meninger om hvordan politikk de vil føre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zatorro
Noen har allerede misbrukt atomvåpen allerede: USA to ganger i 1945. Og idag misbruker de det igjen som trussel mot alle som har egne meninger om hvordan politikk de vil føre.
Vis hele sitatet...
Sjølv om eg er fullstendig einig i at bombinga av hiroshima var unødvendig så har eg ikkje mykje tru på at hitler ikkje ville gjort det samme mot london om han hadde hatt høvet...

War is peace.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hitler hadde nok hoppa på det som en unge på ei trampoline ja, men det er vel strengt tatt noe irrelevant her.
Uansett, Irans tankegang makes no sense whatsoever akkurat nå. Fatter ikke hvorfor de skulle si nei til noe som sparer dem for masse penger, og som vel er noe tryggere også. Men greit, bare la dem bygge. Kanskje de får Tsjernobyl 2 og lærer leksa si.
Ikke det, USA oppfører seg ofte som en bøllete unge på lekeplassen, og alt lukter litt fishy for tida, men å la et muslimsk land få atomvåpen virker litt selvdestruktivt.
(Ikke ta fordommene mine personlig, muslimer! )
Poenget mitt er at eventuelle ekstremister har mye lettere tilgang nå. Om ikke staten planlegger noe selv, åpner dette mer for 'ulykker' av alle slag.