Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 720
Hei!
Jeg virker sikkert litt stressa, og det er jeg også...
Ok, videre til saken...

Jeg har akkurat arvet en Compaq Presario datamaskin med XP Home og 512mb minne (om det har noen betydning). Denne datamaskinen blir min nye studie-PC og har gått som en klokke siden jeg fikk den...
Er ikke kjempeflink med data, så da jeg skulle installere ny SATA-disk i datamaskina (fortsatt med den gamle tilkopla) begynnte datamaskina å starte i loop. Dette problemet løste jeg via Google, og datamaskina starta igjen Da hadde jeg tatt ut disken, og ikke starta den siden. Problemet løste jeg ved å plugge ut en kabel som så litt ut som en firkant delt i 4 like deler innvendig, som ei vindusrute...
Men, etter å ha brukt den i ca 15 minutter begynnte viftene å gå på skikkelig høygir, fortere og fortere, og så skrudde pc'en seg av.
Det som nå skjer er at datamaskina ikke vil vise noe på skjermen etter oppstart. Du kan altså ikke merke på selve datamaskina at den ikke går, for PC'en går omtrendt som vanlig. Det frustrerende er at den hverken vil åpne CD-rom eller bruke tastatur (ser ingen lys på A, N eller S-lock når jeg trykker tastene ned).
Akkurat nå haster det å starte den, for jeg vil ikke ha tid på en stund til å fikse den, og PC er jeg heeelt avhengig av!
Hva kan jeg gjøre for å få noe brukbart på skjermen???

Takk!!


EDIT: Ingen funksjon, hverken med eller uten firkanta kabeldings plugga inn eller ut
Den firkanta kabelen har 4 kabler ut fra enden, 2 gule og 2 svarte.
Den reagerer ved å skru seg av når jeg holder inne powerknappen i front mer enn 4 sekunder, en liten reaksjon er det i alle fall!Jeg dro ut strømkabelen en gang, og datamaskina gikk i rundt 8 sekunder uten noe annet enn intern strøm...

Hadde vært flott med litt hjelp! Jeg er helt blank og blond på dette, og trenger virkelig at pc'n starter...
Sist endret av tobbiezi; 30. januar 2010 kl. 10:16. Grunn: Inkluderte flere opplysninger
Ta ut klokkebatteriet i 20 minutter/reset bios?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ta ut klokkebatteriet i 20 minutter/reset bios?
Vis hele sitatet...
Bare litt nysgjerrig på hvordan man reseter bios?
den firkanta windowsgreia er strømforsyneren til enheter i hovedkortet ditt.
Den skal være i...

En standar feil er å ikke koble til alt? (Sjekk at du har kobla til alt)
Sjekk om ledninger sitter løst?
Sitat av Uflaks25 Vis innlegg
Bare litt nysgjerrig på hvordan man reseter bios?
Vis hele sitatet...
med en jumper på hovedkortet som regel!
Sitat av lupez Vis innlegg
med en jumper på hovedkortet som regel!
Vis hele sitatet...
På de fleste hovedkort tar man vel ut CMOS-batteriet. Har ikke sett så mange som faktisk har en jumper.
Sitat av Uflaks25 Vis innlegg
Bare litt nysgjerrig på hvordan man reseter bios?
Vis hele sitatet...
For å flashe biosen kan man gjøre dette:
http://www.bootdisk.com/bios.htm

Men dette kan da ikke være tilfellet her!? Flashing av BIOSen er litt drøyt.... du sender gutten ut på dypt farvann... Carefuul
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
På de fleste hovedkort tar man vel ut CMOS-batteriet. Har ikke sett så mange som faktisk har en jumper.
Vis hele sitatet...
alle mine msi kort har hatt jumper for det hvertfall..
Trådstarter
70 1
For ordens skyld:
Skal det være 2 eller 3 tilkoplinger i en harddisk?
Og vil det, om skjermkortet er problemet, fungere med et nytt et?
Kanskje strømforsyniga er fucka, og jeg trenger en ny?

Nei, ikke strømforsyning... Akkurat samme problem med ny strømf.
Du bare ramser opp alt som kan være galt? :P

Reseat komponentene, prøv med minimal config.

Det skal være 2 tilkoplinger i en harddisk. Har du IDE eller Sata harddisker?
Trådstarter
70 1
SATA, så da har jeg gjort riktig m 2 tilkoplinger? Hvordan kan jeg resette komponentene mine til miminal config uten skjerm?

antakeligvis er det enten å sende den til reperasjon som kommer til å ta flere uker i strekk, eller gi den bort til et surrehue på finn.no som tror han klarer å fikse det:S
ReSEAT, ikke Reset. Mange som tar feil. Å reseate betyr at du tar ut alle komponentene, for så å sette dem tilbake igjen.

Minimal config vil si at du kjører med èn rambrikke, skjermkortet som er innebygd i hovedkortet (hvis du har), og CPU. Deretter setter du inn en del av gangen. Da vil du finne ut hvilken del som er defekt.
Trådstarter
70 1
Nei, det funker ikke:S
Er vel nesten like greit å Reseate da.
i hvert fall ta ut alt av strøm å skjekke at alt sitter riktig,Å kansje finne ut hva ting heter å finne noen manualer?

Så kan du lese o finne ut hva som heter ditt å datt å hva som skal kobles hvor.