Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 12495
Gokveld.

Satt å spilte litt igår hos en kompis, som har akustisk gitar med stålstrenger, og personelig synes jeg at stålstrenger høres evig mye bedre ut og har mer trykk en nylon strenger som jeg har hjemme. Så da kommer spørsmålene.

- Kan man bytte fra nylon til stålstrenger på en gitar som opprinnelig har nylon? (Er veldig sikker på at dette går, men spør for å være sikker)

- Er det no kunst og bytte strenger? Burde jeg få gjort det hos noen som har peiling, eller burde det gå relativt lett?

Takker for alle svar.

K.
Du kan ikke sette stålstrenger på en nylongitar, dette vil ødelegge gitaren!
Trådstarter
Neivel, kan hva er forskjellen på nylongitar og stålstrenggitar? Materiale?
En stålstrengegitar er laget får å tåle det draget der er i stålstrenger. Klassiske gitarer er ikke det.
Sitat av kakeflekk
Du kan ikke sette stålstrenger på en nylongitar, dette vil ødelegge gitaren!
Vis hele sitatet...
Nja, spiller egentlig nesten bare elektrisk, men vil anta at det (iallefall på noen gitarer) skal gåann å ha enten nylon eller stål. Spør heller noen på en musikkforentning.
Det må isåfall være gitar lagd spessielt for dette formålet. Setter du stålstrenger på en vanlig klassisk gitar, vil dette skade gitaren.
Siden du har meg som sig så kan jeg svare/utdype/evnt.

Neida hadde svart uansett xD


Kan man få stålstrenger på en nylonstrenggitar?
Svaret er ja Man kan bytte det til stålstrenger... Jeg derimot liker både og spille på stålstrenger og nylon... spørs hva jeg spiller - en pakke med stålstrenger koster litt over 100- lappen

Kunst?
Det går fett å bytte strenger Det er driit enkelt ;D
http://www.expertvillage.com/video/1...ar-strings.htm - der gjør han det på en kassegitar

Hvis du virkelig tviler på om du klarer det så bare spør en som spiller gitar som du kjenner... han gjør det gratis og det funker ;D
(første gang jeg gjorde det klarte jeg å ryke strengen )

Hvis du gjør det sjøl, kjøp en ekstra streng av den første strengen du trer på...
(f.eks kjøp en pakke med strenger + en singel gitar streng (f.eks streng 6/E) - så tar du på den single strengen først... hvis dette gikk greit, da er du sikra at du klarer detta!) (For den ekstra gitar strengen koster bare 10 kr )
Sitat av kakeflekk
Det må isåfall være gitar lagd spessielt for dette formålet. Setter du stålstrenger på en vanlig klassisk gitar, vil dette skade gitaren.
Vis hele sitatet...
Du tar feil! Gitarn skal være i så god form at den tåler stålstrenger... Gitaren min ikke ødlagt at man bruker stålstrenger!

Det er egentlig ikke noe som heter "Nylongitar" heller... det du sikter til da er spanish / flamenco-gitar Der egner det seg å bruke nylon, fordi folk som bruker disse type gitarene spiller mer fingerspill og fortspill... slik at det egner seg med nylon. Nylon gir den ekte flamenco klangen...
Trådstarter
Takk for svar kaktusen, men er fortsatt litt i tvil, kakeflekk sier det ikke funker men du sier det funker. Noen som har noen kilder?
Sitat av amazon.com
An adventage of using light gauge strings would be easier fingering and fretwork. If you're a beginer this can be much less painful as you develop calouses and muscular dexterity.

The disanvantage is that sound quality and volume may suffer because the lighter strings don't have the strength or tension to fully drive the sound board.

Guitar manufacturers usually recommend a specific gauge or range that represents a balance between playability and sound quality. Also using heavy gauge strings can damage some guitars.
Vis hele sitatet...
Kjøp 0.9 stålstreng

(dvs. at den tynneste strengen begynner på 0.9mm) - så veit butikkfyren resten
Sist endret av kaktusen; 26. april 2008 kl. 22:10.
Sitat av kaktusen
Kan man få stålstrenger på en nylonstrenggitar?
Svaret er ja Man kan bytte det til stålstrenger... Jeg derimot liker både og spille på stålstrenger og nylon... spørs hva jeg spiller - en pakke med stålstrenger koster litt over 100- lappen
Vis hele sitatet...
Nei. Det krevs ikkje samme spenninga av en nylonstreng som det gjør av en stålstreng. Stålstrengene må spennes meir opp, og det kan føre til at halsen på nylongitaren blir bøyd over tid. Ikkje bra.
Sist endret av Insanity; 26. april 2008 kl. 22:11.
Sitat av yahooanswers - drcookie
An acoustic guitar should hold the tension of the strings... However if it don't hold the tension, the strings will break. However the neck of the guitar is not damaged (If it is a guitar u bought in a guitar store)...
You may choose nylon-strings, cuz of the lack tension and its fairly easy playable... however, the nylon strings don't give the same sound as steel strings...
Vis hele sitatet...
Meldingen jeg skrev er for kort


Jeg råder deg ikke til å putte stålstrenger på en spansk/flamenco gitar - der hører nylon hjemme... men hvis det er en vanlig stuegitar, så go ahead
Sist endret av kaktusen; 26. april 2008 kl. 22:16.
Trådstarter
Har en Morgan CG-14DLXN, vis det er til no hjelp. Ganske ny og dyr kassegitar med nylonstrenger.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mye dårlige råd her iallefall..

Fleste klassiske gitarer har ikke sterk nok hals til å tåle stresset av stålstrengsgitarer og kan\vil derformeres og\eller knekke over tid.

Helst burde man holde strengetypen på en gitar til det den er beregnet på.

Dette modellnummeret gir null treff på google iallefall, men det er viktig å skille på en akustisk gitar og en klassisk gitar da akustiske gitarer ofte har en mye sterkere konstuksjon.
Trådstarter
Har veldig lite peiling på gitar, bortsett fra at jeg synes det er gøy å spille på.
Morgan CG, ga et par treff på google. Er den typen jeg har.

Men nytt spm, hva skiller en klassisk gitar fra akustisk gitar?

Veit at en Morgan CG 10DLX er akkustisk, men jeg har en 14DLX
Sist endret av Kugie; 26. april 2008 kl. 23:36.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
http://www.themusicroom-online.co.uk/images/1957N.jpg

Klassisk gitar

http://www.landersmusic.com/images_f...nez/AW10lg.jpg

Akustisk gitar.


Men sadelen som er på toppen eller festene på bunnen kan være laget for en spesiell type strenger selv om kroppen ser forskjellig ut.
Trådstarter
Vet ikke om du klarer å se det eller ei, men gitaren min er lik denne http://bmcmusik.dk/images/CG10.jpg

Eneste jeg kan komme med.
Sitat av AtXbYeA
http://www.themusicroom-online.co.uk/images/1957N.jpg

Klassisk gitar

http://www.landersmusic.com/images_f...nez/AW10lg.jpg

Akustisk gitar.


Men sadelen som er på toppen eller festene på bunnen kan være laget for en spesiell type strenger selv om kroppen ser forskjellig ut.
Vis hele sitatet...
Niice! dette var jeg ikke så bevisst over! :O Visste det, men var ikke bevisst :P Jeg har en av hver... den classiske gitarn jeg har er en spanish guitar som ble kjøpt på roskilde, mens akustiske gitarn ble kjøpt på den lokale butikken

KP KP ^^


Til trådstarter
Du KAN, men jeg ville ikke gjort det :P
Sist endret av kaktusen; 26. april 2008 kl. 23:45.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Kugie
Har en Morgan CG-14DLXN,
Vis hele sitatet...
Morgan er jo dritt billig!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom den ser slik ut på bunnen også vet ikke jeg hvordan du skal klare å feste stålstrengene uansett, da må du isåfall ha noen stålstrenger som er beregnet på den festemetoden.
Sitat av DannyFugl
Morgan er jo dritt billig!
Vis hele sitatet...
Dette er bare spam? :P

Det finnes også dyre morgan gitarer og www.gitarhuset.no
Sist endret av kaktusen; 26. april 2008 kl. 23:48.