Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 5565
Nå har det seg slik at jeg er en person som kan våkne opp klokken 14:00-> selv om jeg har satt på vekkerklokke.
Enten har jeg ikke våknet av den, eller så har jeg slått av den og sovnet igjen.
Jeg husker som regel INGENTING av at jeg har våknet. Ofte så har de jeg bor med vært inne og vekket meg, jeg har visstnok satt meg opp i senga og sagt "ja, jeg er våken!" så sovnet igjen.

Jeg vet at dette er min feil, for jeg har litt problemer med å sovne.
Og søvntips kan jeg det meste om, så spar meg for slike.
Ofte kan jeg ligge til rundt 4 på natten før jeg får sovnet, men jeg ønsker å prøve å snu døgnet skikkelig, derfor må jeg våkne til fast tid uansett hvor lite jeg har sovnet.
Og ja, jeg har prøvd å døgne, det hjelper ikke meg.

Uansett, jeg har lyst å finne en vekkerklokke som bråker noe helt forjævlig, og som ikke går ann å bare trykke snooze på.
Man må gjøre noe, f.eks puslespill vekkerklokken.

Jeg har prøvd å google, men finner bare omtaler.
Og ingen plasser der de selger akkurat den vekkerklokken jeg vil ha, så lurer på om noen her kunne komme med forslag til ulike vekkerklokker og hvor jeg kan bestille?
Vil sette en grense på ca. 750,- for en slik klokke.

På forhånd takk!
Denne kjører vekk og gjemmer seg sånn at du må ut av senga for å slå den av. Lykke til.
Er det slik at du MÅ opp tidlig? Eller kan du bare akseptere situasjonen slik den er, å jobbe med whatever på natten/kvelden? Er selv student, og liker veldig godt å jobbe med skolearbeid på natten.
Et lite tips jeg kan gi deg i tillegg til å gå til innkjøp av en slik vekkerklokke er å rett og slett drikke store mengder vann rett før du legger deg. Du vil da ha et større behov for å gå på do når du våkner og det vil være enklere å ikke legge seg igjen. Det har i grunn fungert ganske bra for meg
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg sier meg enig med raze. Det er egentlig bedre og akseptere at man er nattmenneske.
Personlig sover jeg til 12, kanskje 13:00 noen ganger og drar på første jobb kl. halv 4.
Den vakta er ferdig kl. 9, og da har jeg ca. 2 timer før nattevakt på bensinstasjon. Det skiftet er ferdig 05:30, og dra drar jeg hjem og sover.

For meg fungerer den døgnrytmen perfekt
Kosthold er dritviktig. Kutt ut sukkeret og du vil merke enorm forskjell.
Sett timer på lyset ditt sånn at rommet blir lyst en halvtime/time før du vil stå opp. Bruk musikk som alarm. Da slår du den ikke av, som du alltid vil gjøre med de jævlige pipelydene fra alarmer, og det skal mer til for at du sovner igjen.

I tillegg må du klare å sovne når du skal. Du trenger tross alt søvnen. Slutt med ting som å trene, spise og se på tv/pc-skjermer en til to timer før du legger deg. Les feks litt i en bok istedenfor å sitte på nFF den siste timen før du skal sove.
Musikk funker dårlig som en alarm. Ihvertfall for meg. Jeg bruker alltid å bare ligge å høre på musikken til hørselen tilpasser seg det høye volumet og sovne igjen. Har våknet før klokken 12 med drithøy musikk. Alt dette skjer automatisk uten at jeg personlig husker en dritt. Droppe snus/røyk eller andre stimulanter innen en time før du legger er også lurt.
Sitat av raze Vis innlegg
Er det slik at du MÅ opp tidlig? Eller kan du bare akseptere situasjonen slik den er, å jobbe med whatever på natten/kvelden? Er selv student, og liker veldig godt å jobbe med skolearbeid på natten.
Vis hele sitatet...
Forelesninger og slikt begynner gjerne kl.9.
Hele livet har jeg egentlig hatt trøbbel med å stå opp og sovne når jeg vil,
og det å våkne kl.7, ta en dusj og spise skikkelig frokost er for meg noe jeg streber etter.
Har gang på gang våknet kl. 15:00 og sagt, nå skal jeg endre det.

Dere kan gjerne kalle det manglende viljestyrke, eller hva som helst.
Men jeg sover meget, meget tungt.
Og jeg klandrer meg selv for dette, selv om jeg ikke vet helt hvordan jeg skal endre meg når jeg ikke husker å ha slått av vekkerklokken.

Tipset om vann fungerer ikke for meg.
Vet ikke hvorfor, men hvis jeg drikker vann før jeg legger meg så går jeg på do kanskje 5 ganger iløpet av 3 timer. Er helt ekstremt.

Kosthold skal jeg prøve å endre på, spesielt det med sukkerinnhold.
Den vekkerklokken så interessant ut xtapol, skal se om jeg finner noen med erfaringer om den.

Droppe snusen har vel kanskje en bra effekt ja.
Problemet for meg er at jeg gjerne kan ligge en time++ før jeg sovner, og da melder suget seg ganske hardt.
Har prøvd dette, men lå bare og lengta etter snusen. ;-)

Kom gjerne med andre forslag til vekkerklokker, ser helst at det er fokus på lyd og at man ikke bare kan slå den enkelt av.
Sånne ting som gir deg støt liker jeg ikke. ;-)

EDIT: Her fant jeg en bra side, noen som vil anbefale noen av disse?
Og om man har en norsk nettbutikk som selger noen av de, vil vært topp!
http://www.perpetualkid.com/index.as...ion=PRODSEARCH
Sist endret av HStern; 27. november 2008 kl. 21:48.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Denne kjører vekk og gjemmer seg sånn at du må ut av senga for å slå den av. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Tro meg. Du får utrolige reflekser av den der.
Sekundet den starter kaster jeg meg i riktig retning, slår den av og setter den på siden så den ikke kan kjøre.
I halvsøvne.
Sitat av Makk Vis innlegg
Tro meg. Du får utrolige reflekser av den der.
Sekundet den starter kaster jeg meg i riktig retning, slår den av og setter den på siden så den ikke kan kjøre.
I halvsøvne.
Vis hele sitatet...
hahah sykt.. du får meg til å tro på evolusjonen :P


on topic vil jeg si at jeg sliter med akkurat samme problemet.. Driver å skal prøve å kutte ut sukker selv, og skal begynne med trening..

Tror faktisk ikke en avansert vekkerklokke er den mest optimale veien å gå tbh..
Sitat av Semjuel Vis innlegg
hahah sykt.. du får meg til å tro på evolusjonen :P


on topic vil jeg si at jeg sliter med akkurat samme problemet.. Driver å skal prøve å kutte ut sukker selv, og skal begynne med trening..

Tror faktisk ikke en avansert vekkerklokke er den mest optimale veien å gå tbh..
Vis hele sitatet...
Tingen er jo at du våkner til samme tidspunkt hver dag, og man får dermed inn den døgnrytmen man vil ha.

Det jeg personlig sliter med er at vekkerklokken bryr meg ikke nok, enten så driter jeg i å slå den av eller så slår jeg den av og husker ikke engang at jeg har våknet.
Enig med det første svaret

Offtopic: Nå har vi hjulpet deg, MÅ vi stå opp nå? (ref. til topic-tittel)
haha, nei legg deg igjen du så skal jeg vekke deg.
Så får vi sett om dere virkelig har hjulpet! ;-)

Skal føre en logg her over når jeg våkner og står opp.
Nå legger jeg meg ned for å lese litt i en bok.
God natt, takk for all hjelp!
Jeg er ikke like ekstrem som deg, men det beste stedet på jord etter jeg har våknet er nettopp der jeg er - i senga. Uansett. Jeg vil ikke ut av den, og det verste jeg gjør om dagen er nettopp å stå opp. Så klokker som er gjemt her og der funker ikke. Joda, jeg fyker opp og skrur den av, men i halvsøvne trekker senga som en jævli sterk magnet og jeg havner fort under dyna igjen og slokner tvert.

Det er værre på vinteren, for da er det så kaldt på soverommet (da jeg er avhengig av å ha vinduet oppe når jeg sover). Men i år har jeg funnet en ny løsning som funker bra for meg. Tidsur på varmeovnen, den skrur seg på ca 45 min før jeg står opp og gjør det greit varmt i rommet, til tross for at vinduet står oppe. Dette gjør det mye enklere for meg å ikke hoppe rett tilbake til sengs etter å ha skrudd av klokka
Sist endret av emphi; 27. november 2008 kl. 23:35.
Har det samme problemet og vurderer sterkt å flytte til et annet land for å komme i en annen tidssone.

Den eneste tingen som har funka for meg er å fjerne gardinene så jeg våkner av sola. Dessverre funker det heller dårlig nå :P
Sist endret av STOREida; 27. november 2008 kl. 23:46.
det som hjelper meg er å løpe inn på bade å dusje med ein gang, då kan du stå der å halvsove men å sovne der er vanskeligt, i det minste synest eg det
Se her, denne tråden handler om akkurat det samme. Se gjerne hva jeg svarte der.

Selv har jeg denne vekkerklokken, og ja, man våkner av 113db alarm og vibrator i senga.
Da er vist jeg så heldig og ikke har noen søvnproblemer
Legger meg hver dag rundt 2 tiden, og står opp lett kl. 7 - 7:30 hver dag.

I helgene legger jeg meg rundt 2 - 4 da og, og da har jeg på vekkerklokka for morroskyld, kl. 7
Heilt canooon
Så en artikkel i Dagbladet om akkurat dette. Det var visst en "sykdom", og man kunne bruke hormonet melatonin og lys for å endre døgnrytmen.
Har selv hatt stor suksess med http://onlineclock.net/. har da en PC hvor dvalemodus er skrudd av, så legger lokket ned på laptopen, skrur opp lyden, åpner en del faner på Internett så den ikke er så lett å finne. Som regel bruker jeg så lang til på å klare å skru den av at jeg våkner nok til å stable meg sammen og vandre til dusjen. Kjører mobilklokke i tilegg, men synes selv ikke det gjelder veldig.
eller så kan man legge ut mobil nummeret her så får man sikkert noen fine telefoner på morgen
http://www.thinkgeek.com/homeoffice/lights/9171/
Hadde samme problem som deg før, hjalp på å få denne vekkerklokken.
Begynn å grin!

Spis sunt
Tren
Legg deg tidlig og les en uber-kjedelig mattebok
Smør inn laksen med litt meieri fra hu mor og napp deg sanseløs
Sitat av rustibus Vis innlegg
det som hjelper meg er å løpe inn på bade å dusje med ein gang, då kan du stå der å halvsove men å sovne der er vanskeligt, i det minste synest eg det
Vis hele sitatet...
Funker vanligvis bra, med mindre man våkner 30min senere i dusjen og bussen er gått :P
Skjedd meg noen ganger

Sitat av Alfemann Vis innlegg
Har selv hatt stor suksess med http://onlineclock.net/. har da en PC hvor dvalemodus er skrudd av, så legger lokket ned på laptopen, skrur opp lyden, åpner en del faner på Internett så den ikke er så lett å finne. Som regel bruker jeg så lang til på å klare å skru den av at jeg våkner nok til å stable meg sammen og vandre til dusjen. Kjører mobilklokke i tilegg, men synes selv ikke det gjelder veldig.
Vis hele sitatet...
Min vekkerklokke er simpel, sliter selv med å komme meg opp, har problemer med å sovne om kvelden og er ofte konstant trøtt.
Rooster lyden på mobilen vekket meg alltid, nå er det Aimp2 (winamp kopi) som har en funksjon som gjør at jeg kan stille den til å skru seg på da og da. Den kl 6om morgenen og full guffe på hjemmekino annlegget, om ikke jeg våkner av den gjør sure familiemedlemmer det :P

Har da skjedd at jeg har våknet kl 12 og dataen skrudd av :P, ikke alltid familien er behjelpelig med dette ^^
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Slet med dette selv også når jeg fortsatt gikk på skole (ingen problemer å stå opp nå som jeg må på jobb om morgenen). Løsningen min ble å legge meg med en pris snus under leppa (løssnus selvfølgelig).
Når du da våker, timer senere, så har du snus godt smurt inn i hele kjeften, og da kan jeg love deg at du faktisk ønsker å stå opp.
Det viktigste her er da å ikke ha noen mulige spyttemuligheter (søppelbøtte o.l.) i nærheten av senga.
Fysisk aktivitet er det som hjelper deg mest, tro meg.

For ikke så lengesiden sluttet jeg å trene. Før kunne jeg sovne klokka 10 og våkne klokken 8 uten problem. Nå, ligger jeg ofte våken til langt på natt. Jeg føler meg som en dass på skolen dagen etter, men når jeg komme hjem, spiser middag og setter meg ned å finner på noe, blir jeg ikke trøtt igjen. Jeg blir bare sliten, men ikke nok. Når jeg legger meg er jeg så sliten at jeg neste ikke klarer å holde øynene oppe, men med en gang jeg legger med ned i sengen og slapper av, VIPS så var jeg våken igjen.

Jogg i 20 minutter rundt seks tiden. Gå hjem, spis sunn kveldsmat og ta deg en dusj. Før du vert ordet av det er klokken 11, og du er steintrøtt. Man blir utslitt på en annen måte en f.eks med bare lite søvn når man trener. Kroppen trenger å komme seg igjen, ikke bare hodet.
http://www.nettavisen.no/jobb/article2344127.ece
Her er løsningen på problemet ditt.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Denne kjører vekk og gjemmer seg sånn at du må ut av senga for å slå den av. Lykke til.
Vis hele sitatet...
ahhahahaha så jævlig bra! Lo meg halvt ihel av det du skrev "Denne kjører vekk å gjemmer seg" hahahaha
Sitat av margido Vis innlegg
http://www.nettavisen.no/jobb/article2344127.ece
Her er løsningen på problemet ditt.
Vis hele sitatet...
Oo mange smarte der ass.. må nesten skaffe meg en av dem selv ass
De som anbefaler fysisk aktivitet til meg snakker til koret.
Jeg trener over gjenomsnittet, så akkurat det har lite med saken og gjøre.
Som jeg skrev så trenger jeg hjelp til å STÅ OPP, ikke og sovne.
Selv om de 2 tingene ofte henger sammen. :-)

La meg igår kl.12
Sovna rundt 2:30
Ble vekket 7:30
Våknet igjen 9:10
Sovnet igjen 9:15
Våknet igjen 10:50
-VÅKEN-
Sist endret av HStern; 28. november 2008 kl. 11:05.
De har mange vekkeklokker på http://www.teknikmagasinet.no/

Vare nr - Navn
Nr 390456 - Fire Bell Alarm Clock
Nr 390454 - Flying Alarm Clock
Nr 390464 - Rocket Alarm Clock
Nr 660307 - Shocking Alarm Clock
Nr 390459 - Sonic Bomb
Nr 390463 - Vekkerklokke Clocky
Nr 390432 - Vekkerklokke Granat
Nr 390004 - Vekkerklokke Kapten Weirdo
heh kjenner meg så igjenn.. har omtrent samme problemet. har gjerne 4-5 forskjellige vekkerklokker på, sover over alle.. har av og til trodd at vekkerklokka ikke virker, men tviler på at 2 mobiltelefoner + 3 vekkerklokker, kan feile samtidig.. har tilogmed en slik retro vekkerklokke med bjelle på toppen, uten at det hjelper.. sjefen er litt sur på meg siden ejg kommer for sent, så jeg er rådløs jeg og.
Sliter med akkurat det sammen. Det er ikke lett å være b-menneske i et a-menneskesamfunn... Det jeg har gjort de to siste ukene er å legge meg rett etter skolen og stå opp i 03:00 tiden. Funker super bra men da blir man litt asosial, men det tar jeg igjen i helgene.
Sitat av HStern Vis innlegg
De som anbefaler fysisk aktivitet til meg snakker til koret.
Jeg trener over gjenomsnittet, så akkurat det har lite med saken og gjøre.
Som jeg skrev så trenger jeg hjelp til å STÅ OPP, ikke og sovne.
Selv om de 2 tingene ofte henger sammen. :-)

La meg igår kl.12
Sovna rundt 2:30
Ble vekket 7:30
Våknet igjen 9:10
Sovnet igjen 9:15
Våknet igjen 10:50
-VÅKEN-
Vis hele sitatet...
sliter ikke med å sovne? etter det jeg ser bruker du 2,5 timer på å sovne, er ikke det ganske lenge da?
Om ikke melatonin funker (selv om det kanskje kunne være noe for deg, da den tuller med natt-og-dag-følelsen i kroppen din) kan det jo være en idé å oppsøke lege for å få imovane eller noe lignende for å få døgnrytma på plass igjen. Men prøv melatonin først. For meg hjelper det også at noen ligger ved siden av og holder rundt meg så jeg blir glad og glemmer å tenke så mye.
Hvor lang tid det tar meg å sovne holder vi til en annen tråd, selv om det har relasjoner til og selvsagt noe å si på "vanskelighetsgraden" av å stå opp.
Dette er noe jeg tar opp med fagkyndige personer, så holder vi det til det.
Det å kunne sovne til rett tid er jeg meget klar over er viktig, tingen er at man alltid ikke får like mye søvn av ulike grunner. Og derfor er det greit å tvinge seg selv til å stå opp, uansett om man har fått 3 timer eller 9 timer søvn.

Foran eksamener f.eks så er jeg så redd for å ikke klare å stå opp, selv om jeg legger meg i 11 tiden. Da ender det ofte med at jeg døgner. Og det er jo ikke optimalt.

Tusen takk for linken til teknikkmagasinet.no, her var det mye fint jeg skal skrive på ønskelisten min til jul. ;-)

Oppdaterer den originale posten med når jeg sovner og står opp

Kunne visstnok ikke redigere min originale post, så får bare oppdatere i nye poster hver dag.

Fredag 28 November
La meg i senga kl.00:00
Sovna rundt 2:30
Ble vekket 7:30
Sovnet 7:31
Våknet igjen 9:10
Sovnet igjen 9:15
Våknet igjen 10:50
-VÅKEN-
Fornøyd med å komme meg opp før 12, men jævlig dårlig å ikke stå opp kl. 9:10 - Fy skamme meg.
Sist endret av HStern; 28. november 2008 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lage et batchscript som setter i gang pipinga på hovedkortet sånn at du må gå bort til pcen og skrive inn "shutdown -a" i run burde funke greit.
Lyden er jævli og intens og du må gjøre noe for å stoppe den, annet enn å trykke på en knapp.

Hvis ikke kan du jo sette vekkerklokke på andre siden av rommet.

Sliter med det samme selv, men har en levende vekkerklokke som heter mamma som kan være ganske intens innimellom. Hatt så mye problemer med å stå opp at jeg alltid dusjer på kvelden for å være sikker på at jeg får gjort det.

Sovner heller ikke før etter å ha ligget i senga i 1-3 timer.

Har klart og sove meg gjennom _5_ mobilalarmer/vekkerklokker. Våkna ikke, det er drøyt.

Noe som funker er å trene på dagen og drikke kakao før du legger deg.
Kakao har en beroligende effekt som gjør at du sovner lettere, hvis ikke finnes det piller som ikke direkte er sovepiller, men som gjør at hjernen setter deg i "sovemodus".

Vet ikke hvor godt disse funker, men en jeg går i klasse med bruker det, og han kommer aldri for seint. Men så skal det også nevnes at han ikke har vært på skolen på 2 uker og har rundt 60% fravær i år også da.
Har timerfunksjon på pcen,setter forsterkerene på -0db før jeg legger meg.. Funker rimelig greit, har faktisk løpt halveis ut av huset i ren morgenpanikk.
Bra anlegg er selvfølge.
Sist endret av Bundy; 28. november 2008 kl. 23:17.
Lørdag 30 November
La meg 02:00
Sovna 03:30
Våkna 10:00
Inn og ut av søvn til 10:40
VÅKEN

Nå har jeg hatt levende vekkerklokke de 2 siste gangene, gleder meg til pakken fra teknikmagasinet kommer for å se hvordan det går
Ser at det er nevnt musikk allerede, men må bare si; har du et anlegg med litt trøkk i og setter noe ekstrem-metall til å kjøre på full gnu til avtalt tid - da bør du våkne. Fiks det slik at senga er et stykke unna kontrollen/pcen. Om dette ikke hjelper må du innse at du har seriøse problemer

Crown of horns av Cryptopsy er en finfin måte å ringe inn den nye dagen på, eksempelvis.

Personlig ble det revolusjonerende positiv fremgang i fraværsboka, da jeg klakk ut denne, for meg, nye ideen.

Sitat av Elemental Vis innlegg
Jeg bruker alltid å bare ligge å høre på musikken til hørselen tilpasser seg det høye volumet og sovne igjen. Har våknet før klokken 12 med drithøy musikk
Vis hele sitatet...
- Da har du det ikke høyt nok, eller for den saks skyld - ekstremt nok!!

Edit: Vil forresten også si at det du sier der går mer på viljestyrke enn et "stå opp-problem"
Sist endret av sumoivar; 29. november 2008 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Denne kjører vekk og gjemmer seg sånn at du må ut av senga for å slå den av. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Det står på bestillingssiden hos perpetualkid.com at de kun sender til USA. Vet du om noen andre steder de selger den?
Svaret er rutine, rutine, rutine. Alarmen på mobilen, som ligger så jeg må reise meg for å slå den av, er avslått før den har fått ringt i 2 sekunder. Jeg spretter rett ut av senga. Så slår jeg på ovnen og lukker vinduet, og avgårde i dusjen. Vanligvis våkner jeg ikke skikkelig før jeg faktisk står i dusjen (ofte slik at jeg ikke husker hvordan jeg kom meg dit), så automatisk går det.
Har du en fast rutine å holde deg til er det mye lettere å komme seg opp med en gang.
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Ser at det er nevnt musikk allerede, men må bare si; har du et anlegg med litt trøkk i og setter noe ekstrem-metall til å kjøre på full gnu til avtalt tid - da bør du våkne. Fiks det slik at senga er et stykke unna kontrollen/pcen. Om dette ikke hjelper må du innse at du har seriøse problemer

Crown of horns av Cryptopsy er en finfin måte å ringe inn den nye dagen på, eksempelvis.

Personlig ble det revolusjonerende positiv fremgang i fraværsboka, da jeg klakk ut denne, for meg, nye ideen.


- Da har du det ikke høyt nok, eller for den saks skyld - ekstremt nok!!

Edit: Vil forresten også si at det du sier der går mer på viljestyrke enn et "stå opp-problem"
Vis hele sitatet...
Speedcore er temmelig ekstremt til dette, http://www.youtube.com/watch?v=ZzdMU...ture=rec-fresh den må være temmelig bra

Anal cunt er også sykt jævlig, selv har jeg speedcore som alarmklokke men jeg våkner faktisk ikke av den, har ganske syke problemer med å våkne. Men skal teste noen av tipsa i denne tråden
Sitat av Defqon Vis innlegg
Speedcore er temmelig ekstremt til dette, http://www.youtube.com/watch?v=ZzdMU...ture=rec-fresh den må være temmelig bra

Anal cunt er også sykt jævlig, selv har jeg speedcore som alarmklokke men jeg våkner faktisk ikke av den, har ganske syke problemer med å våkne. Men skal teste noen av tipsa i denne tråden
Vis hele sitatet...
Herre..! Er det musikk? Hva brukes det til? Hørtes ut som en CD-plate etter en gjennomkjøring med slipemaskinen!
Som vekkerklokke er det sikkert ypperlig for min del. Må være som å våkne opp i selveste helvete! Om du ikke våkner av den har du nok pcen på mute, tenker jeg.

Altså: Har du lyd/musikk med nok støy og tilstrekkelig varighet, så må en da for faen våkne?
Personlig er jeg generelt fan av ekstrem-metall, noe som er ypperlig i denne sammenhengen, da jeg både våkner av musikken og kan nyte den utover morgenkvisten. Hender jeg sovner igjen med musikken kjørende (selv på 140dB), men da har jeg bare vært for slapp til å gidde å stå opp. Til dels enig med charz0r angående rutine, selv om det er enklere sagt enn gjort å etterkomme tankegangen.

-Kan det også ha noe å gjøre med hva en står opp til? Om man er umotivert/lei av jobben/skolen, kreves det mer selvdisiplin for å trosse trøtthet og få ræva si opp.
Sist endret av sumoivar; 29. november 2008 kl. 18:27.
Freak Trooper
Joey's Avatar
I vinterhalvåret har jeg store problemer med å stå opp siden det er mørkt ute når jeg skal våkne (7tiden). Jeg sover såpass tungt at viss mobilen min ringer og det er bekmørkt i rommet, så slår jeg den i søvne.

Har til og med sitti oppreist i senga og pratet med mamma for å så legge meg igjen (Husket ingen ting av det)

Så jeg tenkte jeg skulle teste Philips sin Wake Up Light, så jeg stakk til Clasern og kjøpte den når den var på tilbud. 700ish kroner. Dyr sak, men den funker dritbra. Er fortsatt trøtt om morgen, men er så utrulig digg å våkne av den lampa. En veldig fin investering viss en må stå opp tidlig. http://www.youtube.com/watch?v=gFeEEiEZHVI
Prøvde den lampa i 3 dager og 3 dager uten og det var veldig stor forskjell for min del.

Har snakket med andre som sier at den ikke funker på dem, så er sikkert greit å ta vare på kvittering og emballasje. Kjedelig å sløse vekk så masse penger på ei lampe viss en ikke våkner..
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Kan det også ha noe å gjøre med hva en står opp til? Om man er umotivert/lei av jobben/skolen, kreves det mer selvdisiplin for å trosse trøtthet og få ræva si opp.
Vis hele sitatet...
Tror det kan ha en del med saken å gjøre.

Går for tiden Vg3 dataelektroniker sånn at jeg er utplassert to dager i uken, og det er uendelig mye enklere å stå opp til jobbdagene enn skoledagene (og tilfeldigvis synes jeg jobbinga er mye artigere enn skole).

Når det gjelder musikk tror jeg ikke det hjelper så mye at musikken er bråkete hvis man ikke liker det. Noen ganger, hvis jeg vet at jeg får en lang natt med soving foran meg setter jeg på noe musikk på dataen en time før vanlig. Da vet jeg at jeg får litt mindre søvn enn ellers men det er en myyyye mer behagelig, og dermed mer effektiv måte å våkne på.

Poenget mitt var at jeg må like musikken for at det skal funke. Hvis jeg setter på insane satan drapsmetall på fullt volum kommer det ikke til å bli noe annerledes enn en vanlig vekkeklokke - jeg står opp, skrur av og legger meg igjen. Hvis jeg derimot setter på noe jeg vet at jeg elsker på et moderat nivå (så jeg vet at jeg våkner samtidig som jeg kan nyte det) blir jeg liggende å våkne gradvis og til slutt føler jeg at det ikke er noe vits i å ligge der lenger.
Sist endret av Mr. Meow; 29. november 2008 kl. 19:16.
Skjønner problemt ettersom eg er plaga med det samme sjølv. Det som løyst problemet delvis for meg er å forplikte meg sosialt om morgonen.

Forstår det slik at du går på universitetet ettersom du nevner forelsening og da kan det hjelpe at du avtaler å møte folka du går på skule med til frukost, trening, samkvem, etc før forelsninga. Det beste middelet for sosialt press på seg sjølv er å avtale tidligere møter med jenter ein har stor sans for. Dette auker motivasjonen for å stå opp betraktlig da ein ikkje vil virke som ein slask ovanfor jenta/jentene.

Det funker! Lykke til!
Kommer til å oppdatere når vekkerklokken er i hus.
Har gått noenlunde greit de siste dagene, men nå reiser kjæresten snart vekk et par uker så har ikke personlig vekking mer. Hun var på besøk.

En ting jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal våkne av lys når jeg ikke våkner av vekkerlokker.

Og ja, jeg tror dette kanskje har mye med at jeg er umotivert for å gå på universitetet.
Når jeg måtte på jobb i sommeren kl.6 på morgenen var dette mye lettere å motivere seg for.
Men, som sagt, man kan ikke gjøre alt man vil her i livet. Og man må gjøre ting man ikke liker.
Sist endret av HStern; 1. desember 2008 kl. 16:40.
Denne vettu:
http://www.dingz.no/php/art.php?id=294264



Sitat av laustaus Vis innlegg
Skjønner problemt ettersom eg er plaga med det samme sjølv. Det som løyst problemet delvis for meg er å forplikte meg sosialt om morgonen.

Forstår det slik at du går på universitetet ettersom du nevner forelsening og da kan det hjelpe at du avtaler å møte folka du går på skule med til frukost, trening, samkvem, etc før forelsninga. Det beste middelet for sosialt press på seg sjølv er å avtale tidligere møter med jenter ein har stor sans for. Dette auker motivasjonen for å stå opp betraktlig da ein ikkje vil virke som ein slask ovanfor jenta/jentene.

Det funker! Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det funket også for meg, i form av at jeg "forpliktet" meg selv til å sprette opp av senga når klokka ringte. Det funket!
Diskuter hvorfor det ikke vil funke under:

Men det med å sette på musikk: Du tar ikke metal ol. på høyt volum, du tar noe du blir drit flau av å høre på DRIIIIIIIIIT høyt volim.

Beklager språket...XD
Sist endret av hawken07; 2. desember 2008 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.