Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3638
Så, hva er deres tanker rundt han og hans triksetrakser? Jeg er vanligvis utrolig skeptisk, men begynner å lure litt etter at han deltok i kveldens episode av Senkveld. Har vanskelig for å tro at de skulle hjulpet han med å lyve om evnene hans.


Uansett: Hva tror dere?
Jeg tror han er en dyktig illusjonist / tryllekunstner / svindler http://skepdic.com/geller.html
Se denne korte og nydelige videoen med James Randi, en mann som vier livet sitt til å avsløre lurendreiere, kvakksalvere og andre som gjør seg rike på andre menneskers dumskap og tragedier.

http://video.google.com/videoplay?do...9920557391806#
http://www.youtube.com/watch?v=M9w7jHYriFo

Her har du basicly svaret ditt, han forklarer basicly det meste han driver med, samt viser hvordan denne Uri Geller blir avslørt under en deltagelse på The Late Night Show.

Det er enda godt det er folk som er interessert i hans arbeid/det han gjør, slik at han slipper å sitte arbeidsledig og få penger av den respektive stat han tilhører.
Uri Geller har jeg lite til overs for, at folk fortsatt tror på hans triks er et under. Han har blitt exposed så mange ganger allerede, men karrien den ser du til å gå sin vei fortsat..
Jeg må si jeg ble overrasket over Ari Behns uttalelser til VG..

"Da VG Nett møtte Ari Behn i forbindelse med en nylansering av hans påfugl-servise, tok han seg tid til å kommentere Gellers uttalelser.

- Han er en av de virkelig store innenfor alternativbevegelsen, så at han støtter kona mi er veldig hyggelig, sier Behn til VG Nett."

Alternativbevegelse som i "Lure-penger-ut-av-folk-som-søker-noe-mer-i-livet-og-trenger-noe-å-holde-seg-til" eller rettere sagt; svindel-bevegelsen?

Synes nok Ari burde sjekket mer opp rundt hans arbeid og alle videoene som beviser at han faktisk ikke har noen evner, for når han mener at denne karen, som ikke klarte å gjøre noen av hans magiske evner på The Late Night Show, er en en av de viiirkelig store innenfor bevegelsen hans kjære er så opptatt av, så well, blir vel heller uttalelsen svært motstridende med hva hans poeng måtte ha vært.

Vi får håpe for Aris og konas vegne at journalisten feiltolket det han sa, eller rett og slett dette var en stor glipp i rutinene hos vg. :P

Link: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10019283
Sist endret av Dibsent; 20. november 2010 kl. 00:18.
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Så, hva er deres tanker rundt han og hans triksetrakser? Jeg er vanligvis utrolig skeptisk, men begynner å lure litt etter at han deltok i kveldens episode av Senkveld. Har vanskelig for å tro at de skulle hjulpet han med å lyve om evnene hans.

Uansett: Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er åpenbart han er en såkalt tryllekunster og illusjonist. Han driver med triks og som med de fleste triks er de trivielle etter man først lærer hvordan.

DonTomaso ga akkurat den filmen av James Randi som jeg hadde tenkt å gi. James Randi er en fantastisk tryllekunster (og skeptiker blant annet) som fint viser hvordan du kan gjøre lignende triks som Uri Geller. Jeg har ikke sett episoden på Senkveld, men jeg antar det vel bare er et nytt triks han har funnet på.

Det burde også ringe en bjelle at disse med såkalte "evner" bare bruker dem til underholdningsøyemed...

Gang på gang kan man kopiere akkurat samme illusjon som den påståtte evnen til Uri Geller - og han bare finner nye triks. De som har bestemt seg for at de vil tro vil selvsagt avfeie det åpenbare mønsteret...

"å nei. evnen min funker ikke når skeptikere ser på."
Sist endret av Kinseek; 20. november 2010 kl. 00:26.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Uri Geller en en notorisk svindler som utnytter folks godtroenhet, det han viser er simple illusjoner. Utrolig nok ble han mest kjent for å bøye skjeer, et gammelt triks som har vært kjent blant magikere siden tidenes morgen. Han ble avslørt av James Randi for mange år tilbake, men allerede da hadde populariteten til Uri Geller dalt. I desperasjon saksøkte han James Randi, men fikk aldri medhold i retten.

Når det kommer til trylletrikset som blir vist på Senkveld er det mye å ta tak i. Hvorfor ville ikke Uri Geller at Thomas skulle tegne det bordet live på scena slik at publikum kunne se på? Hvis han har disse overnaturlige evene kunne han likesågodt ha brukt dem på en slik måte at de kunne blitt bekreftet som hundre prosent pålitelige. Ikke engang en amatørillusjonist ville fått en programleder til å tegne på bakrommet. Men det er flere ting å ta tak i, var Harald aleine i det rommet han laget tegningen, er programlederen pålitelig, kan noen ha stjålet lappen fra lomma hans, osv. Uri Geller er ikke bare en svindler, han er i tillegg en uprofesjonell illusjonist.

Som om dette ikke er nok ble han avslørt på et kveldsshow i statene av en skeptisk programvert. Merkelig nok klarte ikke Geller å bøye skjeer han ikke hadde hatt muligheten til å preparere. Ikke engang dette skrudde på varsellampene til de alternative tilhengerne hans.

De som er åpne for det alternative har en tendens til å lukke øynene for alt som kalles kritisk tankegang. Dette begynner å bli et stort problem i Norge, og det hjelper ikke på med en prinsesse som snakker med engler, snåstadmannen og de fordømte alternative behandlingene som praktiseres over alt.
Sist endret av Cappy; 20. november 2010 kl. 00:32.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Jeg tror han er en dyktig illusjonist / tryllekunstner / svindler http://skepdic.com/geller.html
Vis hele sitatet...
Enig i det der. Spesielt det siste punktet. Jeg la merke til hvor god han var til å snakke for seg. Tror han kan få mange til å tro mye rart. F.eks bøye skeier.
Jeg fikk ikke sett dette showet selv. Men fikk høre av familie som hadde sett dette, at han gjorde følgende:

Han ba seere av programmet om å legge en skje, eller en ødelagt klokke på tven. Skjeen skulle i så fall falle av, og den ødelagte klokken skulle visstnok begynne å gå igjen.

Noen i familien min lå en skje på tven, og morgenen etterpå lå denne på gulvet foran tven.

Skeptiker som jeg er, har jeg prøvd å google etter hva som potensielt kan ha gjort at den falt ned, men fant ingenting.
Noen som har noen forslag?
Sitat av djxfade Vis innlegg
Han ba seere av programmet om å legge en skje, eller en ødelagt klokke på tven. Skjeen skulle i så fall falle av, og den ødelagte klokken skulle visstnok begynne å gå igjen.

Noen i familien min lå en skje på tven, og morgenen etterpå lå denne på gulvet foran tven.

Skeptiker som jeg er, har jeg prøvd å google etter hva som potensielt kan ha gjort at den falt ned, men fant ingenting.
Noen som har noen forslag?
Vis hele sitatet...
Store talls lov.
Store talls lov satt i denne forbindelse.

Kort fortalt, selv om sannsynligheten for at en spesifikk skje skal falle ned er rimelig liten, så er det snakk om at langt over 100 000 husstander legger en skje på TVen, og da er sannsynligheten for at ganske mange av de skal falle ned veldig stor. Geller har utnyttet store talls lov flere ganger, blant annet når han på radio sa at han skulle prøve å stoppe armbåndsurene rundt i byen (NY eller London tror jeg det var) på et spesielt tidspunkt. Mange så på klokken sin og den hadde stoppet, kun på grunn av store talls lov.

Det som er spesielt med Geller er at han ikke en gang er en spesielt god tryllekunstner, og mange av metodene hans er svært gjennomskuelige, men likevel velger folk å tro på at det er snakk om paranormale evner. Folk er merkelig nok langt mindre kritiske til en tryllekunstner som påstår at magien er ekte enn til tryllekunstnere som innrømmer at det bare er triks.
Sist endret av Provo; 22. november 2010 kl. 09:09.
Tingen var bare det at dette skjedde med folk jeg kjenner, som også er skeptikere, og ingen kunne gi en god forklaring på hvordan denne skjeen hadde falt ned. Jeg tenkte mer om det var en spesifikk fysikk med i bildet, som kunne forklare dette fallet
Djxfade: Hvor ny er tv-en deres? Nye tv-er er jo gjerne bare et par cm tykke, og om den lager lyd så er det vel ikke umulig at vibrasjonene har fått skjeen til å bevege seg en cm eller to, som da er nok til at den faller ned.

Eventuelt har du en spøkefull far
Sist endret av Gamgee; 22. november 2010 kl. 10:13.
Tja mulighetene for at denne skjeen faller ned er vel store.
Er vel det samme som når du våkner opp en morgen og lurer på kor faen bokseren din er...
Sitat av djxfade Vis innlegg
Tingen var bare det at dette skjedde med folk jeg kjenner, som også er skeptikere, og ingen kunne gi en god forklaring på hvordan denne skjeen hadde falt ned. Jeg tenkte mer om det var en spesifikk fysikk med i bildet, som kunne forklare dette fallet
Vis hele sitatet...
Når det kommer til akkurat hvordan skjeen kan ha falt ned så er det umulig å si uten å se TVen, skjeen og hvordan den lå. Er TVen en smal LCD/Plasma er det ikke så mye som skal til før skjeen faller av. Er det en mer gammeldags CRT-skjerm, så er de ofte svakt skrånet i chassiet, slik at skjeen kan ha sklidd usynlig sakte nedover før den til slutt falt ned i løpet av natten. Har de i tillegg katt, hund, frittflyvende kanarifugl eller liknende er det også en mulighet for at de/den har skubbet den ned eller forårsaket noen vibrasjoner som gjorde at den falt. Som sagt, sannsynligheten er kanskje lav, men når mange nok prøver vil det skje hos noen – og de "noen" kan like så godt være noen du kjenner som noen du ikke kjenner.
Joa såklart. Og er nok ett poeng mtp tykkelsen på dagens TVer. Jeg begynte først å tenke på elektromagnetisme i TVen, men dette ble bare helt på bærtur, og ihvertfall med LCD TVer.
Sitat av Provo Vis innlegg
Store talls lov.
Store talls lov satt i denne forbindelse.

Kort fortalt, selv om sannsynligheten for at en spesifikk skje skal falle ned er rimelig liten, så er det snakk om at langt over 100 000 husstander legger en skje på TVen, og da er sannsynligheten for at ganske mange av de skal falle ned veldig stor. Geller har utnyttet store talls lov flere ganger, blant annet når han på radio sa at han skulle prøve å stoppe armbåndsurene rundt i byen (NY eller London tror jeg det var) på et spesielt tidspunkt. Mange så på klokken sin og den hadde stoppet, kun på grunn av store talls lov.

Det som er spesielt med Geller er at han ikke en gang er en spesielt god tryllekunstner, og mange av metodene hans er svært gjennomskuelige, men likevel velger folk å tro på at det er snakk om paranormale evner. Folk er merkelig nok langt mindre kritiske til en tryllekunstner som påstår at magien er ekte enn til tryllekunstnere som innrømmer at det bare er triks.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde og legge skjeen på tven men ingenting skjedde