Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1082
Hei.

Jeg har en nær venn som jeg er veldig sikker på driver med lyssky aktiviteter og at det finnes spor av det på PC'en hans. Har startet min egen lille private etterforskning på saken.

Jeg kan selv veldig lite om teamaet, så jeg luret på om noen av dere eksperter på området kunne gi meg noen enkle triks for å finne materiale som slettes eller som blir prøvd hold skjult? Om noen har noe snusk inne på PC'en, hvor skal man lete?
Recuva
Er sikker på at hvis du søker litt så finner du mange gode tråder som handler om akkurat dette :-)
Hvis denne vennen din faktisk driver med disse lysskye aktivitetene og har peiling på hva han gjør finner du ikke noen spor av dette.

Btw hva mener du med lysskye aktiviteter?
Er i tvil om den moralske korrektheten angående dette, men jeg skal da forklare noen enkle metoder allikevel.

Sjekk etter skjulte partisjoner/harddisker:
Jeg har sett dette brukt en del ganger. For eksempel hadde en klassekamerat noen... filmer som ikke var av typen foreldrene hans likte, og disse la han på en skjult partisjon på harddisken. Bruker det også på skolepcen min for å ha Linux + andre programmer på den uten at IT-avdelingen oppdager det.

1. Åpne startmenyen og høyreklikk Min Datamaskin/My Computer/Datamaskin/Computer/whatever avhengig av operativsystem og språk. Klikk Manage.
2. Velg Storage/Lagring fra den store menyen.
3. Velg så Disk Management/Diskbehandling (?)
4. Du bør få opp en liste over harddisker, CD-leser og eventuelle floppydisker og USB-pinner som er koblet til datamaskinen. Se etter et Volume/Volum som ikke har en bokstav bak seg.

En ikke-skjult partisjon ser slik ut:

1TB Data (B: )

En skjult partisjon ser slik ut:

1TB Data

5. Hvis du finner noe som ser ut som en skjult partisjon, gå til skritt 6. Hvis ikke, gå til neste metode.

6. Høyreklikk på den skjulte partisjonen > Change drive letter and paths > Add > OK. Harddisken/Partisjonen bør nå dukke opp i Windows Explorer, og du kan se filene der.

Kjør et recovery-program, som f. eks. Recuva (tidligere nevnt) eller Recover my Files.
Du vil da få opp mange (men ikke alle) slettede filer på pcen. Det krever dog at du har lang tid alene med pcen til vennen din, da slike operasjoner tar en god stund. Kanskje du kan prøve deg ved å tilby å passe på katten/hunden/røyskatten/kenguruen/aligatoren hans neste gang han skal på ferie?

Spør ham:
Er dere gode venner bør det ikke være noe problem å spørre, og hvis han ikke forteller sannheten vil det være ganske lett å se, ihvertfall hvis du stiller spørsmålet direkte og tilsynelatende ut av det blå slik at han blir sjokkert.