Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 879
Hey folkens

Jeg har prøvd å innstallere Linux Mint og Ubuntu uten å være fornøyd på min nokså gamle bærebare med en eldgammel prosessor 512 mb ram og 60 gig hd ellerno.

Først da jeg innstallerte Ubuntu så alt til ut til å fungere bra helt til jeg restarta etter at det var innstallert. Alt gikk helt sinnsykt treigt. Tregere enn når jeg innstallerte Vista Sp1 på den.

Etter alt det positive jeg hadde hørt om linux om det ikke trengte en god pc i det heletatt og det fungerte utrolig raskt, men neida.

Også når jeg innstallerte Linux Mint hadde pc'en for dårlig oppløsning av en eller annen grunn, og NEI det gikk ikke ann å endre på den..

Så ? Burde jeg teste noen andre distroer eller bare gi opp den gamle pcn?

Takker for svar
Dette er vel ikke snakk om et linuxproblem, men snarere et problem ved valg av distro. På en såpass gammel PC, er Ubuntu ikke et godt valg. Du kan prøve xubuntu, eller andre distroer som kjører "lettere" skrivebordsmiljøer, i form av fluxbox, xfce etc.

Et googlesøk på lightweigh linux gir mange resultater.

Edit: Og det du skriver om oppløsningen. Dette er problemer som lar seg fikse. Det er bare å venne seg til å bruke google ved bruk av linux for første gang.
Sist endret av raze; 30. januar 2009 kl. 19:53.
Trådstarter
51 0
det er det at oppløsningen på oppstarten er helt fucka, måtte skrive inn alt uten å se noe, mens oppløsningen etterpå ble helt fin etter et par søk på google.
Oppløsningen i X redigeres i /etc/X11/xorg.conf

Angående treghet så er det nok gnome som blir for tungt.

Sudo aptitude install fluxbox

Neste gang får innloggingsbildet, trykk på "velg sesjon" eller noe sånt og "fluxbox"
Redigering av menyer, styles, osv gjøres i /home/brukernavn/.fluxbox
Ser veldig bra ut etter litt styling, fordet om det ser helt jævlig ut fra scratch
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gentoo for the win på gamle maskiner. Tar litt tid og installere, men du har igjen for det med at distroen er stripped ned til akuratt det du trenger.