Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2068
Ok, jeg er veldig forvirra. Jeg oppdaget her om dagen at jeg har et "sum fond" på 8.626,63,- på DnB Nor nettbanken min. Jeg har langt i fra peiling på økonomi og slike ting der. Jeg betaler regninger og bruker og jobber for penger, og det er på en måte nok for meg. Så derfor lurer jeg på, i steden for at jeg skal sette meg inn i et hav av informasjon om fond og aksjer, hva kan jeg gjøre med de? Og hvorfor er de der?

Jeg har veldig bruk for 8600kr nå, kan jeg da selge mine andeler (er det ikke det det heter?), og få de inn på konto?
Ikke noe problem og selge andelene dine. tar vel en dag ca så er de på kontoen din.
Sitat av kurt kåre jonny Vis innlegg
Ikke noe problem og selge andelene dine. tar vel en dag ca så er de på kontoen din.
Vis hele sitatet...
Så jeg får 8.626,63,- på konto om jeg trykker "selg andel"?

Og er det forskjell på å selge de nå eller senere? Burde jeg vente? Burde jeg gjøre det nå? Jeg trenger de nå, men kan de gå liksom opp så mye i pris at det er verdt å vente?
Framover i tid, så vil beløpet trolig øke, på samme måte som man får renter i banken, bare at fond kan gi større avkastning.

Så, om du tar de ut nå, så vil det bare bety at du ikke vil tjene noe mer på fondet.

Hadde jeg vært deg, ville jeg ventet til mandagen, for å se hvordan endringen på fondet har blitt, før jeg hadde bestemt meg. Du må jo tenke på at børsen er stengt i helgen, slik at du ikke får solgt før i morgen tidlig uansett, og da kan verdien ha endret seg.
Ok, da venter jeg til i morgen for å se. Men hvor mye kan de gå opp og ned på en dag, uke, måned og år? Det er jo ingen fasit, men jeg vil ha et inntrykk på en måte.
Finn ut hva fondet heter, gå til ose.no og søk etter navnet oppe til høyre. Da kan du se hvordan utviklingen har vært de siste årene.
De vil ikke øke så mye. kjærringa har hatt de hele livet,og summen har holdt seg lik. kanskje forskjell fra bank til bank.
Kukktryne: Så pga hun har pengene i et dårlig fond, så har alle andre det også?

Fond har en "garanti" på minst noen prosent i løpet av en tidsperiode på gjerne 5 og 10 år.
Men, det er da som et minimum.


Eksisterer mange gode fond ute i aksje-verden
Nå går jo økonomien rett til hælvete så jeg ville ikke vente særlig lenger...
hehe=) forskjell fra bank til bank
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kukktryne Vis innlegg
hehe=) forskjell fra bank til bank
Vis hele sitatet...
Nei, det er det neppe. Men det er skilnad frå fond til fond, og frå type fond til type fond. T.d. vil eit statsobligasjonsfond ha ei svært stabil utvikling, medan eit høgrisikofond av typen små bedrifter i fjerne østen vil ha store kursvariasjoner (fort 10-15-20% i året).

Truleg er ikkje det sambuaren din har eit fond i heile teke, om summen har helde seg uendra. Ingen fond vil ha uendra sum grovt sagt. For i så fall vil det sei at pengane garantert fell i verdi, og ingen er så dumme...
Jeg har merket at ca 2000 kroner har forsvunnet i løpet av noen måneder jeg...
en majoritet av norske fond har hittil i år hatt en relativ nedgang - om du trenger pengene kan du bare legge ut din andel av fondet for salg nå - og den vil bli "behandlet" i morgen ved børsåpning 0900 - pengene vil så gå inn på din konto. vær dog oppmerksom på at du må skatte 28% på evt. fortjeneste / får 28% fradrag på skatten for tap. ta vare på sluttseddelen som banken gir deg - og få denne med i selvangivelsen.
Har litt over 2000kroner i 'Sum Fond'.
Er det det samme som TS snakker om? Og om det er det, hvordan kom det der?

Har også merka at pengene går litt ned noen ganger, så tror det er det samme som TS ja, men lurer likevel på hvordan det kom dit?

Hmm, mulig Mamma har lagt inn, for står invistert fond 3700 kroner, og har nå gått ned til 2300 kroner! Uansett, stikker nå, ser at jeg diskuterer med meg selv!
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Har litt over 2000kroner i 'Sum Fond'.
Er det det samme som TS snakker om? Og om det er det, hvordan kom det der?

Har også merka at pengene går litt ned noen ganger, så tror det er det samme som TS ja, men lurer likevel på hvordan det kom dit?

Hmm, mulig Mamma har lagt inn, for står invistert fond 3700 kroner, og har nå gått ned til 2300 kroner! Uansett, stikker nå, ser at jeg diskuterer med meg selv!
Vis hele sitatet...
Hehe, du har omtrent likt "problem" som meg.