Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 937
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitter her en merkelig og forhåpentligvis fiksbar situasjon.
Da jeg vekket computeren min i dag morges fra sleep mode - skrudde den seg umiddelbart av etterfulgt av en svidd lukt. Det hele virket problematisk, og jeg tenkte det muligens var tid for å snope seg en ny PSU.

Men siden prøvde jeg en del forskjellige ting - og nå klarer jeg å slå computeren på igjen. Det tok en del forsøk, men plutselig hadde hovedkortet strøm jeg kunne slå på computeren fra den vanlige "store" knappen. Siden har den gitt meg alle slags feilmeldinger:
Den har pipt en gang under oppstart, den gjentar feilmeldingen tilfeldig.
Tidligere var det et rødt, gult og et grønt led lys som hadde rave party. Det ser jeg ikke lengre noe til.
Om jeg kobler til en USB mus vil den "blinke," omtrent som om den mottar og mister strøm umiddelbart.
Ingen skjermer har kontakt.
Det virker som om computeren slår seg av etter noen sekunder ut i oppstart. Høres ut som om den "skifter gir" for å forklare det på en annen måte.


Nå ser jeg etter måter å finne feilen på - PSU eller hovedkort er vel i grunnen kandidatene. PSU gir tross alt strøm til alle delene, alle viftene går, lysshowet er i gang. Men ingen USB, skjerm osv fungerer. Finurlig.

Hovedkortet er ASUS P5N-D, PSUen er Corsair 750w ikke-modular. Klarer ikke å si nøyaktig hvor den metaliske svidde lukten kommer fra.

Nå stenger butikkene om en time eller to, kan jeg finne ut hva, om noe, som må byttes før det vil kanskje ting fungere i kveld.

Da har jeg funnet sikkert ut at et oransje LED lyser opp hver gang jeg mistenker en reset som jeg beskriver som et "girskift" etter noen sekunder ut i oppstart. Lyset ligger ved siden av en stålboks merket "R20" ev. ved merket "HD_LED."

Da har jeg jobbet en hel del med computeren i dag, her er en update:
Jeg har byttet PSU uten hell, det var en smule stress siden det var første gang jeg tok i en modular PSU. Egentlig mye enklere, skal skaffe meg modular neste gang jeg trenger ny PSU.

Etter at jeg hadde byttet PSU skjedde det samme ved oppstart: Alt snurer å går hele tiden, men ingen signal til skjermene. Mistanken om at alt "restartes" oppretholdes, og jeg har lyttet og stirret nøye inn i kassen i søk om et svar. Jeg fant forøvrig ut følgende:
Hvert 10-11. sekund virker det som at viftene stopper i et mikrosekund, de mister ikke fart nok til at det er synlig med øyet, men du kan høre at de går fra fast fart til å akselere i et halvt sekund. Dette er det jeg beskrev om girskiftet tidligere.
Videre lyser et oransje LED lys opp akkurat når reseten skjer. Jeg klarer ikke å se noen merknad ved det, utenom at det er nær HD_LED og R20 boksen. Har flere som heter R20, kanskje denne er gåen?

Jeg har ingen fungerende hovedkort å prøve videre med. Tenker tiden for å kjøpe nytt hovedkort er kommet, men jeg skulle gjerne være hundre prosent sikkert på at det faktisk er hovedkortet som er problemet før jeg kjøper nytt. Hva annet kan foresake dette problemet?
Veni, vidi, vici
24 3
Uten at jeg skal si dette 100% riktig vil jeg tro at det er hovedkortet som må byttes. Hør med noen kompiser om de muligens har et du kan låne for feilsøking?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sjekk på capsene (Google "bad capacitor good capacitor")

Høres ut som om det er hovedkortet som har tatt kvelden ja, men sjekk om det samme skjer med viftene om du kobler dem til PSU istedenfor HK.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Siden computeren var nede har det vært vanskelig for meg å være aktiv på forumet.
Jeg klarte å få liv i computeren slik at den ikke restarter seg gjennom å tømme kapasitatorene, det bare fungerte til slutt. Problemet siden var at skjermen ikke får noe signal, det kan jo bety så mangt... Dermed har jeg bestemt meg for å få stilt en diagnose fra en sjappe. Leverte den inn på Rubi Data i Stavanger, og jeg håper de kan sakene sine. Fikk et utrolig dårlig inntrykk da jeg leverte. Skal ringe dem på mandag.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om jeg ikke tar feil er det noe hellige greier på mandag, jeg fikk iallefall fri fra jobben, så du må nok vente til Tirsdag

Alltid vært litt skeptisk til slike sjapper, virker som det eneste de har kompetanse til er å "fjerne støv fra pc'en din og formatere den, slik at den blir super-rask"

Men kan jo være du har flaks.

Har BTW et identisk hovedkort liggende, (P5ND-SLI though) du kan få det for en slikk og ingenting om det viser seg å være det som er gåent.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, innimellom kan jo slike sjapper greiene sine, lokalen her kan jo tilogmed fikse laptopper med brent HK