Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8544
Vurderer en VW Passat 1,8 2002 stasjonsvogn til rundt 40.000 brukt.

Men hvor mye vil min første bil egentlig koste meg i året? Noen som har kjøpt bil i det siste?

info:
25 år
første bil
10-20.000,- egenkapital
kjørelengde: 30-50.000 km/år
Forsiking: full kasko (er ikke det fornuftig da?) ca 1100,-/mnd tror jeg....?
BilLån: ca 24.000 fordelt på 2 år, er ca. 1000,-/mnd... tror jeg...
Bensin??? kjører kanskje opp 1-2 tanker i mnd, 1400-1500kr/mnd?
Reperasjoner?

Det beste hadde egentlig vært om noen her har VW Pssat og er 25 år, og har en del lignende betingelser. Da kan dere jo bare skrive hvor mye dere betaler sånn ca i mnd/året?

Når det gjelder forskiring, kjørelengde, lån osv, så er det mye jeg ikke har satt meg inn i. Reperasjoner spesielt er jo veldig random, men noe man må regne med, men har ikke peil på hva det kan koste i mnd/året...

håper på noen bra svar. Vurderer endelig bil, men må forstå utgiftene først Går opp i lønn snart fra ca 15.000 til 20.000 netto, så vurderer sterkt å stoppe å gå snart :P
Veldig mye kjøring du legger opp til da :-)
Vil tro du vil klare deg med veldig mye kortere enn dette.

De fleste klarer seg veldig bra med ca 12000 km. Da vil du spare litt på forsikringen i det minste.

Btw.. Å ta opp lån for å kjøpe en så billig bil er litt dumt synes jeg. Spar heller opp pengene og kjøp den kontant.


Ellers må du finne ut hva forsikringen vil koste deg og plusse på veiavgift og eventuelle bompenger så har du noenlunde funnet de faste utgiftene dine. Hvis du bor en plass med mange bomstasjoner så kan det fort komme opp i 3-4000 bare der.

I reparasjon og serviceposten er det vanskelig å si hva det vil koste da summene varierer veldig etter hvor godt vedlikehold bilen er. Men regn med 10K i året. Generelt alltid et eller annet som må fikses på gamle biler og som oftest alltid når det ikke passer dessverre..


Vanskelig å komme med en direkte sum til deg men håper dette vil hjelpe deg litt.


Btw. Ville kun hatt delkasko på bilen siden den er såpass billig. Hvis du ikke er et fartsmonster og kommer til å fucke opp bilen så vil du spare en del penger der. Men hvis du låner pengene så må du ha full kasko for å få lån.
Sjekk forsikrings prisene med og uten full kasko og eventuelt delkasko før du tar en avgjørelse.
Sist endret av Lattergal; 20. juli 2013 kl. 03:44.
Viss du bare kjører 1-2 tanker i måneden da klarer du deg nok med 12 000 km i årlig kjørelengde
Helt kurant bil du har valgt.
1-2 tanker så kommer du deg ca 1500 km i mnd +/- så 12-15000 km årlig burde du oppgi som årlig kjørelengde. Er du usikker så oppgi lavere tall og hvis du overstiger så ringer du forsikringen og legger på mer km lengde. Med den metoden kan du spare penger. For jo mer du oppgir jo mer må du betale, men hvis du oppgir f eks 20 000 men du kun kjører 12 000 så har du betalt for forsikring for 8000km og det er ingen vits.. Så oppgi lavt og ring og sier ifra hvis du går over, så legger de på mer km og litt dyrere premie, men lønner seg som jeg forklarer.

Enig med ``Lattergal`` Kjøp heller bilen, og ikke ta opp lån på en bil som er så ``gammel`` og ``Billig``. Mest sannsynlig så bytter du bil i løpet av de neste 1-2 årene.
Full kasko hadde jeg heller ikke valgt på en bil til 40 000. Delkasko er mer enn nok =) Men, er prisforskjellen f eks 100 i mnd, så bare klin til med full kasko
Bensinkostnaden er du ganske korrekt på, forsøk å fylle på søndager/tidlig mandager ,da er det som regel billigst bensin.

Hvor mye du må betale ang. gebyrer og rep. osv. avhenger på bilen du kjøper.
Kommer ann på tilstand og km. lengde. En bil med endel rust og mye km trenger mye kost som regel , kontra en bil med lavere km og lite rust (selvom det finnes unntak)
Så valg av bil er viktig! Ta gjerne med en bilkyndig kompis/familiemedlem.
2940 er årsavgiften
bompenger
er også gebyrer du må påberegne.

Lykke til! =)
Den motoren har regreimintervall på 120000km, det koster 10000+, viktig å ha med i regnestykket.
og ja, veldig lurt å benytte seg av anbudstorget på rep av bil hvis du vil ha lav pris og du kan lese erfaringer folk har hatt. kan spare flere tusenvis av kroner!

som bajjaz skriver. regreim hos merkeverksted kan koste skjorta, jeg selv bytta på min etter å ha sett på youtube og spurt venner, tok meg 4 timer og brukte 1500 på alle delene og olja osv, sparte tusenvis av å fikse selv også. Bilskruing er faktisk ikke så vanskelig, noe av det ihvertfall, selvom det kan virke slik. =)
Game disconnected
pokemon's Avatar
Full kasko trenger du ikke p en bil til 40 000, er det ikke noe sånn ca over 100k full kasko under 100k delkasko?
Det var svært mye kjøring du hadde lagt opp til. Forsikringspremien øker i takt med antall kilometer du tenker å kjøre. Antar et sted mellom 8-16k i året holder for deg med mindre du har tenkt å "råne opp og ned stripa" hver eneste dag.

Til eksempel vil et forbruk på 0,75 liter (antatt forbruk på bykjøring) per mil bety at du kjører 3000 liter om du skal kjøre 4000 mil. Med en pris på 15 kr/liter vil du da altså kjøre vekk cirka 45 000,- på ett år.

Husk veiavgift på omkring 3000 i året. Du bør også tenke på omregistreringsavgift. Antar den havner på ~5600 kr om bilen er førstegangsregistrert 2002.

Reparasjoner er det vanskelig å si noe om. Sett av penger til uforutsette hendelser så du slipper å trekke mastercardet når du plutselig får feil. Det kan være alt fra enkle ting som bremseklosser til litt vanskeligere/dyrere som registerreim etc. Kan du skru og mekke litt selv kan det fort være mye penger spart. Verksteder er dyre.

Du trenger også av og til nye dekk, olje, spylervæske, vindusviskere, bremsevæske, servoolje, luftfilter ++.

Lykke til.
Sist endret av thomasw; 20. juli 2013 kl. 10:03.
Det er ikke sikkert full kasko er det beste alternativet, har du undersøkt hva det koster med delkasko/kun ansvar? Hvis du skal ta opp billån kan det hende banken krever kasko dog. Som regel lønner det seg ikke å forsikre det man har råd til å tape.

Selv kjører jeg ca. 12000 i året. Bruker omtrent 1000 kr på bensin, 1000 på bompenger og 1000 på forsikring hver måned. I tillegg kommer utgifter til årsavgift (ca 3000 i året), service, slitedeler, reperasjon. Jeg har hatt flaks og sluppet unna alt av store reperasjoner de siste 2 årene, og slitedeler har jeg bytta selv

Å eie bil i Norge er et tapsprosjekt, men noen kommer fram til at det er verdt det
Jeg ville som andre over her gått for delkasko. Ihvertfall siden dette er din første bil, og du skal ha forsikringen på deg selv, siden du da ikke har fått bygd opp noe bonus.
Du skriver 1.8, er dette den 1.8 turbo modelen? Automat/triptronic eller manuell?
Jeg hadde en 1998 1.8T med aut/triptronic, og den var rimelig gvass på drivstofforbruket, rundt 1.1L/Mil på blandet kjøring.

Ellers så kommer det ann på hvor du bor. Blir det mye by-kjøring så vil bilen bruke enda mer drivstoff. Om du bor i nærheten av bomstasjoner må du vurdere om du skal gå til innkjøp av en autopass brikke.

Tok også en kjapp titt på DNB sin billån kalkulator, plottet inn informasjonen du hadde (tok 10k i egenkapital), da blir det en månedssum på 1528,-.

Også må du huske på omregistrering (5 664,00), årsavgift (2 940,00 i året), og generell service. Har du flaks kan du slippe med å bare bytte slitedeler, har du uflaks kan du regne med mange, mange tusen på verksted.

Å ha bil i norge er som sagt over her et skikkelig tapsprosjekt, men faen så kjekt det er å ha!
Lykke til med første bil!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som mange her sier, det er helt høl i huet å ta opp lån for en bil i denne prisklassen, og forøvrig synes jeg det er en for "dyr" bil som første bil.
Det er ingen statshemmelighet at brorparten av sjåfører har en eller annen ulykke i starten, spesielt på deres første vinter på veien, så å kjøpe noe som du kan kjøpe kontant med rimelig forsikring.


Og hvor får du det kjørelengdetallet fra ? Jeg kjører over hele østlandet (fra oslo -> kristiandsand -> lillehammer -> halden -> there and back again hele året og jeg kjører ca 40.000 i året, selv om du skal kjøre til og fra jobb hver virkedag i et år og du bor 50km fra jobb blir det kun 26000km i året.

Når det gjelder priser på både lån og forsikring kan du fint finne disse selv på nettet, så det er ingenting å "tro", men å vite.

Når det kommer til service er ikke VW så himla dyrt, golfen hadde nettopp 30.000-service, kostet 2500, samme service på A6en med automat kostet 17000 i norge (jeg dro til sverige og fikk det for 6000 svenske hos Audi) så det kan være endel å spare på store jobber (regreimskifte etc).

Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Har du flaks kan du slippe med å bare bytte slitedeler, har du uflaks kan du regne med mange, mange tusen på verksted.
Vis hele sitatet...
Tipper det kan bli vanskelig hvis han forespeiler seg 40k km i året, passaten har vel også en longlifeservice, mao må han inn på service hver 9. måned (30k) og storservice hvert 3. år.

Begge disse tallene er minimum ettersom vanligvis lyser service lenge før de 30k er nådd.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Jeg ville som andre over her gått for delkasko. Ihvertfall siden dette er din første bil, og du skal ha forsikringen på deg selv, siden du da ikke har fått bygd opp noe bonus.
Du skriver 1.8, er dette den 1.8 turbo modelen? Automat/triptronic eller manuell?
Jeg hadde en 1998 1.8T med aut/triptronic, og den var rimelig gvass på drivstofforbruket, rundt 1.1L/Mil på blandet kjøring.

Ellers så kommer det ann på hvor du bor. Blir det mye by-kjøring så vil bilen bruke enda mer drivstoff. Om du bor i nærheten av bomstasjoner må du vurdere om du skal gå til innkjøp av en autopass brikke.

Tok også en kjapp titt på DNB sin billån kalkulator, plottet inn informasjonen du hadde (tok 10k i egenkapital), da blir det en månedssum på 1528,-.

Også må du huske på omregistrering (5 664,00), årsavgift (2 940,00 i året), og generell service. Har du flaks kan du slippe med å bare bytte slitedeler, har du uflaks kan du regne med mange, mange tusen på verksted.

Å ha bil i norge er som sagt over her et skikkelig tapsprosjekt, men faen så kjekt det er å ha!
Lykke til med første bil!
Vis hele sitatet...
Takker for alle svar! Mye bra info her!

Ok, så at delkassko var billigere ja. Blir vel det da i så fall...

Tenkte på 1,8 Automat. Bor i lillehammer, så blir mest by-kjøring. type5-10min turer etc. Blir lite bompenger da jeg ikke trenger dra så mye på motorvei.

Så hvis jeg har fått med alt:
Årsavgift: ca. 3000,-
Bensin: ca .18.000,- (+/-)
Repperasjoner: ca. 10.000 (+/-)
Forsikring: ca 12.000,-
Omregistrering: ca 5500,-

Totalt: 48500,-/1.st år (4041,-/mnd)
43000,-/2. året (3583,-/mnd)

Med faste utgifter på ett sted mellom 8000 - 9000,- kr/mnd, og nettolønn på 20.000,- sitter jeg igjen med ca 7000,- "ekstra" i mnd. Tenkte å spare ca 5000,- til ferier etc hver mnd, så da har jeg igjen ca 2000,- kr i "morropæng" hver mnd.... syns ikke det høres så hakkende galt ut... når dama kan være med å betale og, blir det jo ca 1800,- pr hode... da har jeg plutselig 4000,- til "morropæng". Får se hvor fort jeg får meg jobb, men går vel for en slik "model" da tipper jeg
Billån
Normalt gis ikke billån på biler over 10 år, har du fått et lånetilbud på en sånn bil?

Forsikring
Ingen hensikt med full kasko på en så billig bil. Men, dersom du tar billån vil de sannsynligvis kreve at du har full kasko.

For begge disse anbefaler jeg at du ringer rundt, ikke nøye hva det står på nettet. Dessverre er det slik i de bransjene at det avhenger av hvem du møter på i andre enden.

Reparasjoner
Er du redd for å prøve å skru litt selv? Det kan spare vanvittige summer! Her er det også mye slingring på hvor mye en bil koster. Min og dama sin bil har til sammen kosta oss 1000,- i rep de siste 6 åra. Til sammenligning vet jeg om flere som har fått regninger på 30-60.000 på èn tur innom verkstedet. Rustne bremserør koster fort 10-17k, gåen abspumpe kan i værste fall koste 15k+, gåen motor kan koste 30-50k, etc etc.
Sist endret av norboost; 20. juli 2013 kl. 12:17.
Min passat koster meg 3-5000 i mnd. 3000 i faste utgifter og så gjerne rundt 2000 i drivstoff. (ca 2 tanker i mnd)


Av vedlikehold, så er det meget avhengig av hvor mye som har blitt gjort tidligere.
Er den godt vedlikeholdt, og alt av slitedeler er nylig byttet ut, så er det ikke så mye som går galt.. generelt rundt 10 000 i året normalt.

Om det forventes en del utskiftninger, så må du nok regne med 30-50 000 det kommende året i utgifter.
Hvis du er redd for langsiktige kostnader kjøper du elbil. Selv en Nissan Leaf til over 200k nypris er mye billigere enn en bruktbil til 40k i det lange løp.

Laget en liten oversikt over hva man sparer for en stund siden, ta en titt: https://docs.google.com/spreadsheet/...Hc&usp=sharing
Hvis jeg skulle kjøpt bil i dag ville jeg nok gått for en Nissan Leaf. Dette er en fullelektrisk bil, og etter det jeg har skjønt så kan man lade bilen gratis ved offentlige ladestasjoner, dvs gratis drivstoff. Bilen kan selvsagt også lades på hjemmebasis. Du betaler halv veiavift og ingen bompenger. Eneste ulempen er innkjøpsprisen, men mulig det går an å få tak i noe brukt.
Sist endret av homoludens; 20. juli 2013 kl. 13:07.
Dersom man bruker 1000,- mnd på service ja. Om man tar bremseskiver/klosser selv og finner en grei plass å kjøpe olje der de bytter den "inkludert" i prisen så Bruker man langt fra så mye. Selvfølgelig avhengig av at bilen ikke faller fra hverandre.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvis du er redd for langsiktige kostnader kjøper du elbil. Selv en Nissan Leaf til over 200k nypris er mye billigere enn en bruktbil til 40k i det lange løp.

Laget en liten oversikt over hva man sparer for en stund siden, ta en titt: https://docs.google.com/spreadsheet/...Hc&usp=sharing
Vis hele sitatet...
Det du har glemt, er leasing på batteri, som koster 1000-1500 i mnd, normalt.

I tillegg så er det per dags dato, ingen muligheter for langturer med elbil, så man må forholde seg til lokalmiljøet.

Andre negative ting med elbil er mangel på muligheten til å trekke henger, i tillegg på liten plass i bilen (For de som er avhengig av stasjonsvogn).


Og at en elbil til over 200 000 skal være billigere enn en bruksbil til 40 000, er en påstand uten noen former for holdbarhet.
Hvis du skal ha bil som går evig og er billig i drift. Så kjøper du mercedes 300 diesel. Kåret til beste motoren gjennomtidene selv kjøpt min far en som har gått 600k og den går like fint enda.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det du har glemt, er leasing på batteri, som koster 1000-1500 i mnd, normalt.

I tillegg så er det per dags dato, ingen muligheter for langturer med elbil, så man må forholde seg til lokalmiljøet.

Andre negative ting med elbil er mangel på muligheten til å trekke henger, i tillegg på liten plass i bilen (For de som er avhengig av stasjonsvogn).


Og at en elbil til over 200 000 skal være billigere enn en bruksbil til 40 000, er en påstand uten noen former for holdbarhet.
Vis hele sitatet...
Leasing av batteri er ikke nødvendig, prisen jeg har regnet med inkluderer eie av batteri.

Det finnes nok av ladestasjoner rundt om, du kommer deg f.eks. fra bergen til oslo greit, tar selvfølgelig litt lengre tid pga lading på veien.

Finnes også noen elbiler som kan trekke tilhenger, f.eks. Buddy eller Renault Kangoo Z.E.

Den siste setningen din er bare helt feil, du så tydeligvis ikke regnearket mitt der jeg beviser påstanden min.
Dropp Volkswagen Passat. Hvis det først går i stykker så kan det bli en del å betale. En Toyota eller en Skoda er et langt tryggere kjøp, så lenge oljeskift osv er gjort når det skal gjøres.

Avensis, personbil, men har god plass: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=42780448
Skoda Octavia: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=42849496

Det er så forbanna kjedelige biler at du får lyst til å rive ut øynene dine, men de er driftsikre. Jeg har rett og slett rævkjørt min Avensis som passerer 300k km nå, og den går som en klokke fortsatt, dog jeg har vært flink med oljeskift og vedlikehold. Skoda er egentlig Volkswagen, men de er en generasjon bak, så alle barnefeil er rettet opp. De er nesten skuddsikre, og du har en bil du kan stole på. Kjøp en billig førstegangsbil når du skal kjøre i by, det er lett for å bli parkeringsbulker osv.

Dropp full kasko, med mindre du kjøper en bil til 80-100k. Delkasko dekker mer enn nok, og så lenge du ikke kjører tulling så holder det lenge. Kjører du tulling og vil få dekket ny bil, for all del kjøp full kasko.

Dropp lån! Det er det mest idiotiske du kan gjøre når du skal kjøpe en bil til 30-40k. Har du ikke pengene på bok nå, heller vent. Du tar ikke opp lån for å kjøpe en så billig bil.

Forsikring på Toyota og Skoda er så billig som du kan få det, så regn med mellom 5-7k i året etter hvilket selskap du har. Avensisen bruker lite drivstoff, og det er jeg ganske sikker på at Skodan gjør og.

Kjører du 16 000 km i året, så må du regne med 20 000,- pr år i drivstoff. Da har du en fin buffer, men jeg har regnet rundt 0.9 pr mil når du skal drive med bykjøring samtidig som du har automat. Bensinpris på ca 15,- så har du fort 20 000,-

Og for all del, skal du drive med mye bykjøring og småkjøring, ikke kjøp dieselturbo! Diesel er egentlig beregnet på langkjøring, og driver du med mye småkjøring så risikerer du å sote full bilen og kanskje havarert turbo (typ 5-15k for en ny).
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Dropp Volkswagen Passat. Hvis det først går i stykker så kan det bli en del å betale. En Toyota eller en Skoda er et langt tryggere kjøp, så lenge oljeskift osv er gjort når det skal gjøres.

Avensis, personbil, men har god plass: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=42780448
Skoda Octavia: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=42849496

Det er så forbanna kjedelige biler at du får lyst til å rive ut øynene dine, men de er driftsikre. Jeg har rett og slett rævkjørt min Avensis som passerer 300k km nå, og den går som en klokke fortsatt, dog jeg har vært flink med oljeskift og vedlikehold. Skoda er egentlig Volkswagen, men de er en generasjon bak, så alle barnefeil er rettet opp. De er nesten skuddsikre, og du har en bil du kan stole på. Kjøp en billig førstegangsbil når du skal kjøre i by, det er lett for å bli parkeringsbulker osv.

Dropp full kasko, med mindre du kjøper en bil til 80-100k. Delkasko dekker mer enn nok, og så lenge du ikke kjører tulling så holder det lenge. Kjører du tulling og vil få dekket ny bil, for all del kjøp full kasko.

Dropp lån! Det er det mest idiotiske du kan gjøre når du skal kjøpe en bil til 30-40k. Har du ikke pengene på bok nå, heller vent. Du tar ikke opp lån for å kjøpe en så billig bil.

Forsikring på Toyota og Skoda er så billig som du kan få det, så regn med mellom 5-7k i året etter hvilket selskap du har. Avensisen bruker lite drivstoff, og det er jeg ganske sikker på at Skodan gjør og.

Kjører du 16 000 km i året, så må du regne med 20 000,- pr år i drivstoff. Da har du en fin buffer, men jeg har regnet rundt 0.9 pr mil når du skal drive med bykjøring samtidig som du har automat. Bensinpris på ca 15,- så har du fort 20 000,-

Og for all del, skal du drive med mye bykjøring og småkjøring, ikke kjøp dieselturbo! Diesel er egentlig beregnet på langkjøring, og driver du med mye småkjøring så risikerer du å sote full bilen og kanskje havarert turbo (typ 5-15k for en ny).
Vis hele sitatet...
Volkswagen har jo ikke dyre reparasjoner. Volkswagen er egentlig veldig billig i forsikring og reparasjoner. Er mere BMW, Audi og mercedes som er veldig dyre på forsikring og reperasjoner.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Volkswagen har jo ikke dyre reparasjoner. Volkswagen er egentlig veldig billig i forsikring og reparasjoner. Er mere BMW, Audi og mercedes som er veldig dyre på forsikring og reperasjoner.
Vis hele sitatet...
Fortsatt mye å reparere når det går i stykker. Selvsagt er jo BMW, Audi og Mercedes dyre på reparasjoner. Sjekk ut nypris på bilene så ser du fort at nypris og delepris henger sammen Men de er også bilene som det er mye feil på.
mercedes ligger på tredje plass over minst feil, mens audi ligger på andre plass over mest feil.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10106788
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
mercedes ligger på tredje plass over minst feil, mens audi ligger på andre plass over mest feil.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10106788
Vis hele sitatet...
Denne studien dreier seg kun om motorfeil på merke, og er blant annet gjengitt i The Telegraph.
Vis hele sitatet...
Mercedes er flinke på motorer, men resten av bilen på enkelte modeller er ikke like bra. Kan jo f.eks nevne at 90% av E-klasse W210 sliter med rust, og da snakker vi skikkelig rust.
min far fant rust på en 2010 modell skoda for ett par uker siden. Dog hadde den gått mye i salt.
Sist endret av tennbrikket; 20. juli 2013 kl. 16:16.
Husk at omregistreringen varierer da. Kommer an på hvilket årsmodell bilen din er. Enten 1500 eller 5500. Gå for bil før 2000 året
kjedelig streiting
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Volkswagen har jo ikke dyre reparasjoner. Volkswagen er egentlig veldig billig i forsikring og reparasjoner. Er mere BMW, Audi og mercedes som er veldig dyre på forsikring og reperasjoner.
Vis hele sitatet...
Jo mindre han skal ha bilen på merkeverksted hver gang det skjer noe, ville jeg ikke tenkt så alt for mye på rykter iforhold til verkstedsbesøk. Ville heller sjekka hvilke svakheter som finnes på bilen, og hvor mye delene koster.

Og sjekk alltid delepriser i utlandet. I Norge blir en flådd til den store gullmedaljen på deler.
Sist endret av legalize_it; 20. juli 2013 kl. 18:55.
Elbil er uansett uaktuelt, da jeg må ha plass til hundebur i bagasjen. Derfor er jeg på utkikk etter en stasjonsvogn, eller en suv, men suv er ofte dyrt... kikket litt på Honda CR-V som kan gå ned mot 40.000...
Ser for meg utgifter på ca 3-4.000 kr i mnd totalt ja. Høres riktig ut...
Sist endret av cannaslutt; 20. juli 2013 kl. 19:13.
Har du tenkt på vinterdekk? Piggdekk-avgift? Regner med du skal vaske bila? Kanskje punterer du (det vill du gjøre!) og trenger lapping? Tectyl antirust behandling?
Sitat av stianue Vis innlegg
Har du tenkt på vinterdekk? Piggdekk-avgift? Regner med du skal vaske bila? Kanskje punterer du (det vill du gjøre!) og trenger lapping? Tectyl antirust behandling?
Vis hele sitatet...

Ingen som legger tectyl på en så billig bil vel? Koster jo like mye som bilen..
Punktere? Jeg har aldri punktert så lenge jeg har hatt egen bil (5 år). Kjørt i snitt 20K i året.

Er vel ikke piggdekkavgift i Lillehammer? Vinterdekk følger som regel med.

Vask? 80kr på Statoil eller 10kr for en svamp og vask hjemme.
Sist endret av Mr. Flash; 20. juli 2013 kl. 23:16.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Ingen som legger tectyl på en så billig bil vel? Koster jo like mye som bilen..
Punktere? Jeg har aldri punktert så lenge jeg har hatt egen bil (5 år). Kjørt i snitt 20K i året.

Er vel ikke piggdekkavgift i Lillehammer? Vinterdekk følger som regel med.

Vask? 80kr på Statoil eller 10kr for en svamp og vask hjemme.
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte tectyl på mercedes c200 kompressor 2000-modell og det kommer godt med til videre salg at det ikke finnes rust på den. Kostet et par tusen kroner med 3 år garanti Jeg har punktert opp til 5 ganger på en mnd, så tydlig at noen har mer uflaks enn andre

jeg nevnte bare utgifter som kan komme med.
Vet ikke om du syns dette er relevant for diskusjonen, men jeg fikk et råd av min bror en gang. Han sa at det beste økonomiske angående kjøp av bil er å kjøpe en som er 2 år gammel, beholde den i 2-3 år, og deretter selge den, og kjøpe en ny 2 år gammel bil.

Det virker logisk, siden en bil taper absolutt mest verdi i løpet av den første tiden den er kjøpt.

Hvis jeg skal snakke av egen erfaring, så -bør- du satse høyt og kjøpe en av skikkelig kvalitet fra begynnelsen av. Du sparer mye frustrasjoner, tid, bekymringer, penger, egeninnsats på å kjøpe en høykvalitetsbil fremfor noe gammel dritt som du må bruke masse av de samme grunnene selv på.

Tenk nøye på det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vet ikke om du syns dette er relevant for diskusjonen, men jeg fikk et råd av min bror en gang. Han sa at det beste økonomiske angående kjøp av bil er å kjøpe en som er 2 år gammel, beholde den i 2-3 år, og deretter selge den, og kjøpe en ny 2 år gammel bil.

Det virker logisk, siden en bil taper absolutt mest verdi i løpet av den første tiden den er kjøpt.

Hvis jeg skal snakke av egen erfaring, så -bør- du satse høyt og kjøpe en av skikkelig kvalitet fra begynnelsen av. Du sparer mye frustrasjoner, tid, bekymringer, penger, egeninnsats på å kjøpe en høykvalitetsbil fremfor noe gammel dritt som du må bruke masse av de samme grunnene selv på.

Tenk nøye på det.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt. Det der er ren synsing, gjettning og mening uten at det er basert på fakta. Det finnes mange gamle biler som er usedvanlige driftsikre.

Det er en forskjell mellom deler og slitedeler.

En toyota yaris verso f.eks er en veldig driftsikker, "gammel" bil. Nye biler kan være en stor kilde til frustrasjon og det gjelder også gamle biler. Men at nye biler er automatisk billigere, tidsbesparende, mere bekymfringsfrie, og krever mindre egeninnsats er bare tull og sprøyt.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 21. juli 2013 kl. 01:01.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Ærlig talt. Det der er ren synsing, gjettning og mening uten at det er basert på fakta. Det finnes mange gamle biler som er usedvanlige driftsikre.

Det er en forskjell mellom deler og slitedeler.

En toyota yaris verso f.eks er en veldig driftsikker, "gammel" bil. Nye biler kan være en stor kilde til frustrasjon og det gjelder også gamle biler. Men at nye biler er automatisk billigere, tidsbesparende, mere bekymfringsfrie, og krever mindre egeninnsats er bare tull og sprøyt.
Vis hele sitatet...
Da takker jeg for at du opplyste meg om temaet! Det handler altså om bilmerket?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vet ikke om du syns dette er relevant for diskusjonen, men jeg fikk et råd av min bror en gang. Han sa at det beste økonomiske angående kjøp av bil er å kjøpe en som er 2 år gammel, beholde den i 2-3 år, og deretter selge den, og kjøpe en ny 2 år gammel bil.

Det virker logisk, siden en bil taper absolutt mest verdi i løpet av den første tiden den er kjøpt.

Hvis jeg skal snakke av egen erfaring, så -bør- du satse høyt og kjøpe en av skikkelig kvalitet fra begynnelsen av. Du sparer mye frustrasjoner, tid, bekymringer, penger, egeninnsats på å kjøpe en høykvalitetsbil fremfor noe gammel dritt som du må bruke masse av de samme grunnene selv på.

Tenk nøye på det.
Vis hele sitatet...
Du kan ha like mye problemer med en ny bil som en gammel en. Har du tenkt på forsikring? Vil gjerne se en 25 åring forsikre en mercedes på seg selv uten noe poeng.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da takker jeg for at du opplyste meg om temaet! Det handler altså om bilmerket?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er jo så klart en faktor. Eksemplet mitt var bare et eksempel, men det er like gyldig uansett hvilket merke jeg hadde brukt så lenge det hadde stemt til beskrivelsen min.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vet ikke om du syns dette er relevant for diskusjonen, men jeg fikk et råd av min bror en gang. Han sa at det beste økonomiske angående kjøp av bil er å kjøpe en som er 2 år gammel, beholde den i 2-3 år, og deretter selge den, og kjøpe en ny 2 år gammel bil.

Det virker logisk, siden en bil taper absolutt mest verdi i løpet av den første tiden den er kjøpt.

Hvis jeg skal snakke av egen erfaring, så -bør- du satse høyt og kjøpe en av skikkelig kvalitet fra begynnelsen av. Du sparer mye frustrasjoner, tid, bekymringer, penger, egeninnsats på å kjøpe en høykvalitetsbil fremfor noe gammel dritt som du må bruke masse av de samme grunnene selv på.

Tenk nøye på det.
Vis hele sitatet...
Er det jeg gjør for tiden, kjøpte en 2.5 år gammel a6 (Nypris oppunder 800k) for 317k, har hatt den i 1.5 år nå, tenker å selge neste vår.
Ifølge finn ligger bilen min mellom 240 og 280k enda, så mtp at jeg har rentefritt billån har jeg ikke betalt veldig mye for å eie den utenom service som tildels er dekket gjennom kjøregodtgjørelse.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Nei, men det er jo så klart en faktor. Eksemplet mitt var bare et eksempel, men det er like gyldig uansett hvilket merke jeg hadde brukt så lenge det hadde stemt til beskrivelsen min.
Vis hele sitatet...
Ja, du helgarderer deg altså, i forhold til at bilen er billig og krever mye reparasjon, eller dyr og krever lite reparasjon. Det blir vanskelig å gjøre seg klok på dine utsagn, selv om du mener det vel.

Jeg vil gjerne at du utdyper hva du mener med "Nye biler kan være en stor kilde til frustrasjon og det gjelder også gamle biler."

Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Du kan ha like mye problemer med en ny bil som en gammel en. Har du tenkt på forsikring? Vil gjerne se en 25 åring forsikre en mercedes på seg selv uten noe poeng.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man kjøpe det dyreste på markedet, med mindre man ønsker å bry seg mest mulig om fasaden? Noe som må sies å være lite praktisk eller økonomisk.
Sist endret av Taurean; 21. juli 2013 kl. 02:17.
Se på forsikringer på en 25 åring uten poeng. En kamerat av meg ringte forsikringsselskapet og lurte på hvor mye det ville koste han å forsikre en 2002 modell bmw 3 serie, det kom på rundt 25-30k og det var uten poeng. Å heller kjøpe en litt eldre bil som ikke koster så mye att du må ta opp lån hadde vært bedre. Da kan du også samle opp poeng hos forsikringsselskapet, så du kan kjøpe deg en dyrere bil neste gang og slippe å tenke på dyr forsikring
Sist endret av tennbrikket; 21. juli 2013 kl. 02:34.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Se på forsikringer på en 25 åring uten poeng. En kamerat av meg ringte forsikringsselskapet og lurte på hvor mye det ville koste han å forsikre en 2002 modell bmw 3 serie, det kom på rundt 25-30k og det var uten poeng. Å heller kjøpe en litt eldre bil som ikke koster så mye att du må ta opp lån hadde vært bedre. Da kan du også samle opp poeng hos forsikringsselskapet, så du kan kjøpe deg en dyrere bil neste gang og slippe å tenke på dyr forsikring
Vis hele sitatet...
Det er et godt poeng, -hvis- du liker å holde på med hendene og gjøre ting på bilen selv. Kjøpe ting på biltema og bruke timer ...

Hvis du ikke gjør det, vil du -måtte- sette den på verksted. I min egen erfaring må du ut med 10 000 i året i reparasjoner, minimum. Jeg har lav bilforsikring og en eldre bil, men vurderer sterkt å endre det nå.
Sist endret av Taurean; 21. juli 2013 kl. 02:44.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det blir vanskelig å gjøre seg klok på dine utsagn, selv om du mener det vel.
Vis hele sitatet...
Ja, det har en tendens til å bli slik når du ikke leser innleggene ordentlig.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja, du helgarderer deg altså, i forhold til at bilen er billig og krever mye reparasjon, eller dyr og krever lite reparasjon.
Vis hele sitatet...
Jøss, dette var nytt for meg. Med tanke på at det var ikke det jeg skrev i innlegget.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Men at nye biler er automatisk billigere, tidsbesparende, mere bekymfringsfrie, og krever mindre egeninnsats er bare tull og sprøyt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg vil gjerne at du utdyper hva du mener med "Nye biler kan være en stor kilde til frustrasjon og det gjelder også gamle biler."
Vis hele sitatet...
Nye biler kan som oftest ha småfeil med tanke på at bilen er splitter ny, det kan være en feil med selve modellen, Man har ikke lov til å gjøre like mye selv på en ny bil som en gammel (ergo blir det utrolig mye dyrere). Dessuten så dekker ikke garantien alt som folk tror.

Med en gammel bil så kan det hende man kjøper bilen og kort etter ender opp med en såkalt slitedel som må byttes eller flere. Eller andre deler, med det er jo slik man har NAF testen for.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er et godt poeng, -hvis- du liker å holde på med hendene og gjøre ting på bilen selv. Kjøpe ting på biltema og bruke timer ...

Hvis du ikke gjør det, vil du -måtte- sette den på verksted. I min egen erfaring må du ut med 10 000 i året i reparasjoner, minimum. Jeg har lav bilforsikring og en eldre bil, men vurderer sterkt å endre det nå.
Vis hele sitatet...
Hva slags bil kjører du egentlig? Hvis det ikke er for personlig.

Forøvrig så er det fult mulig å sette en gammel bil inn på verksted også.
Sist endret av TheOnlyArf; 21. juli 2013 kl. 02:56.
Har regnet en del på utgitene ved å kjøpe en brukt en til 40.000, og det å kjøpe en til 200.000 med lån. Ser at utgiftene blir noe høyere for den med lån, men tror faktisk det kanskje er det beste. Sikter meg mot en Octavia eller en Avensis tipper jeg.
Sitat av cannaslutt Vis innlegg
Har regnet en del på utgitene ved å kjøpe en brukt en til 40.000, og det å kjøpe en til 200.000 med lån. Ser at utgiftene blir noe høyere for den med lån, men tror faktisk det kanskje er det beste. Sikter meg mot en Octavia eller en Avensis tipper jeg.
Vis hele sitatet...

Alt avhenger av standen på bilen, vær nøye der.

Eier selv en som kostet 200k med lån. Og har brukt ca. 8000 i reperasjoner. Det inkluderer 5700 i slitasjedeler. Kjøper du dyrt, så kjøp fra merkeforhandler.

Har også eid en bil som kostet 120k uten lån. Den kostet meg ca 50k i reperasjoner på de 6 første månedene.

Anbefaler NAF-test hvis du handler for over 25k, da får du også prisen NAF mener bilen er verdt.