Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 2359
Hei!
Jeg har lyst på en alienware pc.. Vet de er overprisa men har lyst på de forde! Vet ikke helt om jeg vil ha bærbar eller stasjonær.. Hva er best og hva holder lengst? Er Alienware verdt pengene? Jeg har hørt noen steder at Intel core i5 er bedre enn i7 på gaming.. er det sant? Jeg vurderer m14x eller aurora..
Hvorfor vill du ha Alienware?
Har hørt at de er veldig bra og de har så sykt kult design!

Ps: klarer ikke å bygge pcer selv.. er ikke god når det kommer til inni pcer.. er bare god på å game
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
Har hørt at de er veldig bra og de har så sykt kult design!

Ps: klarer ikke å bygge pcer selv.. er ikke god når det kommer til inni pcer.. er bare god på å game
Vis hele sitatet...
Så bestill der de bygger den for deg!
Ville helt ærlig ikke anbefalt deg å gå for Alienware, siden du rett og slett ikke får særlig mye for pengene. Komplett.no sine ferdigbygde gamingrigger er mye bedre og billigere. Men hvis du absolutt skal ha en av disse, ville jeg gått for Aurora.
Bestill fra hvor? Alienware sin side? Men en ting som er litt dumt er vel det at hvis det skjer noe galt med den og den må fikses må den vel til utlandet..

Ok, kan du anbefale en fra Komplett.no? Vil ikke har over 12k helst
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
Bestill fra hvor? Alienware sin side? Men en ting som er litt dumt er vel det at hvis det skjer noe galt med den og den må fikses må den vel til utlandet..

Ok, kan du anbefale en fra Komplett.no? Vil ikke har over 12k helst
Vis hele sitatet...
Bestill en komplett pc på komplett.no f.eks.

Det er en "hjemmebygd-pc" men bare at de bygger den for deg!
okei, og de er veldig bra? Bør kunne kjøre mw2 og litt forskjellige sånne spill..
jiiizes... du vil ha en gamerpc til 12k som kan kjøre mw2?
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
Har hørt at de er veldig bra og de har så sykt kult design!

Ps: klarer ikke å bygge pcer selv.. er ikke god når det kommer til inni pcer.. er bare god på å game
Vis hele sitatet...
Jeg hadde null erfaring med hardware da jeg bygde min første maskin som 13-åring. Jeg bare så en video på Youtube. Det er mye lettere enn du tror å bygge maskinen.
ok, jeg er 13 år nå.. skjønner ikke en dritt av sånne greier.. hva søker man på på youtube for å finne det?
Sist endret av Pc gameer; 15. september 2012 kl. 19:32.
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
ok, jeg er 13 år nå.. skjønner ikke en dritt av sånne greier.. hva søker man på på youtube for å finne det?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=lPIXAtNGGCw
Kan være en idè.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
jiiizes... du vil ha en gamerpc til 12k som kan kjøre mw2?
Vis hele sitatet...
Ikke bare mw2.. AC Revelations, NFS Run, Skyrim, muligens Battlefield 3 hvis jeg kjøper det..
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
Ikke bare mw2.. AC Revelations, NFS Run, Skyrim, muligens Battlefield 3 hvis jeg kjøper det..
Vis hele sitatet...
Med mindre du skal kjøre BF3, trenger du ikke bruke 12k. Langt i fra.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Vis hele sitatet...
TAKK! Skal kanskje prøve.. får se hva jeg kan få ut av denne videoen! Eller så er det vel som dere sier enten Komplett.no eller så går jeg for alienware aurora
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
TAKK! Skal kanskje prøve.. får se hva jeg kan få ut av denne videoen! Eller så er det vel som dere sier enten Komplett.no eller så går jeg for alienware aurora
Vis hele sitatet...
Ikke gå for Alienware. Overpriset drit. Hva faen skal du med 32GB ram i en gaming PC?

Å bygge en maskin er egentlig latterlig enkelt. Du bare plasserer komponentene der de skal stå, og plugger dem sammen med noen ledninger. Gjorde det på ca. en time første gang. Ikke vanskelig i det hele tatt.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Ikke gå for Alienware. Overpriset drit. Hva faen skal du med 32GB ram i en gaming PC?

Å bygge en maskin er egentlig latterlig enkelt. Du bare plasserer komponentene der de skal stå, og plugger dem sammen med noen ledninger. Gjorde det på ca. en time første gang. Ikke vanskelig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...

Føler meg som en helvetes noob her men hva er 32gb ram? Men er det merket av hvor du skal plassere komponentene eller skjønner man det liksom?
Sist endret av Pc gameer; 15. september 2012 kl. 19:40.
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10596 hvis du ikke bygger selv. 11k
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10667 litt billegere 9k
Sist endret av Oatre; 15. september 2012 kl. 19:41.
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
Føler meg som en helvetes noob her men hva er 32gb ram? Men er det merket av hvor du skal plassere komponentene eller skjønner man det liksom?
Vis hele sitatet...
Det viser de i videoene jeg linket til, og det står faktisk i manualen, men en video på Youtube er nok best. Om du har STORE problemer, kan jeg sikkert hjelpe deg over skype om du har et kamera.

RAM står for Random access memory, og er "minnet" til maskinen. Det er liksom hvor mye du klarer å kjøre samtidig. 8GB RAM er mere enn nok for gaming.
Hovedkort. Hovedkortet er selve "kroppen" i PCen. Her kobler du alt av komponenter i og denne forsyner disse med info, samt sender info.
HK kommer i flere sockets. Når du idag skal velge HK så må du se etter at det støtter USB3 og har 6GB\s og evt det extra utstyret du skal ha som BT, SLi og CrossFire. Og ikke minst riktig socket!

CPU. CPU er selve hjernen i PCen. Det er denne og skjermkortet som som regel blir flaskehalsen i en PC. Når man skal velge CPU så er jo selvfølgelig pris inn i bildet. AMD pleier å ha veldig fine priser og grei ytlse. Intel har som regel vært litt dyrere men også "litt" sterkere. Skal dog sies at Intel har mekka det bra på SB fronten !
Men imed jeg vil ha denne til å være uptodate en stund vil jeg ikke nevne noe eksakt fordi det blir utdatert så fort. Kjøper du Black Editon til AMD så er denne uten låst multiplier, noe som gjør den lett og klokke. Dette gjelder også "K" versjonen til SB.

Bare for å nevne det; Om du overklokker så mister du garantien og det er ikke noe du skal gjøre før du er sikker på hva du gjør. En tredjepartskjøler er også å foretrekke..

GPU. Skjermkortet. Det er det som driver alt som skjer på skjermen din. Grafikk, farger og ja, alt. Det er dette som får jobben når det kommer til spill så samt som CPU har jo litt å si. Når du skal velge deg GPU så må du jo selvfølgelig ha ytelsen VS penger i bildet. ATI (AMD) har en del gode kort og er fin på prisen. De har fin ytelse og er som regel ett mer lønnsomt kjøp for studenten \ budsjettjakteren. nVida har vært litt flinkere på driver fronten enn ATI. Desverre. nVidia har noen kort nå som har grei pris og som yter nokså likt som ATI. Hva du velger kommer litt ann på bruksområde og hva vi anbefaler

PSU. Når du skal velge deg en PSU så er modulær nesten ett must. Da setter du kun i de kablene du trenger og slipper derfor ett heftig rot! Som mange av dere kanskje har lagt merke til så har jeg anbefalt Corsair ganske heftig? Dette er fordi Corsair har utrolig gode PSUer som gir akkurat det de lover. Og fantastisk garanti.

CX serien er fin for dem som gir totalt faen i utseende da de er standard. Du kan ikke koble til eller fra noen som helst kabler. Dog billige.

TX serien har noen modulære og er litt dyrere. Ikke alle kabler er avtakbare men nok til deg som er ikke helt, men litt, care.

GS serien har LED vifter.

HX serien er for den som er entusiast men ikke har altfor mye penger. Her er kun noen få kabler standard og resten modulære. Disse yter bra, men er litt dyrere igjen..

AX serien er topp serien og den som yter best. 90% på 50% load. Denne er FULL MODULÆR, men prisen er ganske høy. Denne er for entusiasten med penger : P

RAM. RAM er hurtigminne i PCen. Den lagrer alt du gjør for å kunne hente det fort fram igjen når det trengs. Når det blir for mye blir resten lagret på HDD. Alt av hurtigminne blir slettet under en reboot. Jo større Mhz du har jo fortere vil den jobbe. Samme er det med mengde GB du har på den.
Når du setter i RAM må du ha samme Mhz. Har du 1333Mhz fra før og setter inn 1600Mhz nå vil de klokkes ned til 1333Mhz mao sløsing med penger.
RAM er så billig idag så å bytte ut de du har er nok ikke dumt hvis du har lav Mhz eller GB.


HDD. Harddisken. Det er her du har OS ( Hvis du ikke kjøper deg SSD) og her du lagrer alt. Denne er mekanisk og derfor så er det en del disker med forskjellige hastigheter. 7200RPM er det mest vanlige og som regel trenger man ikke mer. Hvis du absolutt skal ha mer så er det jo 10 000RPM disker, men de er såpass dyre så da ville jeg heller gått for en SSD.
For dem som ser at Green diskene er billigere er fordi disse skal være miljøvennlige. Dvs de spinner ned til ett lavere tempo som gjør at de må spinne opp igjen når du skal gjøre noe. Derfor burde du kun bruke disse til lagring av film\musikk\bilder\torrents og ikke OS.

SSD. SSD er en ikke mekanisk disk. Du kan sammenligne den med en minnepenn. Den sprer ikke filene utover en CD slik som HDD gjør, og da blir filene mye lettere å finne noe som gir deg rask load. OS på denne er å anbefale. Ikke lagre torrents på den f.eks. da de er som regel utrolig dyre pr GB. De vil også dø fortere om du har mye write på den.
Vis hele sitatet...
Sitat fra Ruudi sin guide Forklarer litt om hvordan hver del fungerer. Les det, da vil du bli en god del klokere hva hver enkelt komponent gjør. Siden du lurte på hva RAM var, markerte jeg det for deg
Sist endret av Oatre; 15. september 2012 kl. 19:44.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Det viser de i videoene jeg linket til, og det står faktisk i manualen, men en video på Youtube er nok best. Om du har STORE problemer, kan jeg sikkert hjelpe deg over skype om du har et kamera.

RAM står for Random access memory, og er "minnet" til maskinen. Det er liksom hvor mye du klarer å kjøre samtidig. 8GB RAM er mere enn nok for gaming.
Vis hele sitatet...
ok, men sånn med i5 og i7 har du hørt noe om det? Er det sånn at i7 har ht elns som dreper noen fps? et sted leste jeg at det var noe med i7 som var rart når det kom til gaming så man måtte gå inn og skru av noe greier på spillet for å få ultimat opplevelse? Er det noe du har erfaring med elns?
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
ok, men sånn med i5 og i7 har du hørt noe om det? Er det sånn at i7 har ht elns som dreper noen fps? et sted leste jeg at det var noe med i7 som var rart når det kom til gaming så man måtte gå inn og skru av noe greier på spillet for å få ultimat opplevelse? Er det noe du har erfaring med elns?
Vis hele sitatet...
i7 er ikke nødvendig for gaming. Det er sant at det kan være dårligere i noen spill pga. hyperthreading, men det kan skrus av.

Om du ikke skal drive med noe video redigering, eller den slags så er i5 3570k mere enn nok.
Sitat av Claryn Vis innlegg
i7 er ikke nødvendig for gaming. Det er sant at det kan være dårligere i noen spill pga. hyperthreading, men det kan skrus av.

Om du ikke skal drive med noe video redigering, eller den slags så er i5 3570k mere enn nok.
Vis hele sitatet...
det blir nok noe videoredigering men ikke sånn proffe greier bare movie maker! Hahaha (: så i5 kan være nok? blir pcen tregere på nett og sånn med i5 istedenfor i7? og det blir nok filmet med fraps også.. under gamingen (:
Sist endret av Pc gameer; 15. september 2012 kl. 19:59.
Fraps under spillingen skal gå helt fint så lenge spillet ligger på en SSD. Filene og Fraps på en lagringsdisk på 1TB. Nei, i5 3570k skal nok holde i lange baner Du behøver ikke noe i7, selv med den lille redigering.
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
det blir nok noe videoredigering men ikke sånn proffe greier bare movie maker! Hahaha (: så i5 kan være nok? blir pcen tregere på nett og sånn med i5 istedenfor i7? og det blir nok filmet med fraps også.. under gamingen (:
Vis hele sitatet...
Null stress med en i5 3570k.
Bare skaff en 7200 RPM + HDD eller en SSD å filme på, så går nok det også bra!
Fraps og spilling:
HDD: Fraps
SSD: Spillet
Sitat av Oatre Vis innlegg
Fraps og spilling:
HDD: Fraps
SSD: Spillet
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok det beste. Bare sørg for at Fraps filmer på en annen disk en hvor spillet ligger :P

Ok du kun bruker Steam og andre store spill, så er det greit å bruke SteamMover.
Lar deg flytte filene til spillet til en annen disk Sykt digg, så slipper man å legge ut flere lapper for en SSD :P
Sitat av Claryn Vis innlegg
Null stress med en i5 3570k.
Bare skaff en 7200 RPM + HDD eller en SSD å filme på, så går nok det også bra!
Vis hele sitatet...
hva er 7200 RPM + HDD eller en SSD? Sorry for at jeg suger i sånne greier ass! Er så dårlig
Satte sammen en liste for deg
10,2k.
z77 chipset HK. Kraftig skjermkort, det vil si MSI GTX670 2GB. 8GB vengeance RAM LP, og på toppen en crucial m4 SSD på 128GB, dønn stabil og billig!

Edit:
7200 RPM, 7200 runder per minutt på en gammeldags snurredisk. SSD er på en måte en superrask harddisk. Dyrere enn de orginale snurrediskene, men mye raskere.
Sist endret av Oatre; 15. september 2012 kl. 20:10.
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
hva er 7200 RPM + HDD eller en SSD? Sorry for at jeg suger i sånne greier ass! Er så dårlig
Vis hele sitatet...
HDD: Hard drive disk.
Det er en "normal" harddisk, som faktisk har en disk som spinner. 7200 RPM er hvor raskt den spinner. Altså 7200 ganger i minuttet.

SSD: Solid state drive
Det er en "digital" disk. Som f.eks. en minnepenn er en SSD. Det er ingen mekaniske deler som beveger på seg. De er også veldig mye raskere og mer stabile enn en HDD.

Sitat av Oatre Vis innlegg
Satte sammen en liste for deg
10,2k.
z77 chipset HK. Kraftig skjermkort, det vil si MSI GTX670 2GB. 8GB vengeance RAM LP, og på toppen en crucial m4 SSD på 128GB, dønn stabil og billig!
Vis hele sitatet...
670 er vel litt overkill for hans bruk? 660ti eller 7870/50 burde holde i massevis.
Han skrev ett budsjett på 12k, mitt er på 10,2k? Hvorfor ikke? Kan godt byttes til 660ti, men vil synke ytelsen
Sitat av Oatre Vis innlegg
Han skrev ett budsjett på 12k, mitt er på 10,2k? Hvorfor ikke? Kan godt byttes til 660ti, men vil synke ytelsen
Vis hele sitatet...
For mw2 og AC holder 660ti mere enn nok for Ultra @ 60FPS +.. 660ti er veldig nær 670 i ytelse i BF. Bare et par FPS forskjell i følge Hardware.no sin test.

http://www.hardware.no/artikler/evga...60-ti/111583/5
5 FPS for å være nyaktig.
ok, vet ikke helt hva jeg gjør.. får se. skal se på de videoene nå snart Kanskje jeg bare kjøper en ferdig en fra komplett til 11k elns
Men man kan også "customize" pcen der.. men det er så mye der jeg ikke vet hva er.. skal jeg da ikke endre på det?
Sist endret av Pc gameer; 15. september 2012 kl. 20:19.
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
ok, vet ikke helt hva jeg gjør.. får se. skal se på de videoene nå snart Kanskje jeg bare kjøper en ferdig en fra komplett til 11k elns
Men man kan også "customize" pcen der.. men det er så mye der jeg ikke vet hva er.. skal jeg da ikke endre på det?
Vis hele sitatet...
Anbefaler å bygge selv på det sterkeste.
Å bygge en PC er både lærerikt og morsomt. Forresten jeg tar 100kr per PC, pm hvis du er interresert
20kr+ for dårlig kabling
50kr+ for helt OK kabling
100kr+ for bra kabling
200kr+for 1337 kabling
Sist endret av Oatre; 15. september 2012 kl. 20:23.
Husk at det er mange her på forumet vil redde deg om du er usikker på noe under byggingen. Det er forresten bare del 2 og 3 i guiden til Newegg som er interessant nå.

Sitat av Oatre Vis innlegg
Å bygge en PC er både lærerikt og morsomt. Forresten jeg tar 100kr per PC, pm hvis du er interresert
Vis hele sitatet...
God pris, og du bor i nærheten av ts? Isåfall kommer han ikke til å angre.
Om bosted er riktig er det ikke langt
Sitat av Oatre Vis innlegg
Å bygge en PC er både lærerikt og morsomt. Forresten jeg tar 100kr per PC, pm hvis du er interresert
20kr+ for dårlig kabling
50kr+ for helt OK kabling
100kr+ for bra kabling
200kr+for 1337 kabling
Vis hele sitatet...
hva mener du med det? :P Jeg er så dårlig at jeg er flau
hvor fint kablene ser ut inni kabinettet, er for bedre airflow osv. Selv har jeg ganske dårlig orden i maskina mi, men CPU ligger på 35 grader idle.
Forresten dårlig kablet fordi jeg var så gira for å få satt i gang beistet
Sist endret av Oatre; 15. september 2012 kl. 20:27.
Sitat av Oatre Vis innlegg
hvor fint kablene ser ut inni kabinettet, er for bedre airflow osv. Selv har jeg ganske dårlig orden i maskina mi, men CPU ligger på 35 grader idle.
Vis hele sitatet...
ok, er litt rundt på google og sjekker forskjellige ting nå (: Håper noen kan hjelpe meg hvis det er noe jeg trenger hjelp til med å bygge den (hvis jeg skal)

Hva er egentlig forskjellen på å bygge og å kjøpe ferdig? Blir de du bygger mye bedre liksom? Men hva hvis noe må fikses.. må du sende delene eller hele pcen til reparasjon da?
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
ok, er litt rundt på google og sjekker forskjellige ting nå (: Håper noen kan hjelpe meg hvis det er noe jeg trenger hjelp til med å bygge den (hvis jeg skal)

Hva er egentlig forskjellen på å bygge og å kjøpe ferdig? Blir de du bygger mye bedre liksom? Men hva hvis noe må fikses.. må du sende delene eller hele pcen til reparasjon da?
Vis hele sitatet...
Håper du skal bygge selv, gjorde det selv når jeg ble 14 og det var utrolig enkelt og ekstremt morsomt. Hvis du skal bygge selv kommer du nok til å få mye hjelp med bygginga her på freak Bare se mange videoer på youtube og les litt om det, så går det fint.
Her har jeg noen videoer og guider du kan sjekke ut:
Newegg-How to buil a computer
Forskjelllige youtube videoer
Norsk guide

Edit: forskjellen på å bygge og kjøpe ferdig er at når du bygger får du MYE større utvalg av deler og kan bygge en pc som passer akkurat dine behov. Og nå den begynner å slite i spill osv kan du bare bytt ut en del for mye mindre pris enn å kjøpe en helt ny pc. (du kan også byte deler i en ferdigygd pc, men det er mye stress mtp garanti og kompatibilitet) Du sparer også litt på å bygge pc men ikke så veldig mye
Hvis du bygge pcen og den blir ødelagt må du finne ut hvilken del som er defekt og sende den inn og få en ny. Altså du har garanti på hver del i pcen og ikke hele pcen tilsammen
Sist endret av iColdman; 15. september 2012 kl. 20:42.
Det blir vanligvis billigere når du bygger selv. Du får også velge alle delene selv. Det er også veldig lærerikt og morsomt.
Men f.eks på Alienware Aurora går det ikke å få i5 prosessor.. er det et problem da? Fordi det med at man ikke får ultimat opplevelse? Burde man da(hvis man skal ha alienware) gå for x51 fordi der kan man få i5?
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
Men f.eks på Alienware Aurora går det ikke å få i5 prosessor.. er det et problem da? Fordi det med at man ikke får ultimat opplevelse? Burde man da(hvis man skal ha alienware) gå for x51 fordi der kan man få i5?
Vis hele sitatet...
Ikke gå for Alienware. Vil ikke si de er laget for gaming, de er mere laget for at produsentene skal tjene penger.
Sitat av Pc gameer Vis innlegg
Men f.eks på Alienware Aurora går det ikke å få i5 prosessor.. er det et problem da? Fordi det med at man ikke får ultimat opplevelse? Burde man da(hvis man skal ha alienware) gå for x51 fordi der kan man få i5?
Vis hele sitatet...
Gjør deg selv en tjeneste. Ikke kjøp Alienware. De er latterlig overpriset, hvis du synes kabinettet er awesome, kjøp ett på ebay. Resten av delene på Komplett. Eventuelt en Komplett-gamer.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Gjør deg selv en tjeneste. Ikke kjøp Alienware. De er latterlig overpriset, hvis du synes kabinettet er awesome, kjøp ett på ebay. Resten av delene på Komplett. Eventuelt en Komplett-gamer.
Vis hele sitatet...
Uansett så får du kabinetter som er sykt råe. F.eks. NZXT Phantom =D
Jepp, er så mye andre kule kabinetter i verden. Tenkte selv på NZXT Phantom, men blei forelska i Obsidian 650D. Sitter med det en dag idag.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Jepp, er så mye andre kule kabinetter i verden. Tenkte selv på NZXT Phantom, men blei forelska i Obsidian 650D. Sitter med det en dag idag.
Vis hele sitatet...
Heh, har pr. nå den hvite modellen med blåe LED's og snart vannkjøling med blå tubing. Skal ha en maskin til hos min far, der skal jeg ha NZXT Phantom Pink Edition =D
Blei litt for off topic føler jeg
TS: Skal du ha ferdigbygd, kjøp denne.
Skal du bygge selv, kjøp alt i denne lista.

En ting jeg har glemt å spørre om, har du skjerm, tastatur og mus?
Sitat av Oatre Vis innlegg
Blei litt for off topic føler jeg
TS: Skal du ha ferdigbygd, kjøp denne.
Skal du bygge selv, kjøp alt i denne lista.

En ting jeg har glemt å spørre om, har du skjerm, tastatur og mus?
Vis hele sitatet...
Fractal, når han vil ha utseende til Alianware? 670 er fortsatt overkill. 660ti er mere enn nok.