Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1762
Hei, har en HP- skoledata som er 3 år gammel. Vifta på den idag tidlig bråka som et helvette så jeg tok støvsugeren og renska litt i systemet.. Nå er den helt rolig, men blir dritvarm og kortslutter..


Noen idéer?
Du kan åpne den bærbare , forsiktig løsne undersiden av chassiset
sen kjøpe billig termisk pasta og bruke den på innsiden av CPU og vifter.
Du har nok drept vifta. Stakkarts laptop, må nok humant avlives...
Du sette vel støvsugermunnstugget rett opp til lufteåpningen på laptoppen og lot 1500watt med sugekraft rive løst på hybelkaniner som lå gjemt der inne ... smaaaart.

Du har nok røsket litt for mye i det som har med viften, muligens også røsket i hvordan kjøleribben har vært montert på prosessor og gpu.

Er du virkelig uheldig så har den der suginga av rusket også skapt en Triboelectric Effect så da har du muligens kværka laptoppen
Trådstarter
26 0
Gooosh... Kødd med meg Den er stille som juling.. men har funka i over 15 minutter nå da
Sitat av Tempsify Vis innlegg
Gooosh... Kødd med meg Den er stille som juling.. men har funka i over 15 minutter nå da
Vis hele sitatet...
Sjekk temperatur med fks. SpeedFan da, si oss hva som skjer!
-Den skrur seg automatisk av ved temperaturer over CA 90..
Sist endret av Fekillix; 5. juni 2012 kl. 17:26.
Sjekk temperaturene i PC'n med Speedfan. Hvis den er for varm, så skrur du av og åpner opp lokket bak. Blås så vekk støv med trykkluft. Pc'n til kona gikk ned fra 95c til 45c etter at jeg hadde fått tatt bort alt støvet.
Enten kan du fjerne støv eller kjøpe cooler

Heller herp den, kos deg med å ødlegge den. Jør alt mulig, spreng den, kast et eple på den, skyt den, det ville jeg gjort
ny vifte + pasta på cpu/gpu
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Tempsify Vis innlegg
Hei, har en HP- skoledata som er 3 år gammel. Vifta på den idag tidlig bråka som et helvette så jeg tok støvsugeren og renska litt i systemet.. Nå er den helt rolig, men blir dritvarm og kortslutter..


Noen idéer?
Vis hele sitatet...
Gosh, er det ingen her som kan gi et skikkelig svar?

Siden den er helt rolig nå, sikker på at vifta går?
Du kan ha drept den med støvsugeren, så gjør som andre ha nevnt, sjekk temperaturen i HWmonitor f.eks
Alt under 90 grader tilsier at den ikke skal slå seg av hvertfall, men den bør ligge under 70.

Om du har drept vifta, så får du kjøpe en vifte til den (Finner nok en fornuftig på Ebay f.eks)
Så også mens du har den oppe, så bytt kjølepasta på CPU. Kjapp guide

Om du ikke vet hvordan du skal bytte viften, søk på modell + service manual på google. Da finner du nok en nyttig manual i .PDF som hjelper deg godt på vei

Edit: Guiden er nok ikke 100% lik din pc, men bør gi deg en god pekepinn. Dessuten, dette pleier å stå i Service manualene om du blar fram en slik
Sist endret av CHillZoNE; 5. juni 2012 kl. 19:04.
Trådstarter
26 0
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Gosh, er det ingen her som kan gi et skikkelig svar?

Siden den er helt rolig nå, sikker på at vifta går?
Du kan ha drept den med støvsugeren, så gjør som andre ha nevnt, sjekk temperaturen i HWmonitor f.eks
Alt under 90 grader tilsier at den ikke skal slå seg av hvertfall, men den bør ligge under 70.

Om du har drept vifta, så får du kjøpe en vifte til den (Finner nok en fornuftig på Ebay f.eks)
Så også mens du har den oppe, så bytt kjølepasta på CPU. Kjapp guide

Om du ikke vet hvordan du skal bytte viften, søk på modell + service manual på google. Da finner du nok en nyttig manual i .PDF som hjelper deg godt på vei

Edit: Guiden er nok ikke 100% lik din pc, men bør gi deg en god pekepinn. Dessuten, dette pleier å stå i Service manualene om du blar fram en slik
Vis hele sitatet...
Lastet ned SpeedFan og her er resultatet:

Ambient: 50C
Remote: 61C
Remote Temp: 68C
HD0: 43C
Temp1: 66C
Core: 66C
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Ser ikke noe som er faretruende der, bortsett fra HDD som er litt varm, men den er ikke problemet ditt.

Jeg aner desverre ikke hva problemet er...

Prøv å last ned intel burn test, kjør en runde med det, og sjekk hva tempen er da? Om den slår seg av da, er det noe med CPU hvertfall.
Sist endret av CHillZoNE; 6. juni 2012 kl. 02:16.
Finn ut temperaturen på CPU og hvilke HP modell du har. Er det 6735b?
Trådstarter
26 0
Yep, det er 6735b. Igår begynte vifta og fungere helt plutselig igjen og fortsetter og fungere.
Her er en liten guide til hvordan du renser viften skikkelig.

Du trenger trykkluft på boks, kompressor eller veldig sterke lunger til dette. IKKE bruk støvsuger!

Start med å slå maskinen helt av og fjern batteriet, deretter skal du skru ut 3 skruer som er på undersiden av maskinen, disse er merket med et lite tastatur-symbol.
Åpne lokket på maskinen, øverst på tastaturet er det 4 små knotter, disse dytter du ned. Du kan nå fjerne tastaturet.
Nå kan du ta et flatt skrugjern og dytte under den øverste listen, lirk listen opp. Etter at du har fjernet listen ser du viften godt. Du kan nå skru ut de to skruene som holder viften på plass. Fjern viften. Du kan se at mellom viften og kjøleribben er det masse støv, fjern dette. Det er sikkert også masse støv i viften, fjern dette og. Nå kan du skru maskinen sammen igjenn og nyte en stille vifte.
Hvorfor gidde å prøve få liv igjen i en 3år gammel HP skolePC?
Blir som å få bestemor til å ta 150kg i benkpress.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Hvorfor gidde å prøve få liv igjen i en 3år gammel HP skolePC?
Blir som å få bestemor til å ta 150kg i benkpress.
Vis hele sitatet...
Når jeg holder på å oppgradere/modde min stasjonære maskin, bruker jeg en 5-6 år gammel HÅPE laptop. Denne fungerer helt fint til web browsing og FLstudio. Vel å merke har jeg ikke installert 1000 toolbars og masse HP bloatware.
Sist endret av F1sh; 8. juni 2012 kl. 08:17.
demonter slik at du kommer til viften, blås med trykkluft,ta på ny kjølepasta og så skal den bli mye kaldere. lenovo thinkpaden min gikk drastisk ned etter at vifta ble blåst! mangler kun kjølepasta nå.

(wee! skal softe hele driten på mandag og få den tilbake til fabrikk instillinger, da slipper jeg HFK oppsettet )
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du har trolig ødelagt vifta.
HP varenummer på vifte til 6735b er 486288-001.
Fant den på AVshop til 339kr:
http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:3334683
Sist endret av datagutten; 8. juni 2012 kl. 12:10.
Lasted Ned HWmonitor Som Langbein sa/Chillzone viften min kjører lite. har ikke støvsugd eller no fungerer helt fint men har blitt ganske varm i det siste. her er resultatet men den ligger på max hele tida? Jeg får det ikke helt til og rime.

Help anyone?

http://i50.tinypic.com/29atc42.png
Gjør som jeg sa tidligere i tråden, rens viften. Ikke bruk støvsuger.