Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1313
Jeg går på høgskole nå, å ser at et nettbrett hadde gjort hverdagen enklere. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å vente på Ipad 5, mest på grunn av portabiliteten, tilgang på apper (er i tillegg et par som er optimalisert for yrket mitt, kun tilgjengelig på ipad), og en fantastisk skjerm. Ulempen er pris og ventetiden. Vi har fått et tilbud på surface rt med tastaturcover for 2999, gjennom skolen. Jeg har ikke noe peiling på brett, så hvordan vil disse være mot hverandre? Fordelen med rt er pris, Word og at jeg kan ha det i hånda om en halvtime.

Om noen tabletguruer kunne gi sine 5 øre, hadde jeg satt pris på det :-)
Windows RT er en arm-versjon av Windows, med meget begrensede muligheter for hva du kan installere på den. Du kan glemme en annen nettleser, Spotify og mye annet snacks. Mengden apps er også ganske begrenset siden det er et ganske lite marked. Jeg har brukt en og det er det verste mølet jeg har brukt, at Word er tilgjengelig var langt ifra nok i mine øyne.

Jeg er ikke Apple-fan, men i dette tilfellet føler jeg meg trygg på at Apple er et mye bedre valg
Sitat av Ueland Vis innlegg
Windows RT er en arm-versjon av Windows, med meget begrensede muligheter for hva du kan installere på den. Du kan glemme en annen nettleser, Spotify og mye annet snacks. Mengden apps er også ganske begrenset siden det er et ganske lite marked. Jeg har brukt en og det er det verste mølet jeg har brukt, at Word er tilgjengelig var langt ifra nok i mine øyne.

Jeg er ikke Apple-fan, men i dette tilfellet føler jeg meg trygg på at Apple er et mye bedre valg
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden er det sånn? Da står jeg nok over. Har du andre alternativer til gode nettbrett? Har sett på Tablet Z, men igjen, utvalget av apper er begrenset, spesielt de som er optimalisert for brett.
Sitat av Atheos Vis innlegg
Hvorfor i all verden er det sånn? Da står jeg nok over. Har du andre alternativer til gode nettbrett? Har sett på Tablet Z, men igjen, utvalget av apper er begrenset, spesielt de som er optimalisert for brett.
Vis hele sitatet...
Samsung-brettene er svært fine og gode i bruk. Android har jo en haug av apper tilgjengelige.

http://www.prisguide.no/produkt/sams...b-wi-fi-156310

Selv venter jeg på Google Nexus 10' til neste år, for å få installert Ubuntu mobile.
Er nok desverre ingen tavler som kommer seg nær ipad. Samsung har vel den eneste varianten som man kan sjekke ut, resten har fremdeles en vei å gå før det blir attraktivt.

Hvis det er et absolutt must med tablet i dag så kan du gå for en ipad 4. Jeg den selv, og har ingenting å utsette. Hvis du kombinerer ipad med dette tastaturet, så har du en ulv i fåreklær når det kommer til svare raskt på mails / surfe nett / skrive notater og div.

Jeg kan ikke tenke meg en ipad, og heller ikke en tavle generelt, uten et fysisk tastatur. Call me old fashioned.
Som andre har nevnt er ikke Windows RT det beste alternativet. Jeg ser for meg at mange ser "Windows" uten å tenke over hva RT er.
iOS har jo Pages, Keyonote og Numbers som ett alternativ til Office pakken. Pages kan eksportere til .doc filer i tilfelle du må sende inn filer i det formatet.

Jeg lurer om det kostet rundt 50kr pr app. Det er verdt å merke seg at Apple sa at alle nye iOS enheter vil få muligheten til å laste ned disse appene gratis. Jeg er usikker om dette gjelder enheter som allerede er på markedet, eller om de kun gjelder nye kommende enheter.
Om du venter til iPad 5 så vil du få ett Word alternativ gratis. Ikke bare det, men du har tilgang til alle de andre appene som finnes i iOS miljøet.

Jeg er også enig i Patrick om at du burde skaffe deg ett tastatur om du skal skrive mer enn ett par linjer. Skjermtastaturet er greit nok for e-post, FB og Freak bruk, men ikke noe en gidder å skrive en rapport med.
Sist endret av møkk; 19. september 2013 kl. 13:55.
Jeg ser det er mange som sammenligner WinRT med desktop-Windows og omtaler den som "begrenset". Hvis du derimot sammenligner mot et hvilket som helst annet brett-OS som iOS eller Android er det MYE du kan gjøre med Windows RT. Det stemmer at du ikke kan kjøre "gammeldagse" x86-applikasjoner på Windows RT, men det kan du ikke med iOS eller Android heller. Windows RT leveres dessuten med komplett Office-pakke og støtter bruk av mus eller pekeflate (det gjør også Android, men ikke iOS) og mange andre usb-enheter rett ut av boksen.

I tillegg finnes det også en "hack" som lar deg installere egne programmer på skrivebordet, selv om dette egentlig er "lov" i RT. Du kan kompilere dine egne programmer til ARM og programmer som er skrevet i "pure" .NET kan installeres uten at man behøver å gjøre noe modifikasjon. I tillegg begynner utvalget av apper i Windows Store å bli helt OK og appene er jevnt over av grei kvalitet.

Windows RT er på ingen måte perfekt og Microsoft har nok gjort en del strategiske feil i forbindelse med lansering og markedsføring av produktet, men produktet i seg selv holder etter min mening høy kvalitet og har fått ufortjent mye tyn spør du meg. Absolutt et alternativ verdt å vurdere og det finnes en god del 1.gen-produkter som kan plukkes opp til en helt grei pris.
Hold deg langt unna Android. Jeg ville kjøpt iPad eller ventet på Surface 2. Jeg har Surface selv og er fornøyd, men app utvalget er ikke det beste, men det kommer seg.

Grunnen til at du skal holde deg unna Android: Det blir tregt etterhvert (selv etter tilbakestilling), russisk rulett om du får oppdateringer, dårlig optimalisert av produsentene og generelt tungvindt å bruke. Jeg har hatt Android enheter siden HTC Hero kom ut, og nå skal jeg aldri ha Android igjen. Jeg har gått over til Microsoft og Nokia produkter, og jeg angrer ikke. Apple leverer gode produkter som har topp ytelse og funksjonene som er inkludert fungerer utmerket, i motsetning til Android der alt føles halvferdig. Samsung er dyr plastikk, jeg ville holdt meg langt unna Samsung. Merket får utrolig mye skryt, men er i mine øyne veldig dyr plastikk med gimmick funksjoner.

Microsoft og Apple sine økosystem er veldig bra, og det er ikke dumt å låse seg til et system etter min mening. Med Microsoft så får du Windows 8, Xbox og Windows Phone sammen, mens med Apple så får du iPad, iPhone, Mac og Apple TV sammen. Alle er bra produkter som er verdt å bruke. Det samme kan jeg ikke si om Android. Android blir tregt etter et års bruk, og da må du bytte ut produktet.
Sikkerhetsklarert
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Alle er bra produkter som er verdt å bruke. Det samme kan jeg ikke si om Android. Android blir tregt etter et års bruk, og da må du bytte ut produktet.
Vis hele sitatet...
En skrivefeil der. Du mener enheter som kjører Microsoft produkter blir trege etter et års tid og må byttes.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
En skrivefeil der. Du mener enheter som kjører Microsoft produkter blir trege etter et års tid og må byttes.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det nok ikke. Windows Phone blir ikke tregere med tiden, Windows blir ikke tregere med tiden hvis du har litt vett når du bruker produktene, Xbox blir ikke tregere med tiden og heller ikke Windows RT blir tregere med tiden

Alle mine Android produkter og andres Android produkter har blitt ekstremt trege og ubrukelige etter et år. Tilfeldig? Neppe. Når hverken full reset av hele telefonen eller ny Custom ROM ikke hjelper, da er det virkelig noe galt med OS'et.
Sist endret av SemiColon; 19. september 2013 kl. 21:12.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nei, det er det nok ikke. Windows Phone blir ikke tregere med tiden, Windows blir ikke tregere med tiden hvis du har litt vett når du bruker produktene, Xbox blir ikke tregere med tiden og heller ikke Windows RT blir tregere med tiden

Alle mine Android produkter og andres Android produkter har blitt ekstremt trege og ubrukelige etter et år. Tilfeldig? Neppe. Når hverken full reset av hele telefonen eller ny Custom ROM ikke hjelper, da er det virkelig noe galt med OS'et.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hatt det problemet med noen av mine Android-produkter. Hverken med HTC Dream (Første Android-mobilen) eller andre produkter. Min far har heller ikke hatt det problemet.
Sitter litt med samme følelsen når det gjelder Android. Android har definitivt sine styrker, men ytelse og responsivitet er ikke av de, og som SemiColon sier er også min erfaring at det blir verre over tid. Har vært gjennom to Android telefoner og to nettbrett fra Android 2.1 til 4.2 og tendensen er der på alle sammen. Android-enheter er som regel uslåelige på hardware og motorkraft, men hva hjelper det når OSet er så tungt at det blir som trekke en ekstra tilhenger på 2 tonn...