Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1482
Hei. Idag kjøpte jeg et nytt kabinett som hadde en strømforsyning på 550 watt mot mitt gamle som hadde 300. Tok alle delene over i det nye kabinettet og alt funket. Så fikk jeg et brukt skjermkort som jeg ville teste. Koblet det i og bak på kortet er det 6 pin + 6pin tilkoblinger. I kabinettet hadde jeg kun en 6 pin kabel og koblet den til. Når jeg da starter hyler maskinen. Etter litt googling kan problemet være at skjermkortet ikke fikk nok strøm, men jeg hadde ikke 2 stk slike kabler, hadde en med samme fargekombinasjonene på gul og sort som jeg tsatte i, men den var kun 4 pin, og passet ikke helt i....

Så skulle jeg "bare" teste, da startet maskinen, og det sa 2 sec før den slo seg av igjen. Nå får jeg ikke start selv om jeg tar ut skjermkortet.... Har et grønt lys på hovedkortet, men er det strømforsyningen jeg kortsluttet tror dere?



hva bør jeg gjøre???
Prøv med den gamle PSUen, om det ikke virker er hovedkortet mest sannsynlig dødt.
Og om det er en 6-pin kontakt skal du for guds skyld ikke stappe en 4-pin ledning inn.
Sist endret av F1sh; 3. oktober 2012 kl. 18:23.
Trådstarter
Må jeg ta ut alt å koble i den gamle pc-en? (begge kabinetter med fastmontert strømforsyning som fulgte med kabinettet).

Det finnes ikke noe automatsikring på strømforsyningene som aktiveres når jeg gjorde som jeg gjorde?
Sitat av Susie Vis innlegg
Hei. Idag kjøpte jeg et nytt kabinett som hadde en strømforsyning på 550 watt mot mitt gamle som hadde 300. Tok alle delene over i det nye kabinettet og alt funket. Så fikk jeg et brukt skjermkort som jeg ville teste. Koblet det i og bak på kortet er det 6 pin + 6pin tilkoblinger. I kabinettet hadde jeg kun en 6 pin kabel og koblet den til. Når jeg da starter hyler maskinen. Etter litt googling kan problemet være at skjermkortet ikke fikk nok strøm, men jeg hadde ikke 2 stk slike kabler, hadde en med samme fargekombinasjonene på gul og sort som jeg tsatte i, men den var kun 4 pin, og passet ikke helt i....

Så skulle jeg "bare" teste, da startet maskinen, og det sa 2 sec før den slo seg av igjen. Nå får jeg ikke start selv om jeg tar ut skjermkortet.... Har et grønt lys på hovedkortet, men er det strømforsyningen jeg kortsluttet tror dere?



hva bør jeg gjøre???
Vis hele sitatet...
Vil tro du har fucket opp HK.
Trådstarter
Jeg tok ut hovedkortet og alle delene på det. Kun prossesoren som står på. Så koblet jeg til power kabelen fra strømforsyningen i hovedkortet, og power led 2 pin kontakt, slik jeg kan starte ved å trykke på "slå på knappen" fremme på pc-en. Ingenting skjedde kun grønt lys.

Så prøvde jeg samme med gammel strømforsyning, akkurat samme resultat... det betyr vell at hovedkortet tok kvelden? Er det stor fare for resten av pc-en er ødelagt da? Altså komponenter etc?
Sitat av Susie Vis innlegg
Jeg tok ut hovedkortet og alle delene på det. Kun prossesoren som står på. Så koblet jeg til power kabelen fra strømforsyningen i hovedkortet, og power led 2 pin kontakt, slik jeg kan starte ved å trykke på "slå på knappen" fremme på pc-en. Ingenting skjedde kun grønt lys.

Så prøvde jeg samme med gammel strømforsyning, akkurat samme resultat... det betyr vell at hovedkortet tok kvelden? Er det stor fare for resten av pc-en er ødelagt da? Altså komponenter etc?
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Kjøp et nytt HK, koble i komponentene og se.
Lån ett hovedkort av en kompis, test om det fungerer da
Går viften(e) på CPU kjøler rundt? Du må også ha RAM i maskinen. Regner med at hovedkortet trenger en 24-Pin og en 8-pin.
Sjekk om capsene er ødelagdt:
http://gallery.techarena.in/data/519/bad_cap.jpg
Trådstarter
Takk for input folkens

Jeg tror det blir vanskelig å få lånt et hovedkort, må lever inn på reperasjon, koster 600 kr å få feiltestet.

Fant ikke noe feil med capsene, alt funket helt til jeg koblet i skjermkortet en kabel som ikke skulle der...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hva med å jumpstarte PSU?
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hva med å jumpstarte PSU?
Vis hele sitatet...
Vil det hjelpe om strømforsyningen kortsluttet hovedkortet? Hvordan jumpstarter jeg CPU, aldri gjort
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det vil ikke hjelpe, men da kan du eliminere om det er PSU eller hovedkortet som har tatt kvelden.

http://freak.no/forum/showpost.php?p...89&postcount=4
Trådstarter
Oi! Kan jeg ikke riskere å ødelegge strømforsyningen om den funker da? Jeg er temmelig sikker på at det ikke er strømforsyningen, da jeg har testet på 2 forskjellige med samme resultat. Eneste jeg ikke vet er om ram, prosessor også er ødelagt eller kun hovedkortet

har kjøpt nytt hovedkort nu. Men et spm, vil det være risikabelt av meg å teste skjermkortet i en ny pc? kan ikke risikere at hele pc-en blir ødelagt? For det er kanskje eneste måten å finne ut om sjermkortet også ble ødelagt? Er det stor sjangse for rammen også når man kortslutter hovedkortet?
Tror ikke du ødelegger strømforsyningen ved å gjøre det. Er du sikker på det kun er hovedkortet?
Trådstarter
Jeg kjøpte meg et nytt hovedkort jeg koblet til, og ikke nå heller startet pc-en. Jeg regner med at jeg har ødelagt både Prosessoren, skjermkort, strømforsyningen og rammen. Har lyst å gråte! Maskinen funket, helt til jeg koblet i skjermkortet og koblet i en kabel som ikke skulle være der og slo på pc-en....
Starter PSUen om du jumpstarter den?