Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1766
Jeg fikk overta en noe eldre HP maskin her om dagen som fungerte helt fint. Jeg bestemte meg for å reinstallere den, og brukte en "Windows xp professional sp2 x86" cd. En hp oem disc.

Etter å ha fullført den gikk den på og alt var fryd og gammen, men nå når jeg prøver å koble til internett og alt er det problemer.

Det er er bare tomt på de ulike kontroll panel alternativene, som feks "network connections". Og når jeg prøver å bruke "Network setup wizard" så står det at den ikke kan finne "network hardware"..

Det er heller ingen respons når jeg trykker på de wireless knappen på laptopen. Heller ikke lydknappene gir respons, men de husker jeg ikke om de fungerte før reinstallasjonen.

Lyset som skal indikere at den lader fungerer heller ikke ser det ut som..

Jeg håper noen kan hjelpe! )
Gå på start-knappen nede til venstre. Høyreklikk på min datamaskin og velg behandle.
Etter et øyeblikk, skal du få opp en rute midt på skjermen. Her velger du enhetbehandling i listen til venstre.
Nå kan du se hvor mange komponenter du mangler drivere til. De er merket med et gult spørsmålstegn, eller et annet gult tegn, hvis maskinen har prøvd å installere en driver, men driveren kanskje ikke passet.
Hvis det ikke mangler noen drivere, må man feilsøke på en annen måte.
Prøv å koble deg på nett med en nettverkskabel i ruteren din. Så går du inn i enhetsbehandling, sjekker hva slags nettverkskort du har, og finner driveren på nettet


Edit: thebbear ninja
Sist endret av Tr4p; 7. juni 2012 kl. 10:24.
Trådstarter
28 1
Det er gult spørsmål på følgende punkter: Other Devices.
Resten av listen som går under det punktet følger;

Ethernet Controller, Mass Storage Controller, Multimedia Audio Controller, Network Controller, PCI Modem, PCI Simple Communications Controller, Unknown device, Video Controller, Video Controller (VGA Compatible)

Så jeg ser jo at det kan være problemer her ja.. Hva kan jeg gjøre med det? Kan jeg eventuelt prøve en XP sp3 disc, og reinstallere på nytt. Er det mulig at det fikser seg da?


Edit: Jeg har prøvd med kabel også, men det var ganske enkelt ingen respons..
Sist endret av Sindrato; 7. juni 2012 kl. 10:28.
Ser ut som om du mangler Wireless driveren, den kan du laste ned her.
Ville uansett installert win7 på den maskinen.
Høres ut som at du trenger å laste ned en del drivere. Enten finn en maskin med nett som du kan laste ned drivere på, hiv de på en minnepenn og installer på maskinen. Anbefaler også som fredeve sier å installere Win7, for da installeres alle driverne seg automagisk, uten at du trenger å gjøre noe som helst.

fredeve: hvordan vet du at maskinen er en 6735b?
Sitat av thebbear Vis innlegg
Høres ut som at du trenger å laste ned en del drivere. Enten finn en maskin med nett som du kan laste ned drivere på, hiv de på en minnepenn og installer på maskinen. Anbefaler også som fredeve sier å installere Win7, for da installeres alle driverne seg automagisk, uten at du trenger å gjøre noe som helst.

fredeve: hvordan vet du at maskinen er en 6735b?
Vis hele sitatet...
Oi, gikk kansje litt fort der. Mente jeg leste det i førsteposten. Kansje det var en annen post? haha

Edit: haha, det var ditt inlegg fra en annen tråd. OMG

Bare overse den driveren jeg linket til, hvilke modell har du?

Ser i hvertfall ut som om du mangler wireless driveren og HP quick launch buttons.
Sist endret av F1sh; 7. juni 2012 kl. 10:38.
Trådstarter
28 1
Det er en HP Compaq nc6220. Så jeg har ikke veldig troen på at win7 passer så godt til gammel pc. Men det kan vel dere fortelle meg, som er mye mer datakyndige

Hvis ikke det går, så får jeg laste ned drivere. Det eneste problemet er vel at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre det, ettersom jeg ikke har gjort det før.. Hehe.
Ser på HP sine hjemmesider at Vista er støttet for den maskinen, og funker vista, så funker i alle fall win7

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...&swEnvOID=1093

Der har du linken til nedlasting av drivere til din pc.

Ser at det ligger både drivere til Intel Wireless og Broadcom Wireless der...
vanskelig å vite hvilket trådløskort som står i akkurat din maskin...

Ellers trenger du jo drivere til Ethernet-kortet (nettverk med kabel), Lyd, Grafikkkort, Minnekortleser osv.
Trådstarter
28 1
Kan jeg finne ut hvilket trådløskort som står i maskinen min?

Hva er din anbefaling? Bør jeg prøve meg på win7, siden det tydeligvis går? Eller tror du det kan fungere om jeg prøver en sp3 disc, i stedet for sp2 discen (oem) jeg brukte?

Tusen takk for god hjelp!
Ja, du kan klare å finne ut det, men det krever en del trykking fram og tilbake for å finne det ut.

Jeg har en gammel HP nx6325 som jeg antar at er ganske lik den du har, og den har jeg installert win7 på, og den fungerer like godt med det som med XP. Har oppgradert den med en del RAM, så det kan jo ha litt å si.
Blir nok ingen forbedring av å installere SP3. Win XP finner ikke HP drivere automatisk uansett.
Sist endret av thebbear; 7. juni 2012 kl. 11:11.
Trådstarter
28 1
Greit, jeg forstår. Jeg kan sikkert finne ut av det ved å google det, selv om jeg ikke er verdens mest datakyndige Er vel mer på et hobbynivå, hehe!

Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg om jeg skal ta bryet med å laste ned alle nødvendige drivere, eller om jeg skal gå for win7. Jeg ser for meg at oppgradering av RAM kan ha en del å si ja.. Jeg planlegger ikke å være så dedikert til denne maskinen, ettersom den bare skal lånes bort til en som har veldig behov for en pc
kan prøve å beskrive det for deg. du må inn på enhetsbehandling som du nå kanskje vet hvor er (høyreklikke på min datamaskin og velg behandle)
Her finner du fram til Network controller og høyreklikker på den. Velg egenskaper.
Da får du opp en rute med litt info. Her velger du fanen med navn detaljer.
i den rullegardinen der, velg Maskinvare ID eller det som det heter på engelsk, hvis det står på engelsk.
Der skal du få opp noe tekst som inneholder ordene VEN og DEV.
Jeg er ute etter den teksten. Da kan jeg klare å finne ut hvem som har produsert nettverkskortet ditt.
Her finner du absolutt alle XP-drivere til din maskin.

Om det er flere drivere og du er usikker på hvilken du skal laste ned, bruk f.eks Speccy til å se hva komponenten heter og last deretter ned riktig driver fra HP sine sider.
Trådstarter
28 1
Det står; PCI\VEN_8086&DEV_4220&SUBSYS_12F6103C&REV_05\4&AD1B67F&0&20F 0
Da fikk jeg opp rett info

Intel 54 MBit/s Notebook WLAN Card

Det betyr at du skal laste ned og installere Intel Wireless PRO driveren på HP siden jeg linket til, hvis du vil at det trådløse nettverkskortet skal funke på XP. Husk Quick Lauch buttons driveren, hvis du vil at touch panelet/knappene ovenfor tastaturet skal fungere
Trådstarter
28 1
Greit, jeg laster ned på denne pc'en og hiver de inn på en minnepenn, og installerer de på hp'en. Men det var en ganske lang liste over "other devices" som hadde gult spørsmålstegn. Ethernet driveren, men det ser ut som det bare er et alternativ for den. Men for Graphics er det to alternativer, usikker på om jeg skal ha en av de, og hvilken.

Edit: Og kanskje jeg trenger Storage driver, siden "Mass storage controller" også har kult spmtegn? Men der er det også noen alternativer
Sist endret av Sindrato; 7. juni 2012 kl. 11:56.
Post Maskinvare IDene til de enhetene som har et gult ikon her, så kan vi finne ut hvilke drivere du trenger.
Trådstarter
28 1
Ethernet Controller: PCI\VEN_14E4&DEV_167D&SUBSYS_0944103C&REV_11\4&111A1FD8&0&00 E0

Mass Storage Controller: PCI\VEN_104C&DEV_8033&SUBSYS_0944103C&REV_00\4&AD1B67F&0&33F 0

Multimedia Audio Controller:
PCI\VEN_8086&DEV_266E&SUBSYS_0944103C&REV_03\3&B1BFB68&0&F2

Network Controller:
PCI\VEN_8086&DEV_4220&SUBSYS_12F6103C&REV_05\4&AD1B67F&0&20F 0 - men denne har vi alt funnet

PCI Modem:
PCI\VEN_8086&DEV_266D&SUBSYS_0944103C&REV_03\3&B1BFB68&0&F3

PCI Simple Communications Controller:
PCI/VEN_104C\DEV_8035&SUBSYS_0944103C&REV_00\4&AD1B67F&0&35F0

Unknown device:
ACPI\HPQ0006\2&DABA3FF&0

Video Controller:
PCI\VEN_8086&DEV_2792&SUBSYS_308A103C&REV_03\3&B1BFB68&0&11

Video Controller (VGA Compatible):
PCI\VEN_8086&DEV_2592&SUBSYS_308A103C&REV_03\3&B1BFB68&0&10

Det er hele listen
Sist endret av Sindrato; 7. juni 2012 kl. 13:10.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
massstorage er nok minnekortleser.
Trådstarter
28 1
Tusen hjertlig takk for hjelpen, begge to ) + noen til.

Nå er den oppe og går, akkurat som ny. Bortsett fra at den er gammel, hehe.

Kan jeg bare spørre hvordan du fant ut hvilke drivere jeg skulle ha, ved hjelp av Maskinvare ID'ene? Så vet jeg det til en annen gang
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Sindrato Vis innlegg
Tusen hjertlig takk for hjelpen, begge to ) + noen til.

Nå er den oppe og går, akkurat som ny. Bortsett fra at den er gammel, hehe.

Kan jeg bare spørre hvordan du fant ut hvilke drivere jeg skulle ha, ved hjelp av Maskinvare ID'ene? Så vet jeg det til en annen gang
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=105642

Bildene er døde for lenge siden, men teksten sier det meste.