Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 8487
Jeg sto å tok oppvasken med radioen i bakgrunnen, da hørte jeg noe som jeg bet meg merke i.

Helseminister Anne-Grethe Strøm Erichsen sa til avisen Aftenposten i et intervju at de nå vurderer et lovforslag fra Verdens helseorganisasjon WHO om et mulig forbud for tobakksrøyking i private hjem.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7284860

Så da stiller jeg spørsmålet, hva synes mine med-freaks om dette?

Personlig synes jeg at en statsråd i et "velfungerende" demokrati i det hele tatt kan gå ut å innrømme at dette vurderes er helt forkastelig!
Det virker som at staten opererer som en ekkel materie som nå for alvor materialiserer seg som en besservisser uten respekt for individets egne valg!

For litt siden kunne vi lese om at de nå skal tilføre Salvia Divinorum på narkotikalisten, og nå vurderer de faktisk dette tobakksforbudet! Det virker som de prøver å kamuflere dette forslaget med det faktum at det er en god del barn som utsettes for passiv røyking.
Misforstå meg rett, jeg har ikke barn selv og jeg røyker, men jeg er opptatt av at de som ikke røyker ikke skal lide av passiv røyk fra meg.
For vern av barna har vi da barnevernet?

Hva kaller man styresett der regjering bestemmer hva folk skal velge? I allefall ikke demokrati!! Faen ta denne regjeringa, power to the people!

Så kjære frikere, la oss høre deres meninger!
Det kommer aldri til å skje.

Skjer det, så flytter jeg fra Norge.
Absurd. Hva skjer med fri vilje?
Jeg røyker aldri inne og er fullstendig enig i at det er fælt å utsette barn for passivrøyking på den måten - men noen prinsipper kan man ikke kødde for mye med. Forby minst mulig, dette er kvalmende.
Røyker ikke selv, men dette er noe av det dummeste jeg har hørt. I sitt eget hjem burde man få gjøre hva man vil så lenge det ikke er til skade for noen andre - har man barn, eller bor med andre som ikke vil at det skal røykes inne respekterer jo folk det..
Hvordan skal de håndheve det forbudet?
At hu der får lov å være helse og omsorgsminister er faen meg et mirakel. Vil spytte på sånne folk.. Jæv** gamle drittkjerring....... ARRRRRG.
Noen ganger lurer jeg på om politikere tenker på hvordan uttalelser og meninger de skvatrer av seg kommer til å se ut på trykk. Latterlig forslag, det ser vel til og med den mest innbarka kommunist. Men for all del, la oss nok en gang legge et usaklig og ugjennomførbart forbud på hele folket fordi et fåtall ikke er skikket til å ta vare på seg sjøl og verne om ungene sine. Nå er det natt for meg, noe det kan virke som det har vært en stund for enkelte politikere...
Sitat av Outier Vis innlegg
At hu der får lov å være helse og omsorgsminister er faen meg et mirakel. Vil spytte på sånne folk.. Jæv** gamle drittkjerring....... ARRRRRG.
Vis hele sitatet...
Siden du tydeligvis har satt deg grundig inn i saken ved å komme med slike kraftsalver kan du kanskje fortelle litt om hva hun faktisk har gjort?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Siden du tydeligvis har satt deg grundig inn i saken ved å komme med slike kraftsalver kan du kanskje fortelle litt om hva hun faktisk har gjort?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke sette seg inn i så mye for å skjønne at det er helt bak mål å bestemme hva folk gjør med sin egen kropp i sitt private hjem. Spesielt når det gjelder en lovlig handelsvare.
Dette kan jo aldri EU godta. Gjør de ikke det, så blir det ikke noe av det i Norge heller.

Det er nok politisk selvmord å innføre noe slikt i norge, og jeg er rimelig sikker på at det ville ført til demonstrasjoner og vold.

Idioter!
Sist endret av caperno; 9. september 2010 kl. 03:52.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Trenger ikke sette seg inn i så mye for å skjønne at det er helt bak mål å bestemme hva folk gjør med sin egen kropp i sitt private hjem. Spesielt når det gjelder en lovlig handelsvare.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at regjeringa ikke har vedtatt eller bestemt noe som helst. De har tydeligvis blitt oppfordret av FN-organet Verdens Helseorganisasjon om å vurdere et lovforbud, og det er akkurat det de er forplikta til å gjøre. Vurdere det. Som en demokratisk valgt regjering i en rettsstat kan de ikke automatisk avfeie slike ting fra WHO. Dvs de kunne ha bedt FN om å ryke og reise uten å engang se på saken, men det er nå engang ikke slik verden fungerer.

Jeg tror forøvrig et slikt lovforslag kommer til å bli vedtatt i alle land, men ikke på noen tiår.
Dette var noe vi hørte om da røykeloven hadde sitt inntog i de offentlige bygningene.
Er fullt enig i at barn bør vernes mot passiv røyking. Da de ikke vet eller forstår skadene. Men har ingen tro på en slik lov forslag. Da det ikke her noen gode juridiske eller praktiske måter å håndheve en slik lov.
Det hele vil brenne ned til asken og står igjen med en holdings kampanje, som de folkevalgte er så glad i.
Så vi kan starte NÅ folkens.

Ikke røyk mens andre ikke-røykende er til stede.
Sørg for god ventilering.
Og husk at du skader deg og dine nærmeste ved røyking.
Latterlig lovforslag. Politiet kan umulig ha ressurser til å håndheve denne loven, om den skulle slå igjennom.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sålenge det bare gjelder tobakk er det helt greit for meg.

(Seriously though, det blir for dumt uansett, hva man gjør selv hjemme er da ens egen sak, sålenge det ikke går utover andre)
Hvor skal man røyke da? På taket?
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Hvor skal man røyke da? På taket?
Vis hele sitatet...
Kanskje uten for ytterdøra?
Åssen skal de få til å dømme noen hvis de bryter den loven?

Skal de ha kamera i hvert eneste hus i hele Norge?

Helt dødfødt.
Jeg ville tro det var mulig at f.eks. barnevernet på sine besøk konstaterer at det røykes og kan anmelde det om foreldrene er vri og vrang.

Du vet; de som kanskje blir innkalt om barnet hoster og harker på skolen og har pusteproblemer/astma/kreft.
Dette forslaget var nesten like dumt som at alle nye boliger skal bygges med handicap-dass...
Norge er blitt et forbanna fengsel -.-
Syns ikke det hørtes så dumt ut. Kanskje ikke en lov mot å røyke inne, men … noe som faktisk beskytter barn litt bedre mot passiv røyking. Tror ikke det er så mange treåringer som sier: «Mor og far, jeg ser helst at dere røyker utendørs.» Noen må si det for dem.

Dessuten er det jævlig å være hus hvor folk røyker konstant inne, så det forundrer meg at ikke alle røyker ute allerede.
Har dere ikke sett KLM sketsjen? Regjeringen kan fint overholde dette forbudet xD
Neida! Dette er ett dødfødt prosjekt.

Her er noe av sketsjen btw:
http://www.youtube.com/watch?v=XsOytIjD1EE
Flytter til sverige! : D
Greit nok for meg, røyker aldri innendørs uansett på grunn av mine barn. Men forslaget er jo helt på trynet uansett, man må da for faen få lov til å gjøre NOE i sitt eget hjem. Hvordan har de planer om å håndheve dette? Overvåkning? Snart må man vel betale avgift for å gå utenfor sitt eget hjem også.
Glemmer folk at det er et forslag? Det er ikke fra vår regjering forslaget kommer, men fra WHO. Det vurderes av den grunn at det har mange sterke argumenter, både for og imot. Folk må slutte å slenge dritt og faktisk sette seg inn i dette..

Sitat av randomfish Vis innlegg
Norge er blitt et forbanna fengsel -.-
Vis hele sitatet...
Det at WHO vil at du skal røyke utenfor slik at du ikke ødelegger framtiden for barna dine er definisjonen av fengsel?
Politistat, sakte mens sikkert.
Uansett er det uakseptabelt at selv et lite antall barn eksponeres for tobakksrøyk, skriver WHO.
Vis hele sitatet...
Å gud så fælt, de burde slå hardere ned på det hvis det er så forferdelig uakseptabelt. Ikke bare slenge ut hovne kommentarer.

Det kan umulig bli et slikt forbud, da det foreløpig strider mot loven å forby en lovlig substans i eget hjem.
Totskalle: hvilken lov er dette igjen? den om lovlige substanser i eget hjem? Aldri hørt om den jeg, blir gøy å lese! håper du finner en lenke eller noe..

på forhånd takk!
Politistat? Fengsel? Flytte til Sverige? Er det ingen som postar i den tråden her som las det DonTomaso skreiv i sin tidligare post?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Poenget mitt var at regjeringa ikke har vedtatt eller bestemt noe som helst. De har tydeligvis blitt oppfordret av FN-organet Verdens Helseorganisasjon om å vurdere et lovforbud, og det er akkurat det de er forplikta til å gjøre. Vurdere det. Som en demokratisk valgt regjering i en rettsstat kan de ikke automatisk avfeie slike ting fra WHO. Dvs de kunne ha bedt FN om å ryke og reise uten å engang se på saken, men det er nå engang ikke slik verden fungerer.

Jeg tror forøvrig et slikt lovforslag kommer til å bli vedtatt i alle land, men ikke på noen tiår.
Vis hele sitatet...
Sitat av fredeve Vis innlegg
Dette forslaget var nesten like dumt som at alle nye boliger skal bygges med handicap-dass...
Vis hele sitatet...
Det er veldig ikke riktig, men det skal vel være nok plass til å snu en rullestol inne på badet; 1,5m i diameter med fritt rom. Rett skal være rett (og rett meg hvis jeg roter nå).

Joa, det er offtopic.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Totskalle: hvilken lov er dette igjen? den om lovlige substanser i eget hjem? Aldri hørt om den jeg, blir gøy å lese! håper du finner en lenke eller noe..

på forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Det er ikke en konkret lov da selvfølgelelig. Men det er lov å nyte legale rusmidler i eget hjem. Alkohol for eksempel, men man kan ikke nyte det offentlig ute. Om de skal forby å røyke tobakk i eget hjem må de endre på mange av lovene, noe jeg neppe tror de gidder. Blandt annet lover der det sies at man har rådighet over eget hjem, enkelte andre frihetsregler osv.
Totskalle, men det tråden handler om er jo at sigaretter i hjemmet skader helsen til barn, ektefeller og andre som bor der.

Om du drakk såpass mye alkohol hjemme at du glemte å gi barna mat, barna fikk psykiske problemer pga å se far full hver dag osv. Så vil jo også dette bli rapportert til barneværnet? evt fengsel pga forsømmelse av barn osv.

Det er jo altså ikke lov å nyte hverken alkohol(lovlig) eller heroin(ulovlig) i hjemmet om det går ut over helsen til andre personer i boligen psyksik eller fysisk.

Så at det er en lovlig substans er i alle fall bare tull å argumentere med. Men at det er ett drøyt forslag er jeg enig i
Sitat av seven_820292up Vis innlegg
Totskalle, men det tråden handler om er jo at sigaretter i hjemmet skader helsen til barn, ektefeller og andre som bor der.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er ikke et faktum at loven blir endret. "Hva tror med-freaks om dette"(?), jeg tror at en slik ordning ikke blir noe av. Så det du mener er at kun huseier kan røyke, men ikke ektefellen eller andre eldre personer som bor der? Sikkert ikke, men det høres sånn ut.

Sitat av seven_820292up Vis innlegg
Om du drakk såpass mye alkohol hjemme at du glemte å gi barna mat, barna fikk psykiske problemer pga å se far full hver dag osv. Så vil jo også dette bli rapportert til barneværnet? evt fengsel pga forsømmelse av barn osv.
Vis hele sitatet...
Ovenfor moralpreker du meg for å gå off-topic, så er dette like ille? "Så vil jo også dette bli rapportert til barneværnet", også? Røyking i hjem er vel ingenting å rapportere.

Sitat av seven_820292up Vis innlegg
Det er jo altså ikke lov å nyte hverken alkohol(lovlig) eller heroin(ulovlig) i hjemmet om det går ut over helsen til andre personer i boligen psyksik eller fysisk.
Vis hele sitatet...
Heroin er det ikke lov å nyte uansett hvem det går/ikke går utover. Og om det faktisk blir så mye alkohol at det går utover si barna, så kalles det ikke lenger å nyte men å misbruke. Og det er ulovlig ja.
Sist endret av Totskalle; 9. september 2010 kl. 14:15.
Sitat av flue Vis innlegg
Absurd. Hva skjer med fri vilje?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Min frie vilje sier at jeg ikke vil konsumere tobakksrøyk, men det er mildt sagt vanskelig med disse rusmisbrukerne som står utenfor sykehus, kjøpesentre, bussholdeplasser, private hjem og det som er. Siden jeg ble født har jeg blitt nødt til å akseptere at andres misbruk av nikotin må ødelegge for meg.
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Det at WHO vil at du skal røyke utenfor slik at du ikke ødelegger framtiden for barna dine er definisjonen av fengsel?
Vis hele sitatet...
JA, så absolutt! Og nei, jeg er ikke ironisk. WHO bestemmer ikke hvordan vi skal oppdra barna våre. det er det VI som gjør.
Man skal ha lov til å gjøre hva man vil hjemme hos seg selv så lenge man ikke skader andre. Snart er det vel ikke lov til å dra laksen siden folk kan se på det som pedofili selv om du er hjemme hos deg selv.

Snart blir det vel forbud mot å spise fetende mat hjemmet og, eller tisse i samme rom som tannbørsten står. Og om ikke det skjer så kommer vel snart masse snekre hjem til deg å sliper vekk alle skarpe kanter.
Sitat av lambador Vis innlegg
Jeg vet ikke. Min frie vilje sier at jeg ikke vil konsumere tobakksrøyk, men det er mildt sagt vanskelig med disse rusmisbrukerne som står utenfor sykehus, kjøpesentre, bussholdeplasser, private hjem og det som er. Siden jeg ble født har jeg blitt nødt til å akseptere at andres misbruk av nikotin må ødelegge for meg.
Vis hele sitatet...
Siden jeg ble født har jeg blitt nødt til å akseptere klaging fra sånne som deg. Saken er at det som skjer i andre sine private hjem har ikke du noe med å gjøre.
Du må nok bare fortsette å akseptere at folk kommer til å røyke ute, men at du er i mot at folk røyker i sine egene hjem er helt latterlig.
Og værså snill, slutt med å skriv rusmisbrukere og røykere i samme settning, fordi det er totalt urelevant hvem som røyker.

Såklart foreldre ikke burde røyke med små barn i huset, men det burde de forstå selv, det hjelper lite å gjøre alt ulovlig. Hvis de skal gå så langt med å gjøre røyking forbudt alle steder hvor det er tak over hodet så kan de liksågodt forby røyk totalt, fordi det er veldig vanskelig å nyte en røyk på -20 grader helt ærlig.

Nå som det er sagt tror jeg ikke denne regelen kommer gjennom i norge fordi den er helt latterlig og er i strid med friheten til folk. "Hva men friheten min til å puste frisk luft da?" - hold pusten din når du går forbi ingangen til kjøpesenteret, stå lenger unna røykerne ved bussholdeplassen og lykketil vidre.
Sitat av erlnd2210 Vis innlegg
Man skal ha lov til å gjøre hva man vil hjemme hos seg selv så lenge man ikke skader andre.
Vis hele sitatet...
Okei, det er med andre ord lov å dyrke cannabis hjemme? Eller hva med å syntetisere MDMA? Eller å oppbevare rusmidler? Eller voldta de som kommer på besøk hos deg? Hva med å drepe mammaen din dersom du ikke får viljen din?

Hvilket Norge bor du egentlig i?
Se hva han skriver da.
Man skal ha lov til å gjøre hva man vil hjemme hos seg selv så lenge man ikke skader andre.
Vis hele sitatet...
Jeg gir faen hvis noen dyrker cannabis. Det skader vel ingen?
Sist endret av onClipEvent; 9. september 2010 kl. 14:53.
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Siden jeg ble født har jeg blitt nødt til å akseptere klaging fra sånne som deg. Saken er at det som skjer i andre sine private hjem har ikke du noe med å gjøre.
Du må nok bare fortsette å akseptere at folk kommer til å røyke ute, men at du er i mot at folk røyker i sine egene hjem er helt latterlig.
Og værså snill, slutt med å skriv rusmisbrukere og røykere i samme settning, fordi det er totalt urelevant hvem som røyker.
Vis hele sitatet...
Men kjære deg, klaging? Har du ikke ryggmarg? Sutring er noe så elementært i menneskets instinktregister, at det er det første nyfødte gjør. Hvis du ikke kan overvære min klaging og misnøye med at min helse forringes direkte på grunn av ditt forbruk, skjønner jeg ikke hvorfor du begynte med tobakk i første omgang.

Hvorfor kan ikke jeg kategorisere røykere som rusmisbrukere? Politikere og til og med fagfolk kategoriserer de som nyter narkotika en ytterst sjelden gang som misbrukere, uten at de kan fengsles for det. Nikotinavhengige er i langt større grad misbrukere, da deres forbruk regelrett ikke kan kontrolleres, mens de aller fleste av de som stemples som narkotikamisbrukere har et såpass ubetydelig forhold til sitt eller sine rusmidler at forbruket blir som bagatell å regne. Du får komme med noen argumenter for at jeg i det heletatt skal vurdere å ikke kalle røykere for nikotinmisbrukere.
totskalle: hehe, jeg tror du missforstod, jeg laget sammenligningen med alkohol pga at du mente det fantes noen "lov" i norge om at lovlige substanser i hjemmet kunne ingen kontrollere/bestemme over. noe som selvsagt er feil! Om dette fører til dårligere helse for andre i husstanden, det har jo selvsagt ikke noe med om det er huseier eller barnet som røyker, les forslaget. Du fattet poenget med heroin ja, det er ulovlig uansett, som alkohol som er lovlig å kjøpe og drikke også er ulovlig om det går ut over barnas helse.

Røyking i hjemmet er jo absolutt ikke noe å rapportere i dine øyne. Men nå lurer WHO på om det skal bli mulig, det er jo det artikkelen handler om?!? det vil jo selvsagt ikke være mulig for politiet å kontrollere alle hjem, på samme måte med hvem som drikker så mye at barn ikke har det bra, evt har det så dårlig hygenisk at barn ikke har det bra, de må jo slå til på tips/bekymringsmeldinger.

Jeg er nok ganske enig med deg i at det får være grenser for hva man skal bestemme osv, de fleste skjønner vel selv at de ikke skal røyke om andre er tilstede i samme rom. Men noen gjør det ikke, derfor trenger vi lover.

Spesiellgniom: Selvsagt bestemmer ikke WHO/norges lover hvordan vi skal oppdra våre barn? det gjør jo vi selv?!? eller har vi lover når det gjelder barn og omsorg? plikt til skole/undervisning i hjemmet osv?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg gir faen hvis noen dyrker cannabis. Det skader vel ingen?
Vis hele sitatet...
Du gir kanskje faen, men du er klar over at vi har myndigheter som bestemmer her til lands. At du ikke bryr deg om det er totalt irrelevant.
Myndighetene har mange andre lover (som er ganske dumme) som mange bryter.

HintHint: Piratnedlastning.

Men, la oss komme on-Topic.
Sist endret av onClipEvent; 9. september 2010 kl. 14:58.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
(som er ganske dumme)
Vis hele sitatet...

Lovene skal være et tverrsnitt av det rasjonelle. Ditt syn er med andre ord irrelevant.
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Siden jeg ble født har jeg blitt nødt til å akseptere klaging fra sånne som deg. Saken er at det som skjer i andre sine private hjem har ikke du noe med å gjøre.
Du må nok bare fortsette å akseptere at folk kommer til å røyke ute, men at du er i mot at folk røyker i sine egene hjem er helt latterlig.
Og værså snill, slutt med å skriv rusmisbrukere og røykere i samme settning, fordi det er totalt urelevant hvem som røyker.

Såklart foreldre ikke burde røyke med små barn i huset, men det burde de forstå selv, det hjelper lite å gjøre alt ulovlig. Hvis de skal gå så langt med å gjøre røyking forbudt alle steder hvor det er tak over hodet så kan de liksågodt forby røyk totalt, fordi det er veldig vanskelig å nyte en røyk på -20 grader helt ærlig.

Nå som det er sagt tror jeg ikke denne regelen kommer gjennom i norge fordi den er helt latterlig og er i strid med friheten til folk. "Hva men friheten min til å puste frisk luft da?" - hold pusten din når du går forbi ingangen til kjøpesenteret, stå lenger unna røykerne ved bussholdeplassen og lykketil vidre.
Vis hele sitatet...
Så jeg skal altså ikke ha mulighet til å stå under taket på bussholdeplassen fordi det står noen å røyker der? Alle offentlige bygninger og plasser burde ha røykeforbud, plassen skal være for alle, også de som ikke vil røyke, eller bli utsatt for passiv røyking. Om det er vanskelig å nyte en røyk når det er -20 ute så er det like vanskelig og nyte den friske luften inne når en helt uten respekt for ikke røykere absolutt MÅ ha en røyk.

OT: Bare så det er klart, du er på et diskusjonsforum, her finner du ikke annet enn folk som klager og vil høre andres meninger. Men hær har du et valg i om du vil være med eller ikke og høre klagingen, mens vi som ikke røyker har ikke ett valg, skal vi inn en plass står det alltid noen å røyker der
Sitat av lambador Vis innlegg
Okei, det er med andre ord lov å dyrke cannabis hjemme? Eller hva med å syntetisere MDMA? Eller å oppbevare rusmidler? Eller voldta de som kommer på besøk hos deg? Hva med å drepe mammaen din dersom du ikke får viljen din?

Hvilket Norge bor du egentlig i?
Vis hele sitatet...

Som personen under sier, så bryr jeg meg egentlig ikke så mye heller så lenge ingen kommer til skade. Jeg tror kanskje du mistolket spørsmålet mitt(noe som skjer veldig ofte her på Freak.)

Jeg bor i Norge. Her lever vi i fred og harmoni. At noen røyker litt crack er da ikke så farlig(så lenge vi passer på.) Det er sikkert en deilig rus og!
Det er vel ikke vanskelig og ta seg en tur ut for og ta en røyk? Det lukter dritt av det uansett.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Omaha Vis innlegg
Trenger ikke sette seg inn i så mye for å skjønne at det er helt bak mål å bestemme hva folk gjør med sin egen kropp i sitt private hjem. Spesielt når det gjelder en lovlig handelsvare.
Vis hele sitatet...
Når noen ødelegger kroppen sin, uansett hvor det måtte være, er det du og jeg som skal betale for å lappe den sammen igjen. At jeg dermed kan med sikkerhet vite at folk ikke bevisst skader kroppen sin skulle bare mangle. Uhell skjer, røyking derimot er helt bak mål. Dette forbude skjer ikke med det første, men alle disse små tiltakene er nok et tog mot totalt røykeforbud.