Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 610
Har hatt iBooken min drøyt et år nå med samme installasjon av OS X. Vil gjerne slenge inn nyeste ubuntu i tillegg, uten å miste data og måtte installere OS X på nytt.

Finnes det en måte å resize OS X sin partisjon, og legge inn en ekstra partisjon for Ubuntu?
Hmm. Du kan prøve å dele opp disken med Boot Camp. Dette funker bare dersom du kun har en partisjon. Dersom disken allerrede er delt opp, vet jeg ikke om det er mulig. Boot Camp kan også være vanskelig å få tak i. Det var bare beta til Tiger, og nå som Leopard er ute har i alle fall Apple fjernet det fra sine sider.

Edit: Am. Jeg tenkte MacBook. iBook kan vel kanskje bli litt verre.
Sist endret av Slaich; 26. oktober 2007 kl. 00:36.
Prøvde å boote ubuntu i Bootcamp fra en live cd...
Funka ikke...
Jeg gravde litt, og har et par alternativer som muligens kan brukes:

Alternativ 1: Du kan kjøpe iPartition. Sikkert ikke så veldig aktuelt.

Alternativ 2: Dersom du gjør slik som her, er det mulig du er i mål. Det skal sies at jeg aldri har prøvd dette selv.
Sitat av Turbolego
Prøvde å boote ubuntu i Bootcamp fra en live cd...
Funka ikke...
Vis hele sitatet...
Trenger jo ikke bootcamp for at ubuntu skal fungere. Linux har i mange år hatt støtte for PPC og mange andre derivater av prosessorer. Er bare å installere det som en hvilken som helst annen ting. Reboot -> Boot -> Install. Bootcamp er slik jeg har forstått det kun for Windows.