Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 571
Kjørte en liten vifte-test på Antec 900 tidligere idag, der jeg testet ut hvor stor kjøle-effekt viftene egentlig har på CPU.

Nå kjører jeg i7 920, med en liten overklokk. Og stock kjøler.
Og 8800GTS skjermkort.
Alle andre vifter i kabinettet er standard. Samt så er det en vifte i sidedøren (700 RPM)


For å stresse CPU, ble prime95 kjørt, og RealTemp ble brukt til temp-avlesning.

Det jeg kom fram til:

- Når topp-viften og viften bak, ble kjørt på laveste hastighet. De 2 i front skrudd helt av, så lå temp på CPU på 88 på core med høyest temp.
- Når alle viftene ble kjørt på laveste hastighet, steg temperaturen til 90 grader på core.
- Når alle viftene ble kjørt på høyeste hastighet, steg temp til 92 grader på core.

Eneste forbedring iforhold til temp viftene hadde, var at GPU gikk ned 4 grader når alt gikk for fult, iforhold til at bare topp og bak viften gikk på laveste nivå. + viften i sidedøren.


Noen andre som også har opplevd at temp på CPU har gått opp, når viftene i kabinettet har gått for fult?

Eneste teorien jeg kan ha på hvorfor det er slik er:
Siden kabinett-temp gikk ned, grunnet økt luft-gjennomstrømning, så ble hastigheten på CPU-kjøleren satt litt ned, og dermed ble CPU varmere...
Noe som igrunn også må bety at sensoren til cpu-kjøleren / hovedkortet ligger en plass der den vil bli påvirket av kabinett-temperaturen...
Du får ikke økt luftgjennomstrømning av å slå alt på fullt.
Det viktige å tenke på er at viftene som blåser luften ut av kabinettet skal flytte med luft enn de som blåser inn.
Gjør de ikke dette vil luften hope seg opp inne i kabinettet og alt blir varmt og kjipt.

Om du har to vifter som blåser inn foran og bare én som blåser ut bak vil jeg si du bør flytte litt om på viftene dine.
Om du vet hvordan Antec kabinettet er, så er det en stor vifte på toppen, og en 120mm vifte på bakveggen.
Også 2 vifter i front som suger inn luften...

Dette er feil temp målinger. Kan umulig tenke meg til at en i7 920 tåler nesten 100 grader. Prøv flere program og sjekk om du får samme temperaturer da, hvis ikke oppdaterer du BIOS:
i7 920 har max temp på 100 grader på core...
Så sånn sett er det helt rett

BIOS er up2date...


Generelt er det ingenting feil med målingene i seg selv..
Uansett var ikke dette poenget med denne tråden...
Sist endret av Blackkoz; 18. juni 2009 kl. 22:24.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om du vet hvordan Antec kabinettet er, så er det en stor vifte på toppen, og en 120mm vifte på bakveggen.
Også 2 vifter i front som suger inn luften...

Vis hele sitatet...
Jeg vet det, men viften på toppen hjelper fint lite for luftgjennomstrømingen.
Sett den heller bak. Regn på hvor mye luft som flyttes, så finner du fort ut at det kommer mer inn enn ut, det er ikke bra.
Selv om jeg har de 2 viftene i front på laveste nivå og de 2 bak på max, så holder tempen seg oppe på 91-92 grader på core1 og 2...
Så, tviler på at det er luftgjennomstrømningen som er problemet...
Tror topp viften skal blåse luften opp. da har du jo 2 forran som suger inn, 1 bak som blåser ut, en på toppen som blåser ut og en på sia som blåser luft til graffikkortet.
Riktig det Vegard
Er du sikker på at alle viftene er riktig vei? For vist f.eks topp vifta blåser luft ned blir det dårlig luftgjennomstrømning og det blir varmt. Kan også hende at lufta på rommet er varmt eller stiger mens du tester. Graffik kortet mitt avgir så mye varme at jeg må lufte nesten hele tiden ellers så blir det bluescreen på grunn av at viftene suger inn varm luft.
Alle vifter står riktig vei.
Og Rom-tempen holder seg ca stabil...

Har testet ut det med viftehastighetene mange ganger, og ikke i noen bestemt rekkefølge.. Så temp i rommet vil ikke ha noe å si i dette tilfellet...


Temp på GPU går ned ifra 60 grader til 56 grader når alt av vifter står på fult... Da når det er i "idle" modus...


Synes jo selv at det er rart at tempen går opp, når det er 2 vifter som står i pull, og 1 i sidedøren som blåser mildt på GPU'n. Iforhold til når det er 2 vifter som pusher, og 2 i pull....
Luften har jo generelt uansett ingen andre veier inn, enn der de 2 viftene står i pull....