Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1240
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Siden jeg er noe lei av min noe gamle modifiserte kiss dp-500 dvd-spiller, og har kvittet meg med min enorme monstrum av en crt widescreen og gått til innkjøp av en slank skjønnhet, vurderer jeg å kjøpe en billig pc for bruk mot tven.

Jeg har aldri satt sammen noe lignende tidligere, men har noen kriterier som:

* billigst mulig (Da mener jeg billig, og noe annet ikke er et alternativ siden det er det som må til for å presse det igjennom etter enorme utgifter med studiestart og flytting)
* kabinettet må være lite og anonymt, og noenlunde pent å se til. Gjerne innebygget kortleser og usb i front
* Støysvak!
* støysvak!
* billig

Den vil hovedsaklig bli brukt til avspilling av video, musikk og emulatorer. Jeg vil sannsynligvis kjøre xbmc som front-end, da jeg er kjent med og meget fornøyd etter å ha kjørt det på modifisert xbox. Operativsystemet vil sannsyligvis bli en strippet og tilpasset windows xp eller evt. en linux distro.

Den vil ikke bli brukt til spilling av krevende spill, og den største 3D-utfodringen den vil møte er vel xbmc-grensesnittet eller motoren som brukes i emulatorene. Dvs. at på det området vil stort sett alt av grafikkbrikker duge.

Alt av filmer, musikk, og roms vil ligge på en server og nåes via ethernet, så kapasitet på harddisk er ikke kritisk. 40-80GB vil holde. 5400 rpm for å holde støynivået nede? Mulig jeg går for en større disk om jeg bestemmer meg for å gå for tv-tuner også.

Når det gjelder ram vil vel i utgangspunktet 1GB være tilstrekkelig, men muligens 2gb for å være på den sikre siden nå som ram er så rimelig?

Trådløst net for å koble opp mot hjemmenettverket og nå serveren trengs ikke da jeg har et lite utvalg sel, og kommer til å bruke kortet som er satt opp i mitt forslag til oppsett.

Dette skal overhodet ikke være en kraftmaskin, så de fleste av dagens prosessorer vil duge til oppgaven vil jeg tro.

God, stabil og støysvak DVD-leser. Jeg vet at det er drøyt om å be om en støysvak dvd-spiller, men den bør ihvertfall ha muligheten til å kontrollere hastigheter og instillinger for å kjøres med minst mulig støy. Den må gjerne også ha mulighet til å brenne dvd, men er absolutt ikke noe must da jeg ser for meg at jeg sjeldent kommer til å benytte meg av det.


Jeg har dillet litt på hw.no, og satte i full fart opp noe:
http://prisguide.hardware.no/vis_han...aggon_id=77519

Jeg aner ikke om jeg burde gå for sempron eller celeron dvs. AM2/775 da det er disse to utgavene barbonet kommer med.
Utifra hva jeg har forstått vil en celeron i samme klasse som denne sempronen yte omtrent likt i mitt system, så jeg gikk for det billigste alternativet. Celeron har vel heller ikke EIST? mens sempron har cool'n quiet.

Noen som har erfaringer med dette kabinetttet?
Når det gjelder denne pcen er den satt sammen utifra barebone som var det første, beste og rimeligste jeg fant. Chipsettet er jeg overhodet ikke kjent med, og den integrerte grafikken duger vel ikke til hd. Jeg har sett på ati hd 3450 i fanless, lowprofile utgave som en løsning. Noen som vet om disse har noe spsielt varmeutvikling? Regner med den er lav da disse er utviklet for å være low-cost kort, men mulig det kan bli varmt med et skjermkort i det lille kabinettet? En ekstra vifte er utelukket.
Harddiskvalget falt på samsung p.g.a det jeg har lest angående støynivå. Jeg har selv ikke vært noe særlig borti samsung disker, men egne erfaringer fra WD tilsier at det ikke kan være så vanskelig å lage mer støysvake disker enn de.

Håper noen har forslag og innspill, og jeg er absolutt åpen for helt andre oppsett enn det jeg har satt opp. Jeg har også sett litt på oppsett med mATX og htpc kabinett, men prisene på disse kabinettene er noe drøyere etter hva jeg har sett. Prisen bør helst være maks rundt 2500
Sist endret av z0p; 18. september 2008 kl. 23:06.
Gå for en av de nye 45nm Intel Wolfdale-prosessorene, avgir omtrent ikke varme i det hele tatt.
Skal du ikke bruke noe krevende 3D holder et mATX-kort med integrert grafikk i massevis.

PSdata har mange "demo"-hovedkort til rundt 200,-, det er helt nye kort, men uten fancy eske, manualer og CDer, mye å spare på sånt.

Aopen Slim-Tower-kabinettene er helt greie til sånt, 500,- med PSU.

Feks:
http://bilete.no/l/6571
Sist endret av Goophy; 18. september 2008 kl. 23:11.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Takker, skal så absolutt vurdere det oppsettet. Det var kabinettet det gikk i mot da jeg vurderte mATX, men aopen kabinettet virker ikke ille. Blir jo nesten som i riktig gamle dager da desktop var vanligere enn tower

Når det gjelder HD-dekoding har jeg omtrent blank, men såvidt meg bekjent har ikke integrert grafikk noen form for støtte for hw-dekoding per nå. Vil en cpu av denne klassen kunne dekode hd materiale uten annen støtte?

Jeg har også erfart at noen hk med integrerte grafikkchipper ikke er veldig godt støttet av annen software. Spesielt har jeg et sterkt hat rettet mot Via. Så hvilke chipset og integrerte chipper er verdt å gå for?
Sist endret av z0p; 18. september 2008 kl. 23:46.
Den integrerte grafikken på Intel Q35-brikkesettet har HW-decoding.
Men du trenger strengt tatt ikke det engang når du har en Core 2 Duo-prosessor, de spiller glatt av 1080p bluray på ren CPU-kraft.

Intel sine grafikkløsninger er støttet av omtrent alt. Var det noe spesielt du tenkte på?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Vil anbefale deg og kikke på http://elisa.fluendo.com/ og ubuntu med kun nøvendige pakker.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Har elisa noen muligheter for å legge inn emulatorer/programmer eller en launcher i brukergrensesnittet? Evt. støtte for plugins og gode plugins som gjør dette mulig? For min del vil dette være et must å kunne gjøre.

Om noen har gode forslag til tv-kort mens vi er i gang er jeg takknemlig. Det er ikke prioritert, men et must etterhvert i en media-pc. Jeg har kun analog kabel, og trenger kun standard 75ohms tv-antenne grensesnitt. Prisen bør være lav, men selvfølgelig er kvalitet viktigere enn pris (til en viss grad). Fjernkontroll er heller ikke et must da jeg har en programmerbar rf-kontroll. HW decoding er også et must, så man slipper all heleveten det motsatte tilbyr.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Nå som jeg har satt sammen og bestilt en media-pc sitter jeg og ser på forskjellige media-center-løsninger. Som sagt har jeg erfaring med xbmc både på pc- og xbox-plattformen og er ganske fornøyd. Ulempen er jo at xbmc opprinnelig er skrevet for xbox, og har sine begrensninger som mediasenter på en PC.
Dermed håper jeg noen har erfaringer med ulike løsninger å dele.

Som sagt er jeg ute etter en front-end for mine filmer, musikk, og bilder. I tilegg bør det være mulig å enkelt integrere en launcher for emulatorer i systemet. Siden jeg foreløpig ikke har innvestert i et tv-kort er ikke den delen prioritert.

Jeg skal se nærmere på elisa, som bavarai anbefaler, og har selv sett på windows mediacenter, MediaPortal, og som sagt xbmc.

XBMC ( http://xbmc.org/ ) har et veldig godt skinning-system, og gui reagerer kjapt. Det er gode scrapers for å finne informasjon om videoer og musikk. Fungerer utmerket til å kategorisere filmer i f.eks spillefilmer, snutter og serier, og da bruke forskjellige scrapers og oppsett på disse.
Desverre mangler xbmc en god måte å integrere launchere for emulatorer på pc. xbmc støtter plugins via python, men det er vanskelig å tidkrevende å lage et skikkelig oppsett, og det integreres ikke skikkelig i systemet og er ikke responsivt nok.

Windows mediacenter ( http://www.microsoft.com/windowsxp/m...r/default.mspx ) har jeg egentlig ikke brukt veldig mye tid på siden førsteinntrykket var svært dårlig. Oppsettet falt ikke i smak, og det virket vanskelig å konfigurere det til mitt behov. Det er også en stor ulempe at man må ha win xp mce eller windows vista superultraduper for å kunne kjøre dette.

MediaPortal ( http://www.team-mediaportal.com/ ) så i utgangspunktet ut som noe som kunne være noe. Det har god støtte for skinning, plugins, og man kan konfigurere det stort sett som man vil. Man kan også finne mange plugins som skulle dekke de fleste behov. Desverre er disse enten gamle og utdaterte eller de er veldig dårlig utviklet, og ser ut til å være kastet sammen i full fart uten å blitt vedlikeholdt. Utviklingen av systemet kan også se ut til å bære preg av noen av disse symptomene. Med et godt utgangspunkt fra xbmc har dette blitt et tregt system.
*Organisering av media er dårlig.
*Man må finne halvparten av informasjonen fra f.eks imdb selv.
*Man må bruke plugins for å strukturere serier.
*Man må ut av mediasenteret for å starte opp konfigurasjonsverktøyet