Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 8730
Jeg gjorde en ufattelig dum ting.

Jeg glemte en halv kopp te og en tallerken med litt potetstapperester i på stuebordet, og dro bort i to dager. Nå når jeg kom hjem så er det bittesmå fluer over hele fuckings leieligheten!

Noen som har noe tips mot disse? Jeg holder på med å vaske hele leieligheten til grunden. Men det ser ikke ut til å hjelpe stort!
Prøvd fluegift? Få bort alt som gir næring, planter o.l. vask i alle kroker, stapp duker i vaskemaskinen (kan være egg i dem, vil jeg tro? de fester seg vel i alt de finner)
Fluene som du har heter fruktfluer, også kalt bananfluer. Den eneste måten å fjerne dem for godt på er å fjerne all tilgang av mat, dvs vaske gulv, oppå skap, bak kjøleskapet osv. Jeg hadde en gang en invasjon, og bruke støvsugeren på fluesvermene. Funka greit, men husk og kast støvposen etterpå.
For ikke å glemme det klassiske fluepapiret.
Fluen lander, men kommer seg ikke opp igjen og ender sine dager i det grå skapet med grønn dør.
Kjeder du deg en av de nærmeste dagene kan du finne frem sprayboks og lighter, hvis du er for lat til å vaske.
De formerer seg ufattelig raskt. Og som sagt er den eneste måten å bli kvitt dem på å gjemme alt som kan gi dem næring (i hovedsak mat).

Fluepapir funker sikkert bra.
Sist endret av Grimdoc; 19. oktober 2006 kl. 19:37.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kjøp fluesmekke og kjør en kveld der du smekker hele gjengen. Du kan med fordel slutte å sette igjen matrester, søtsaker etc. over natta og morgenen. Lukk vinduene også. Tror fluer søker etter lyset btw.
Vi hadde sånn en gang etter ferien, kjøp sånn tazer lykt, funker som faen. Ellers er det klistrepapirtrikset vel utprøvd, og det funker!

lykke til
Sitat av Proxick
Kjøp fluesmekke og kjør en kveld der du smekker hele gjengen. Du kan med fordel slutte å sette igjen matrester, søtsaker etc. over natta og morgenen. Lukk vinduene også. Tror fluer søker etter lyset btw.
Vis hele sitatet...
Fluesmekker? De er jo drit små daxD
Har samme problemet..

DE JÆVLA FLUENE TÅLER ALT!

Ja.. beklager men det _måtte_ ut.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av max-mekka
Fluesmekker? De er jo drit små daxD
Vis hele sitatet...
Pøh.. det funker alle tiders. Jeg gikk berserk på ei 10-12 stykker etter å ha satt igjen en tallerken med litt tunfisk og egg på.. Tok ikke mange minuttene
hehe, ok jeg gir meg, virket bare litt rart :P
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av max-mekka
hehe, ok jeg gir meg, virket bare litt rart :P
Vis hele sitatet...
Tja.. gøy er det iallfall
radar er tingen. kjøp litt radar på spray boks å bare gass på ufattelig morsomt å bare se de ramle om og dø som... ja fluer
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg hadde samme problemet for et par dager her på rommet.
Fjernet alt jeg trodde de kunne livnære seg på og lar vinduet stå oppe hver dag mens jeg er på skolen.
Svermen var på sitt værste rundt søndag, nå er jeg fri.
Om du synes det tar lang tid etter du har gjort rent, kan du ta en skål med litt utblandet saft (tror du bør bruke en med ekte fruktsaft), tilsette en dråpe Zalo og plassere et sted med mye fluer. Zaloen fjerner overflatehinna på væsken, sånn at fluene drukner når de kommer for å forsyne seg.

Kilde: Internett.
De som anbefaler fluesmekke, fluepapir o.l vet åpenbart ikke helt hva det er snakk om her! Jeg hadde samme problemet som du beskriver selv etter en ølboks eksploderte i boden (uten at jeg fikk det med meg) to / tre dager senere var det et helvete der inne! Jeg vasket og grislet men nei, fluene ville ikke bort. De spredte seg også til andre deler av leiligheten (les kjøkkenet)

Min løsning ble (foruten å vaske og fjerne alt som kunne minne om matrester) radar maurspray. Det finnes også en variant mot flygende innsekter, så den er sikkert enda bedre. Det lukter litt ille i begynnelsen, men det bekjemper du med å lufte godt. Denne dreper udyrene og holder dem borte.

Det eksploderte faktisk en ølboks til i boden (ja, vet det høres sløkket ut, men sånn var det nå en gang) men denne gangen kom ikke fluene tilbake. I følge sprayboksen skal den virke prevantivt også, og det gjør den!
Etter hva jeg har hørt så kan de krype nedi sluket på vasken og legge egg som klekker før morningen igjen. Og har du planter i huset så er også det en fin kilde. (Hørt at det skal hjelpe å sette fyrstikker med svovelen opp i blomsterpotta, de skyr vist svovel som pesten)
Sitat av bread
Om du synes det tar lang tid etter du har gjort rent, kan du ta en skål med litt utblandet saft (tror du bør bruke en med ekte fruktsaft), tilsette en dråpe Zalo og plassere et sted med mye fluer. Zaloen fjerner overflatehinna på væsken, sånn at fluene drukner når de kommer for å forsyne seg.

Kilde: Internett.
Vis hele sitatet...
Bullshit. All veske har overflatehinne. Man kan ikke fjerne denne hinnen på noen som helst måte.
JNå har jeg vasket og vasket, og vasket, og støvsugd fluer på veggen, og alt det der. Jeg har vært på butikken, men de hadde ikke radar spray. Jeg skal stikke innom alle butikkene i mårra og sjekke. Det har riktignok blitt mindre fluer her etter støvsugingen og vaskingen, men de er her fortsatt.

Takker for all hjelp, og tar med glede imot flere tips. Irritasjonen, er at de er så små at du ikke ser de før du er en halvmeter ifra en sverm, litt kjipt.
Sitat av raze
Bullshit. All veske har overflatehinne. Man kan ikke fjerne denne hinnen på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Samma om det er hinne eller ei, det trikset skal visstnok funke fett. Leste det i avisa
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av raze
Bullshit. All veske har overflatehinne. Man kan ikke fjerne denne hinnen på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Jepp, men ikkje alle har like sterk. Olje/fettbaserte løsemidler har lita overflatespenning, og dermed søkk ting som normalt vil ligge oppå overflatehinna på vatn
Nå har jeg rydda og vaska leieligheten helt til grunnen. Og jeg har støvsugt opp kanskje et tresifret anntall små fluer. Noen av de er her ennå, men det er betraktelig mye bedre.

Helt reint ble det her og. Nokså koselig
Radarspray funker utrolig fint mot dem.. De er foresten veldig glade i å være nedi sluk o.l. Spray nedi der med radarspray! Vi brukte radarspray noen ganger og har ikke problem med dem lenger.. noen ganger er de i sluk da. Så fram med radarspray igjen
Sitat av vidarlo
Jepp, men ikkje alle har like sterk. Olje/fettbaserte løsemidler har lita overflatespenning, og dermed søkk ting som normalt vil ligge oppå overflatehinna på vatn
Vis hele sitatet...
Så måtte du komme og ødelegge Neida, la merke til det selv da jeg google litt selv i etterkant.
Min erfaring med slike fluer er å la vær å la ølbokser/flasker stå etter de er tomme. Da tar det ikke mange dagene før det er stappfullt av fluer rundt omkring. Men fjernes boksene og litt radar sprayes rundt omkring, forsvinner de fort!
Hahahahaha, artig post! Det samme skjedde med meg for sist mandag!

Jeg lot et fat med rester stå på rommet i et par dager... Jeg kom hjem etter å ha "bodd" hos dama et par dager senere. Det var vel drøyt 300 stykker av de små jævlene.. Føltes i hvertfall slik!

Det hjalp å lukke opp vinduene på rommet, slik at kulden tok knekken på dem.

... Men jeg frøys den natta
Her er hva jeg hadde gjort:
Først hadde jeg fjernet alt av næring til fluene. Vask grundig over alt.

så kan du prøve å isolere et rom helt, med ett åpent vindu for så å bombe romet med myggspiral og myggspray. evt er det bare å spraye ihjel fluene der. sett også ut mengder fluepapir og gjerne slike insektdrepende lykter.

tror også at det fins apparater som lager høyfrekvente lyder som fluene visstnok ikke liker.
Hadde samme problem, bare i mindre skala, i søppel"skapet" der hvor søppelbøtta står, måtte liek rive opp døra, hive inn søppel og lukke igjen for at de ikke skulle fly ut Dette var etter sommerferien hvor jeg var lite hjemme, så det problemet har opphørt. (verst når jeg gikk ut med søpla).

Bra du har fått rein leilighet og kvitt det verste av fluer.
kjøp insektspray!! det funker som bare fy! Spray en liten dose inn i en sverm og etter kort tid vil de falle som fluer..! Ellers vil jeg anbefale deg og legge en lykt utenfor alle vinduene i huset en mørk kveld og åpne vinduene. Da vil fluene gå mot lyse og ut av huset. NB da må du selvfølgelig slukke lysene inne i huset:P
Dette skjedde med en kompis av meg når han dro på ferie uten å tømme bosset! Det var visst fullt av de! Var det gøy å støvsuge fluer
Har hørt et sted at det var en mann som hadde mekket en myggfangeting, og han hadde den på ute om kvelden fordi det var så mye mygg. Så etter en uke hadde han regnet ut at han hadde "fanget" rundt 300000 mygg på en uke!
det funker også å sette ut en kopp Ol. med eddik. da flyr de ned og drukner der.
forbanna dritt fluer ass
litt offtopic, men allikevel. Hvor kommer disse fra egentlig ?
Det virker på meg som om de bare blir født ut av gamle matrester og diverse søl etc.
Når jeg lukker opp matavfallet kommer det nærmest en sky av dem mot meg. freaky=\

edit - kommafeil
Sist endret av h1rik; 22. oktober 2006 kl. 18:55.
h1rik, jeg har to teorier der;
En er at en flue på tur oppdager matrestene og roper på/henter de andre.
En annen er at en han og hunflue er på tur og syns at
Joviist, dette var et fint sted, her flytter vi inn og får masse barn!
Og da er det stort sett barna du ser når du åpner lokket.
Er åpen for andre teorier også.
(noen her som har doktorgrad i flue?)
Sitat av Dark
Jeg gjorde en ufattelig dum ting.

Jeg glemte en halv kopp te og en tallerken med litt potetstapperester i på stuebordet, og dro bort i to dager. Nå når jeg kom hjem så er det bittesmå fluer over hele fuckings leieligheten!
Vis hele sitatet...
hahaha, du glemmer neppe å fjerne dette neste gang du drar bort over tid ;P
Du må nok unngå og la mat og brukte tallerkener/glass ligge etter at du har spist for en stund, men så forsvinner de etter hvert når det ikke er mer å hente. Bare husk at de kommer sannsynligvis til å gå etter bosset ditt en stund...
Kommer med en liten oppdatering fra min lille invasjon fra helvete.

Jeg har fått bort mesteparten av fluene. Men ennå er det noen igjen, jeg er blakk for tiden så jeg har ikke hatt råd til å kjøpe noe radar spray. Men etter en liten økonomisk oppdatering kanskje jeg greier det.

Noen som vet pris på Radar spray? (insektsspray) Så kanskje jeg kan ta frem min skjulte kapital, nemmelig alle flaskene som står plantet pent inne i skapet.
Hvis noen av disse flaskene/ølboksene står uten kork på, så ville jeg pantet dem snarest
Bare til litt informasjon.
Jeg er offentlig godkjent skadedyrbekjemper utdannet ved folkehelseinstituttet, og spørsmål angående skadedyr kan rettes til meg. Skal prøve så godt jeg kan å hjelpe dere med mine kunnskaper om disse små krypa.

Nå har ikke jeg giddi å lese igjennom hele tråden, men det jeg kan si er følgende:

Renhold, renhold, renhold! Yngleplasser for fluene kan være nærsagt overalt. Noen tips er følgende: under kjøkkenbenken, oppe over skap, bak/under kjøleskap og andre varme kilder, potteplanter, sluk, tomflakser, dusjforheng, lister, fruktfat, vinduskarmer, lamper/lyskilder, ventiler, rørgjennomføringer, under vasken, søppelkassa.
Vask godt over alt, fjærn søppel, gammel frukt, tomgods. Man kan behandle med ett insectisid (insektsmiddel) som inneholder f.eks permetrin (som jeg synes funker bra). Spray på lister, i vinduskarmer, inne i lamper, i sluk, under vasken, i lokket på søppelkassa, der hvor du har tomflasker, der hvor fluene oppholder seg.
Det er det jeg kommer på sånn i farta, er trøtt nå og vil sove. Men er det noe så er det bare å hyle ut!
'Lykke til'

Sitat av Archj
Samma om det er hinne eller ei, det trikset skal visstnok funke fett. Leste det i avisa
Vis hele sitatet...
Det som skjer er at fluene ikke klarer å lette, ergo de drukner etter en stund.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Folkehelseinstituttet
De kan fly inn gjennom åpne vinduer eller komme inn med frukt, tomflasker eller annet [...]
Vis hele sitatet...
Link
Fy faen, det er det værste jeg har hørt xD
Jeg har sluttet å drikke tvert om jeg har sett en flue komme inn med frukt og tomflasker til meg!!
Sist endret av Rolsen Royce; 28. september 2009 kl. 17:08.
Tenk på hvor mye pant du kan få dersom du lokker til deg massevis av fluer!
Så kan du åpne en grønnsak/fruktbod også!
Sist endret av Knask; 28. september 2009 kl. 17:10.
Jeg har faktisk et spørsmål til denne tråden; jeg flyttet inn i en leilighet der jeg har dette helvete.
Har jeg da rett til å få inn skadedyrkontoll og få utleier til å betale det?
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Jeg har faktisk et spørsmål til denne tråden; jeg flyttet inn i en leilighet der jeg har dette helvete.
Har jeg da rett til å få inn skadedyrkontoll og få utleier til å betale det?
Vis hele sitatet...
Ja, det ville jeg tro..

Er ikke det alle her snakker om "bananfluer" ?
Hadde en kamp mellom liv og død mot ca 10 vanlige norske,store fluer forrige helg. Det startet med 3, som jeg slapp ut, men det er visst en måte for småkryp å komme inn på rommet mitt fra utsiden av, så de kom alltid tilbake igjen fra sprekker på siden av taket. Etterhvert så mistenker jeg at de hentet backup, for det svermet inn fluer gjennom vinduet(er i solsteiken), det var ca 10 stykk som fløy overalt i rommet. Jeg gikk amok på de jævla fluene som ikke kunne ta til takke med å bli sluppet ut, hentet insektsprayen og dusja ned hele rommet. Jeg tror det må ha vært et komisk syn for andre å se... Tok meg en time før jeg fikk drept og kastet ut de jævlene.
I kaldere tider samles fluene i vinduskarmene på utsiden av vinduet. Er det ikke tilstrekkelig isolert vil du dessverre oppleve å bli invadert av fluer som har så forferdelig lyst til å komme inn på besøk.
Dette er jo en fantastisk sjanse til å gjennomføre ordtaket "Å slå to fluer i en smekk"
Har som mange andre her, hatt dette problemet.
De pleier og hjemme seg ned i jorden på potteplanter og yngle der. La plantene tørke ut.
Disse små jævlene er noen ordentlige fyllesvin. Sett ut en kopp øl eller vin da kommer de susende og drikker seg drita. Bruk hårspray og lighter med jevne mellomrom.

Med litt tålmodighet er du kvitt problemet.
Fløy noen småfluer rundt her inne for en stund siden. Ignorerte de, siden det bare var snakk om 2-3, men iløpet av kort tid var det plutselig en liten invasjon.

Jeg vet ikke om dette tipset er nevnt, men det funker ihvertfall jævlig bra; kjøp eplecidereddik og bland det med litt zalo i et glass. Det stinker litt, men er utrolig effektivt.

Jeg trodde ikke det var så mange fluer i leiligheten, men satte likevel ut 3 glass med blanding på ulike steder i leiligheten. Våknet opp dagen etter til overraskende 9-10 fluer i hvert glass. Zaloen gjør tydeligvis slik at fluene faller gjennom hinnen på edikken og drukner.

Ellers er det å sørge for at alt av søppel kastes pronto. Evt. bland sammen litt zalo/vann i en sprayflaske og spray det på alle tenkelige steder fluer kan være (inne i søppelskap++).

Fikk heldigvis aldri noe stort problem av fluene, siden jeg reagerte såpass raskt. Under optimale forhold kan fruktfluer (spesielt bananfluer) legge opp til hundre egg om dagen, så handl raskt!

Rundvasking er også et must