Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5090
Hey freaks,

sitter og filosoferer om det derre med å først love hverandre alt resten av livet, for så å bryte løftet relativt raskt igjen (eller etter 20 år for den delen).

Jeg leste et eller annet sted at grunnen til skillsmisse er gjerne enten utroskap, eller at noen skal "realisere" seg selv på en måte (mannen begynner å finne yngre dame og sykler birken, eller dama finner en uten ølmage og grå hår over øra).
Ellers skal man jo liksom ha vokst fra hverandre. Men skal man ikke vokse sammen når man er gift?

Det er mulig jeg pisser i kjerka og alt sånt nå, men utenom utroskap eller rus / mishandling / vold etc så burde det vel være unødvendig?

Jeg kjenner 2-3 par som giftet seg som er skilt igjen, før det har gått 5 år. Det ene paret bare kranglet til slutt, lite penger og dårlig råd etc (I etterkant har jeg hørt at det startet lenge før bryllupp), Ett par der mannen fant seg en annen osv.

Er ekteskapet på vei til å fases ut? Er ikke løftet verdt noe lenger? Jeg har vært borti bryllupp der enklete ikke gav så dyre gaver siden de "kjente brudgommen" og fikk rett, separert etter i underkant av 2 år.

SKal vi fortsette tradisjonen med å fyre av ei halvårslønn på ekteskap og lure famillie og venner til å betale tusner i gave når vi likevel oppløser det på direkten?

Opplyser for øvrig om at jeg ikke er bitter, godt voksen og gift i mange år med barn, stasjonsvogn og hvitt gjerde. Jeg bare ønsker å høre fra andre.

Hva gir du i gave når du VET at det ryker liksom? Det begynner å bli så kunstig for meg...
Så lenge det er liv, er det håp, vettu. Jeg synes det er greit med giftemål, men kanskje partene bør avklare de stor tingene i et forhold før man kjører full pakke. Alt for mange har litt for forskjellige forventninger, som de forventer at den andre parten er med på å realisere, uten å ha avklart det på noen måte først. Dvs dårlig kommunikasjon er nok årsaken til mange skillsmisser. Mange burde ta parterapi, men igjen så er det basert på at begge parter ønsker dette. stort sett er det ikke grønnere på andre siden av gjerdet, men det er klart, er kona gnien på høne, eller mannen like sexy som en boks makrell, så er det jo lett for å hoppe over gjerdet, der alt ser grønnere ut. (Jeg har aldri vært utro, men har heller aldri vært sammen med noen som er gnien på høna si). Ikke lett for menn å ha konstant blåballer , og ikke lett for kvinner som aldri får seg et skikkelig nummer. Gave er en flaske champagne, enten det er liv laga eller ei.
Sist endret av doctor; 4. juni 2016 kl. 00:11.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tja
Sitat av SSB
Trenden med færre skilsmisser held fram

I 2015 var det 250 færre skilsmisser, om lag 300 færre separasjonar og 150 færre inngåtte ekteskap enn året før. I løpet av 2015 blei 22 700 par vigde, 9 300 par skilde og 10 500 separerte.

Dermed held trenden med stadig færre skilsmisser og separasjonar framleis stand. Heilt sidan 2004 har desse tala vist ein svakt nedgåande trend.
Vis hele sitatet...
https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/ekteskap

Tipper oppgangen du ser i antall folk rundt deg som skiller seg er som følge av din og dine venners alder.

Angående grunner er dette interessant: http://forskning.no/kjonn-og-samfunn...-kjaerligheten
Jeg tror du undervurderer hvor mange forskjellige komplekse forholdsproblemer som kan forekomme. Ingen vet virkelig hva som kommer i fremtiden. For de fleste er jo kun dette løftet symbolsk og en fin ting å si, da det bare er to mennesker som står der og mennesker er langt fra feilfrie for å si det mildt.
Hvis noen av mine venner opplever at ekteskapet ryker, så tror jeg kanskje "søren at jeg kjøpte så dyr gave" er langt nede på lista over tanker jeg ville tenkt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
En mann har ingenting å vinne på å gifte seg idag. Annet enn disse skattefordelene. Kvinner er vell også de som er bak 75 prosent av skilsmissene eller noe?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
En mann har ingenting å vinne på å gifte seg idag. Annet enn disse skattefordelene. Kvinner er vell også de som er bak 75 prosent av skilsmissene eller noe?
Vis hele sitatet...

Ingenting å vinne? Hva tror du ekteskap handler om?

Kan du forklare hva du mener med at kvinner er bak 75% av skilsmisser?
Mener du at 75% av skilsmisser er kvinnens "feil"? Eller at 75% av de skilsmisser som gjennomføres intieres og gjennomføres primert av kvinnen?
Jeg skjønner hva du spør om, men jeg har aldri tenkt slik om en bryllupsgave.
Selv er jeg gift for andre gang, og da ønsket vi ikke gaver. Når voksne mennesker gifter seg har de som oftest alt de trenger, så en flaske vin eller noe sånt er en ok gave.
Når det gjelder grunnene til skilsmisse så er de nok mange og svært forskjellige. I dag er det lett å klare seg alene, men med barn er det en stor fordel å være to.
Klem fra Betty
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kan du forklare hva du mener med at kvinner er bak 75% av skilsmisser?
Mener du at 75% av skilsmisser er kvinnens "feil"? Eller at 75% av de skilsmisser som gjennomføres intieres og gjennomføres primert av kvinnen?
Vis hele sitatet...
Det siste du sa. og 69% er mer i den rette gata

Washington Post - Women are more likely to initiate divorce
Rosenfeld - Gender of breakup. Stanford University

Sitat av Jonta Vis innlegg
Angående grunner er dette interessant: http://forskning.no/kjonn-og-samfunn...-kjaerligheten
Vis hele sitatet...
Spennende! Takker for interessant artikkel

Jeg er enig med de andre her. "hva skal jeg gi i gave når jeg vet det går til helvete" er et ikke-problem. Gi en flaske vin, who cares?
Men om vi skal snakke om ekteskap, og problemstillingen rundt det å love troskap til noen i 80+ år. Ja det er mer interessant.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Jeg leste et eller annet sted at grunnen til skillsmisse er gjerne enten utroskap, eller at noen skal "realisere" seg selv på en måte
Vis hele sitatet...
Vistnok er utroskap ganske lavt på lista. (huffingtonpost.) I de fleste undersøkelser om emnet.
Sitat av sjuken Vis innlegg
mannen begynner å finne yngre dame og sykler birken, eller dama finner en uten ølmage og grå hår over øra
Vis hele sitatet...
Høres ut som en win/win situasjon for begge parter.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Det er mulig jeg pisser i kjerka og alt sånt nå, men utenom utroskap eller rus / mishandling / vold etc så burde det vel være unødvendig?
Vis hele sitatet...
Hvorfor I all verden skal vi tvinge folk til å fortsette å være med hverandre?

Her er en bedre ide, kvitte oss med hele ekteskapsrøret. Om du digger dama di, og hun digger deg, så må dere gjerne bo sammen og gå på kino og ha så mange kids dere vil ha. No need for dere å skrive en juridisk binende kontrakt med staten for å bevise noe så flyktig som kjærlighet.
Sitat av Marori Vis innlegg
Her er en bedre ide, kvitte oss med hele ekteskapsrøret. Om du digger dama di, og hun digger deg, så må dere gjerne bo sammen og gå på kino og ha så mange kids dere vil ha. No need for dere å skrive en juridisk binende kontrakt med staten for å bevise noe så flyktig som kjærlighet.
Vis hele sitatet...
Man måtte vel i alle tilfelle hatt noe kontraktgreier for å regulere sånt som arverett og ansvar for eventuelle barn. Så da blir det jo en juridisk greie likevel og man kan like gjerne kalle det ekteskap. Om man vil feire det som en fest eller ikke er nå valgfritt uansett. Jeg for min del tar gjerne en fest for mindre anledninger enn det☺ Ikke at det trenger å koste en halv årslønn da.
At ting og tang er i orden juridisk gjør livet så mye lettere.
Jeg er glad for å leve i ekteskapets trygge rammer.
En kvinne, eller mann kan fint klare å oppdra et barn alene.
Dersom det blir mange barn blir det vanskelig.
Det er fint å føle seg trygg i livet. Hvis jeg kuker det til en kveld....
Klem Betty
Viss du trenger en kontrakt som binder mannen din til deg, fordi du er litt redd for at han kommer til å hive deg ut på gata viss du kuker det til en kveld?
Hva med å finne en mann som du stoler 100% på da.

Og arverett og ansvar for kidsa er en ting vi kunne funnet ut av. Om vi skulle satt oss ned nå og bygget samfunnet vårt fra scratch, så hadde jeg slengt ekteskap rett ut av vinduet.
Der tror jeg at du muligens tar litt feil.
Jeg, som en gammel kvinne, har ikke så mye å hente på er ekteskap, men det er en fin ramme rundt barn og felles oppdragelse.
Dette har jeg ingen kilder på, bare et levd liv.
Klem fra Betty
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du har kontrakt med jobben, du har kontrakt med huseier/utleier/leietaker/borettslag. Hvorfor ikke finne sjef/boligpartner du stoler 100% på?

Fordi folk forandrer seg, bedriver bedrageri, og du ikke er et objektivt tillitsbarometer. Særlig når det er noen du er forelsket i.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Du har kontrakt med jobben, du har kontrakt med huseier/utleier/leietaker/borettslag. Hvorfor ikke finne sjef/boligpartner du stoler 100% på?

Fordi folk forandrer seg, bedriver bedrageri, og du ikke er et objektivt tillitsbarometer. Særlig når det er noen du er forelsket i.
Vis hele sitatet...
Det at du sammenligner et forhold til jenta du elsker med en jobb du har sier noe. Og at du i neste settning skriver om bedrageri. jesus christ people. Dere snakker om en kontrakt som vistnok skal gjøre det vanskeligere å komme ut av et forhold viss den andre personen bedriver bedrageri, eller forandrer seg? eller er et rasshøll? hva med å gjøre det ENKLERE?

Og du er good Betty, jeg ser det du sier, jeg bare prøver å riste litt i buret her.
Sist endret av Marori; 4. juni 2016 kl. 14:35.
Sitat av Marori Vis innlegg
Viss du trenger en kontrakt som binder mannen din til deg, fordi du er litt redd for at han kommer til å hive deg ut på gata viss du kuker det til en kveld?
Hva med å finne en mann som du stoler 100% på da.

Og arverett og ansvar for kidsa er en ting vi kunne funnet ut av. Om vi skulle satt oss ned nå og bygget samfunnet vårt fra scratch, så hadde jeg slengt ekteskap rett ut av vinduet.
Vis hele sitatet...
Men er ikke den juridiske denne av ekteskapet egentlig bare det da, ordningen rundt økonomiske ting og det med unger, som du sier vi måtte funnet ut av uansett? Det er jo ikke noe juridisk som binder ektefellen din til deg, det er helt frivillig å "si opp" avtalen - men da med noen regler som regulerer at det skal skje noenlunde ryddig for partene og barna. Det er en dårlig plan å stole 100% på at partneren skal oppføre seg rimelig ved et brudd. Jo større kjærligheten er desto mer bitre og urimelige blir folk når det rakner, etter min erfaring.

En juridisk ekteskapskontrakt tror jeg man bør ha. Det som virker mer logisk for meg er å kutte ut vigselsretten til tros- og livssynssamfunn. Det er en rar sammenblanding av jus og livssyn. Staten kunne godkjent det juridiske ekteskapet, så kunne folk feiret det som de ville, om det var med velsignelse i kirken, humanistisk seremoni, seremoniell kjødelig fullbyrdelse, et skikkelig sjøslag eller bare business as usual. Eller ulike kombinasjoner av disse.
Jeg er helt for å ha en kontrakt her i livet, i min dumskap trodde jeg at ekteskapet var en sånn.
Ekteskap løser ikke alle problemer, men det er en trygghet for begge to.
Når en avler barn så er det greit å være to.
Hadde alle vært som meg ville vi død ut, så takk og lov for at noen puler og fører slektene videre.
Klem fra Betty som ble litt grov i språket

jeg så ditt svar entopi, og jeg er helt enig med deg.
Det juridiske kan en ordne hos byfogden, selskap, gjester, gaver og fest gjøres privat.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 4. juni 2016 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Marori Vis innlegg
Det at du sammenligner et forhold til jenta du elsker med en jobb du har sier noe. Og at du i neste settning skriver om bedrageri. jesus christ people. Dere snakker om en kontrakt som vistnok skal gjøre det vanskeligere å komme ut av et forhold viss den andre personen bedriver bedrageri, eller forandrer seg? eller er et rasshøll? hva med å gjøre det ENKLERE?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke sammenlikne en jobb med jenta du elsker, eventuelt slutter å elske. Det er MYE større sjanse for at jobben din oppfører seg greit om du sier opp. Hell hath no fury like a woman scorned. Gjelder sikkert menn også, forsåvidt.

Det er ikke en kontrakt for å gjøre det vanskeligere å komme seg ut av forholdet til et rasshøl, men en kontrakt som gjør at du kommer deg ut uten at nevnte rasshøl kan sette deg på bar bakke og stikke av med ungene dine, tross livslang oppofrelse og innsats fra din side.

Om ekteskapsreglene fungerer etter hensikten pr i dag kan sikkert diskuteres, men jeg tror en form for jus er på sin plass altså.
Sist endret av entropi; 4. juni 2016 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg er helt for å ha en kontrakt her i livet, i min dumskap trodde jeg at ekteskapet var en sånn.
Ekteskap løser ikke alle problemer, men det er en trygghet for begge to.
Når en avler barn så er det greit å være to.
Hadde alle vært som meg ville vi død ut, så takk og lov for at noen puler og fører slektene videre.
Klem fra Betty som ble litt grov i språket

jeg så ditt svar entopi, og jeg er helt enig med deg.
Det juridiske kan en ordne hos byfogden, selskap, gjester, gaver og fest gjøres privat.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...

Ekteskap er vel langt fra perfekt, men når to mennesker skal stifte bo, ha felles store investeringer og kanskje få en haug med unger sammen da er det helt ok å ha en juridisk kontrakt. Om ikke annet så er det ett sett med kjøreregler om en ønsker å avslutte, og med barn i bildet er det jo greit å få til et evt. brudd så ryddig som mulig. Såfremt det ikke er vold, tvang etc i bildet så er vel normen å gå til rådgivning før? og under separasjonen - og da er det en nøytral tredjepart som kan være tilstede og hjelpe til å holde en fornuftig tone og finne løsninger som passer for alle. Hus og hjem skal deles, andre verdier, lån skal avregnes. Og aller viktigst barna skal fortsatt ha kontakt med både mor og far.

Uten ekteskap er det mye enklere å dra i raseri og gjennomføre et brudd kanskje i affekt og gjerne på en dårlig måte. Og når to som har hatt sterke følelser for hverandre bryter så blir det fort at den ene parten føler seg bedratt, ført bak lyset og sveket. Det kan føre til vrangvilje, og elendige avtaler.

Ekteskap i tradisjonell forstand, med stor og kostbar bryllupsfeiring har jeg ikke så mye til overs for. En markering for de som er nær er helt grei. Men jeg ser på ekteskap som en praktisk ting, ikke som noe som er voldsomt romantisk og som jeg er villig til å betale hundretusenvis av kroner for å gjennomføre. Og når en snakker med brud og brudgom en stund etterpå så har jeg ennå tilgode å møte noen som sier bryllupet var fantastisk. Det fleste nevner stress, nerver, kaos med altfor mange "kokker" og altfor mange driftige familemedlemmer på begge sider som insisterer på å følge sine tradisjoner - ofte til tross for at brud og brudgom har vært klare på hva de ønsker.

Til tross for et pragmatisk syn på ekteskap så mener jeg ekteskap er bra for to som ønsker å stifte familie, hjem og ha felles gjeld og forpliktelser.
Så fa er du litt enig i det jeg skriver da?
Nå er min tid som småbarnsmamma heldigvis over, så da klarer jeg meg helt fint alene.
Heldigvis ble jeg rammet av kjærligheten, og da er det kanskje ikke så viktig med formalitete.
Vi er gift og betaler de månedlig avdragene sammen.
Dersom en skal ta høyde for er brudd bør en ha totalt separat økonomi.
Er du en normal hyggelig fyr som er glad i dama di så gir du litt og tar litt.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 4. juni 2016 kl. 19:54.
Ser nå at jeg formulerte meg litt klønete. Jada er veldig enig i det du sa.
Separat økonomi er vanskelig. Hvem eier bolig og får verdistigning/tap/skatt/skattefordel? Og hvordan blir det for den andre parten ved et brudd?
Nei bedre å være gift, kjøre felles økonomi og felles eie. Blir det brudd så får en gjøre opp og dele evt. gevinst eller tap. Ryddig og greit og begge har muligheten til å starte et nytt liv som oftest da med noe penger i banken. Om en har hver sin økonomi så er det gjerne en som eier bolig og den andre leier, eller betaler mat, bil etc. Og de siste 20-25 årene så har jo boligprisene økt helt sykt, noe som jo for mange gir en veldig fin gevinst. Kjipt da om den ene parten får gevinst mens den som har betalt på bil og handlet mat sitter igjen med en bil som er mindre verdt pga slitasje og alder og 400 tomme plastposer fra Coop.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om en har hver sin økonomi så er det gjerne en som eier bolig og den andre leier, eller betaler mat, bil etc. Og de siste 20-25 årene så har jo boligprisene økt helt sykt, noe som jo for mange gir en veldig fin gevinst. Kjipt da om den ene parten får gevinst mens den som har betalt på bil og handlet mat sitter igjen med en bil som er mindre verdt pga slitasje og alder og 400 tomme plastposer fra Coop.
Vis hele sitatet...
Akkurat det der har jeg sett mange idiotiske ordninger på blant samboere. En eier leilighet og betaler ned på sitt eget lån, den andre betaler tilsvarende i forbruksvarer og sitter ved et brudd igjen med kun oppspist mat og brukt dasspapir.

Jeg tror det som gjør ekteskapskonseptet litt snodig for mange er at man skal blande sammen jus og økonomi med tradisjoner, kjærlighetsløfter, seksualmoral og whatnot. Den formelle delen av et ekteskap handler om å sikre rettigheter, man er ikke akkurat juridisk forpliktet til å elske hverandre til døden skiller en ad.
Sist endret av entropi; 4. juni 2016 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.