Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2288
Hey Freaks!

Har seg sånn at min far reiser mye til Kina og Korea på business trips. Jeg elsker å sitte å fikle med PCen min og er nå på utkikk etter litt deler. Derfor lurte jeg på om det hadde vært noe billigere å be han finne noe i Kina (eller Korea)? eller er det bare fake shit der?

Jeg kunne tenkt meg en ny skjerm iallefall, og kanskje en prossesorkjøler. Men vet ikke om det hadde lønnet seg. Om det i det hele tatt er billigere? Noen tanker?
Tre ord; Made in China.. Resten skjønner du sjæl!
Tror ikke det er vært bryet.
Sitat av Micki Vis innlegg
Tre ord; Made in China.. Resten skjønner du sjæl!
Vis hele sitatet...
Ikke alt som er laget i Kina har dårlig kvalitet. Og selv om du kjøper fra en eksportør i Kina er det jo ikke sikkert at varen er laget der. :P
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Omtrent alt er jo lagd i Kina. Så folk som mener det er drittkvalitet juger egentlig litt.
Sitat av Micki Vis innlegg
Tre ord; Made in China.. Resten skjønner du sjæl!
Vis hele sitatet...
80-tallet ringte og ville ha logikken sin tilbake.
Nå til dags produserer Kina både gode og dårlige varer, og det at det er laget i Kina betyr ikke nødvendigvis at det er dårlig kvalitet.
Nå er det slik at svært mye av elektronikk blir produsert i vestlige land (wafer, o.l.) og satt sammen i Kina og Afrika. Jeg tror dessverre det er lite å hente på å kjøpe hardware fra kjente merker i disse landene, rett og slett fordi det knapt selges der. Folk i Kina har gjerne ikke råd til nyere hardware, og derfor er volumet så lite at prisene tilsvarende blir høyere. Elektronikk er utrolig nok veldig billig i Norge.

Det finnes riktignok produkter som er produsert ferdig i Kina, men kvaliteten på dette går fra dårlig til helt ubrukelig. Mye av elektronikken som blir produsert er rett og slett så avansert at det kun finnes et par steder i verden hvor de klarer å produsere det, hvor Isreal og USA er kjempene.

Så har vi jo hele regla med at du mister all form for garanti og reklamasjonsrett. Det er også noe å tenke på.
Så mye fake i Kina at det nesten ikke er verdt bryet. Ta en tur til Hong Kong, der er det strengt forbudt med fakes. Du vil kunne få ting litt billigere der enn i Norge.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Finner du rette butikker der nede, så skal du ikke se bort ifra du gjør noen gode kjøp.
Hvordan er prisnivået på f.eks. CPU, GPU, og PSU i Hong Kong?
Nå har jeg ikke vært i Kina, men i andre land i Asia er prisnivået relativt likt det som vi har i vesten på hardware. Du vil finne billigere alternativer, men det er gjerne av kloner og fra helt ukjente merker. Norge har utrolig nok relativt lav pris på konsumer hardware siden volumet i er så stort.
I Norge har man hvertfall kjøpsgaranti, minst 2 år. Kjøper du i Kina eller Korea er jo ikke dette tilfelle. Vits i å kjøpe der nede da, hvis du må kjøpe ny igjen i løpet av 1 år da? :P
jeg handler en del ifra Kina og Hongkong på eBay og hvis man gir faen i garanti og kjøps rett osv så kan de lønne seg og handle derifra innimellom da jeg har sett at man kan spare noen hundre kroner på enkelte ting
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Har en venn som er fra Thailand, han er ofte der nede, og fant en butikk hvor de hadde mange komponenter, og har bygd seg en PC for 3k som ville kostet han 15k her i Norge, ville det være trygt å be han kjøpe deler for meg?
Sitat av Broiler Vis innlegg
Har en venn som er fra Thailand, han er ofte der nede, og fant en butikk hvor de hadde mange komponenter, og har bygd seg en PC for 3k som ville kostet han 15k her i Norge, ville det være trygt å be han kjøpe deler for meg?
Vis hele sitatet...
I call bullshit, jeg var nylig i Bangkok og sjekket ut prisene på hardware. De var godt og vel identiske med de vi har i Norge, i enkelte tilfeller dyrere. Vi måtte kjøpe en laptop (en tok kvelden der nede), den var priset helt likt som i Norge, men da også uten 5 års reklamasjonsrett og bare ett års "limited warrenty" fra produsenten selv.