Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1455
Har en 14-16 fots (Litt usikker) båt med 25 hk motor utenfor som jeg skal gjøre klar til sommeren. Lurer litt på om man må ha båtfører bevis for å kjøre denne? Er 16 år vis det har noe å gjøre.

Takker for svar.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Er du født 1.1.1980 eller senere og skal føre fritidsbåt med lengde over 8 meter eller som har motor med effekt mer enn 25 HK, da må du fra 1. mai 2010 ha båtførerbevis.

link

8meter=26 fot
Sist endret av r0bin; 14. april 2012 kl. 20:17.
Trådstarter
19 1
Sitat av r0bin Vis innlegg
Er du født 1.1.1980 eller senere og skal føre fritidsbåt med lengde over 8 meter eller som har motor med effekt mer enn 25 HK, da må du fra 1. mai 2010 ha båtførerbevis.

link

8meter=26 fot
Vis hele sitatet...
Så sånn sett, kan jeg bare drite i å ta båtførerbeviset nå? Ettersom den er under 8 meter, og kun er 25 hk, så jeg har lov å kjøre uten?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Ja, slik jeg leser det så kan du det.

Men dobbelt sjekk dette før du setter utpå og uansett vil jeg anbefale deg dette kurset med mindre du har vært mye på vannet før. Det er ganske mye som man ikke tenker på som man må ta hensyn til på vannet.
Trådstarter
19 1
Sitat av r0bin Vis innlegg
Ja, slik jeg leser det så kan du det.

Men dobbelt sjekk dette før du setter utpå og uansett vil jeg anbefale deg dette kurset med mindre du har vært mye på vannet før. Det er ganske mye som man ikke tenker på som man må ta hensyn til på vannet.
Vis hele sitatet...
Har kjørt båt siden jeg var liten, barra at jeg var med pappa da. Fikk denne båten for noen måneder siden og skal bruke den med venner istedetfor pappa. Kan en del om hva jeg skal gjøre i situasjoner og sånn på sjøen, har en del erfaring.
Ja, du kan kjøre uten båtførerbevis.
Du kan kjøre opp til 25/56 fot med maks effekt 25hk uten båtførerbevis dersom du er under 16 år. Anbefaler deg dog virkelig å ta kurset, for du lærer masse om forkjørsrett og alle sjørmerkene og om nødsituasjoner og lignende.
Trådstarter
19 1
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Du kan kjøre opp til 25/56 fot med maks effekt 25hk uten båtførerbevis dersom du er under 16 år. Anbefaler deg dog virkelig å ta kurset, for du lærer masse om forkjørsrett og alle sjørmerkene og om nødsituasjoner og lignende.
Vis hele sitatet...
Sier noe der, men har alt for mye å gjøre nå før sommeren med skole og jobb. Skal ta det når jeg er ferdig med skole.

Takker for alle svar!
Sist endret av Pokie; 14. april 2012 kl. 20:41.
Sitat av Pokie Vis innlegg
Sier noe der, men har alt for mye å gjøre nå før sommeren med skole og jobb. Skal ta det når jeg er ferdig med skole.

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Tar absolutt ikke lenge. Jeg tok et helgekurs på 18 timer, som var i helgen som navnet sier. Etter det tok jeg selve prøve, også i helgen og vips så var jeg ferdig.
Trådstarter
19 1
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Tar absolutt ikke lenge. Jeg tok et helgekurs på 18 timer, som var i helgen som navnet sier. Etter det tok jeg selve prøve, også i helgen og vips så var jeg ferdig.
Vis hele sitatet...
Vet at det ikke tar så lang tid, men trenger en del tid til jobb, skole, lekser og prøver i skolefag, som jeg syntes er viktigere

Var det noe som var vanskelig, hvor lang var selve prøven?
Sist endret av Pokie; 15. april 2012 kl. 23:13.
Lenge sida eg tok bårførar prøve, men alt var nyttig informasjon og intressant. Trur eg brukte ei heil helg på det.

Og så var det noke med att du kan ha minimum 40 av 50 rette på testen.

Og nei, det er ikkje vanskelig så lenge du har interessa oppe for det
True phreak.
Sitat av Pokie Vis innlegg
Sier noe der, men har alt for mye å gjøre nå før sommeren med skole og jobb. Skal ta det når jeg er ferdig med skole.

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Jeg leste èn dag til prøven, og gikk rett på eksamen. Fikk èn feil. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, og det er som andre her har nevnt, svært mye som er kjekt å kunne i forhold til trygg ferdsel på fjorden.
Du har ikke lov til å kjøre båten om motoren gir mer enn 10 knop
Det er vel bare om du er under 16?

Generelle regler for de som er under 16 er 10hp, 10knop og 8 meter
True phreak.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Det er vel bare om du er under 16?

Generelle regler for de som er under 16 er 10hp, 10knop og 8 meter
Vis hele sitatet...
Det er vel under 10hp, 10knop og 8 meter. Dvs. 9,9hk osv.
Trådstarter
19 1
Sitat av Hvalrossvette Vis innlegg
Du har ikke lov til å kjøre båten om motoren gir mer enn 10 knop
Vis hele sitatet...
Les topic din svette valross, har allerede fått svar MED kilde
Du kan kjøre den med sikkerhet. Men anbefaler bare og ta den, har vært snakk om praktisk prøve osv, og den vil de de som har tatt den "lette" prøven slippe