Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1778
Hei, freaks!

Jeg skal kjøpe et domen via One.com, men det ble så jævla dyrt ( 15 360 ) pr. år for å ha 2 TB lagringsplass.

Så derfor tenkte jeg å kjøpe et domen, og sette opp mine egne servere til nettsiden.

Er det noen som vet om noen gode servere? Jeg trenger rundt 5 TB lagringsplass.
Part time ninja
locked65's Avatar
Du skal ha en webserver med 5 TB lagring ? hvorfor ?

Lei deg heller en dedikert server.
Trådstarter
Jeg skal lagre mye på nettsiden, og jeg gidder ikke å leie.
Hva skal du lagre? Ukomprimerte filmklipp på 1080p? Nå ble jeg nyskjerrig.
Sist endret av Bruskork1; 14. april 2012 kl. 17:01.
Trådstarter
Forskjellig.

Men er det noen som vet om en server som har den plassen, og som jeg kan bruke til domenet?
Du tenker og kjøpe en server og hoste nettsiden din hjemme fra din egen server?
i så fall kan du finne en random pc bak en elektro kjede, feks siba?
Kjøpe disker og sette dem i serveren du har skaffa.
Eller så kan du kjøpe ekte server hardware.
Men hvor stor trafikk er det som skal gå til siden?

Så kan du bare peke domenet til serveren din.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hva skal du lagre? Ukomprimerte filmklipp på 1080p? Nå ble jeg nyskjerrig.
Vis hele sitatet...
1080p pr0n.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hovedproblemet ditt blir forresten båndbredde -- det koster mer enn lagringsplass.
Sitat av nso Vis innlegg
Hovedproblemet ditt blir forresten båndbredde -- det koster mer enn lagringsplass.
Vis hele sitatet...
Om han skal ha tilgang til mediene sine på lokalt nettverk så er vel ikke båndbredde noe og tenke på?
Hvis han skal lagre det lokalt, så kan han jo bare kjøpe en NAS?
Sitat av Inzide Vis innlegg
Hvis han skal lagre det lokalt, så kan han jo bare kjøpe en NAS?
Vis hele sitatet...
Med tanke på webservern?
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Med tanke på webservern?
Vis hele sitatet...
Eksisterer da NAS`er med innebygde webservere, eller mulighet for å installere en
For 15000 bygger du deg en rå(!!) server du kan bruke i tillegg til å tjene penger ved å leie ut. Forsåvidt for 3000 og, hehe...
Sist endret av Spirituell; 14. april 2012 kl. 20:22.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
For 15000 bygger du deg en rå(!!) server du kan bruke i tillegg til å tjene penger ved å leie ut. Forsåvidt for 3000 og, hehe...
Vis hele sitatet...
Bygge server? hvorfor ikke kjøpe ekte serverhardware med god kvalitet.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Bygge server? hvorfor ikke kjøpe ekte serverhardware med god kvalitet.
Vis hele sitatet...
Fordi det er billigere å bygge selv når det er til privat bruk?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjah. Dreamhost tilbyr vel 2TB for et par hundrelapper i året - og dei held det dei lover. Greit, det er sucky BW til europa, men litt må en ofre.
Trådstarter
Men hvor skal jeg kjøpe domenet isåfall?

Jeg vett egenetlig bare om one.com og host1.no.
Tror du må ta en runde å avklare for deg selv hva som er vesentlig for dette prosjektet.
Siden du trenger så mye plass som 2 TB så må jo det bety at du har mye data som skal være tilgjengelig.
Men at du har mye data betyr jo ikke nødvendigvis at du vil ha stor trafikk eller stort båndbredde forbruk.

Er det stort sett bare deg selv og venner som skal ha tilgang så bør du bare fikse dette selv hjemme hos deg.
Skaff en brukt pc, billig-pc eller følg med på finn å få en gratis. Smell inn disker og du er igang.

Skal du ha trafikk og forventer økende konsum av båndbredde og mange brukere så tror jeg du må for orden på budsjettet ditt og bestemme deg for hvilke krav du har til oppetid, hva du trenger av support og hvor mye du kan bruke pr år.

Domene navn kan du kjøpe overalt - google hjelper deg. Feks Godaddy er billig. Skal du ha .no-domene trenger du et org-nr i brreg.no.
Sist endret av random67489; 15. april 2012 kl. 13:26.
Trådstarter
Hvis jeg f.eks. kjøper domenet hos GodDaddy.com, får jeg ikke med epost brukere (som jeg kan lage) hvordan kan jeg lage mine egne epostadresser med domenet jeg bruker?
Jeg tror du bør avklarere litt mer hva du ønsker å oppnå så vi kan hjelpe deg bedre. Du trenger mest sannsynlig ikke så mye diskplass som du tror, og hvis du gjør det, så vil ikke et webhotell være veien å gå, rett og slett fordi kontoen din vil bli terminert relativt kjapt.
Sitat av ChillKill Vis innlegg
Hvis jeg f.eks. kjøper domenet hos GodDaddy.com, får jeg ikke med epost brukere (som jeg kan lage) hvordan kan jeg lage mine egne epostadresser med domenet jeg bruker?
Vis hele sitatet...
Vel epost er jo ikke noe du trenger å kjøpe fra Godaddy eller andre isolert sett. Det er en tjeneste som kjører på webserveren. Det betyr at du kan kjøre en epost server på den egen gratis/brukte/billige pc som du setter opp selv. Da kan du selv lage hvor mange mailadresser du til ditt domene, du bestemmer alt - hvor store vedlegg, hvor stor innboks etc. Alt er innstillinger på epost serveren. Og husk du kan kjøre både postserver og webserver fra samme pc uten at du må betale skjorta, for slik jeg leser dine innlegg så vil ikke denne serveren ha voldsomt med trafikk for da regner jeg med du ville hatt andre budsjetter å forholde deg til.

Det blir nesten vanskelig å si noe mer konkret om hvordan du kan sette opp uten at vi vet mer om hva du skal kjøre av tjenester. Skal du dele filer og bilder med venner? Skal du ha tilgang til musikken din og kunne streame når du er på forchspiel, skal venner kunne laste opp bilder? etc etc.
Tør jeg spør hvorfor du ikke forteller oss hva du skal bruke lagringsplassen til?
Er som å spørre om råd til en bil, uten å fortelle oss hva du skal bruke den til og da kan vi ikke hjelpe deg like godt som vi kan om du forteller oss det