Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4848
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
God kveld!

Har egentlig lurt på dette lenge, men hvorfor smaker samme tingen forskjellig, forskjellig tid på døgnet, eller etter hvilket humør man er i?

Et eksempel er vann. Om morgenen smaker det rett og slett grusomt, mens mitt på dagen har det en annen smak. Og om natten smaker det også annerledes.

Vann burde da være vann?

Takker for kloke svar
Er det bare jeg som synes at vann smaker vann hele tiden, og at det ikke smaker forskjellig? Eller er jeg rar nå :P
Sist endret av JKnutsen; 4. februar 2012 kl. 23:47.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
For min del kommer det an på hva jeg har spist i forveien, vann er forferdelig med morraånde f. eks...

Ellers er det fantastisk når man er tørst, det er vel fordi man endelig får noe man har lengtet etter?
Kan ikke si jeg smaker forskjell ved forskjellig humør e.l.. Ikke som jeg har tenkt over i vertfall!
Men det kan vel kanskje være at sansene er litt mer skjerpet til visse tider? Så om du er trøtt er kanskje smaksløkene litt mer skjerpa, og du får en sterkere smak når du spiser?
Mange faktorer påvirker smaksoppfattelse, for eksempel:
Alder - sansen for søtt sies å være mange ganger sterkere hos barn
Hormonelle påvirkninger
Genetiske variasjoner
Temperaturen i munnen og på det som smakes på. Kalde smaksprøver oppfattes som bitrere enn varme, der søtt merkes lettere
Medisiner og kjemikalier som tas opp i kroppen kan gi smaksendring over tid. Endringene er sjelden permanente
Røyking flater ut smakene. Røykeslutt vil for mange innebære at smak og lukt blir tydeligere igjen etter en tid
Sinnstilstand. I følge enkelte forfattere kan det beste herremåltid smake sagmugg dersom en er nedstemt
Hva man har hatt i munnen like før. Sterke smaker kan forårsake at svakere smaker etterpå blir feiltolket, for eksempel smaker appelsin helt annerledes like etter at en har børstet tennene med tannkrem
Lukt gir informasjon som svært ofte tolkes feilaktig som en smaksopplevelse på tunga. For eksempel vil smaken av pære og eple være vanskelig å skille uten luktesansen.
Synet spiller en rolle for smaken. For eksempel er det lite smaksfølelse ved røyking i et mørklagt rom.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Smak
Sist endret av Saint123; 5. februar 2012 kl. 00:22.
Tja, når det kommer til vann vil det jo komme an på at etter hvor kilden er. Hvis du tenker på springen, må du tenke på hvor lenge det har ligget i rørene, hva rørene er laget av (vann er et ypperlig løsemiddel, det henter smak av metallrør), mengden oksygen det er i vannet og temperatur.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er ikke slik at smaksansene dine er de samme hele tiden. Aromakjemi, innenfor faget molekylær gastronomi, driver en hel del innenfor smaksansene. Aftenbladet har på sin nettside gjort en kort artikkel tilgjengelig som handler om en doktorgradstipendiat innen faget.
Sitat av Guro Helgesdotter Rognså
- Smakssansen er forskjellig fra person til person, men også hos den enkelte endrer den seg fra dag til dag og i løpet av dagen. Den endrer seg også med helsetilstanden. Aromakjemi er veldig interessant.
Vis hele sitatet...
Kan jo også spørre seg hvorfor dem serverer tomatjuice på fly osv? Jo fordi det smaker diggere oppe i høyden :P
Melk smaker fantastisk på morgningen! Midt på dagen? Meh.. not so much.
Jeg syns Coca Cola er ett godt eksempel. Det smaker helt grusomt om morgenen rett etter man har stått opp, mens på kvelden smaker det fantastisk, spesielt hvis man har spist noe sterk mat, taco, tandoori osv.
Det er vel det mentale som spiller inn. Jeg pleide å jobbe på en fabrikk med hardt fysisk arbeid. Alle synes jeg var så vemmelig fordi jeg kunne mævle hele sardinbokser uten å lage en eneste grimas, prøver jeg det nå som jeg er student igjen føler jeg for å spy :P

Jeg tipper det meste er godt om man er sulten nok!
Jeg synes vann smaker digg hele døgnet.
Eplejuice smaker digg om morgnen.
Brus smaker godt fra lunsj og ut på natten.
ISTE funker fra etter frokost.

Pizza kan spises til alle døgnets tider, taco funker bare som middag.
Det kan være rester av buffersyrene fra tannkremen som fortsatt ligger igjen i munnhulen som forårsaker den vonde smaken. Disse syrene er designet med tanke på at de skal virke over lengre perioder, for å beskytte tennene, så det er slett ikke utenkelig at virkningen fortsatt er ganske betydelig.

Alle har forsøkt å spise / drikke noe surt etter man har pusset tennene, og opplevd den vonde smaken som oppstår. Dette er årsaken.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
taco funker bare som middag.
Vis hele sitatet...
Reste-taco er superdigg. Spis det til middag, så 1 time senere spis det igjen, og enda en time senere spis det. Blir bare bedre og bedre.

Melk smaker best på morgenen/lunsj. Biola er også ganske godt til frokost og lunsj.
Kebab er _ekstremt_ godt når du er full
Sitat av Xernox Vis innlegg
Reste-taco er superdigg. Spis det til middag, så 1 time senere spis det igjen, og enda en time senere spis det. Blir bare bedre og bedre.

Melk smaker best på morgenen/lunsj. Biola er også ganske godt til frokost og lunsj.
Kebab er _ekstremt_ godt når du er full
Vis hele sitatet...
Hahaha, kebab duger hele døgnet.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hahaha, kebab duger hele døgnet.
Vis hele sitatet...
Ikke alltid prøv å få ketchup i kebaben, så skal vi se ....
Sitat av Xernox Vis innlegg
Reste-taco er superdigg. Spis det til middag, så 1 time senere spis det igjen, og enda en time senere spis det. Blir bare bedre og bedre.

Melk smaker best på morgenen/lunsj. Biola er også ganske godt til frokost og lunsj.
Kebab er _ekstremt_ godt når du er full
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig i alt det der.

Prøvde Kebab edru en gang, aldri igjen. Vet ikke hvorfor men smakte rett og slett dritt, til jeg var full igjen da, da var rullebabben god!
Alt som er godt er godt døgnet rundt. Spesielt Cola.
En kald cola og en røyk er alltid digg. ... spesielt om morgenen.
Når kroppen din får behov for noe øker den suget etter matvarer som assosieres med dette. Lavt blodsukker f.eks gjør at kroppen får et sug etter alt den vet øker dette fort, f.eks smaker plutselig lys baguette, sjokolade og brus himmelsk godt.

Om morgenen er det litt andre faktorer som spiller inn, siden kroppen har vært i pausemodus. Hormonbalansen er annerledes om natten, noe som også påvirker metabolismen - og dermed sulten. Ved siden av dette er miljøet i munnen forandret, blant annet er det mye tørrere. Dette spiller direkte inn på smaksopplevelsen, tørker du f.eks helt opp i munnen smaker du ingenting.

Når det gjelder vannet så kan det også ha en enda enklere forklaring. Om natten står vannet i ro i rørene, og andelen metaller og andre urenheter får dermed hopet seg opp. Hvis du lar vannet renne en stund før du drikker det får du ihvertfall testet ut den teorien.
Sist endret av Tøffetom; 7. februar 2012 kl. 16:43.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det har sikkert med gassene i munnen å gjøre det med vannet, og at ting smaker forskjellig til forskjellige anledninger må jo være med forventninger og sikkert hva man har spist på forhånd å gjøre osv.

Jeg gravde innpå banankake en gang, som så ut som sjokoladekake, og dermed smakte sjokoladekake. Spiste mye av den før jeg innså at det egentlig ikke smakte sjokolade.

Andre ting er f eks pizza som noen ganger smaker midt i blinken og andre ganger smaker papp, selvom det er samme pizzaen. Så ja vil nok si humør, hormonnivå og noe sånt balanseopplegg i kroppen.
Jeg tror det har mye med humøret å gjøre, hvilken situasjon man befinner seg i, nivå av stresshormoner i kroppen, osv.


(Muligens litt off-topic
Ofte vil en person assosiere en bestemt type matsort til en spesiell hendelse, (bare for å ta et eksempel fra mitt eget liv), hver gang jeg kjenner lukten av nystekte vafler, tenker jeg med en gang på mormor og de gangene hun serverte meg vafler da jeg var barn. Det var noe av det beste jeg visste. Denne koplingen kommer på plass andre steder også, bare lukten av vafler generelt får meg til å tenke på mormor.


Tilbake til topic:
Graden av fysiolgiske behov vil spille inn, vann smaker ikke godt med mindre man virkelig er tørst. Og en sjokkis + cola er ikke å forrakte etter at man har sitti hele dagen på lesesalen! Da smaker sjokoladen og Colaen MYYYE bedre
Alt smaker forskjellig i forskjellige situasjoner, og til forskjellig tid. Uten at jeg er noen ekspert tørr jeg påstå at dette har mange grunner, blandt annet de Saint123 nevnte. Men, hovedgrunnen tror jeg er hvilket behov eller lyst kroppen/hjernen har på akkurat det som skal inntas. Foreksempel syntes "jegermeg" at Cola smaker vondt på morgenen, men at det smaker herlig på kvelden etter hin har spist indisk -nettop fordi Cola fungerer bra til å kjøle ned munnen og gir en avkobling fra den sterke maten. Melk er godt på morgenen fordi kroppen trenger både væske og næring på morgenen, nettop fordi personen ikke har spist eller drukket på mange timer, samt svettet ut en hel del. Potetgull er sjukt godt når man ligger å svetter på stranda, nettop fordi kroppen trenger tillskudd av salt, fordi hu også her har svetta ut en hel del
Sist endret av pet; 7. mars 2012 kl. 23:39.