Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2967
[COLOR=Red]BARE LYST TIL Å LESE MINE SPM ER DE I "BOLD"[/COLOR]

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Mac, min første :-) selvfølgelig, som en Windows bruker har jeg INGEN erfaring med OS X, men det kommer nok. Det er selvfølgelig da en del ting jeg lurer på :-O

1. Jeg leste en artikkel på www.dinside.no eller www.dingz.no, husker ikke helt hvilken, om selskapet "JetCarrier" som lar deg låne en postboks og de sender det til deg. Og med dagens dollarkurser er det slående 6 lapper forskjell på MacBook Pro'n.

Må jeg fortolle dette?
Mister jeg noe garanti eller er det vanlige 1års gjeldene enda?
Er dette lurt med tanke på risiko (hadde dere gjort det)?


2. Jeg vil jobbe en del med bilderedigering, 3D animasjon og filmredigering på denne og lurte på om program som "Autodesk Maya" vil fungere på Mac, eller må jeg gå over til noe annet? Forslag?

3. Torrents... Vet det ikke er noe problem å laste ned musikk osv til Mac. Programmer derimot vet jeg ikke noe om.

Er det noen bra torrentsider kun for mac som noen kan anbefale?
Er det noe problem å finne dette i det hele tatt?
Maya autodesk kommer til mac, ja.
Dersom du kjøper i USA, kommer du til å slite med tanke på garantisak, men til gjengjeld blir kjøpet av mac mye billigere.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Får ikke man fullverdig garanti om man kjøper apple care? Som nesten er gratis i statene..
Sitat av Turbolego
Maya autodesk kommer til mac, ja.
Dersom du kjøper i USA, kommer du til å slite med tanke på garantisak, men til gjengjeld blir kjøpet av mac mye billigere.
Vis hele sitatet...
Uhm. Du blander garanti og reklamasjon. Det er internasjonal garanti på en Mac, det du mister er selvfølgelig rettighetene forbrukerkjøpsloven gir deg. Kjøper man Apple Care gjelder tre år garanti, vanlig er ett.
Det er et par uting her.. Du kommer til å få tastatur uten ÆØÅ, du kommer til å få amerikansk lader, og hvis noe skjer under transporten fra statene, så er det på din kappe. Altså potensielt jævlig mye penger ut av vinduet.. Programvare er forholdsvis lett å anskaffe hvis du kommer deg inn på riktig torrentside. Det vangligste finner til tilogmed på TPB.

Jeg har brukt mac i mange år, men siden du spør, så nei. Jeg hadde ikke kjøpt mac i statene og fått flydd inn til Norge. For mye hassle, i forhold til pengene. Er du i en situasjon hvor de lappene er så viktige burde du uansett ikke risikere å sitte igjen med skjegget i postkassa.
Sitat av THBVampire
Må jeg fortolle dette?
Mister jeg noe garanti eller er det vanlige 1års gjeldene enda?
Er dette lurt med tanke på risiko (hadde dere gjort det)?
Vis hele sitatet...
Ja du må fortolle dette, så du kan fint legge 25% på prisen.

Garantitid på 1 år er uinteressant. Reklamasjonsretten i Norge er 5 år, og den mister du totalt. http://forbrukerportalen.no/Publikas...klamasjonsrett

Og jeg hadde aldri gjort det. Fordi (som mange andre påpeker) du får 110v lader som er ubrukelig i Norge samt et amerikansk tastatur. Det holder ikke bare å endre tastaturoppsett i OS X heller ettersom USA har 101-tasters tastatur, mens Norge har 102-tasters tastatur. Det er rett og slett en tast som ikke er der.
Sist endret av fuzzy76; 15. april 2008 kl. 20:37.
Trådstarter
43 1
Tusen takk for mange gode svar... Er mye mindre sikker på hva jeg gjør nå^^da må jeg vente til juni for å få kjøpt den hvis jeg kjøper fra Norge, og det er ikke så stor forskjell, hvertfall ikke hvis jeg bruker ADC medlemskapet

Takk takk
Laderen er ikke noe problem, da den har utskiftbare stikk. Du kan enten kjøpe bare stikket, eller bruke en jallaløsning med en strømkabel med "åttetall" i enden.

Tastaturet er noe dritt, men det er vel det eneste som blir et problem med maskinen. Frakten o.l. er jo noe annet.

Er ikke sikker på om du er klar over det, men AppleStore US sender ikke til Norge.
Bekrefter det TeeZee sier, laderen er universal, du må bare skifte pluggen. Tastaturet har jeg klart å leve med nå i 3 år, og det eneste er at alle som skal låne den blir litt forvirra til de skjønner at de bare må la være å se så mye på tastene, og bare skrive.

Men... allikevel - kjøp heller her i norge, er mye enklere mht reklamasjon osv.
Sist endret av atomet; 15. april 2008 kl. 21:48.
Sitat av THBVampire
3. Torrents... Vet det ikke er noe problem å laste ned musikk osv til Mac. Programmer derimot vet jeg ikke noe om.

Er det noen bra torrentsider kun for mac som noen kan anbefale?
Er det noe problem å finne dette i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Azureus Vuze (som det nå heter) finnes til Mac og det ville jeg anbefalt. Du har sikkert en del erfaring med det fra windows og det er akkurat det samme! Ellers finnes også BitTorrent, men jeg selv, har ikke hatt så god erfaring med den (litt FOR enkel i bruken der).

Og angående torrentsider så gjelder akkurat de samme torrentene for windows, det er bare programmet som er annerledes.

Ellers til musikk er vel Limewire det jeg ville anbefalt. Jeg bruker ihvertfall når jeg skal ha lastet ned en og en sang bare.

Håper dette hjalp deg litt! Kos deg med MAC!!!
Ang. programmer, så bruker jeg Transmission til torrents, veldig enkelt og greit. Limewire til enkeltsanger, samt iGetter som download manager.

Av andre viktige småprogrammer bruker jeg CuteFTP Mac eller Cyberduck til FTP og VLC til film.

Vil også tipse alle om et program jeg kom over for en stund siden: iEatBrainz. Henter automatisk ned artistnavn, album- og sangnavn og legger dette til i iTunes. Veldig praktisk hvis man har sanger som ID3 ikke stemmer på.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av THBVampire

2. Jeg vil jobbe en del med bilderedigering, 3D animasjon og filmredigering på denne og lurte på om program som "Autodesk Maya" vil fungere på Mac, eller må jeg gå over til noe annet? Forslag?
Vis hele sitatet...
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet...112&id=9683256

Maya er vel blant de hyggeligste programmene sånn sett, du kan kjøre Windows, Linux eller OS X og fortsatt kjøre maya.

PS: Dette forutsetter selvsagt at du kjøper en maskin med et dedikert grafikkort, da maya krever litt av grafikkortet. Dette begrenser utvalget til Imac, MacPro og MacBookPro
Sist endret av sptz; 16. april 2008 kl. 02:22.
Jeg anbefaler også Transmission som bittorrent-klient. Den har overvåking av mappe (slik at torrent-filer automatisk startes hvis de legges i riktig mappe), i tillegg til at den er anbefalt som Mac-klient på de private serverne jeg er medlem på. Hvis du er litt mer avansert av deg vil jeg anbefale rTorrent. Det er en herlig klient som kjører i Terminal, så du kan koble til den og starte/stoppe nedlastinger fra andre maskiner med nettilkobling.
Vil også, som flere tidligere, anbefale deg å kjøpe i Norge. 5 års reklamasjonsrett er ikke noe du vil være uten.

Edit: Du kan også lese litt i denne tråden, hvor mye av diskusjonen rundt bestilling fra USA kontra Norge har foregått i den senere tid: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=104652
Sist endret av Khazeth; 16. april 2008 kl. 02:26.
Trådstarter
43 1
Det er så mange utrolige hyggelige mennesker her... Tusen takk alle sammen... Har vel bestemt meg for å kjøpe i norge nå...

Tee-Zee: Jeg vet at de ikke leverer til norge, men via www.jetcarrier.com så lar de deg låne en amerikansk postboks og adresse
Et annet program som forresten er å anbefale er Adium. Dette er en slags messenger som kan brukes til blant annet Yahoo, MSN og AOL (og sikkert flere). Det tar litt tid å venne seg til den men den er kjempefin å bruke til Mac (spesielt siden Mac Messenger ikke er så mye å skryte av akkurat).
Jeg har et blogginnlegg jeg holder kontinuerlig oppdatert med programmene jeg bruker.... http://hp.fuzzy76.net/archives/150-T...ware-list.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må du bestille mac eller kan du få kjøpt i butikken?
Ministry of Love
sptz's Avatar
thomson007 du kan kjøpe på eplehuset feks. Selv Elkjøp selger mac.
Sitat av thomson007
Må du bestille mac eller kan du få kjøpt i butikken?
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt i butikken.