Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1909
Her om dagen satt jeg og noen kompiser og fantaserte om å starte en form for buisness. Ideen baserte seg på alt fra å starte hoteller til å starte en nettbutikk som solgte et eller annet. Kompisen min som er veldig glad i design foreslo at vi kunne designe klær og selge de på nett. Vi andre tenkte at det var oppbrukt til de grader, og at det kreves et utrolig design og mye peiling på design for å kunne starte noe sånn. Plutselig poppet et helt genialt klesdesign konsept i hodet på han. Jeg, som i utgangspunktet var veldig skeptisk til ideen med å designe klær og selge på nett, forstod at ideen hans var helt genial.

Vi satt oss med en gang ned for å idemyldre litt, og mange gode ideer kom fra. Det skal sies at ingen av oss har noen erfaring fra klesdesign fra før, bortsett fra at vi har jobbet litt med design og er noen kreative sjeler.

Konseptet og designet vi har begynt på virker veldig lovende, men så kommer neste steg. Vi kan tegne designet, men vi klarer ikke å utarbeide klesdesignet proffesjonelt selv. Derfor spør jeg om tips til hvordan vi skal gå frem.

Designet vi har tenkt oss er heller ikke enkelt. Stoffet skal være sydd i forskjellig farger, og det vil derfor ikke være en enkel jobb å lage disse genserene. Det er ikke som mange andre ungdomsbedrifter som lager gensre med et enkelt trykk. Disse genserene skal lages helt fra bunn.

Vi går på universitet på NTNU alle tre, og tenker derfor vi kan oppsøke noen som har erfaring med slikt gjennom det. Vi er tre gutter på 20 år
Jeg spør derfor dere, hvordan skal vi gå frem på disse punktene:

- Utarbeide designet ut i fra våre ideer om design
- Klesproduksjon (merk at vi kun har planlagt å starte med 3 klesplagg)
- Starte bedriften
- Støtte og sponsorer? (Vår egenkapital er lite å skryte av siden alle tre er studenter)
- Andre ting vi må tenke på?


Vi er fullstendig klar over at dette prosjektet er ekstremt ambisiøst, men vi mener at det kan slå igjennom hvis vi bare er villig til å gutse litt.

Alle tips er gode tips. Håper på mange svar!

Mvh.
Jeg ville prøvd og tatt kontakt med et import firma som kan skaffe dere kontakter nede i kina igjen.... Er det noe de kan er det og lage tekstiler til ekstreme latterlige priser.
Vil foreslå dere tar kontakt med Start NTNU, som har nettopp nyskapning og gründerhjelp for studenter som oppgave. Relevant lesning:
www.start.ntnu.no
www.ntnu.no/naeringsliv

Evt. stikk innom kontoret og snakk med dem for å finne ut om det er et realistisk prosjekt, etc.

Start NTNU har kontor i Innovasjonssenter Gløshaugen (4. etasje i Perleporten på Gløshaugen), rom 476.
Vis hele sitatet...
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Før dere stresser vettet av dere med produksjon, sponsorer og andre ting ville jeg hatt håndfaste produkter. Kjøp dere tegneblokker, noen blyanter og fargetusjer, realiser produktene som skisser, dernest kan dere billig kjøpe tekstiler til et par-tre eksemplarer av et «prototyp-design» som dere kan vise fram. Med en gang dere har eksemplarer som kan minne om det endelige produktet er det mye enklere å sette idéen til livet. Folk har sjelden tro på et produkt kun basert på en tekst slik den du presenterer her. For min egen del ser jeg ikke helt hva som er så genialt med deres konsept, det må ligge i produktet i såfall.

I tvil om hvordan man lager klær? Studer deres egne og se hvordan stoffet er kuttet i forskjellige deler og sydd sammen. Det er strengt talt ikke veldig vanskelig.
Uten et lass med egenkapital og uten fabrikkontakter, er det du tenker på utrolig vanskelig.
Det blir ikke mindre vanskelig at dere skal produsere et produkt fra scratch, noe som er uendelig mye vanskeligere å få til enn å videreformidle ferdigstillte produkter. I tillegg koster det mye mer, stoffprøver, prototyper, fabrikkbefaring osv.

Bedriftetabelring i en så stor skala tar mye tid og er egentlig en fulltidslivsstil, dvs det ofte passer dårlig med studier ved siden av.

Ellers er det bare å lese seg opp på lovverket og sette igang.
Også forretningsplan er et godt stikkord. Se på forretningsplaner på internett og se hvor mye det innebærer. Vil anbefale dere som andre skriver her på tråden å ta kontakt med billig produsererer av råstoffer i Kina. (også Brasil, erfaring der i fra). Hvis dere får lov å begynne som UB så er det ikke så allverden med regler dere skal sette dere inn i.

Good Luck
Trådstarter
2 0
Sitat av Dev
Før dere stresser vettet av dere med produksjon, sponsorer og andre ting ville jeg hatt håndfaste produkter. Kjøp dere tegneblokker, noen blyanter og fargetusjer, realiser produktene som skisser, dernest kan dere billig kjøpe tekstiler til et par-tre eksemplarer av et «prototyp-design» som dere kan vise fram. Med en gang dere har eksemplarer som kan minne om det endelige produktet er det mye enklere å sette idéen til livet. Folk har sjelden tro på et produkt kun basert på en tekst slik den du presenterer her. For min egen del ser jeg ikke helt hva som er så genialt med deres konsept, det må ligge i produktet i såfall.

I tvil om hvordan man lager klær? Studer deres egne og se hvordan stoffet er kuttet i forskjellige deler og sydd sammen. Det er strengt talt ikke veldig vanskelig.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en gode ide. Jeg skal undersøke hvordan det blir å lage en prototype. Konseptet har jeg ikke røpet her fordi jeg er redd for at noen kan stjele det. Det er ikke bare en hvilket som helst genser. Heller ikke en genser som vil koste så mye mer å produsere enn en vanlig genser, bortsett fra at den skal lages fra scratch. Dvs. ikke ferdig "plain" ensfarga gensere med trykk.

Vi tenker å starte smått. Problemet kan være alle kostnadene som går med til å utarbeide designet og produksjonen. Tenkte å produsere f.eks 10 gensere av hvert design, dvs. totalt 30 gensere, og se hvor godt de blir motatt. Men for å kunne få nok penger til dette trenger vi vel noen sponsorer evt. støtte som er villig til å satse på prosjektet vårt?

Forøvrig mange gode tips. Stor takk til dere!
Dersom dere klarer å skrape sammen ca. 45% egenkapital så kan dere ta opp resten i lån.
Sitat av Rubli
Høres ut som en gode ide. Jeg skal undersøke hvordan det blir å lage en prototype. Konseptet har jeg ikke røpet her fordi jeg er redd for at noen kan stjele det. Det er ikke bare en hvilket som helst genser. Heller ikke en genser som vil koste så mye mer å produsere enn en vanlig genser, bortsett fra at den skal lages fra scratch. Dvs. ikke ferdig "plain" ensfarga gensere med trykk.

Vi tenker å starte smått. Problemet kan være alle kostnadene som går med til å utarbeide designet og produksjonen. Tenkte å produsere f.eks 10 gensere av hvert design, dvs. totalt 30 gensere, og se hvor godt de blir motatt. Men for å kunne få nok penger til dette trenger vi vel noen sponsorer evt. støtte som er villig til å satse på prosjektet vårt?

Forøvrig mange gode tips. Stor takk til dere!
Vis hele sitatet...
Der har du allerede et problem. Med mindre de skal sys for hånd og ikke ha trykk, koster det nesten like mye for 30 som for 500. Sånn er det med all trykking: Det er oppstarten som koster penger, ikke hvert eksemplar.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Subsidier er vel vanlig når man starter opp en bedrift?
Til oppstarten av bedriften kan jeg anbefale boka "Entrepenørskap og bedriftsutvikling", som er pensum i faget "Entrepenørskap" på en del videregående skoler. Dekker alle hovedsidene ved oppstart og drift av en bedrift. Bok 1 er vel mest aktuell for dere, siden den begynner på bunnen. ISBN 9788291818504
Sist endret av Snillorg; 19. februar 2008 kl. 20:06.