Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1501
Når jeg skal skru på pcen, så starter den ikke. Det vil si at ingenting starter, ikke vifter, ikke psu og alt er bare fucked. Jeg har skjekket at alt er koblet i, og sist jeg skrudde av pcen var i går kveld. Så det er litt rart at den ikke funker nå. Noen som kan hjelpe meg?
Litt dumt spørsmål men: Har du sjekket om stikkontakten virker? :P
Sitat av The Freak
Litt dumt spørsmål men: Har du sjekket om stikkontakten virker? :P
Vis hele sitatet...
ja, jeg har gjort det, også har jeg prøvd en annen stikkontakt.
kansje det er noen sikringer som har gått inni pcen? har den vært utsatt for fukt?
sikringer? Den har ikke vært utsatt for fukt nei, den har stått stille og rolig inne i hjørnet av rommet mitt. Men Jeg vet ærlig talt ikke hvor sikringene ligger inni pcen min, tror du virkelig det kan være det?

Forresten så har jeg sendt en mail til komplett om at jeg har problemer, og om det er mulig å bytte ut psuen.
Kan være kortsluttning i noen elementer!

Får du ikke kontakt i det hele tatt?
Starter vifta i et halvt sekund eller?

Jeg hadde fått kortsluttning i selve hovedkortet, og da startet maskina i et halvt sekund, så skrudde den seg av.
Da måtte jeg kjøpe nytt:[
ingenting starter som sagt. Ikke i et halvt sekund engang..!
Dette er meget mystisk. i går dro jeg bort og før jeg dro så slo jeg av pcen min. Men nå når jeg kom hjem er den helt død den starter ikke i et sekund en gang. den er bare 100% død har testa kontakten og sett at alt er som det pleier. Hva burde jeg gjøre??
Hmm, har snakket med noen folk, de sier det er strømforsyneren, så jeg har selv skaffet meg en. Skal skjekke det i morgen, men hvis det ikke er den som er kaputt, hva kan det være da? Noen som veit om noe? Trenger virkelig hjelp, for det er drit kjipt å fucke en pc til 12000! Hilfe
Mål spenning på strømforsyning å se om den leverer?

Tittet på hovedkortet å sett om det er noen svidde kretser her eller der? Kan hende hovedkortet har tatt kvelden. Finn en lommelykt, lukk opp døren på kabinettet, stikk hodet inn, lys, feilsøk, mål.
Sist endret av margido; 22. oktober 2006 kl. 22:08.
Sitat av margido
Mål spenning på strømforsyning å se om den leverer?

Tittet på hovedkortet å sett om det er noen svidde kretser her eller der? Kan hende hovedkortet har tatt kvelden. Finn en lommelykt, lukk opp døren på kabinettet, stikk hodet inn, lys, feilsøk, mål.
Vis hele sitatet...
hvordan måler man spenning på dette ? Jeg har ikke sett noe feil på hovedkortet, ingen svidde kretser eller noe. Tror det er strømforsyneren.
Du måler spenningen ved hjelp av et voltmeter
Hmm, kan det være noe annet enn strømforsyneren?
Sitat av max-mekka
Når jeg skal skru på pcen, så starter den ikke. Det vil si at ingenting starter, ikke vifter, ikke psu og alt er bare fucked. Jeg har skjekket at alt er koblet i, og sist jeg skrudde av pcen var i går kveld. Så det er litt rart at den ikke funker nå. Noen som kan hjelpe meg?
Vis hele sitatet...
Spørs vel hvor gammal pcen er... Men: jeg husker når jeg drev å mekka med hardware og shit i pcen min, så var jeg fæl med å klare å sette ide-kabler (de som går fra hovedkort til harddisker/cdrommer) feil vei - noe som resulterte i at maskinen virket -helt- død.

Tok meg et par irriterende timer før jeg fant ut hva som var feil :P
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=overledning

Du kan forsøke å se om noen av disse stegene hjelper deg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Wiggles
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=overledning

Du kan forsøke å se om noen av disse stegene hjelper deg
Vis hele sitatet...
Har gjort dette, snakket med flere som har peil på pc, men det funker ikke. '
Jeg har nå skjekket om alle delene funker, HD, PSU, CPU, OG GPU. Alt funker untatt hovedkortet. Jeg sender deretter inn kortet til retur, men de finner ingen feil.
Det som jeg stusser mest på er at den _plutselig_ stopper å fungere, og jeg prøver absolutt alle metoder for å få det til å funke!
Hjelp meg!

takker for svar.

Sitat av nohope
Spørs vel hvor gammal pcen er... Men: jeg husker når jeg drev å mekka med hardware og shit i pcen min, så var jeg fæl med å klare å sette ide-kabler (de som går fra hovedkort til harddisker/cdrommer) feil vei - noe som resulterte i at maskinen virket -helt- død.

Tok meg et par irriterende timer før jeg fant ut hva som var feil :P
Vis hele sitatet...
Pcen er et halvt år gammel :/
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nytt: Jeg har prøvd 3 forskjellige strømforsyninger, men funker fortsatt ikke. Jeg leste om samme problem på hw.no og de hadde akkurat samme komponenter som jeg har og de har kjøpt den på komplett. Noen som har noen ideer?

Har jeg rett til å sende den inn til komplett og få de til å mekke den? Gratis i så fall?
mvh
Max-Mekka
"prøv svenske knappen" den der kanppen man kan "slå av pcen med" på strømmforsyningen.jeg kom hjem fra et LAN en gang og den var flipa ned(feil vei) og jeg brukte 10min før jeg sjønte va som var galt..:P men lykke til
Om ikke pcn funker ved boot(ikek vifter osv), er det som regel PSU'en. Om det ikke er den, sjekk jumperene på hovedkortet, evt prøv og kortslutt "bootjumperen" med en skrutrekker osv og sjekk om den starter. hvis ikke, er nok hovedkortet defekt pga statiske utladninger eller lignende under frakt.

det vil si:
1. Sjekk psu(som du har sjekket)
2. Sjekk jumperene(kortslutt boot jumperen manuelt også om ikek knappen fungerer med riktig tilkobling(knapp kan være defekt))
3. Test med et annet hovedkort
Sikker ikke til noe hjelp, men du kan nå prøve.

En dag klinte til stasjonæren min med et balltre, så den datt i gulvet. Vet at det ikke høres smart ut, men jeg har store problemer med sinnet mitt. Anyways, da skrudde den seg av og ville ikke på igjen, i det hele tatt.
Fant fort ut at ledningene fra på-knappen til dataen, hadde løsnet. Har du sjekket dette?

Og ja, viss du fortsatt har garanti, skal Komplett fikse datamaskinen din gratis.
Sitat av Svoldal
Fant fort ut at ledningene fra på-knappen til dataen, hadde løsnet. Har du sjekket dette?
Vis hele sitatet...
ÅÅÅÅÅ.. Spar oss..
Sitat av Matthiesen
ÅÅÅÅÅ.. Spar oss..
Vis hele sitatet...
Bidrog du med noe til trådstarter ved å skrive det? Nei. Send meg heller et PM, eller klapp igjen.
Sitat av MagicalTrevor
Om ikke pcn funker ved boot(ikek vifter osv), er det som regel PSU'en. Om det ikke er den, sjekk jumperene på hovedkortet, evt prøv og kortslutt "bootjumperen" med en skrutrekker osv og sjekk om den starter. hvis ikke, er nok hovedkortet defekt pga statiske utladninger eller lignende under frakt.

det vil si:
1. Sjekk psu(som du har sjekket)
2. Sjekk jumperene(kortslutt boot jumperen manuelt også om ikek knappen fungerer med riktig tilkobling(knapp kan være defekt))
3. Test med et annet hovedkort
Vis hele sitatet...
Har gjort alt dette. Den starter ikke når jeg booter den manuelt.
Dumt forslag sikkert men resette bios har ikke kommet klart fram her.
Har hatt pc`er som ikke ville starte eller fungere på noen måte intill jeg resatte bios.
Gudene vite hvorfor, men etter det har de fyra opp.

annen ting du bør se etter er om noen av kondensatorene på hovedkortet buler veldig opp på toppen.
Da kan det være store sannsynlighet for at det nettop er noe slikt.

Men som sakt sikkert dumt forslag, får gi oss tilbakemelding om du finner feilen.
Hei.


Siden dette er en ny datamaskin, skal du IKKE åpne maskinen å gjøre noen endringer/røre noe som helst. Er det en garantisak skal den sendes inn. Så ta kontakt med komplett.

Lykke til.
Sitat av lett_ice
Hei.


Siden dette er en ny datamaskin, skal du IKKE åpne maskinen å gjøre noen endringer/røre noe som helst. Er det en garantisak skal den sendes inn. Så ta kontakt med komplett.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Har bygd den selv da :/

Og ja, har funnet feilen. Tror Komplett har lurt meg, for som sagt tidligere har jeg sendt inn hovedkortet, men de testa det ok, men jeg har IKKE testet det ok. Prøvd på flere pcer, så jeg har sendt det inn igjen. Får nesten håpe det funker nu. Men takker for tilbakemeldinger.
Sist endret av bendiks; 19. desember 2006 kl. 18:24.
Sikkert lynet som har slått ned.