Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2428
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg og noen venner skal sette opp en side, men vi trenger .no domene. Dette kan jo kun skaffes gjennom et organisasjons nr. Men søsteren min driver med noen venner en liten organisasjon og de har org.nr. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke dette org.nr til min side, men i senere tid også oprette en side med.no domene for de?

Altså kan org.nr brukes til flere domener? er det en limit på hvor mange domener du kan opprette eller kan du ha så mange du vil ? mener å ha lest ett sted at hvert org.nr kan ha 10 domener, men fant ikke flere kilder på dette så jeg spør her.

Takker for all hjelp
Hvert foretak kan registrere opp til 20 domener i følge retningslinjene til Norid. De følges derimot ikke til punkt og prikke(egne erfaringer).
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ligger minst 30 000 svar, dette er et av dem: https://faq.servetheworld.net/module_3_1_8.html
For de late:20 stk per org nr.

Uansett så kan du bare registre et enkeltmannsforetak i brønnøysundregistert, dette er gratis, og da får du Org nr.

Edit: Det er uansett ikke noe problem å "låne" ORG nr av andre, men husk på at de blir satt som eier av domene ditt, så dette må være noen du kjenner, de kan jo bestemme seg for å være kjipe.
Sist endret av Fleff; 5. januar 2012 kl. 20:43.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Ja det er jo søsteren min som "eier" det så det skal nok gå bra.
Tror om du skal tjene penger på siden så går det ikke? eller tror det i allefall.
Vis hele sitatet...
går det ikke hvis jeg vil ha reklame på siden min feks ? via google adsense ?

Hvert foretak kan registrere opp til 20 domener i følge retningslinjene til Norid. De følges derimot ikke til punkt og prikke(egne erfaringer).
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det ? er det stor sjangs for at jeg ikke kan oprette ett .no domene til søsteren min og de i senere tid hvis jeg opretter en nå ?
Sitat av snowdog Vis innlegg
Ja det er jo søsteren min som "eier" det så det skal nok gå bra. går det ikke hvis jeg vil ha reklame på siden min feks ? via google adsense ?

Hva mener du med det ? er det stor sjangs for at jeg ikke kan oprette ett .no domene til søsteren min og de i senere tid hvis jeg opretter en nå ?
Vis hele sitatet...
Det vil si at du kan opprette 20 domener, og muligens flere.

Som igjen vil si at du kan opprette domene til din søster, bror, datter og hund i ettertid.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Det vil si at du kan opprette 20 domener, og muligens flere.

Som igjen vil si at du kan opprette domene til din søster, bror, datter og hund i ettertid.
Vis hele sitatet...
Skjønte det. Men du skrev at av egen erfaring følger de ikke denne regelen til punkt å prikke, så det jeg tenkte på var om det var stor sjangs for at var teit og nektet meg å opprette flere domener?
Sitat av snowdog Vis innlegg
Skjønte det. Men du skrev at av egen erfaring følger de ikke denne regelen til punkt å prikke, så det jeg tenkte på var om det var stor sjangs for at var teit og nektet meg å opprette flere domener?
Vis hele sitatet...
Nei, motsatt. Du får gjerne opprettet flere enn 20 domener, de er ikke så streng på det.
Sist endret av Erikj; 5. januar 2012 kl. 21:04.
Dette har blitt endret til 100
Sist endret av Douchebag; 5. januar 2012 kl. 21:09.
Grensen i dag er utvidet til 100 domener pr org nr
Be hun om å registrere domenet til deg også oppdaterer hun bare NS'n som peker mot hostingen din!
Sitat av Fleff
Uansett så kan du bare registre et enkeltmannsforetak i brønnøysundregistert, dette er gratis, og da får du Org nr.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det lenger. Prisene for å registrere enkeltmannsforetak er Elektronisk: kr 2 127 og På papir: kr 2 660 > Priser
Å registere seg i enhetsregisteret er fremdeles gratis i følge den samme prislisten.

Skal du registere deg kun for å kunne kjøpe domene er det ingen grunn til å registrere seg i foretaksregisteret.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Så det vil gå helt fint altså om jeg lager domene nå og til søsteren min ? så flott da! takk for svar

Men av ren nyskjerrighet, koster det å opprette enkeltmannsforetak nå?
Det står en link i innlegget to hakk over spørsmålet ditt. Prøv å bruke den, kombiner gjerne informasjonen du finner med det som står skrevet i tråden, f.eks hakket under linken.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Å registere seg i enhetsregisteret er fremdeles gratis i følge den samme prislisten.

Skal du registere deg kun for å kunne kjøpe domene er det ingen grunn til å registrere seg i foretaksregisteret.
Vis hele sitatet...

Gikk på registrering, men alt jeg finner er:

Aksjeselskap
Allmennaksjeselskap
Andre bo
Annen juridisk person
Ansvarlig selskap med ubegrenset ansvar
Ansvarlig selskap med delt ansvar
Eierseksjonssameie
Enkeltpersonforetak
Forening/lag/innretning
Partrederi
Samvirkeforetak
Stiftelse
Tingsrettslig sameie
Verdipapirfond

Enkeltpersonforetak er da vel det prisene jeg nevnte ovenfor som gjelder, finner ikkeno mulighet å registrere seg i bare enhetsregisteret
Nei, du finner ikke enkeltmannsforetak på listen der fordi det er gratis å registrere. Tro meg, dette er jeg 100 % sikker på.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Hvordan registrerer man seg som enkeltmansforetak ? finner ikke fram til det et eneste sted. Går registreringen over nettet eller må du sende søknad eller noe sånt ? Lurer på om jeg bare skal registrere et enkeltmannsforetak, eller er det ikke vits hvis jeg har mulighet til å låne org.nr ?
Sitat av snowdog Vis innlegg
Hvordan registrerer man seg som enkeltmansforetak ? finner ikke fram til det et eneste sted. Går registreringen over nettet eller må du sende søknad eller noe sånt ? Lurer på om jeg bare skal registrere et enkeltmannsforetak, eller er det ikke vits hvis jeg har mulighet til å låne org.nr ?
Vis hele sitatet...
Ikke noe poeng å opprette et enkeltpersonsforetak så lenge du ikke skal bruke det til annet enn å ha et domene. Bruk din søsters.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Greit da gjør jeg det da Takker for alle svar i denne tråden!
Det er mulig ja. Har selv gjort dette med min fars organisjon da jeg registrerte .no domene. Eieren av foretaket må dog underskrive søknaden til Norid. Bare pass på å ikke gjøre noe dumt eller lignende da dette sannsynligvis kan/vil knyttes til organisjonen.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Ok, fikk nå vite at org.nr skal kanskje sies opp. Hvis jeg bruker det org.nr til domene nå og dette i senere tid blir avsluttet vil domene mitt også bli avsluttet da ? antar vel at det blir det. :/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er du heldig har du det ut måneden/året du har betalt for, men ikke lengere.

Hvorfor ikke bare registrere deg som enkeltmannsforetak i brrg?
Sålenge du ikke tjener noe via foretaket, så er det ingen ulemper slik som regnskap og betale skatt på forhånd.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Har tenkt å tjene inn penger på reklame via siden. Tror ikke det blir noe mye $$$ av det men jeg og noen fikk lyst å prøve for gøy. Vil jeg ikke kunne registrere meg gratis da hvis jeg skal tjene inn litt penger ? Går det an å feks endre kontakt info og Navn og slikt på noe som allerede er registrert slik at jeg slipper å registrere meg ?

Siste utvei blir vel å registrere eget, men vi er under 18 år hvordan gjøres det da ? og er dette elektronisk registrering eller må man sende inn noe form for søknad elns ? og vil jeg få org.nr og slikt med en gang hvis det er elektronisk ?
Sitat av snowdog Vis innlegg
Har tenkt å tjene inn penger på reklame via siden. Tror ikke det blir noe mye $$$ av det men jeg og noen fikk lyst å prøve for gøy. Vil jeg ikke kunne registrere meg gratis da hvis jeg skal tjene inn litt penger ? Går det an å feks endre kontakt info og Navn og slikt på noe som allerede er registrert slik at jeg slipper å registrere meg ?

Siste utvei blir vel å registrere eget, men vi er under 18 år hvordan gjøres det da ? og er dette elektronisk registrering eller må man sende inn noe form for søknad elns ? og vil jeg få org.nr og slikt med en gang hvis det er elektronisk ?
Vis hele sitatet...
Er du under 18 er det ikke mulig, da må du få et familiemedlem eller lignende til å registrere et foretak på sitt navn.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Er du under 18 er det ikke mulig, da må du få et familiemedlem eller lignende til å registrere et foretak på sitt navn.
Vis hele sitatet...
Men hvis de bestemmer seg for å kansellere, ville det ha vært mulig å endre infoen og navnet og beholde det org nr som allerede er der ? og hvis vi skal registrere oss, hvordan er det registreringen foregår?(se spm jeg stilte over)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du tatt noe research selv? Det tar ikke mange minutter å finne ut av det du spør om.

http://www.brreg.no/registrering/

Kanselerer de, så har du ikke enkeltmansforetak lengere, da har du heller ikke ORG nr, og du har ikke .no domene. Du kan IKKE endre det til noe random nr.
Sitat av snowdog Vis innlegg
Men hvis de bestemmer seg for å kansellere, ville det ha vært mulig å endre infoen og navnet og beholde det org nr som allerede er der ? og hvis vi skal registrere oss, hvordan er det registreringen foregår?(se spm jeg stilte over)
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke sikker på, men det kan godt hende det er mulig å "overføre" eierskap av foretaket til en annen person. Angående registrerering er jeg ikke sikker, men det tar noen uker tror jeg ihvertfall. Men du kan uansett ikke registrere deg fordi du ikke er myndig.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har du tatt noe research selv? Det tar ikke mange minutter å finne ut av det du spør om.

http://www.brreg.no/registrering/

Kanselerer de, så har du ikke enkeltmansforetak lengere, da har du heller ikke ORG nr, og du har ikke .no domene. Du kan IKKE endre det til noe random nr.
Vis hele sitatet...
Har prøvd men skjønte ikke mye. jeg vil ikke endre det til random nr. Det jeg vil er å endre Navn og kontakt info men beholde org.nr og slippe registrering på nytt.
Sitat av snowdog Vis innlegg
Har prøvd men skjønte ikke mye. jeg vil ikke endre det til random nr. Det jeg vil er å endre Navn og kontakt info men beholde org.nr og slippe registrering på nytt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Du kan jo ikke endre navn og kontakt hvis du ikke har et organisjonsnummer.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Hva mener du? Du kan jo ikke endre navn og kontakt hvis du ikke har et organisjonsnummer.
Vis hele sitatet...
Søsteren min og noen venner har opprettet et org.nr. Tingen er at kontakt personen ikke er min søster, og mailen og annen kontakt info er ikke søsteren min sin. Så hvis de bestemmer seg for å melde seg ut av brønnøysund, kunne den kontakt infoen og navn på foretaket blitt endret til søsteren min sin kontakt info siden jeg ikke er myndig ? Beklager for dårlig formulering.