Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 6074
Fra en tidligere handel fikk jeg reklame på epost om ny norsk webside med nettauksjon. Da jeg kom inn på denne siden virket dette som en grei webside, men tydelig at den er i oppstartsfasen. En del varer var blitt lagt ut for bud, og jeg som kom over en del interessante varer, som blant annet Nokia N95 og en rekke andre mobiler, gav bud på disse.

Selvfølgelig vant jeg budrundene etter ca 10 dager, enkelt og greit for det jeg var den eneste som hadde gitt bud på disse. Alle varene hadde utropris på Kr 1. Men selvfølgelig var det en minstepris, som gikk i hytt og pine oppover av seg selv. Hver gang jeg bød litt over minsteprisen ble disse prisene justert oppover.

Når jeg endelig vant auksjonene, ble de plutselig forlenget med 13 dager, og alle budene mine ble kansellert. Jeg sjekket reglementet, og dette som de gjorde var ulovlig i følge deres eget reglement.

Markedsføringen deres har tydeligvis gått i grusen, og etter ca. to-tre uker endte de opp med 37 brukere.

Hva i helvete bør jeg egentlig gjøre med dette? Dette må jo bryte med noen vitale regler for kjøp og salg mht. Norges Lover?
Hvis jeg ikke tar feil er det vel reglene i det landet hvor serveren til siden står som gjelder! Dvs. at hvis siden ligger på en server i USA er det amerikanske lover som gjelder.

Så først må du vel finne ut hvor serveren står slik at vi vet hvilke lover som gjelder, og deretter ringer du til Forbrukerrådet
Hvilken side er det snakk om?
det er vel ikke tilfeldighvis gibud.no?
Haha, det høres ut som en ordentlig møkkaside. Liker dem ikke prisen går til så utsetter de det eller hever minsteprisen?
Sist endret av torsken; 7. april 2008 kl. 19:18.
Trådstarter
Jeg tørr ikke å poste siden her i fare for at jeg skulle reklamere for den, og at de på denne måten kan få flere brukere. Dere må evt. sende en pm hehe.

Helt sykt, har kontaktet dem nå, venter bare på svar på mail.
Om noen leser alt dette er det definitivt ikke reklame. Bare post linken du :-)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ddos-attack?
hva heter siden?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av pwner2k
det er vel ikke tilfeldighvis gibud.no?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det. Den er fra '98 om man skal tro det som står på siden deres.
Trådstarter
Siden heter www.onebid.no, og kan ikke anbefales på noen som helst måte! Ser på at en rekke av produktene som kan "kjøpes nå" er overpriset i forhold til andre nettbutikker.
Når du signerte som bruker på sida har du gjerne godtatt noen retningslinjer. Hva sier disse retningslinjene? Eller, crap, alt du sier dem har gjort, bryter mot markedsføringsloven. Klag til forbrukombudet.

edit: wow, alt kom ikke med.
edit2: du har en god sak.
Sist endret av dobby; 8. april 2008 kl. 00:40.
Trådstarter
Kan siden muligens være et svindel foretak? Noen som kan se nærmere på dette? I og med at på "betjene konto" var de veldig glad i kontopplysninger, slik som paypal brukerinformasjon o.l

Til tross for at siden er avansert, er vel ikke dette noe som er vanskelig med en mal? Dessuten finnes det ingen opplysninger om hvem som driver siden, eller noen ytterlig kontaktinformasjon.

Men det eneste som strider i mot må være Tele2 reklamen.
http://www.qxl.no/accdb/viewItem.asp...r=1&Catg=63464

Ironisk. Auksjonssiden onebid.no auksjoneres bort.
Sitat av piuu
Kan siden muligens være et svindel foretak? Noen som kan se nærmere på dette? I og med at på "betjene konto" var de veldig glad i kontopplysninger, slik som paypal brukerinformasjon o.l

Til tross for at siden er avansert, er vel ikke dette noe som er vanskelig med en mal? Dessuten finnes det ingen opplysninger om hvem som driver siden, eller noen ytterlig kontaktinformasjon.

Men det eneste som strider i mot må være Tele2 reklamen.
Vis hele sitatet...
WHOIS - LORENTZEN INVEST

Brønnøysundregistrene

Et søk på google gir hpldesign, bilauksjon.net ("bilauksjon.net" blir omdirigert til onebid).
Sist endret av Gjerven; 8. april 2008 kl. 01:14.
Trådstarter
der kom vel avklaringen om at ikke finnes noe kriminelt bak siden, men en utkjørt gründer.
Sitat av piuu
Fra en tidligere handel fikk jeg reklame på epost om ny norsk webside med nettauksjon. Da jeg kom inn på denne siden virket dette som en grei webside, men tydelig at den er i oppstartsfasen. En del varer var blitt lagt ut for bud, og jeg som kom over en del interessante varer, som blant annet Nokia N95 og en rekke andre mobiler, gav bud på disse.

Selvfølgelig vant jeg budrundene etter ca 10 dager, enkelt og greit for det jeg var den eneste som hadde gitt bud på disse. Alle varene hadde utropris på Kr 1. Men selvfølgelig var det en minstepris, som gikk i hytt og pine oppover av seg selv. Hver gang jeg bød litt over minsteprisen ble disse prisene justert oppover.

Når jeg endelig vant auksjonene, ble de plutselig forlenget med 13 dager, og alle budene mine ble kansellert. Jeg sjekket reglementet, og dette som de gjorde var ulovlig i følge deres eget reglement.

Markedsføringen deres har tydeligvis gått i grusen, og etter ca. to-tre uker endte de opp med 37 brukere.

Hva i helvete bør jeg egentlig gjøre med dette? Dette må jo bryte med noen vitale regler for kjøp og salg mht. Norges Lover?
Vis hele sitatet...
Som eier av siden vil jeg kanskje ANBEFALE deg om at DU leser auksjonsbetingelsene før du i det hele tatt beskylder NOEN for å være useriøse.

PKT 1: DU har ALDRI vunnet noen av de auksjonene du påstår du har vunnet. Dette fordi MINSTEPRISEN ikke ble oppnådd. Skjønner heller IKKE hvordan du kan si at minsteprisen hoppet oppover hver gang du ga bud?? Dette er FYSISK IKKE MULIG!! Minsteprisen er skjult så da spør jeg deg hvordan du VET hva minsteprisen er??

PKT 2: Budene DINE har ALDRI blitt kansellert. Auksjonen ligger inne med AUTOMATISK gjennopplasting ved auksjonsslutt, noe som gjør at ALLE bud blir slettet ved ny start på auksjonen. Så lenge minsteprisen IKKE er oppnådd så foreligger det heller INGEN vinner.

PKT 3: Jeg vil bare si at dette blir for meg veldig useriøst og spre slik feilaktig informasjon på ett slikt syltynt grunnlag.. Er vel heller jeg som bør gå videre med dette..
Nå må du roe reken to hakk ONEBID...

Du har helt sikkert rett i at trådstarter har missforstått noe, men når du kommer med slike utbasuneringer som du her gjør så bekrefter du det alle her inne har misstenkt fra første stund. Nemlig at du er fullstendig uskikket til å drive kundebehandling.

Jeg forstår at du føler deg krenket og at det sikkert er provoserende at kundene dine ikke er fornøyde. Men enhver med litt forretningskløkt vet at "kunden har alltid rett" og at dersom kunden har missfortsått så er det din feil. Derfor bør du være ydmyk og oppfordre til å finne løsning på en rolig og balansert måte. Ikke med å komme med slike kraftsalver som du gjør her.

Ved å skrive på en dannet måte uten å skrike ut alt du mener er viktig ville du skapt et inntrykk av at du drev en seriøs butikk på en seriøs måte. Nå fremstår du som en grinete drittunge og du kan være sikker på at all den PR verdi du kunne fått ut av dette er gått tapt.

"Er vel heller jeg som bør gå videre med dette.." Er den siste spikeren i din egen kiste? Hvor skulle du gå videre og hva skulle du oppnå? En fullstendig tankeløs uttalelse som får deg til å fremstå som en fjortenåring uten det minste kunnskap om forretningslivet.

Dett er hva man på nerdespråket kaller for "Epic Fail"

Bedre lykke neste gang!
hehe...morro!
Tenker tilbake når min mor å far lærte meg;
Det er alltid 2 sider av en sak! =)
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av ONEBID
Som eier av siden vil jeg kanskje ANBEFALE deg om at DU leser auksjonsbetingelsene før du i det hele tatt beskylder NOEN for å være useriøse.

PKT 1: DU har ALDRI vunnet noen av de auksjonene du påstår du har vunnet. Dette fordi MINSTEPRISEN ikke ble oppnådd. Skjønner heller IKKE hvordan du kan si at minsteprisen hoppet oppover hver gang du ga bud?? Dette er FYSISK IKKE MULIG!! Minsteprisen er skjult så da spør jeg deg hvordan du VET hva minsteprisen er??

PKT 2: Budene DINE har ALDRI blitt kansellert. Auksjonen ligger inne med AUTOMATISK gjennopplasting ved auksjonsslutt, noe som gjør at ALLE bud blir slettet ved ny start på auksjonen. Så lenge minsteprisen IKKE er oppnådd så foreligger det heller INGEN vinner.

PKT 3: Jeg vil bare si at dette blir for meg veldig useriøst og spre slik feilaktig informasjon på ett slikt syltynt grunnlag.. Er vel heller jeg som bør gå videre med dette..
Vis hele sitatet...
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor dere har en skjult minstepris. Hva er vitsen med å legge ut en auksjon på en vare, billig, men bruker kan ikke vinne hvis han ikke går over en skjult minstepris.
FIGHT! (veldig useriøst svar.)
Sitat av Cikey
Nå må du roe reken to hakk ONEBID...

Du har helt sikkert rett i at trådstarter har missforstått noe, men når du kommer med slike utbasuneringer som du her gjør så bekrefter du det alle her inne har misstenkt fra første stund. Nemlig at du er fullstendig uskikket til å drive kundebehandling.

Jeg forstår at du føler deg krenket og at det sikkert er provoserende at kundene dine ikke er fornøyde. Men enhver med litt forretningskløkt vet at "kunden har alltid rett" og at dersom kunden har missfortsått så er det din feil. Derfor bør du være ydmyk og oppfordre til å finne løsning på en rolig og balansert måte. Ikke med å komme med slike kraftsalver som du gjør her.

Ved å skrive på en dannet måte uten å skrike ut alt du mener er viktig ville du skapt et inntrykk av at du drev en seriøs butikk på en seriøs måte. Nå fremstår du som en grinete drittunge og du kan være sikker på at all den PR verdi du kunne fått ut av dette er gått tapt.

"Er vel heller jeg som bør gå videre med dette.." Er den siste spikeren i din egen kiste? Hvor skulle du gå videre og hva skulle du oppnå? En fullstendig tankeløs uttalelse som får deg til å fremstå som en fjortenåring uten det minste kunnskap om forretningslivet.

Dett er hva man på nerdespråket kaller for "Epic Fail"

Bedre lykke neste gang!
Vis hele sitatet...
Hei

Takk for innspill.. Er vel enig om at jeg burde vel kanskje ikke uthevet enkelte ord, som i vanlig nettverden står for at man SKRIKER.
Tar dette til etteretning, men skaden er allerede gjort. Årsaken til dette er som sagt at denne posten er postet på feil grunnlag og ville bare fremlyse de punktene som denne brukere faktisk ikke har satt seg inn i.

Har vært med altfor mange år i denne verden til å en bare kan stå og ta i mot "skittkasting". En får bare trøste seg med at om 100 år så er alt glemt..
Ser også av innleggene at en person foreslår Ddos- attack og dette er vel kanskje å betrakte som useriøst..
Og har vi ikke mer enn nok med netthandelen, qxl og ikke minst ebay!??

Jeg har vært stor på kjøp via auksjoner(særlig ebay) de siste åra, og for min del så må jeg si at markedet er mettet på auksjonsiden! Savner ingenting på de sidene vi allerede har!
Jeg støtter faktisk ONEBID. Her har vi en annen bruker som nærmest krever å få kjøpt ting til 1kr fordi han ikke forstår at det ligger en minstepris i auksjonene.

Men jeg støtter deg desverre ikke med siden, det må jeg si var en elendig butikk - skjønner at du selger ideen på QXL..
Haha, dette kan bare skje på nFF.
Sitat av Stickyshift
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor dere har en skjult minstepris. Hva er vitsen med å legge ut en auksjon på en vare, billig, men bruker kan ikke vinne hvis han ikke går over en skjult minstepris.
Vis hele sitatet...
Dette er normal praksis i auksjonssverden. Ta f.eks QXL, her selges det slike auksjoner over en lav sko.
Grunnen er at som selger, så har man kanskje en leverandør hvorav man kjøper varen til en pris, legger på litt fortjeneste og dette er denne prisen som oftes blir brukt som minstepris.
Tror ikke det finnes en selger på noen som helst tidspunkt ønsker og selg sine produkter med tap.
Så er det også slik i vår internettverden at mange av de store norske leverandørene også har sine egne nettbutikker hvor de faktisk kan selge produktene til en lavere pris enn hva forhandlerene sine får kjøpt de for.
Dette kan igjen gjøre at den prisen som en selger da f.eks har som minstepris faktisk er noe høyere enn hva man kan få samme gjenstand til hos en av de andre store norske nettbutikkene.
Sitat av Matthiesen
Jeg støtter faktisk ONEBID. Her har vi en annen bruker som nærmest krever å få kjøpt ting til 1kr fordi han ikke forstår at det ligger en minstepris i auksjonene.

Men jeg støtter deg desverre ikke med siden, det må jeg si var en elendig butikk - skjønner at du selger ideen på QXL..
Vis hele sitatet...

Takk for supporten.. Årsaken til salget er enkelt og greit tiden. Jeg har i etterkant av oppstarten tiltredt i en ny jobb og da tar dette all min tid. I stedet for og slette denne helt så kan det være at andre kan dra nytte av den..
Sitat av ONEBID
Dette er normal praksis i auksjonssverden. Ta f.eks QXL, her selges det slike auksjoner over en lav sko.
Grunnen er at som selger, så har man kanskje en leverandør hvorav man kjøper varen til en pris, legger på litt fortjeneste og dette er denne prisen som oftes blir brukt som minstepris.
Tror ikke det finnes en selger på noen som helst tidspunkt ønsker og selg sine produkter med tap.
Så er det også slik i vår internettverden at mange av de store norske leverandørene også har sine egne nettbutikker hvor de faktisk kan selge produktene til en lavere pris enn hva forhandlerene sine får kjøpt de for.
Dette kan igjen gjøre at den prisen som en selger da f.eks har som minstepris faktisk er noe høyere enn hva man kan få samme gjenstand til hos en av de andre store norske nettbutikkene.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal du ikke selge med tap, men synes du det ikke er litt frekt?
Her er det tydligvis en frustrert kjøper som har brukt sin tid på å by på et produkt. Auksjonstiden gikk ut, og han tror selvfølgelig han har vunnet, men neida, han vant ikke fordi budrunden ikke kom over en minstepris?

Vet ikke hvor vanlig praksis dette er, men ingen tvil om at det er frekt!

Edit: Hva med å i det minste rope ut en vare på minsteprisen?
Sist endret av hedningen; 8. april 2008 kl. 09:58.
Siden ser jo ikke så værst ut. Men om det lar seg gjøre å slå gjennom med noe sånt nå er en annen sak. Det finnes mange slike nettsteder fra før, og uten noe som differansierer fra resten så skjer det ikke. En annen ting er at man ikke kan gjøre det så enkelt som å sette minstepris lik innkjøpspris + fortjeneste. Man må nesten ha noen tilbud som gjør at folk gidder å stikke innom. Prisene er så presset på nettet at det alltid vil finnes andre som selger samme tingen billigere hvis man skal bruke den modellen der. Folk selger ting uten fortjeneste og gjerne også med tap. På noen varer. Og så henter de det inn igjen på andre varer. Man trenger lokketilbud. Det holder ikke å bare sette startbud på minus firetusen kroner, når minsteprisen alltid er mer enn produktet koster på prisguide.no
Sist endret av bo1e; 8. april 2008 kl. 09:58.
Sitat av hedningen
Selvfølgelig skal du ikke selge med tap, men synes du det ikke er litt frekt?
Her er det tydligvis en frustrert kjøper som har brukt sin tid på å by på et produkt. Auksjonstiden gikk ut, og han tror selvfølgelig han har vunnet, men neida, han vant ikke fordi budrunden ikke kom over en minstepris?

Vet ikke hvor vanlig praksis dette er, men ingen tvil om at det er frekt!

Edit: Hva med å i det minste rope ut en vare på minsteprisen?
Vis hele sitatet...

Dette er som sagt vanlig praksis over hele linjen. For oss som har kjøpt og solgt på auksjonssider i mange år er dette ikke unormalt, men kan se hva du mener med tanken om frekt om man er ny i dette gamet..
Sitat av ONEBID
Dette er som sagt vanlig praksis over hele linjen. For oss som har kjøpt og solgt på auksjonssider i mange år er dette ikke unormalt, men kan se hva du mener med tanken om frekt om man er ny i dette gamet..
Vis hele sitatet...
Hei ONEBID, før du utbasunerer med at minsteprisen er skjult, så bør du sjekke en gang til. Nederst på hver auksjon har du muligheten til å legge et bud, i tillegg står det en minstepris der.

Jeg prøvde å legge inn et bud på Noka N95 nederst på siden. Der sto det minstepris "1 kr". Men da jeg bydde 1 krone, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde overstiget minsteprisen. Da jeg gikk tilbake til der jeg hadde bydd første gangen, hadde minsteprisen steget til "3 kr". Dermed bydde jeg 3 kroner og da fikk jeg ikke noen beskjed om at minstebudet ikke va oversteget.

I tillegg, lær deg markedsføring. Du har null peiling.
Om skjult minstepris er vanlig praksis har jeg ingen formeninger om men det høres jo veldig ut som om det kan være på kant med markedsføringsloven. Selv om det er private auksjoner på siden så må vel den som drifter og eier siden stå ansvarlig for at systemet gir all den infoen en evt. kjøper trenger?

Andre er vel mer kvalifisert til å synse på lovverk en det jeg er men §2, §3 og §3.a (Markedsføringsloven) må da vel gjelde i en eller annen grad her?
Sist endret av laksen; 8. april 2008 kl. 11:04.
Sitat av eskilf
Hei ONEBID, før du utbasunerer med at minsteprisen er skjult, så bør du sjekke en gang til. Nederst på hver auksjon har du muligheten til å legge et bud, i tillegg står det en minstepris der.

Jeg prøvde å legge inn et bud på Noka N95 nederst på siden. Der sto det minstepris "1 kr". Men da jeg bydde 1 krone, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde overstiget minsteprisen. Da jeg gikk tilbake til der jeg hadde bydd første gangen, hadde minsteprisen steget til "3 kr". Dermed bydde jeg 3 kroner og da fikk jeg ikke noen beskjed om at minstebudet ikke va oversteget.

I tillegg, lær deg markedsføring. Du har null peiling.
Vis hele sitatet...
Tror nok du har misforstått. Minstebudet og misteprisen er to forskjellige ting. Det som står nederst er laveste budet du KAN legge inn. Altså hvis noen har bydd 1 kr, og budøkningen er 1 kr så er minstebudet 2 kr. Du kan ikke legge inn bud lavere enn 2 kr. Når budet er på 2 kr er minstebudet på 3 kr.. osv. Både dette og skjult mistepris er brukt på de fleste andre lignende auksjonssteder. Så jeg vil ikke si at det er verken frekt eller unormal praksis.
Sitat av bo1e
Tror nok du har misforstått. Minstebudet og misteprisen er to forskjellige ting. Det som står nederst er laveste budet du KAN legge inn. Altså hvis noen har bydd 1 kr, og budøkningen er 1 kr så er minstebudet 2 kr. Du kan ikke legge inn bud lavere enn 2 kr. Når budet er på 2 kr er minstebudet på 3 kr.. osv. Både dette og skjult mistepris er brukt på de fleste andre lignende auksjonssteder. Så jeg vil ikke si at det er verken frekt eller unormal praksis.
Vis hele sitatet...
Om det er normal praksis er greit, men det er frekt.
Det sier ONEBID seg enig i også, med tanke om at jeg er "nybegynner" i gamet, som jeg er.
Sitat av ONEBID
Dette er som sagt vanlig praksis over hele linjen. For oss som har kjøpt og solgt på auksjonssider i mange år er dette ikke unormalt, men kan se hva du mener med tanken om frekt om man er ny i dette gamet..
Vis hele sitatet...
Sitat av bo1e
Tror nok du har misforstått. Minstebudet og misteprisen er to forskjellige ting. Det som står nederst er laveste budet du KAN legge inn. Altså hvis noen har bydd 1 kr, og budøkningen er 1 kr så er minstebudet 2 kr. Du kan ikke legge inn bud lavere enn 2 kr. Når budet er på 2 kr er minstebudet på 3 kr.. osv. Både dette og skjult mistepris er brukt på de fleste andre lignende auksjonssteder. Så jeg vil ikke si at det er verken frekt eller unormal praksis.
Vis hele sitatet...
Da jeg la inn mitt andre bud, så fikk jeg ingen beskjed om at jeg ikke hadde overstiget minstebudet. Det fikk jeg på mitt første bud. Da var min første tanke at jeg hadde overstiget minstebudet.

Du kan ikke først gi beskjed om at du ikke har overstiget minstebudet og så gi ingen beskjed i det hele tatt.

Prøv å legg inn et bud og se selv hva som skjer.
Minstebud/minimumsbud er helt normalt, og det er i praksis en minimumsøkning på hva ditt bud må være i forhold til forrige bud fra eventuelle "konkurrenter" som byr på samme gjenstand.
Sist endret av catolh; 8. april 2008 kl. 11:59.
Basert på eskilf sitt budeksperiment vil jeg si at opplegget er rimelig råttent.
Burdte være synlig minstepris, eller klar melding om at du ikke/har oversteget minstebudet.
Sitat av NKF
Hvis jeg ikke tar feil er det vel reglene i det landet hvor serveren til siden står som gjelder! Dvs. at hvis siden ligger på en server i USA er det amerikanske lover som gjelder.

Så først må du vel finne ut hvor serveren står slik at vi vet hvilke lover som gjelder, og deretter ringer du til Forbrukerrådet
Vis hele sitatet...
Feil. Hvis bedriften retter seg mot norske brukere, ie norsk språk, norsk valuta etc, er det norske lover som gjelder, uavhengig om selve serveren ligger i utlandet, eller om det er en ikke-norsk bedrift.

Sitat av ONEBID
Er vel heller jeg som bør gå videre med dette..
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at det er talefrihet i Norge, og hvem som helst kan uttale seg negativt om en brdrift hvis det er av deres egen interesse, uten at personen skal ha videre konsekvenser. Negativt omtale er noe stort sett alle bedrifter er innom, og de må bare kunne takle det. Det er en del av businesslivet. Det finnes dog metoder for å håndtere bad press, noen bedre enn andre. Å true med søksmål vil jeg karakterisere som mindre bra.

Lykke til med salget!
Sitat av catolh
Minstebud/minimumsbud er helt normalt, og det er i praksis en minimumsøkning på hva ditt bud må være i forhold til forrige bud fra eventuelle "konkurrenter" som byr på samme gjenstand.
Vis hele sitatet...
Joda, det er greit. Men som bo1e sier er minstebud/minstepris to forskjellige ting.
Minstebud sier seg selv, det er det minste man kan by..

Det at minsteprisen er høyere enn utropsprisen er det jeg reagerer på.
Atlså, du bytr på en vare og vinner auksjonen, men likevel får du ikke varen fordi budet ditt er under en minstepris.
Det er direkte frekt, og selvfølgelig kjipt for den som sitter og tenker at han skal få en billig mobil.
Sitat av eskilf
Da jeg la inn mitt andre bud, så fikk jeg ingen beskjed om at jeg ikke hadde overstiget minstebudet. Det fikk jeg på mitt første bud. Da var min første tanke at jeg hadde overstiget minstebudet.

Du kan ikke først gi beskjed om at du ikke har overstiget minstebudet og så gi ingen beskjed i det hele tatt.

Prøv å legg inn et bud og se selv hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke registrere meg og herje, men kan det tenkes at ditt første bud var lavere enn minstebudet og at det var det du fikk beskjed om? Ikke at budet ditt ikke oversteg minsteprisen? Slik at du måtte høyne budet ditt for å få lagt inn bud i det hele tatt.. Hvorvidt minstepris er oppnådd pleier man ikke få direkte beskjed om, det brukes ofte bare et ikon ved budet som viser om minstepris er oppnådd eller ei. Så man må rett og slett lese instruksen for auksjonssiden og være ganske oppmerksom for å se det.

Når det gjelder om praksisen er grei eller ikke så kan vel det diskuteres. Det er ihvertfall sånn det fungerer og ingen har reagert nevneverdig på det tidligere. Skjult mistepris er et knep for at auksjoner skal se mer attraktive ut ved første øyekast.

Til slutt må jeg bare nevne at hvis noe ser for godt ut til å være sant så er det ikke sant. Så når det ser ut som man får mobiltelefoner til tusenvis av kroner for en femmer så bør man lese den lille skriften èn gang til
Sitat av raze
Feil. Hvis bedriften retter seg mot norske brukere, ie norsk språk, norsk valuta etc, er det norske lover som gjelder, uavhengig om selve serveren ligger i utlandet, eller om det er en ikke-norsk bedrift.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette? Kan du vise til noen lover eller dommer på dette?

Jeg syntes nemlig det høres veldig merkelig ut at det norske konkurransetilsynet/norsk politi kan slå til mot servere som ligger i utlandet.
Sitat av Tee-Zee
Er du sikker på dette? Kan du vise til noen lover eller dommer på dette?

Jeg syntes nemlig det høres veldig merkelig ut at det norske konkurransetilsynet/norsk politi kan slå til mot servere som ligger i utlandet.
Vis hele sitatet...
Hvis bedriften har kontorer i Norge, er det neppe noe smart å konfiskere serverne deres i utlandet. Bruk fornuften.

Dog, hvis du er i tvil, sier forbrukerrådet dette.

Sitat av forbrukerportalen.no
Når du handler fra utenlandske nettbutikker er det som hovedregel lovgivningen i det landet hvor selgeren holder til som styrer kjøpet. Unntak fra dette kan tenkes når nettsiden retter seg mot norske forbrukere ved at du for eksempel kan klikke på et norsk flagg og lese all tekst på norsk. I slike tilfeller skal du ha de samme rettighetene som når du handler fra en norsk hjemmeside.
Vis hele sitatet...
Link
Slå til blir vel kanskje feil valg av ord, men gjøre noe med overhodet. De kan vel kanskje skremme bedriftene litt, men så lenge de ikke har noe lovhjemmel i det de gjør, så kommer de ikke langt.

Hva om det er et utenlandsk firma, men med norske nettsider? Gjelder fortsatt de samme reglene? Tvilsomt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tee-Zee
Slå til blir vel kanskje feil valg av ord, men gjøre noe med overhodet. De kan vel kanskje skremme bedriftene litt, men så lenge de ikke har noe lovhjemmel i det de gjør, så kommer de ikke langt.
Vis hele sitatet...
Gjennom EØS-avtalen har ein visse maktmidler til å tvinge bedrifter som henvender seg mot Norske forbrukere til å følge norsk lov. Det ser ein i markedsføringslova.
Virker totalt ulogiskt og dumt på meg: Du kan ikke kjøpe auksjonen fordi, budende ikke har oversteget minstepris. Men, du har altså teoretisk mulighet til by på auksjonen for under minstepris, dette har altså ingen funksjon, du kan by men, ikke kjøpe? Minstepris er skjult, så for alt vi vet kan den være det varen koster i butikken.

Epic Fail.. Heheee
Så lenge brdriften retter seg mot norske brukere, SKAL de forholde seg til det norske lovverk. Bedriften selv plikter seg å sette seg inn i de norske forbrukerkjøpslovene.

Ta f.eks. saken med Apple angående garanti/reklamasjonsrett på iPoder. Du kan lese mer om dette bl.a. her.
Mye som ikke er i orden her ja .. :P Skjekk ut myntenhetskonvertereren f.eks.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Det faktum at siden benytter et ferdigkonstruert auksjonsystem er i og for seg greit nok. Det faktum at de har fjernet disclaimeren til PHPProBid og at de selger seg selv på QXL.no 15-20 dager etter oppstart virker rimelig mystisk på meg.

Onebid kan sammenlignes med Dragonsaye Auctions som er laget ved hjelp av samme system. Som du ser er de rimelig like bortsett fra endret språk og noen bilder her og der.

Dette virker generelt sett ut som et mislykket forsøk på å tjene noen raske på QXL ved å utgi seg for å ha utviklet systemet selv. Ser ikke ut som om det "er lagt ned mange timer og mye arbeid i denne siden" som QXL-annonsen din tilsier. Et par timer på å tweake stylesheet, lage bilder og registrere domene? Ja takk.

Lykke til videre. Noen burde "informere" evuentelle bidders på QXL though.
Sitat av ticks
Det faktum at siden benytter et ferdigkonstruert auksjonsystem er i og for seg greit nok. Det faktum at de har fjernet disclaimeren til PHPProBid og at de selger seg selv på QXL.no 15-20 dager etter oppstart virker rimelig mystisk på meg.

Onebid kan sammenlignes med Dragonsaye Auctions som er laget ved hjelp av samme system. Som du ser er de rimelig like bortsett fra endret språk og noen bilder her og der.

Dette virker generelt sett ut som et mislykket forsøk på å tjene noen raske på QXL ved å utgi seg for å ha utviklet systemet selv. Ser ikke ut som om det "er lagt ned mange timer og mye arbeid i denne siden" som QXL-annonsen din tilsier. Et par timer på å tweake stylesheet, lage bilder og registrere domene? Ja takk.

Lykke til videre. Noen burde "informere" evuentelle bidders på QXL though.
Vis hele sitatet...

Jaja, er mange bettervitere her som synser og mener mye om mangt, men å sjekke fakta har vel kanskje ikke vært noen ide før man slenger ut i hytt og gevær.

Siden er til salgs da jeg akkurat har tiltrådt i ny jobb og klarer derfor ikke følge opp det jeg har startet. Kan være at andre kunne benytte seg av dette..

Har aldri sagt at dette er utviklet av meg og det står heller ingen steder.. Det er lagt ned utallige timer på oversettelsen av softwaren til norsk. Er vel omlag 6000 linjer totalt som skal oversettes i tillegg til konfigurasjon, endringe generellt..

Så alt om ingentig og ingenting om alt!! Lykke til videre!!
Trådstarter
Sitat av ONEBID
Som eier av siden vil jeg kanskje ANBEFALE deg om at DU leser auksjonsbetingelsene før du i det hele tatt beskylder NOEN for å være useriøse.

PKT 1: DU har ALDRI vunnet noen av de auksjonene du påstår du har vunnet. Dette fordi MINSTEPRISEN ikke ble oppnådd. Skjønner heller IKKE hvordan du kan si at minsteprisen hoppet oppover hver gang du ga bud?? Dette er FYSISK IKKE MULIG!! Minsteprisen er skjult så da spør jeg deg hvordan du VET hva minsteprisen er??

PKT 2: Budene DINE har ALDRI blitt kansellert. Auksjonen ligger inne med AUTOMATISK gjennopplasting ved auksjonsslutt, noe som gjør at ALLE bud blir slettet ved ny start på auksjonen. Så lenge minsteprisen IKKE er oppnådd så foreligger det heller INGEN vinner.

PKT 3: Jeg vil bare si at dette blir for meg veldig useriøst og spre slik feilaktig informasjon på ett slikt syltynt grunnlag.. Er vel heller jeg som bør gå videre med dette..
Vis hele sitatet...

Feilaktig informasjon? Jeg som bruker, herrunder buder, opplevde at jeg var overstiget minste prisen. I henhold til dette gav jeg flere bud etter at advarselen om en evt. minstepris var oppnådd, da jeg ikke lenger fikk noen som helst beskjed om at det fortsatt forelå en minstepris, som jeg første gang fikk. Jeg var vel oppe i bud på nærmere 2700 NOK, og da auksjonen endelig gikk ut på tiden, opplevde jeg som bruker at mine bud ble slettet/kansellert, og at auksjonen ble utsatt med 13 dager. Dette har du nå i ettertid forklart godt hvorfor, og jeg trekker det tilbake det punktet om at budene mine ble slettet, men det betyr ikke at jeg som forbruker IKKE "opplevde" dette.

Jeg var dermed litt usikker på hva dette egentlig var, og hva som hadde skjedd. Jeg var bortimot sikker på at det var en i ekte tid, som satt å gjorde narr av budene jeg gav ved å øke minsteprisen. Etter dette skrev jeg en misbruksrapport til ONEBID, om at jeg mistenkte at selger (ikke ONEBID), drev med noe fusk.

Som min brukererfaring fra dette konseptet, var episoden svært forvirrende og villedende, i hvert fall slik følte jeg det som bruker/buder.

Men i ettertid når du forklarer nærmere hva som konseptet dreier seg om, ser jeg at jeg har misforsått. Dette må tas i betrakning med at jeg flere ganger har vært aktiv på andre auksjonssider, og ikke opplevd noe lignende der.

Der for ble min første post om at jeg trodde dette var noe i strid mht. Norges Lover.